
Jelentkezz be Regisztrálj

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)
#241
Írta 2012. április 17. - 22:18


#242
Írta 2012. április 17. - 21:46

- mennyire kell „vezetni” a gépet? Érzel-e valamilyen egyensúlyi állapotot vagy folyamatosan kontrol alatt kell tartani?
-
- Folyamatos kontrol kell hozzá. Ha arra gondolsz, mint a pythonnál, hogy alapból egyenesen szeretne menni az ülés-emelõ hatás miatt, akkor szerintem itt pont fordítva van. Egyensúlyi állapot a két végpont felé lehet, mintha a „csúcson” kellene tartani egyenesben, ügyelve, hogy ne csússzon le egyik oldalra se, ne kanyarodjon. Szerintem a másik irányba kellene dönteni a csuklót, ahogy az állítható csukló-szöggel készült típussal is tapasztalták (bár a videojuk nem volt valami meggyõzõ). Plusz a csuklót minél alacsonyabbra kellene tenni, akár egészen közel a földhöz, úgyis középen van, kanyarban sem közeledik a földhöz, sõt távolodik (esetleg a menetes gömbfejeket a kormányzáshoz meg a csukló fölé, az ülés alá kellene, hogy ezzel is közelebb lehessen a csukló alja a földhöz).
- milyen stabilitásban jelentkezõ változásokat tapasztalsz a lassabb illetve a gyorsabb tempó esetén?
-
- Egyenesen egész lassan is lehet vele menni, stabil, de kanyarban kis ívhez kell a sebesség, különben „bedõlsz vele”.
- Menetközben nem tudok váltani, úgyhogy a legkisebb (leggyorsabb) áttételt még nem sikerült kipróbálnom, de gyorsan menni elég félelmetes vele. Fõleg a gödrökre érzékeny (az itt van bõven:)). Ha belemész egy gödörbe gyorsan és „lebillen a csúcsról” (az egyenesbõl), kanyarodik, próbálod visszatéríteni a másik irányba, de nagy sebességnél kis mozdulatra is nagy a változás, átbillen a másik oldalra, az eredmény, hogy össze-vissza kacsázol az úton, esetleg el is esel (az új hátsó résszel még nem estem így, de a régi, röviddel már jártam így, nem volt jó).
-
- mik az eddigi sebességi határértékek?
-
- Hát, ezt még saccolni sem tudom, soha nem volt órám, de a fentiek miatt még nem mentem vele gyorsan.
- Ja, és azt hiszem lassúsági versenyben sem lenne sok esélyem, ha ez esetleg érdekel valakit...

- milyen egyéb dinamikai erõhatásokat tapasztalsz? Pl.: csapkod a hátulja, a sebesség növekedésével csökken a szükséges kormány erõ, testtel könnyen irányítható, csak kormánnyal fordul stb.
Az elsõ változatnál, amikor még fele ekkora volt a kormány erõkarja, fél óra szenvedés után feltörte a tenyerem a kormány:), ilyenhez sem volt még szerencsém eddig kerékpárral. A mostani erõkarral már nem nehéz kormánnyal irányítani. Nagyobb sebességnél lehet valamennyit kanyarodni súlypont áthelyezéssel, testtel, de a kormányt tartani kell közben.
Nem csapkod a hátulja, inkább az a gond a gyors tekerésnél, hogy nagyon érzékeny a súlypont változásokra vagy az is lehet, hogy ahogy erõlködöm, rángatom a kormányt, azért nem megy nyílegyenesen. Ha jól emlékszem Gery írt egyszer egy olyat, hogy az elsõ kerék hajtású (hátsó kormányzású) jármûveknél a vonóerõnek van stabilizáló szerepe, tartottam is tõle, hogy akkor az enyém csak akkor lesz stabil, ha hajtom. Ha csak gurulok majd össze akar csuklani, de nem így van... Azt hiszem dombon lefelé egész gyorsan is lehetne vele gurulni, bár nagyon izgalmas lenne.
Ha nem is „tökéletes”

