Jelentkezz be Regisztrálj

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)
#8101
Írta 2010. július 26. - 22:26

#8102
Írta 2010. július 26. - 22:02

#8103
Írta 2010. július 26. - 21:17

... mert csak oda lett neki dobva: Ackermann. ..
)
írtam privit is neki, bár a fórumbeírásból az nem derült ki

...Ha a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén másként mûködik, akkor szívesen vennék arról egy (lehetõleg rajzzal segített) magyarázatot, mert érdekelne a dolog. Nem vagyok ugyanis szakmabeli, de érdeklõdõ igen.
És a Trike különösképp érdekel.
Én sem ezt tanultam és nem is értek annyira hozzá, csak a netet túrtam fel minden irányból. Azért írtam ackermannt és nem kormánytrapézt mert több találatot kaptam ha rákerestem.

akkor itt is belinkelem azt a régi progi címet amit nagy lelkesedéssel használtam, mert sokat segített az építésnél:
Peter Eland's site: Ackermann steering spreadsheet
Bár angol, de egy kis idõt rászánva a gugle fordítóval megoldható.


Pedál
Patentet használok én is tekeréshez csak ajánlani tudom, nélküle többször lecsúszott már a talpam tekeréskor. Gyalogolni meg nem szeretek


#8104
Írta 2010. július 26. - 20:42

Három éve ezt nyúzom és nem egy gyalogló cipõ

...tudom a kérdés az volt, hogy SPD-vel vagy nélküle. Szerintem vele! Hosszútávon mindenképp!
#8105
Írta 2010. július 26. - 20:11

Túrázáshoz szükséges, vagy hasznos dolog-e az SPD, esetleg ellenjavalt? Ki az, aki használ ilyet, ki az akinek nem jött be? Illetve milyen cipõt javasoltok nekem jó szívvel 15-20 közti árfekvésben, ami gyaloglásra is alkalmas valamennyire, és egy esõ után nem egy hétig kell szárítani?
Mindenki véleményét szívesen veszem akár mellette, akár ellene foglal állást.
#8106
Írta 2010. július 26. - 19:41

#8107
Írta 2010. július 26. - 18:34

"A centi is sokat segíthet, esetleg ha a két elsõ kerék majdnem párhuzamosra van állítva a hossztengelyre, akkor az elsõ kerekek felnijének eleje és hátulja között mért távolság max 2 mili különbséggel térjen el a hátsó táv javára."
Jaja, ezzel kell kezdeni, és ezután jön a próbálgatás, merthát nem vagyunk mérnökök,hogy egybõl jól kiszámoljuk.
"Megtévesztõ mert van a csapszegnek egy hátrafelé döntése is ami az utánfutást adja, ezért nem találkozhat a meghosszabbított tengelye a kerék tapadáspontjával, csak a kerék hosszanti síkjában éri a talajt."
Megtévesztõnek tûnhet, de hát én csak a kormányzás alfejezet egyik bekezdésével foglalkoztam ott. Természetesen ezt összefoglalva kell értelmezni és kialakítani a többivel, úgymint utánfutás, kerékösszetartás, stb. De ez csak azután jön, miután az ember egyesével megértette a miérteket.
"A kormánytrapéz ráadásul csak a közvetlen kormányösszekötõ rúd használata esetén jön be"
Azért a legtöbb jármûnél az van. Még akkor is, ha több darabból áll (pl. független kerékfelfüggesztésnél), de a síkokat összeforgatva (összeképzelve), a képzeletbeli összekötõvonalak a kormánytrapézt adják ki.
( De én csak a megértést akartam a hozzászólásommal és kezdetleges rajzommal segíteni, mert csak oda lett neki dobva: Ackermann. Félre ne értsd, mert mindannyian lehetünk így, te értesz hozzá, ezért azt hitted, más is vágja ennyibõl. Én csak kicsit értem, ezért értem, hogy más ennyibõl nem bizti, hogy érti.

Ha a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén másként mûködik, akkor szívesen vennék arról egy (lehetõleg rajzzal segített) magyarázatot, mert érdekelne a dolog. Nem vagyok ugyanis szakmabeli, de érdeklõdõ igen.

