Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)

- - - - -

  • Please log in to reply
13414 replies to this topic

#10121
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts
Python jól beszél...:)

...annyira azért nem torz, mert lehet hogy drága, de ne felejtsd el, hogy a reku vázak nagyon nagy részben kézzel készülnek kis szériában. Bérköltség és minden egyéb költség kevés darabszámra szûkül. Ha valami piacra készül mindenféle engedélyek kellenek , típusbizonyítvány stb. az sem kis pénz.
...és azt is látni kell, hogy a gyári vázak nem faluvégi vastelepes csövekbõl van, hanem minimum crmo, de inkább jobbfajta aluminium. Nem éppen lopott, vagy csencselt csõbõl van.
...akinek van megfelelõ csöve, szerszámai hozzá (esztergapad, állványos furó,hegesztõ berendezés) és tehetsége az építsen.
Viszont kalkulálja bele amikor árakat összehasonlítunk, hogy ezek is benne vannak a váz árában.
...és árban ne hasonlítsuk a hagyományos bringákhoz, mert az millió számba készülnek automaták által, lélektelen vázak formájában így az ára is sokkal alacsonyabb....

Így a 20 E ft egybõl nem 20 E ft lesz...

Faterom jut eszembe mindig, amikor mászkálunk kertes házak között utcákban, rögtön tudta a kerítések alapján ki volt kommunista és ki nem...:)...

#10122
fejerszabolcs

fejerszabolcs

    újonc

  • fórumtag
  • 8 posts
Azt én is tudom, hogy a vékonyabb falú csõ könnyebb. Én a számításaimban S235-ös acélt tételeztem fel, gondolom az a legkönnyebben hozzáférhetõ. Azt gondoltam, mondjuk bírjon a bringa 125kilót (vagy egy nagy ember, vagy egy sima csomagokkal). Egy teleszkóp nélküli fekvõbringánál a dinamikus tényezõ is nagyobb, mint egy hagyományosnál, mert egy bukkanónál nem tudunk a nyeregbõl kiállva csillapítani. Én kb. 15kN/cm2 feszültséget céloztam meg. Ezt feljebb lehet tornászni kicsit jobb anyag esetén, de a falvastagság minden határon túli csökkentése sem szerencsés két okból. Az 50x1es például már a határán van, hogy a szilárdsági tönkremenetel elõtt a horpadás miatt tönkremenjen. Ezt semmi képpen sem szeretném megközelíteni. A 1,5-2mm ésszerû kompromisszum lehet. Másik szempont a hegesztés. Tudomásom szerint a vékony falvastagság esetén nem lehet elég nagy gyökméretû varratot készíteni, mert átég az anyag (ha rosszul tudom, javítsatok ki).
Hogy miért akarok, egy drága, nehéz és ráadásul nem túl szép bringát készíteni?
Hát a barkácsolás, úgy általában, tõlem sem áll távol. Egyébként szerintem ezek az egyenes csõvázú bringák elég kiforrottak, ésszerûnek tûnik ilyesmivel próbálkozni házilag. Lehet, hogy kicsit nehezebb lesz mint egy gyári, de a nagyobb különbséget inkább a pénztárcám súlya okozza. Nem a kereskedõket akarom bántani, szerintem az egész rekuüzlet torz, nyilván a beszerzési árak is marha magasak. Ugye azt mondják, hogy mivel még nem túl elterjedt ez a bringafajta, ezért a tervezési-fejlesztési költségeket kevés darabszámon kell szétkenni. Csak ez ott vérzik el, hogy azt hiszem egy darab egyedi váz olcsóbban jön ki, mint a legolcsóbb gyári. Azért csak a vázat számolom, mert az egyéb sallangok egy sima bringára is kellenek, mindenki olyan színvonalon szereli fel, ahogy akarja.
Most megnéztem, hogy a TW-Bent Actionplus 200ezer forintba kerül. Azért érdekelne, hogy mennyi pontosan egy gyári csupasz váz.
Én eleinte úgy gondoltam, hogy mivel egy maszek vázon kívül nem sok minden kell 20ezerbõl jó lenne kijönni. Ezt már magamban egy kicsit feljebb alkudtam, miután beszéltem egy-két bringaépítõvel, de azért nem egy nagyságrenddel.
Egyébként érdekelne kinek mennyibõl jött ki a bringája. Fõleg a váz érdekel.
Üdv, Szabolcs