Arra is gondoltam, hogy ha nehéz megszerveznetek a túrát, esetleg valaki eljöhet érte kocsival és elviszi Budapestre, kölcsönbe, kipróbálni, néhány napra vagy hétre, úgyis a környékrõl jönnétek többen, ha jól látom. Bár nem tudom, megér-e ennyit, viszont több próbával talán több ötlet lenne fejlesztéssel kapcsolatban. Annyit még hozzátennék ehhez, hogy én 66 kg (és 178 cm) vagyok és a kormányszarvakat egymástól 52 cm-re tettem, hogy ne legyen túl széles, de szomszédunk a 110 kilójával már nem nagyon fér a kormány közé.
De ha a túra szimpatikusabb megoldás nektek, nekem úgyis jó, szívesen látok mindenkit, ahogy már írtam néhányszor.

#243
Írta 2012. április 17. - 21:27


No de a lényeg, - ami talán még is csak megmaradt benned valamelyest - hogy nincs kompromisszumok nélküli bringa.
Valamit nyersz, valamit veszítesz. Nekem is volt gyári rekum, volt 20x26 kerékképletû, volt elsõ kerék hajtású, csavart lánc vonallal stb...
Egyik sem volt tökéletes, mostani sem az. A Raptobike sem az, ez egy ilyen mûfaj...
A szándékom nem a bringád kritizálása volt (ez csak az eszköz), hanem rávilágítani arra, hogy bizonyos alkatrészek használata elsõsorban kompromisszumok eredménye. A 26x26 -os hátsókerekes highracerek esetében ez a kompromisszum a hajtómû magassága.
... és ahogyan az elõzõ postot is zártam:
Akkor a Raptobike rosszul van megtervezve? Nem hinném...
#244
Írta 2012. április 17. - 21:11

Üdv.Leírnék pár közismert tényt:
A kisebb keréknek, kisebb a komfortja.
A kisebb kerék ellenállása nagyobb.
Az egyenes és rövid láncvonal ellenállása kisebb, a hosszabb és megcsavart, illetve görgõvel megtört láncvonalé nagyobb.
... de, hogy az ülõlap-hajtómû magasság különbségben mi az ideális? Hmmm...
... akkor most nézzünk két "véletlenszerûen" kiválasztott rekut!
Mindkettõ elsõ kerékhajtású, csak az egyiken magasabban van a hajtómû.
KÉP
A kisméretû elsõ kerék miatt -ami többek között a hajtómû alacsonyan tartása miatt szükséges- két eltérõ méretû köpeny szükséges. (ennek van valamilyen elõnye?)
A kisméretû elsõ kerék miatt nagyobb tányér szükséges, ezen okból nem lehet hagyományos méretû többtányéros, láncváltóval kombinált hajtómûvet alkalmazni.
A magam részérõl nem kedvelem a "hörcsögkormányt", klausztrofóbiám van tõle és pont annyira zárja össze a tüdõm mint ha egy outin ülnék.
Akkor a Raptobike rosszul van megtervezve? Nem hinném, de érdekes felvetés volt ez a keringés kapcsolatos észrevételed.
Csak azért vetettem fel a hajtómûmagasságot, mert láttam, hogy Lompi lecserélte az üvegszálas ülést saját gyártmányú - gyanítom - vashálósra, így az ülõfelület még lejjebb került. Emiatt írtam be értetlenkedve ide, ha valakinek az érzéseit megsértettem, azért elnézést.
Azt hiszem rosszul tettem fel a kérdést, és úgy érzem eleve nem szabadott volna kiírni a Holy Homemade/Szent Lengõorrú Topicotokba egy gyári kerékpár nevét, ezért ismét elnézést kérek. Szerencsére kristálytisztán levezetted, hogy miért is használhatatlan ócskavas a keróm, így valamelyest megkönnyebbültem.

