Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
13414 hozzászólás a témában

#8101
lazac

lazac

    vendég

  • fórumtag
  • 145 hozzászólás
YouTube - كيف تقود جاريتك على الطريق السريع

Szaúd-Arábia, Fujin SL2, autópálya...

#8102
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás
lemaradt :
Steering
http://translate.goo...g/steering.html

#8103
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

... mert csak oda lett neki dobva: Ackermann. .. :) )


írtam privit is neki, bár a fórumbeírásból az nem derült ki ;)

...Ha a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén másként mûködik, akkor szívesen vennék arról egy (lehetõleg rajzzal segített) magyarázatot, mert érdekelne a dolog. Nem vagyok ugyanis szakmabeli, de érdeklõdõ igen. :)
És a Trike különösképp érdekel.


Én sem ezt tanultam és nem is értek annyira hozzá, csak a netet túrtam fel minden irányból. Azért írtam ackermannt és nem kormánytrapézt mert több találatot kaptam ha rákerestem. ;)

akkor itt is belinkelem azt a régi progi címet amit nagy lelkesedéssel használtam, mert sokat segített az építésnél:
Peter Eland's site: Ackermann steering spreadsheet
Bár angol, de egy kis idõt rászánva a gugle fordítóval megoldható.
:) :)

Pedál
Patentet használok én is tekeréshez csak ajánlani tudom, nélküle többször lecsúszott már a talpam tekeréskor. Gyalogolni meg nem szeretek :) A cipõm kb 8 éves adidas.
:):)

#8104
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
nekem ilyen volt az elsõ cipõm (lehet még kapni?) Sokat kapott, sokat bírt. Nem lehetett benne úgy tekerni mint a mostaniban, de cserében lehetett gyalogolni benne. A puha talp miatt már nem vennék ilyet, de túrázásra és elsõ cipõnek kifelyezetten ajánlom!
Három éve ezt nyúzom és nem egy gyalogló cipõ :) viszont tekerésre kiváló! A talpa büszke, nem hajlik! A sarka már karbonig kopott és csámpás, a bal oldali racsnit már cserélnem kéne mert " szalajt", de imádom!
...tudom a kérdés az volt, hogy SPD-vel vagy nélküle. Szerintem vele! Hosszútávon mindenképp!

#8105
Zéta

Zéta

    vendég

  • fórumtag
  • 140 hozzászólás
Sziasztok! Pythonnal történt beszélgetésünk kiegészítésére, és az Õ javaslatára, felteszem mindenkinek kérdést.
Túrázáshoz szükséges, vagy hasznos dolog-e az SPD, esetleg ellenjavalt? Ki az, aki használ ilyet, ki az akinek nem jött be? Illetve milyen cipõt javasoltok nekem jó szívvel 15-20 közti árfekvésben, ami gyaloglásra is alkalmas valamennyire, és egy esõ után nem egy hétig kell szárítani?
Mindenki véleményét szívesen veszem akár mellette, akár ellene foglal állást.

#8106
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
Tandem? Ugyan! Itt a megoldás! Lehet fejleszteni! :):):):)

#8107
sao

sao

    vendég

  • fórumtag
  • 189 hozzászólás


"A centi is sokat segíthet, esetleg ha a két elsõ kerék majdnem párhuzamosra van állítva a hossztengelyre, akkor az elsõ kerekek felnijének eleje és hátulja között mért távolság max 2 mili különbséggel térjen el a hátsó táv javára."

Jaja, ezzel kell kezdeni, és ezután jön a próbálgatás, merthát nem vagyunk mérnökök,hogy egybõl jól kiszámoljuk.

"Megtévesztõ mert van a csapszegnek egy hátrafelé döntése is ami az utánfutást adja, ezért nem találkozhat a meghosszabbított tengelye a kerék tapadáspontjával, csak a kerék hosszanti síkjában éri a talajt."
Megtévesztõnek tûnhet, de hát én csak a kormányzás alfejezet egyik bekezdésével foglalkoztam ott. Természetesen ezt összefoglalva kell értelmezni és kialakítani a többivel, úgymint utánfutás, kerékösszetartás, stb. De ez csak azután jön, miután az ember egyesével megértette a miérteket.

"A kormánytrapéz ráadásul csak a közvetlen kormányösszekötõ rúd használata esetén jön be"
Azért a legtöbb jármûnél az van. Még akkor is, ha több darabból áll (pl. független kerékfelfüggesztésnél), de a síkokat összeforgatva (összeképzelve), a képzeletbeli összekötõvonalak a kormánytrapézt adják ki.
( De én csak a megértést akartam a hozzászólásommal és kezdetleges rajzommal segíteni, mert csak oda lett neki dobva: Ackermann. Félre ne értsd, mert mindannyian lehetünk így, te értesz hozzá, ezért azt hitted, más is vágja ennyibõl. Én csak kicsit értem, ezért értem, hogy más ennyibõl nem bizti, hogy érti. :) )

Ha a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén másként mûködik, akkor szívesen vennék arról egy (lehetõleg rajzzal segített) magyarázatot, mert érdekelne a dolog. Nem vagyok ugyanis szakmabeli, de érdeklõdõ igen. :)
És a Trike különösképp érdekel.

#8108
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

Majdnem. A rosszul beállított kerékösszetartás is felelõs lehet érte.
Majd egy kicsi kerékösszetartást kell neki adnod, és homokúton próbálgatva addig állítgatnod az összekötõrúd hosszát, amíg határozott gumiminta-lenyomatot rajzol ki.


A centi is sokat segíthet, esetleg ha a két elsõ kerék majdnem párhuzamosra van állítva a hossztengelyre, akkor az elsõ kerekek felnijének eleje és hátulja között mért távolság max 2 mili különbséggel térjen el a hátsó táv javára.