#10123
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Értem az álláspontotokat és ebben az esetben Murlával értek egyet!
Van az a réteg aki szeret bügykölni és van az a réteg, aki (csak) szeretne rekuzni.
Az én esetemet nem részletezném, nagyjából ismeritek a múltat. Papának is és Levinek is van gyári gépe, ennek ellenére készít vagy készített rekut, elsõsorban az ötletért, az alkotás öröméért.
Szélvész esetében fontos volt a végösszeg is és adta magát a dolog, hiszen a sufni tele volt régi bringákkal, alkatrészekkel. Bele vágni a rekuzásba úgy, hogy az a gép amit a mostani tapasztalataival venne valószínûleg már nem felel meg a jövõ évi elképzeléseinek, igen komoly kozkázat! Sajnos a fizetõképes kereslet és a kínálat még nincs egyensúlyban. Egy költséghatékonyabb megoldást választva, jövõre már lehet, hogy egy Azubon gondolkodik vagy többet nem ül rekura. Számára ez a kockázat ennyit ért meg.
Egy rekut meg lehet úszni 100'000 alatt, de azért kár belevágni! Ez az összeg már elég közel van a belépõ kategóriához, hogy gyáriban gondolkozzon az aki tekerni és nem építeni akar.
Lehet, hogy sokan nem értetek majd egyett velem a 100'000 Ft.-os értékben, de ha ebbe beleszámolsz mindent, az utána járást, a kísérletezést, a lecserélt felesleges alkatrészeket akkor talán még alul is kalkuláltam. Igaz, hogy a végére marad egy csomó anyag és alkatrész, de aki csak tekerni szeretne, annak ez csak lom.
Üres sufnival belevágni az építésbe szerintem is közel annyi költség, mint venni egy gyárit (és itt ne feledkezzünk meg a bõvülõ használtpiaci kínálatról sem). A kockázata meg jóval nagyobb!
Ha vakiben meg megvan a késztetés, azt meg nehéz lesz lebeszélni a dologról, még ha telne is gyári gépre...

Végül is pont annak a véleményét nem hallottuk, aki meg lett szólítva! :)

#10124
Murla

Murla

    vendég

  • fórumtag
  • 188 posts

Az ilyesmiket fel kellene tenni a honlapra.



Mindenkinél másutt, a mûszaki és pénzügyi lehetõségek függvényében. Biztos emlékszel Frigyesre, aki fából faragott magának 20-as, szingós aero felnit...



Macskarúgja, fel a honlapra, mindent!


Ha nem is minden, de például az ülések egy része fenn van a honlapon a Termékek/Alkatrészek/Ülések alatt.
Természetesen emlékszem a Frigyesre. Nyilván tudod, hogy jóban vagyunk, gyakran dumálunk és néha együtt bringázunk a távolság ellenére. Neki a szakmája a barkácsolás és nem amatõr szinten végzi. Emiatt nem is olcsóbb, mint a gyári, viszont különleges minden, amit készít, rengeteg munkával, viszont számára olcsón hozzáférhetõ alapanyagokból. Ennek ellenére vett már nálunk dolgokat...

#10125
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 posts
Fejerszabolcs írta, hogy minden alkatrésze megvan, gyakorlatilag csak a váz, meg az ülés kell. Ha ezek neki kijönnek 30 000 Ft-ból, akkor már spórolt egy rakás pénzt. És elmondhatja, hogy õ csinálta a bringát.

#10126
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,423 posts

Például nálunk sokféle gyári ülés kapható rekukhoz, azt minek készíteni?


Az ilyesmiket fel kellene tenni a honlapra.

Kicsit kisarkítva, akkor miért nem készíted el a hajtómûvet is, vagy a kereket? Hol a határ?


Mindenkinél másutt, a mûszaki és pénzügyi lehetõségek függvényében. Biztos emlékszel Frigyesre, aki fából faragott magának 20-as, szingós aero felnit...

És bizony nem 1 millió értékû árunk van raktáron, hanem kb 25. Ebben rengeteg, kifehjezetten barkácsolóknak tartott alkatrésszel, részegységgel, különlegességgel.