Amúgy szerintem igenis rosszul van megtervezve, de ez nekem sosem errõl szólt, sokkal olcsóbban kijött anno, mint itthon bármi ilyen kategóriájú (azaz lowracer) bringa, de kompromisszumok árán sikerült számomra is használhatóra faragni.
Ami a "közismert tényeket" illeti, ha lehet, szeretném finomítani:
-A kisebb keréknek, kisebb a komfortja a magyar utakon, azonos gumi azonos nyomáson történõ használata esetén, csillapítatlan keréknél.
-A kisebb kerék gördülési ellenállása nagyobb, légellenállása kisebb, kerületi sebessége nagyobb, lendülete kisebb, könnyebben gyorsítható, mérési eredmények gyakorlatilag nem fellelhetõek, vagy ha igen, a mérési hiba kategóriát nyaldossák, szajkózásra viszont kíválóan alkalmasak.
-A kisebb felnivel strapabíróbb, és merevebb kerék építhetõ, a nagyobb kerék merevsége nagyobb mértékben csökken oldalirányú igénybevételnél (kanyarstabilitása, iránytartása elmarad a kisebb keréktõl), de ezeket a tényeket titkolni illik, mert a nagy keréknek kell gyõznie mindenáron.
-A kisebb kerék miatt cipelni kell a plusz belsõt. (Hogy a 20"-os villa és a 26" villa közötti súlykülönbség bõven kiadja azt a kb. 130-140g-ot, amit egy 20"-as belsõ képvisel, az senkit sem érdekel ugye. A külsõ gumi mérete miatti súlycsökkenését pedig inkább szóba se hozom, mégiscsak tudományos alapon vizsgálódunk.)
-Az egyenes és rövid láncvonal ellenállása kisebb, a hosszabb és megcsavart, illetve görgõvel megtört láncvonalé nagyobb.
Útóbbi miatt baromira kipróbálnék hosszútávon egy lengõorrút, mert nagyon vonz a közvetlen láncvonal a hajtómû és kerék között, de egyáltalán nem tartottam élvezetesnek az irányítását a kezdeti próbáim során, úgy érzem képtelen lennék megszokni.
Magam részérõl a kis elsõ kereket pedig nem a hajtómûmagasság miatt tartom jónak, hanem a kis átlépési magasság, és az alacsonyabbra helyezhetõ üléspozíció miatt. Emberi mivoltom miatt félek a magasban. Így aztán nem értem, miért kell savazni a kis elsõ kereket, megtérni úgysem fogok, s aki hasonlóan gondolkodik, az sem, de azért véleményem/kérdésem lehet, gyári bringa tulajként is, ugye?
#245
Írta 2012. április 17. - 17:27

Ha nem jön közbe semmi, én is benne lennék egy ilyen május elejei kiruccanásban.Mit szólnál (és a T. érdeklõdõk, mint Pyhon, Beni, Isu) pl. egy május 5-(vagy/és)6-i látogatáshoz, próbához, mustrához?
#246
Írta 2012. április 17. - 17:14

Ne viccelj, ez tökéletes! A videón az látszik, hogy teljes biztonsággal mész egyenesen, és (ahogy Papa is mondta) baromi kis rádiuszon meg tudsz fordulni - szintén magabiztosan. Ha kipárnázod a hátadat szerintem megjön a kedved, elkezded használgatni rendszeresen és elmúlnak a kételyeid!
Mit szólnál (és a T. érdeklõdõk, mint Pyhon, Beni, Isu) pl. egy május 5-(vagy/és)6-i látogatáshoz, próbához, mustrához?
Egy jó tekerésben mindig benne vagyok, de azért kérdezzük meg Tibimert is, hogy neki nincsen pl. egyéb irányú elfoglaltsága. Ehhez az idõponthoz igazítom egyéb programjaimat.
#247
Írta 2012. április 17. - 12:29

Megpróbálok igazodni a dátumhoz.Én nagyon szeretném kipróbálni. Május 5-6 megfelel.
#248
Írta 2012. április 17. - 11:12

A szivacsot nem javaslom, csatakos leszel tõle.
Ez kísérleti példány. Emlékszem, Lompi elsõ lengõorrúját úgy próbáltam ki, hogy a hátam mögé a kanapéról kihozott díszpárnát tettük.