És a Trike különösképp érdekel.
#8108
Írta 2010. július 26. - 09:11

Majdnem. A rosszul beállított kerékösszetartás is felelõs lehet érte.
Majd egy kicsi kerékösszetartást kell neki adnod, és homokúton próbálgatva addig állítgatnod az összekötõrúd hosszát, amíg határozott gumiminta-lenyomatot rajzol ki.
A centi is sokat segíthet, esetleg ha a két elsõ kerék majdnem párhuzamosra van állítva a hossztengelyre, akkor az elsõ kerekek felnijének eleje és hátulja között mért távolság max 2 mili különbséggel térjen el a hátsó táv javára.
... Ha a függõcsapszeg meghosszabbítása oda szúr, ahol a kerék érintkezik a fõdgolyóval, akkor a legjobb. Persze, a kereket is szokták kicsit kifelé dönteni, és akkor a csapszeget nem kell annyira befelé.
Megtévesztõ mert van a csapszegnek egy hátrafelé döntése is ami az utánfutást adja, ezért nem találkozhat a meghosszabbított tengelye a kerék tapadáspontjával, csak a kerék hosszanti síkjában éri a talajt.
Bringáknál ritkán látni kifelé döntött kereket, inkább befelé döntik a nagyobb kanyarsebességhez a stabilitás érdekében.
A kormánytrapéz ráadásul csak a közvetlen kormányösszekötõ rúd használata esetén jön be, mert pl a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén közvetett rudazatoknál borul a bili. Összetettebb a számítási mód hogy a külön íveket elérjük.

#8109
Írta 2010. július 26. - 08:23

Csak nem jó semmire...van fekvõs progi is

Minden elismerésem a tietek! Ez kívülállóként meglehetõsen bonyolultnak tûnik az egy nyomon haladóakkal szemben! (vagy belülrõl már nem annyira latin?)

#8110
Írta 2010. július 26. - 07:45

Ha mégsem, akkor majd még jelentkezek.

#8111
Írta 2010. július 26. - 00:40

Konkrétan erre:
Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)
Majdnem. A rosszul beállított kerékösszetartás is felelõs lehet érte.
Majd egy kicsi kerékösszetartást kell neki adnod, és homokúton próbálgatva addig állítgatnod az összekötõrúd hosszát, amíg határozott gumiminta-lenyomatot rajzol ki.
"Néztem már sok videót, de én úgy látom, hogy mindenkinek más ez a szög."
Ez a szög, ahogy a rajzodon van, pont úgy lenne ideális. Ha a függõcsapszeg meghosszabbítása oda szúr, ahol a kerék érintkezik a fõdgolyóval, akkor a legjobb. Persze, a kereket is szokták kicsit kifelé dönteni, és akkor a csapszeget nem kell annyira befelé.
#8112
Írta 2010. július 26. - 00:19

Sajnos elég gyatra az angol tudásom.
Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.
Nevezzük inkább kormánytrapéznak, magyarul úgy taníjják.

A kormánytrapéz arra szolgál, hogy a kanyar belsõ ívén futó kerék jobban forduljon el, mint a külsõ íven futó, hiszen a belsõnek kisebb sugarú körön kell futnia, mint a külsõnek.
Ezt érik el a kormánytrapézzal, aholis az összekötõrúd (nyomtávrúd) rövidebb, mint az elsõ kerekek távolsága. Az irányítókarok így nem egyenesen hátrafelé, hanem kissé összefelé tartanak, és a meghosszebbításuk kb. a difinél, háromkerekûnél kb. a hátsó kerék tengelyénél találkozik.
Amikor elfordul a kormány, akkor a belsõ íven levõ kereket -a trapéz miatt- jobban, a külsõt kevésbé fordítja el.
Valahogy így tanították 25 éve, de szerintem jól emlékszem.
Megpróbáltam lerajzolni:

#8113
Írta 2010. július 25. - 23:18

Sajnos elég gyatra az angol tudásom.
Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.
A két elsõ kerék kanyarban eltérõ íven való elfordulását segítõ történet.

az elil emil akart lenni

#8114
Írta 2010. július 25. - 23:00

Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.
#8115
Írta 2010. július 25. - 22:53

Biztos ismerõs oldal, elméleti kísérletezgetéshez tök jó.

van fekvõs progi is

#8116
Írta 2010. július 25. - 22:22

Konkrétan erre:
Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)
Egyenesfutásnál igen. Kanyarvétel esetén viszont az elõbb említett ackerman felel.
A kép alapján a lényeg hogy a "kingpin" meghosszabbított tengelye a kerék síkjában érje a talajt vagy közelítsen hozzá. Nincs jellemzõ szög, kerék-kerékagy-fék-váz függõ.

#8117
Írta 2010. július 25. - 22:13

#8118
Írta 2010. július 25. - 22:02


Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)
#8119
Írta 2010. július 25. - 21:33

Szevasztok!
Trike-t szeretnék építeni és olyan gondban vagyok, hogy nem tudom a kormány dõlés szöget.
Néztem már sok videót, de én úgy látom, hogy mindenkinek más ez a szög.
Akkor most nem is fontos a dõlésszög?
Ha tapdole akkor :
Choosing the material
az Ackerman kompenzáció segít a kanyarvételben (igen hasznos)
Kiathon konkrétan melyik dõlésszögre gondoltál?
Lompi
És a trájknál nem kell egyensúlyozni bebebe

#8120
Írta 2010. július 25. - 20:38