Macskarúgja, fel a honlapra, mindent!
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#10127
Murla

Murla

    vendég

  • fórumtag
  • 188 posts

A magam véleménye:
Van nekem gyári rekum. Profik által kigondolt és megvalósított konstrukció. Amit most építek, az csúnyább, nehezebb. És mégis építek. Miért? Az építésért magáért. Szeretek tervezgetni, rajzolgatni, számolgatni. Szeretek a mûhelyben fúrni-faragni, festeni, összerakni, beállítgatni. Ez egy hobby. És szeretek dicsekedni vele. "Látod komám, ezt én csináltam!" És a bringások nagy része ugyanúgy áll hozzá mint te. Megkérdik, mi a francért görcsöltél vele, hiszen ez ronda és nehéz. Megvetted a sok szerszámot, anyagot, aztán egy ilyen ócskaság lett az eredmény...
Én ilyenkor átváltok filozófia üzemmódba, és megkérdezem, õ miért vett biciklit. Azon a pénzen vehetne benzint, és a kocsijával sokkal hamarabb fenn lenne a Kékesen.

Nem csináljátok ti rosszul amit csináltok, csak egy aprócska piaci szegmenssel nem foglalkoztok túlságosan: A rekubarkácsolókkal. Ezt én (kereskedõként) abszolut megértem, mert egy kereskedõ ebbõl nem él meg, és a fene fog raktáron tartani 1 millió értékû árut, ami talán 20 év alatt fordul meg.

Elõször is, köszönöm, hogy elmondtad a nézõpontodat. Világos, aki szeret barkácsolni, és nem a végeredmény minõsége a lényeg, hanem annak eléréséig megtett út, az nem gyárit vesz. Ez annyira igaz, hogy mindent inkább maga készít, semmint megvegye a gyárit? Például nálunk sokféle gyári ülés kapható rekukhoz, azt minek készíteni? A kényelem az egyik leglényegesebb tulajdonsága a rekuknak, minek azt elrontani egy sajáttal, csak azért, hogy elmondható legyen, "én készítettem"? Kicsit kisarkítva, akkor miért nem készíted el a hajtómûvet is, vagy a kereket? Hol a határ?
Még egy apró megjegyzés. Én úgy érzem, hogy foglalkozunk barkácsolókkal, nem is akárhogy szerintem. Sokaknak segítettem az elmúlt években személyesen már a tervezés fázisában is, rámutattam hibákra, javaslatokat tettem, hogy legalább jobb legyen a saját mû. Miért? Mert azt szeretném, hogy ha már valakit megérintett a reku, akkor ne azzal menjen el a kedve, hogy ócska lesz a gyártmánya. És bizony nem 1 millió értékû árunk van raktáron, hanem kb 25. Ebben rengeteg, kifehjezetten barkácsolóknak tartott alkatrésszel, részegységgel, különlegességgel. Mik ezek? Rekuhoz való ülések, szivacsok, kormányok, vázak, villák, 20"-as kerekek, külsõk, láncvezetõ görgõk, láncvédõ csövek, lámpatartók, spéci táskák, stb. Tényleg úgy érzed, nem foglalkozunk a barkácsolókkal? Mit várnátok még tõlünk?

#10128
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,423 posts

Ha egy olyan gépet szeretnél, mint az Action-plus, akkor miért nem azt választod?


A magam véleménye:
Van nekem gyári rekum. Profik által kigondolt és megvalósított konstrukció. Amit most építek, az csúnyább, nehezebb. És mégis építek. Miért? Az építésért magáért. Szeretek tervezgetni, rajzolgatni, számolgatni. Szeretek a mûhelyben fúrni-faragni, festeni, összerakni, beállítgatni. Ez egy hobby. És szeretek dicsekedni vele. "Látod komám, ezt én csináltam!" És a bringások nagy része ugyanúgy áll hozzá mint te. Megkérdik, mi a francért görcsöltél vele, hiszen ez ronda és nehéz. Megvetted a sok szerszámot, anyagot, aztán egy ilyen ócskaság lett az eredmény...
Én ilyenkor átváltok filozófia üzemmódba, és megkérdezem, õ miért vett biciklit. Azon a pénzen vehetne benzint, és a kocsijával sokkal hamarabb fenn lenne a Kékesen.

Nem csináljátok ti rosszul amit csináltok, csak egy aprócska piaci szegmenssel nem foglalkoztok túlságosan: A rekubarkácsolókkal. Ezt én (kereskedõként) abszolut megértem, mert egy kereskedõ ebbõl nem él meg, és a fene fog raktáron tartani 1 millió értékû árut, ami talán 20 év alatt fordul meg.
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#10129
Murla

Murla

    vendég

  • fórumtag
  • 188 posts

Igazából ez egy TW-Bents Action Plus. Csak alapabb üléssel.