#249
Írta 2012. április 17. - 11:03

Mit szólnál (és a T. érdeklõdõk, mint Pyhon, Beni, Isu) pl. egy május 5-(vagy/és)6-i látogatáshoz, próbához, mustrához?
Én nagyon szeretném kipróbálni. Május 5-6 megfelel.
#250
Írta 2012. április 17. - 09:39

Ne viccelj, ez tökéletes! A videón az látszik, hogy teljes biztonsággal mész egyenesen, és (ahogy Papa is mondta) baromi kis rádiuszon meg tudsz fordulni - szintén magabiztosan. Ha kipárnázod a hátadat szerintem megjön a kedved, elkezded használgatni rendszeresen és elmúlnak a kételyeid!Megcsináltam az újabb átalakítást a kerékpáron, így 72 fok körüli a csuklószög és 110 cm a tengelytávolság. Valamivel stabilabb lett, de forgalomba még mindig nem mernék menni vele. Kanyarban apró köveken sem csúszik ki olyan könnyen, mint az elõzõ változatában. Nem sokat tekertem vele, kétséges, hogy meg lehet-e annyira szokni, hogy megfeleljen a vezethetõség feltételeinek.
Az egyik probléma, hogy nagyon kényelmetlen az ülése, kanyarodáskor töri a lapockáimat. Szélesebbnek vagy keskenyebbnek kellene lenni a háttámlának, ez a méret pont nem jó, mert a lemez széle belevág a hátamba. Arra gondoltam, hogy a lapockáknál kivágok az ülésbõl, hogy keskenyebb legyen, de sajnálom ezt a jó kis lemezt és sehol nem láttam még hasonló megoldást. Nincs nagyon megdöntve a háttámla, talán nem lenne kényelmetlen. Nektek nem töri a hátatokat a Lompi-féle szellõzõshöz hasonló ülések?
Arra is gondoltam, hogy csinálnom kellene egy újat, hasonlót, mint amit Lompi mutatott legutóbb, csak alsó kormánnyal. De zavar, hogy olyan magasan van a hajtómûve, nem is annyira a kényelem, inkább a kilátás (hiánya) miatt. A nagy kerékméret, ülés és hajtómû magasság szempontjából számomra ideális lenne a mostani gépem, kár, hogy talán nem használható...
Tibor Bódi fényképei | Facebook
http://www.facebook....&type=3
Mit szólnál (és a T. érdeklõdõk, mint Pyhon, Beni, Isu) pl. egy május 5-(vagy/és)6-i látogatáshoz, próbához, mustrához?
#251
Írta 2012. április 17. - 09:23

