Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#6301
Írta 2007. január 07. - 18:57

Akkut itthon jópénzért árulnak kamerához ami többnyire nem éri meg ilyen célra. Esetleg ha kifogsz egy kiárusítást akkor a 16ezres akkucsomagot megkapod 990-3990-,Ft között, már vettem így.
A spéci lítium akku töltõ a másik kényes dolog.
Jómúltkoriban szintén kiárusításkor volt ezer Ft körül mindenféle univerzális illesztõ talpakkal. Mostanában megint többezerért láttam ilyent. Persze ez kimondottan kamera akkukhoz való. Igaz, én is olyant használok világításhoz.
Esetleg az ebay-on lehet nézelõdni. Itt két-három éven belül valaki feltett egy hatalmas kapacitásu Li-ion celláról valami infót, talán 20A/h-s volt úgy emlékszem.
Speciálisan erre a célra kialakított töltõ nélkül csak akkor tudod tölteni ha elektromos szaki vagy és ismered az igényeit. Akkor is nagyon oda kell figyelni mert hamar elszállhat. ..eddig fõleg a Lítium-ion akkuról írtam.
A Li-polimer az egy külön "harapós állatfajta" veszélyesség szempontjából.
Végülis ha van hozzá töltõd ami pontosan szabályoz akkor nagy valószinüség szerint nem lehet gond, habár hallottam több esetet.. pl. egy lányról akinek kigyulladt a zsebében a mobilja ilyen ok miatt. Viszont az akku is meghibásodhat és a töltõvel is lehet gond, illetve elõfordulhat egy véletlen rövidzárlat akár a cellán belül (találkoztam már olyannal).
A polimer akkuk ilyenkor hajlamosak felrobbanni, kigyulladni és hatalmas lánggal égni. Errõl lebeszélnélek. Igaz, modellezõk fõleg azt használják a kis súlya miatt de a tárolást van aki tûzbiztosnak vélt fémkazettában oldja meg, de olyant is hallottam aki egy üzemen kívüli kandalló tûzterében tárolja az ilyen akkukat. Azért annyira nem veszélyes ez a dolog de elég ha egyszer történik valami, márpedig ezekkel idõnként szokott, még ha ritkán is. Ahhoz azért elég sûrün, hogy rengeteg cikk és fotó kerüljön a netre témába vágóan. Láttam már itt a neten leégett kicsi helikoptert ami az ilyen akkutól gyulladt ki, és egy akku robbanásról is láttam videót, képeket. Azóta még elõvigyázatosabb és tartózkodóbb vagyok a Li-polimer akkukkal kapcsolatban.
Szerintem ha be tudod szerezni az akkut (és töltõt), akkor Li-iont, illetve helyette javaslom a Nimh akkut. Az is elég szép kapacitással rendelkezik, 8A/h-s 1,2V-os cellákból anyit raksz össze amekkora feszültségre szkséged van. Annal az akku fajtánál lényeges a töltésre kapcsolás elõtt az egy bizonyos szintre kisütés. Az olyan 0,9-1V. A jobb töltõk általában rendelkeznek olyan funkcióval ami ezt megteszi gombnyomásra, csak azután kapcsol töltésre önmagától ha elérte a kisütésnek a szükséges szntjét. Azt mondják, néhány rátöltés nem teszi tönkre, ha utána rendesen lemerítjük.
Ilyen Nimh akkut viszonylag jó áron lehet kapni (asszem rendelni is..)
(talán átmenetileg nem érhetõ el az oldal de késõbb biztosan bejön)
Itt az akkumulátor amit szerintem érdemes megvenni:
http://www.hqvideo.hu/info/hu/accu-r20_8000.html
A 4 db 8A/h-s akku br. ára 6528,-Ft
Igaz, kicsit nehezebb mint a lítium de ezzel szerintem könnyebben boldogulsz és árban is kedvezõbb és ami nem utolsó, könnyebben beszerezhetõ.
#6302
Írta 2007. január 07. - 01:30

#6303
Írta 2007. január 05. - 12:53

A korábbi vörösréz "sámli" "zászló" alá forrasztottam egy vörösréz kockát
Ez hõvezetõ pasztával v. hõvezetõ ragasztóval mehet a hõleadó alu v. vörösréz lemez felületre, így hatékonyabb a hõátadás.
Ha ilyen ragasztót használsz és közvetlenül alumíniumra szereled akkor nem is kell feltétlenül a lemez fül (aminek a két széle leforrasztható,) legfeljebb kicsivel hosszabb vörösréz anyagot érdemes használni középen a nagyobb felület miatt.

