Valaki itt írta az egész éjszakás gyalogtúrát. Eddig azt hittem, csak az én fejembõl pattant ki ilyesmi.
--
Balu1, hogy az egyenletes (nem gödrös) foncsorú lámpát kedveled inkább?
Az éjszakai túra jó fényû lámpával és egész éjszakán át bíró akkuval, esetleg váltott akkukkal,
netán még szalonna sütögetéssel együtt tényleg nagy élmény.
Régebben rendszeresen volt ilyen kint Dömörkaputól kifelé a sikárosi réten a forrásnál, minden év augusztus vége felé. Egy bringás lány mozgósította a társaságot, mint egy nagy családot. Õ ma már már nincs köztünk. Õ volt Natali. Sokunknak biztosan eszébe jut. Azóta nem is tudok ilyen családias kint éjszakázásokról, hasonló éjszakai túrákról, csak elvétve.
A gödrös foncsorú lámpát tartom jobbnak a tükrösök között, mert elkeni a vetített fény egyenetlenségeit.
Amire írtam, hogy leginkább kedvelem, az a nagy domború lencse. Van akinek az nem tetszik annyira, mert élesen határolt a fény határvonala. Ez igaz, viszont pl a kormányra nem lehet tükrös foncsorú lámpát tenni anélkül, hogy ne vakítsa a szembe jövõket. Pontosabban lehet, ha az autók reflektorához hasonlóan a foncsor alsó fél oldalát letakarod egy lezáró tükör lappal, ami a paraboloid tükör felsõ oldaláról csak a lefelé induló fény sugarakat engedi elõre kilépni. (Vagy speciálisan, felfelé világítva szerelt led világít a tükör felsõ fél oldala felé.) Bringa lámpában viszont még ilyent nem láttam. Talán azért sem, mert nagyon sokáig az volt a kerékpár világítás legnagyobb problémája, hogy jobban lehessen látni a fényét. Most már viszont ott tartunk, hogy bõven van fény és ugyanúgy figyelni kell minden részletre, ahogy a gépjármûvek lámpáinál is kialakult. Ezek a korszerû és erõs fényû lámpák már veszélyt jelenthetnek a forgalom többi résztvevõjére, ha valaki nem megfelelõen használja.
Fixen kormányon lévõ erõs fényû lámpát csak olyant szabad használni a forgalomban, ami nem vakít.
Az meg nekünk fontos, hogy ezzel együtt távolra elõre is lehessen vele látni, legalább a szembe jövõ szem magassága alatt.
A fejlámpa viszont szinte bármilyen lehet mert a fejed oda fordítod, ahol már nem vakít.
Ezzel együtt sokkal célszerûbb forgalomban ha élesen határolt mindkét lámpánál a fény felsõ határvonala, mert akkor minden körülmények között elõre lehet irányítani addig a magasságig, ahol az még nem világít a másik szemébe de mi látunk vele elõre akkor is.
(Igaz, terepen jó felfelé is látni az erdõben, hol jön szembe egy alacsonyabb fa ág.)
Már sokat próbáltam ilyeneket és annak megfelelõen mindig módosítottam amennyit szükséges, hogy jól is lássak és ne kelljen levennem a fényt ha valaki szembe jön, mert úgy sem vakítom. nem is mondom tovább azt az extrát amit a lámpa billentés jelent.
Tehát (szerintem) nagyon fontos az éles felsõ határvonal, ami alatt erõs a fény és fölötte viszont nincs fény, és alul a lágyabb szórtabb eloszlás. Ezek legnagyobb részben fontos szempontok.