Megcsináltam az újabb átalakítást a kerékpáron
Rendkívül ígéretes! Még nem tettem le arról, hogy személyesen is kipróbáljam.
A filmen rendkívül dinamikusnak és stabilnak tûnik a gép. (ja, a ventisit vagy valami hasonló) sokat dob majd a komforton, esetleg boltolj le egy ülést Lompival. (mind kettõ hosszú távú befektetés.)
A hajtómû váz szakaszát én átalakítanám egy végleges változatnál. Jelenlegi kísérleti fázisban ez nem sokat számít, sõt…
Amikor majd meg lesz az ideális ülés magasság-dõlésszög, hajtómû magasság érték, érdemes lesz „háromszögelni.” Másképpen megfogalmazva a vázat a hajtómûig és nem az elsõ kerék tengelyig tervezni
Ennek a konstrukciónak abban látom a legfõbb erényét, hogy úgy lehet egy „konyhaszék” (mint pl. a tour easy) üléspozíciót kialakítani egy alacsony hajtómûvel, hogy közben megtarthatóak a nagyobb méretû kerekek és a normál tengelytáv! Mind ez alsókormánnyal, egyszerû vázzal, rövid és egyenes láncvonallal.
Amennyiben sikerülne egy könnyen tanulható és irányítható geometriát találni erre az elképzelésre, úgy komoly jövõje lehetne a kezdõ fekvõbringások körében.
Csak így tovább!
… és volna pár kérdésem is…
- mennyire kell „vezetni” a gépet? Érzel-e valamilyen egyensúlyi állapotot vagy folyamatosan kontrol alatt kell tartani?
- milyen stabilitásban jelentkezõ változásokat tapasztalsz a lassabb illetve a gyorsabb tempó esetén?
- mik az eddigi sebességi határértékek?
- milyen egyéb dinamikai erõhatásokat tapasztalsz? Pl.: csapkod a hátulja, a sebesség növekedésével csökken a szükséges kormány erõ, testtel könnyen irányítható, csak kormánnyal fordul stb.
... a filmedet megosztottam! (utólagos engedelmeddel)

#252
Írta 2012. április 17. - 08:30

Vad ötlet?
Velomobil burkolat tetõboxból (vázlat):
A tetõbox alja és teteje közé ék alakban egy alulemezbõl kivágott palást kerülne.
Durva gyengéje az ára mellett, hogy a nagy tetõbox súlya 19kg => a kész velomobil közelítené saccra az 50 kg-ot...
Síkon még hagyján, ott érvényesülhet a kisebb légellenállás, de hegyre menni vele büntetés lenne.
Basszus, most adtam el a tetõboxomat...

Egyébként szerintem is elég nehéz lenne.
Ez az anyag akkor használható, ha önhordó a szerkezet, mert akkor nincs a váz súlya.
Én polikarbonát lemezben gondolkodtam. Nem nyújt annyi formai szabadságot mint a mûgyanta+üvegszövet, viszont jóval könnyebb, és talán az otthoni megmunkálása is egyszerûbb. A kifeszített corduránál meg hasonlóknál meg azért merevebb, egy vékony alu vázzal. Csak még az illesztési technológiát kellene kidolgozni... Vagy a vákuumformázást egy porszívó segítségével...
2,5 m2-es tábla 7655 Ft-ba kerül:
http://www.ptplasztik.hu/arlista.pdf
#253
Írta 2012. április 17. - 06:43

Megcsináltam az újabb átalakítást a kerékpáron, így 72 fok körüli a csuklószög és 110 cm a tengelytávolság. Valamivel stabilabb lett, de forgalomba még mindig nem mernék menni vele. Kanyarban apró köveken sem csúszik ki olyan könnyen, mint az elõzõ változatában. Nem sokat tekertem vele, kétséges, hogy meg lehet-e annyira szokni, hogy megfeleljen a vezethetõség feltételeinek.
Az egyik probléma, hogy nagyon kényelmetlen az ülése, kanyarodáskor töri a lapockáimat. Szélesebbnek vagy keskenyebbnek kellene lenni a háttámlának, ez a méret pont nem jó, mert a lemez széle belevág a hátamba. Arra gondoltam, hogy a lapockáknál kivágok az ülésbõl, hogy keskenyebb legyen, de sajnálom ezt a jó kis lemezt és sehol nem láttam még hasonló megoldást. Nincs nagyon megdöntve a háttámla, talán nem lenne kényelmetlen. Nektek nem töri a hátatokat a Lompi-féle szellõzõshöz hasonló ülések?
Arra is gondoltam, hogy csinálnom kellene egy újat, hasonlót, mint amit Lompi mutatott legutóbb, csak alsó kormánnyal. De zavar, hogy olyan magasan van a hajtómûve, nem is annyira a kényelem, inkább a kilátás (hiánya) miatt. A nagy kerékméret, ülés és hajtómû magasság szempontjából számomra ideális lenne a mostani gépem, kár, hogy talán nem használható...
Tibor Bódi fényképei | Facebook
http://www.facebook....&type=3
http://www.facebook.com/video/video.php?v=371976492841438
Ha põrén ülöd meg a paripát nyilvánvaló, hogy törni-nyomni fogja a hátad. Tenned kell rá szellõzõs ülésbetétet, olyat amilyet a rekusok használnak. A szivacsot nem javaslom, csatakos leszel tõle.
#254
Írta 2012. április 17. - 06:38