Egy kicsit féloldalasra sikerült beforrasztani a kockát de ahol kell ott van nagyrésze.
Több kép: http://kep.tar.hu/balu-1/50415251#2
Egyelõre várom az új jól használható optikát hozzá.
A ChipCad-ben (IX.Tûzoltó u. 31.) januárra ígérték.
#6304
Írta 2006. december 31. - 12:01

#6305
Írta 2006. december 31. - 11:59


Ez már inkább csak poén volt. Persze ez tényleg nem annyira komoly probléma.
Illetve amennyit csökkent a haladáson annyit csökkenthet sok más rajtunk kívül álló hatás is.
Inkább csak azért foglalkoztam vele mert ezen tudok változtatni.
Véleményem szerint két fajta dolog létezik úgy általánosságban:
- egyik amin nem tudunk változtatni..
- másik amin tudunk, de van-e olyan mértékü, hogy megérje a befektetett energiát..
..innen válik egyedivé a dolog.
#6306
Írta 2006. december 30. - 22:03

RAUH-Welt
B E G R I F F
#6307
Írta 2006. december 30. - 20:35

Elvileg az is bele szólhat ilyen kis különbségnél.ez csak pszichológia.
elhiszed, és gyorsabb vagy.
Munkába menet nyomtam ami (tõlem) belefért mert általában késõn indulok.
Azon viszont tisztogatásnál, karbantartásnál mindíg fennakadtam, hogy kicsit hamarabb
és határozottabban állt meg a hátsó kerék mint az elsõ.
Valamit csak kell, hogy jelentsen bármilyen kevés energiát fordítunk más célra.
Éjszaka 6W + az áramfejlesztõ vesztesége is bele számít.
Nappal csak a veszteséggel számolhatunk, amit kézzel is lehet érezni.
Egy nem versenyzõ kondival rendelkezõ kerékpáros 100-150W-ot még talán ki tud hajtani folyamatosan.
Ebbõl jön le a dinamó üres és terhelt vesztesége.
Tényleg nem sok de kicsit, éppen csak.. de levon a hasznos hajtásból.
Persze ez mondhatjuk, hogy nem számít mert igazán kevés.
Persze ez nézõpont kérdése.
#6308
Írta 2006. december 30. - 15:58

3 éve járok ugyanazon az útvonalon -16,4 km-re van a melóhelyem, alulról csak piszkálom a 30-as átlagot-, de az agydinamóra még soha nem fogtam, hogy késtem!
De nem is rossz ötlet!

#6309
Írta 2006. december 30. - 12:47

elhiszed, és gyorsabb vagy.
"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan
"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.
#6310
Írta 2006. december 30. - 11:46


Amikor felemeltem a kereket és megforgattam, akkor nem lágyan állt meg hanem (egy sebesség alatt) hirtelen. Abból is látszott, hogy csiillapítja valami. Szerintem az agydinamó is ilyen lehet. Szóval nem sok üresen de azért számít. Idõben akkor veszed észre ha egy bejáratott útvonalon mész rendszeresen és 55-58 perc helyett 50-53 alatt érsz oda ha nem csillapít. Csak a saját példámon tudom mondani. (Nálam más volt a csillapítás oka, a súrü kenõanyag. Miután kicseréltem, ennyit jelentett.) ..a dinamóhoz hasonlóan valami kicsit fékezett..
Nem sok, de különbség. Igaz, közvetlenül nem érzékelhetõ de rendszeresen azonos úton feltûnik.
Amikor az múlik rajta, hogy beérek-e a munkahelyemre akkor sokat is jelent.
#6311
Írta 2006. december 30. - 04:29

Ettõl tartottam. Így viszont már nem is tûnik olyan jó megoldásnak.
Engem még az agyváltó is zavaróan fékezett amíg gyári kenõanyag volt benne (azóta pár éve ok).
A dinamó mágnese ezek szerint annál is jobban fékezhet, persze gondoltam..
Agyváltóm soha nem volt, így ahhoz nem tudok viszonyítani, de szerintem amit egy kikapcsolt agydinamó fékez, azt maximum bebeszélheted magadnak, hogy lassítja a haladásod. Komolyan, egy "berágott" kónuszhoz hasonlítanám az ellenállását, talán...
Kézben nehéz forgatni a tengelyt... de hát maga a kerék tömege miatt ez nem érzékelhetõ. Esetleg a kormányzást módosítja a többletsúly, amit cipelsz vele, ugye.
#6312
Írta 2006. december 30. - 03:06

Ettõl tartottam. Így viszont már nem is tûnik olyan jó megoldásnak.De bizony van akadozás
...
Befûzve biztosan mindkettõ jobb, de a mágnes mindig mágnes marad és van ellenállása.
Engem még az agyváltó is zavaróan fékezett amíg gyári kenõanyag volt benne (azóta pár éve ok).
A dinamó mágnese ezek szerint annál is jobban fékezhet, persze gondoltam..
#6313
Írta 2006. december 30. - 02:56