Egyetlen kérdésem lenne csak. Ha egy olyan gépet szeretnél, mint az Action-plus, akkor miért nem azt választod?
Az készen van, megbízható, letesztelt, könnyebb és jobb, mint amit készíteni tudsz, ráadásul még olcsóbb is, akkor pedig mi az oka a döntésednek? Miért akarod elkészíteni azt, ami készen van, ráadásul gyengébb minõségben? Ezt egyszerûen nem értem, pedig komolyan meg szeretném érteni.
Python-ék legalább olyan modelleket fejlesztgetnek, amilyen nem kapható, az tehát valami újnak a létrehozása, tehát alkotás. Ez érthetõ, én magam is imádok kitalálni, megvalósítani új dolgokat. De itt nem errõl van szó.
Ez nekem nagyon fontos kérdés, még ha nem is tûnik talán annak. Valamit ezek szerint nagyon rosszul csinálunk, és nekem tudnom kellene, mi az, hogy változtatni tudjak rajta.
Egyetlen tippem, hogy azt gondolod, így olcsóbb lesz. Hát, nagyon csodálkoznék...
Végül egy tanács:legalább a terven lévõ ülést felejtsd el! Kényelmetlen, legalábbis egy valódi rekuüléshez képest. Persze megfelelõ szivaccsal lehet belõle elfogadhatót "faragni", de ha kicsit is hosszabb távon mész vele, akkor még úgy is hatalmas a különbség.
Egyébként a váltótartó rúdnak valóban döntöttebbnek kellene lennie...

#10130
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,939 posts
nem mindegy...és ezt csak a falvastagsággal érted el, mi lenne, ha - pénz nem számít - még az anyag összetétellel is játszunk egy kicsit és lefaragunk úgy fél kilót? :D

#10131
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 posts
számolgattam :)


hátsó villa átmérõ 3,37 cm >>> 3,37 cm
falvastagság 0,26 cm >>> 0,15 cm
hossz 70,00 cm >>> 70,00 cm
súly 1,39 kg >>> 0,83 kg

gerinc csõ átmérõ 5,00 cm >>> 5,00 cm
falvastagság 0,26 cm >>> 0,10 cm
hossz 120,00 cm >>> 120,00 cm
súly 3,62 kg >>> 1,44 kg

boom átmérõ 4,45 cm >>> 4,45 cm
falvastagság 0,26 cm >>> 0,15 cm
hossz 20,00 cm >>> 20,00 cm
súly 0,53 kg >>> 0,32 kg

5,54 kg >>> 2,58 kg
különbség 2,96 kg

#10132
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 posts
Még valami. Ha a váz gerince 20°-os szöget zár be a vízszintessel, akkor az ebbe merõlegesen hegesztett homlokcsõ 70°-os lesz, ami egy kellemes érték. Talán ezt az állapotot könnyeb elérni egy 2*26-os elrendezéssel (Pl. Bachetta Giro 26).

#10133
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 posts

Az elsõ villa használata hátul bennem is felmerült. Elsõhajtás esetén kézenfekvõbb, itt a papucstávolság miatt szét kéne feszíteni. Ha 20"-as lenne hátul még inkább ki merném próbálni, 26"-oshoz gyengének tartom.


Ha szét kell feszíteni, akkor csak nyers erõ kérdése a dolog. Én úgy csináltam a lengõorrúm elsõ villáját, hogy ráálltam az egyik szárára, a másikat meg nekiálltam húzni. Közben forgattam is, nehogy aszimmetrikus legyen. Szerintem nem lesz így gyenge, pláne, ha az ülést a tengelyhez közel támasztod meg (de ez se alapkövetelmény, Python elsõ, és Lompi második lengõorrúján csak egy sima elsõ villa volt hátul bármiféle támasztás nélkül).

#10134
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,939 posts
..de ha már a fúrás felmerült, akkor inkább maró, az szögben szépen kidolgozza az anyagot.
Amúgy meg, a méretezéssel valóban erõsen túllõtted magad. Nézz kicsit körbe, csõbõl - de zártszelvénybõl is - különféle szakítószilárdságú verziókat lehet választani, ezek között kell kiválasztani a megfelelõt. Ezzel ugyan költséget nem, de rengeteg súlyt tudsz spórolni és az váz élettartama is növelhetõ(anyagfáradás).
Ár/súly aránnyal kell játszanod.