... Ha a függõcsapszeg meghosszabbítása oda szúr, ahol a kerék érintkezik a fõdgolyóval, akkor a legjobb. Persze, a kereket is szokták kicsit kifelé dönteni, és akkor a csapszeget nem kell annyira befelé.


Megtévesztõ mert van a csapszegnek egy hátrafelé döntése is ami az utánfutást adja, ezért nem találkozhat a meghosszabbított tengelye a kerék tapadáspontjával, csak a kerék hosszanti síkjában éri a talajt.
Bringáknál ritkán látni kifelé döntött kereket, inkább befelé döntik a nagyobb kanyarsebességhez a stabilitás érdekében.

A kormánytrapéz ráadásul csak a közvetlen kormányösszekötõ rúd használata esetén jön be, mert pl a greenspeed trájkoknál, vagy az ice trájk esetén közvetett rudazatoknál borul a bili. Összetettebb a számítási mód hogy a külön íveket elérjük.
:)

#8109
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás

van fekvõs progi is
:)

Csak nem jó semmire... :(
Minden elismerésem a tietek! Ez kívülállóként meglehetõsen bonyolultnak tûnik az egy nyomon haladóakkal szemben! (vagy belülrõl már nem annyira latin?) :)

#8110
kiathon

kiathon

    vendég

  • fórumtag
  • 26 hozzászólás
Nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget, szerintem mostmár boldogulni fogok.
Ha mégsem, akkor majd még jelentkezek. :)

#8111
sao

sao

    vendég

  • fórumtag
  • 189 hozzászólás

Konkrétan erre:

Feltöltött kép

Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)


Majdnem. A rosszul beállított kerékösszetartás is felelõs lehet érte.
Majd egy kicsi kerékösszetartást kell neki adnod, és homokúton próbálgatva addig állítgatnod az összekötõrúd hosszát, amíg határozott gumiminta-lenyomatot rajzol ki.


"Néztem már sok videót, de én úgy látom, hogy mindenkinek más ez a szög."
Ez a szög, ahogy a rajzodon van, pont úgy lenne ideális. Ha a függõcsapszeg meghosszabbítása oda szúr, ahol a kerék érintkezik a fõdgolyóval, akkor a legjobb. Persze, a kereket is szokták kicsit kifelé dönteni, és akkor a csapszeget nem kell annyira befelé.

#8112
sao

sao

    vendég

  • fórumtag
  • 189 hozzászólás

Sajnos elég gyatra az angol tudásom.
Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.


Nevezzük inkább kormánytrapéznak, magyarul úgy taníjják. :)

A kormánytrapéz arra szolgál, hogy a kanyar belsõ ívén futó kerék jobban forduljon el, mint a külsõ íven futó, hiszen a belsõnek kisebb sugarú körön kell futnia, mint a külsõnek.
Ezt érik el a kormánytrapézzal, aholis az összekötõrúd (nyomtávrúd) rövidebb, mint az elsõ kerekek távolsága. Az irányítókarok így nem egyenesen hátrafelé, hanem kissé összefelé tartanak, és a meghosszebbításuk kb. a difinél, háromkerekûnél kb. a hátsó kerék tengelyénél találkozik.
Amikor elfordul a kormány, akkor a belsõ íven levõ kereket -a trapéz miatt- jobban, a külsõt kevésbé fordítja el.

Valahogy így tanították 25 éve, de szerintem jól emlékszem.

Megpróbáltam lerajzolni:


Feltöltött kép

#8113
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

Sajnos elég gyatra az angol tudásom.
Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.


A két elsõ kerék kanyarban eltérõ íven való elfordulását segítõ történet.
:):)
az elil emil akart lenni :):)

#8114
kiathon

kiathon

    vendég

  • fórumtag
  • 26 hozzászólás
Sajnos elég gyatra az angol tudásom.
Le tudnád írni, hogy mi az Ackerman kompenzáció lényege?
Elõre is köszönöm.

#8115
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás
The Bicycle Forest :: BikeCAD
Biztos ismerõs oldal, elméleti kísérletezgetéshez tök jó.
:)
van fekvõs progi is
:)

#8116
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

Konkrétan erre:

Feltöltött kép

Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)


Egyenesfutásnál igen. Kanyarvétel esetén viszont az elõbb említett ackerman felel.
A kép alapján a lényeg hogy a "kingpin" meghosszabbított tengelye a kerék síkjában érje a talajt vagy közelítsen hozzá. Nincs jellemzõ szög, kerék-kerékagy-fék-váz függõ.
:)

#8117
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.496 hozzászólás
énmeg tudok bringázni bebe :) :D
Ha reku akkor lompi bike:)
képek

#8118
kiathon

kiathon

    vendég

  • fórumtag
  • 26 hozzászólás
Konkrétan erre:

Feltöltött kép

Egyébként azt hittem, hogy a gumi faragásért a kerékösszetartás a felelõs. (vagy nem?)

#8119
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

Szevasztok!

Trike-t szeretnék építeni és olyan gondban vagyok, hogy nem tudom a kormány dõlés szöget.
Néztem már sok videót, de én úgy látom, hogy mindenkinek más ez a szög.
Akkor most nem is fontos a dõlésszög?


Ha tapdole akkor :
Choosing the material
az Ackerman kompenzáció segít a kanyarvételben (igen hasznos)

Kiathon konkrétan melyik dõlésszögre gondoltál?


Lompi
És a trájknál nem kell egyensúlyozni bebebe :):)

#8120
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.496 hozzászólás
De miért trike?
tom2 nagy szakértö a témában.
Ha reku akkor lompi bike:)
képek