nekem nagyon tetszik az ötlet. Sokféle tetõbox van, könnyebb is, nehezebb is, az alját kivágva a súly is csökken. Használtan pedig olcsón lehet venni.
ebay.co.uk car roof top box
#255
Írta 2012. április 17. - 06:29

amit a videón látok, az abszolut ígéretes! Ekkora rádiuszon fordulni hagyományos rekuval se tudnak sokan. Az üléshez három javaslat: 1: Tegyél rá szivacsot! 2: Meredek háttámlát elvághatsz a lapockák alatt is. 3: próbálj ki egy csõvázas, hálós háttámlát!
#256
Írta 2012. április 17. - 00:29

Velomobil burkolat tetõboxból (vázlat):

A tetõbox alja és teteje közé ék alakban egy alulemezbõl kivágott palást kerülne.
Durva gyengéje az ára mellett, hogy a nagy tetõbox súlya 19kg => a kész velomobil közelítené saccra az 50 kg-ot...
Síkon még hagyján, ott érvényesülhet a kisebb légellenállás, de hegyre menni vele büntetés lenne.
#257
Írta 2012. április 16. - 23:56

Az egyik probléma, hogy nagyon kényelmetlen az ülése, kanyarodáskor töri a lapockáimat. Szélesebbnek vagy keskenyebbnek kellene lenni a háttámlának, ez a méret pont nem jó, mert a lemez széle belevág a hátamba. Arra gondoltam, hogy a lapockáknál kivágok az ülésbõl, hogy keskenyebb legyen, de sajnálom ezt a jó kis lemezt és sehol nem láttam még hasonló megoldást. Nincs nagyon megdöntve a háttámla, talán nem lenne kényelmetlen. Nektek nem töri a hátatokat a Lompi-féle szellõzõshöz hasonló ülések?
Arra is gondoltam, hogy csinálnom kellene egy újat, hasonlót, mint amit Lompi mutatott legutóbb, csak alsó kormánnyal. De zavar, hogy olyan magasan van a hajtómûve, nem is annyira a kényelem, inkább a kilátás (hiánya) miatt. A nagy kerékméret, ülés és hajtómû magasság szempontjából számomra ideális lenne a mostani gépem, kár, hogy talán nem használható...
Tibor Bódi fényképei | Facebook
http://www.facebook....&type=3
http://www.facebook.com/video/video.php?v=371976492841438
#258
Írta 2012. április 16. - 12:32

#259
Írta 2012. április 15. - 22:04

Hu ez baromi jo kör lehetett, ha megismétlitek szívesen csatlakozom!tegnap futottunk egy 240km-es karikát és a kufferem fájdult meg másnapra.
Ipoly mente 2012.04.14. - A bike ride in Budapest, Budapest, HU
Csak úgy mint a Bcs-Arad partira. Kevés megállás, túratempó, egy nap alatt - pontosan az, amire én is gondoltam!
#260
Írta 2012. április 15. - 21:22

isu mert nemszokta a cigány a szántást talán azért
énis igy lennék.
Lehet, hogy igazad van, kevés még az az 1000km amit az idén mentem. Az is rövidebb szakaszokból jött össze. Bár száz alatti csak kettõ túra volt.