#10135
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,496 posts
nem merölegesen furodki hanem két oldalrol kifurkálod a fejcsö méretére és kireszeled. anyit tolsz el a két oldalközöt amijen szögbe szeretnéd hogy áljon a fejcsö.
Ha reku akkor lompi bike:)
képek

#10136
fejerszabolcs

fejerszabolcs

    újonc

  • fórumtag
  • 8 posts
A TW-Bents ActionPlus-nak kisebb valamivel a tegelytávja, a geometria közelebb áll a Bacchetta Giro20-hoz.
Az elsõ villa használata hátul bennem is felmerült. Elsõhajtás esetén kézenfekvõbb, itt a papucstávolság miatt szét kéne feszíteni. Ha 20"-as lenne hátul még inkább ki merném próbálni, 26"-oshoz gyengének tartom.
Zártszelvénybõl hogy lehet szépen/jól megoldani a hátsó villát? A homlokcsövet egyszerûbb lenne merõlegesen befúrni, de a kormányzásnak nem tenne jót (most 7-8 cm az utánfutás). Persze még nem tudom ki tudja így ferdén kifúrni.
A falvastagságok csökkentésével max 1,5-2 kilót lehetne spórolni. Szerintem (bár nem gépészmérnök vagyok) a fáradás miatt nem érdemes túl magas kihasználtságra tervezni a vázat. Ha valaki jobban ért hozzá szívesen veszem.

#10137
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 posts

Kedves Fórumtagok!
Pár hónapja megkívántam egy rekut. Végigolvastam motyoo lapját, meg a fórumot, és úgy gondoltam én is építenék/építtetnék egyet. ...


Szia
Nekem van egy vázam elfekvõben, csak annyi különbséggel, hogy az elsõ villa 26-os.
ha érdekel :
http://kep.tar.hu/to...2697/37521225#2
a terveid alapján brutál nehéz lesz a gép, a falvastagságokat simán felezhetnéd szerintem.
Üdv,
T2

#10138
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,496 posts

Valóban robusztus, de semmi gond. Mindenki így kezdi. Tanulni tökéletes, higgadt választás. Sokkal könnyebb dolgod lenne, ha a gerincét 40x40-es, a hátsó villát 20x40-es zártszelvénybõl csinálnád. Nem kell kihúzható boom, legyen az ülés mozgatható!

deha 40x40 es zártszelvény a váz a 35x35 ös jokihuzhato bomnak bele :) nameg sokal egyszerüb a homlokcsövetis egyenesen bele hegeszteni a zártszelvénybe
Ha reku akkor lompi bike:)
képek

#10139
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 posts
Páran sikeresen alkalmaztuk azt a megoldást, hogy hátsó villának egy elsõ villát használtunk, és az lett behegesztve a váz csövébe. Szerintem érdemes úgy kezdeni, hogy minél több kész egységet használsz fel (villa, homlokcsõ, középcsapágyház), így kevesebbet hibázhatsz.

#10140
lowracer

lowracer

    vendég

  • fórumtag
  • 157 posts

Kedves Fórumtagok!
Pár hónapja megkívántam egy rekut. Végigolvastam motyoo lapját, meg a fórumot, és úgy gondoltam én is építenék/építtetnék egyet. Elkezdtem tervezgetni, meg gyûjteni levetett bringák alkatrészeit. Eljutottam odáig, hogy már lényegében "csak" a váz hiányzik. Minél egyszerûbbet szeretnék, szûk költségvetésbõl; valami ilyesmit:
Feltöltött kép
Az ülés megoldása természetesen nem végleges, hirtelen ez tûnt a legegyszerûbbnek (eddig a cseh megoldás tetszik leginkább, valószínû arra fogok áttérni).
A cél az egyszerûség volt, és hogy minél több dolog állítható legyen. A hátsó villa 1"-os (33,7x2,6), a váz 50x2,6, a boom 44,5x2,6, fejcsõnek asszem 38x2 kéne, a hátsó papucsot 6os lemezbõl gondoltam. Lehet, hogy tanknak tûnik, de egy-két kiló nem számít szerintem. A hajtómû házát valami rossz vázból gondoltam kimûteni.
Az anyagbeszerzés sem egyszerû. Tudtok az egri Utassy-tól közelebb jó megoldást? Jó megoldás alatt azt értem, hogy mondjuk õ egész métert már levág a csövekbõl (mondjuk így is drága mulatság a fejcsõ 10 centijéhez egy métert megvenni, ezen még gondolkozni kell).
Mi a véleményetek?


Igazából ez egy TW-Bents Action Plus. Csak alapabb üléssel.