Tettem fel néhány újabb képet, van amelyiken látszik ebbõl is valamennyi.kozben olvastam latom mar van cree leded,
...
Balu: hogy rogzited a sajat uveglencsedet a led ele?
A szúrófényüvel is készült még kép a ködben. Szintén cree led van benne.
Ha innen a végefelé lépkedsz akkor megláthatod, szerintem holnapra lesznek ott kis képek is,
addig meg rákattintással..
http://kep.tar.hu/balu-1/50387222/27611905#2
Egyébként egy kicsi hengeres mûanyag doboznak az alját használtam fel,
amin köralaku ablakot vágtam.
Ez csak egy próba megoldás, de elég masszívan rögzít.
helyette rá lehet húzni egy alumínium csõ darabot a lámpa elejére,
amiben egy gyûrüvel lehet rögzíteni a lencsét.
persze ez az egyes tagok átmérójétõl is függ.
Hasonló megoldásokban is lehet gondolkodni,
mint pl egy nagyobb lámpa fejét használtam a szúrófény lencséjének a rögzítéséhez,
amit lehet mozgatni a lámpatesten a széttartás változtatásához..
http://img.tar.hu/balu-1/size2/27329019.jpg
http://img.tar.hu/balu-1/size2/27329018.jpg
.
#6314
Írta 2006. december 30. - 02:36

De bizony van akadozás, a Gepida elsõ agydinamója miatt kézzel alig lehet forgatni a tengelyt. Mintha a csapágyak berágódtak volna. A Shimano talán finomabb valamivel. Befûzve biztosan mindkettõ jobb, de a mágnes mindig mágnes marad és van ellenállása.Ha felemelve megforgatod a kereket és nincs rákötve a lámpa, úgy üresen gondolom.
"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."
"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]
#6315
Írta 2006. december 30. - 02:19

Viszont én biztosan össze hoznám akkuval, ahogy magam ismerem.
Az agydinamó terhelés nélkül egyáltalán nem fog semmit másgnes-szegmensenként?
Úgy értem, hogy nem lehet üresen semmi ..(hogy is mondjam)
semmi röcögést érezni, vagyis kicsi akadozó lassulást a kerék forgásában?
Ha felemelve megforgatod a kereket és nincs rákötve a lámpa, úgy üresen gondolom.
#6316
Írta 2006. december 30. - 01:44

Ez egy akkut tölt folyamatosan és
éjszaka arról nyomja amíg bírja, vagy közvetlen
amíg hajtod addig világít mint a külsõ dinamó?
Ha így van akkor át lehetne alakítani egy
kiegészítõ áramkörrel, akkuval és leddel.
Akkor álló helyben is világítana
ha gyárilag nem így mûködik,
ráadásul 5-6 szoros fénnyel.
Három Wattos hagyományos bringa izzót legalább
hatszor túlvilágít egy azonos fogyasztásu jó led.
Hagyományos mûködésû, 6v/3 Wattos, ~8 Km/h-nál kezd rendesen világítani. Én csak az elsõ lámpához használom (hátul villogó van persze), de nem "égett ki" soha a 2,4 Wattos izzóm, ami a gyári elsõ. Gondolom le van "szabályozva", de ehhez valószínûleg jobban értesz, mint én.
Igazából az akkutöltéses projektnek azért nincs létjogosultsága, mert ettõl függetlenül egy Sigma Mirage-t is hordok magammal így, mikor hamar sötétedik. A Mirage-ban az 5 Wattos izzót 2,4-esre cseréltem, -tovább tart az akku-, és végszükség esetére ott van még a 20 Wattos Mirage X is, amit plusszban lehet csatlakoztatni.
A agydinamó azért nagyon hasznos, mert lehet spórolni az aksival egy csomót és ellentétben ez utóbbival soha nem felejtem otthon. Két független rendszerbõl egy biztos mûködni fog (lásd elromlott fényérzékelõ).
#6317
Írta 2006. december 30. - 01:09

éjszaka arról nyomja amíg bírja, vagy közvetlen
amíg hajtod addig világít mint a külsõ dinamó?
Ha így van akkor át lehetne alakítani egy
kiegészítõ áramkörrel, akkuval és leddel.
Akkor álló helyben is világítana
ha gyárilag nem így mûködik,
ráadásul 5-6 szoros fénnyel.
Három Wattos hagyományos bringa izzót legalább
hatszor túlvilágít egy azonos fogyasztásu jó led.
#6318
Írta 2006. december 29. - 23:29

agydinamo jol johet ha megfelel a felhasznalasi kornek
meg nem zavar, hogy fogja a gepet.
a lampat viszont koszonom szepen de majd en bekapcsolom.
HB-NX32 & SW-NX30 -et használok (használtam) egy éve a munkábajárós bicajon.
A plussz súlyt megszoktam egy nap alatt, az ellenállás bekapcsolt állapotban is elenyészõ. Szerintem akinek ez gondot jelent, az nem közlekedésre használja a bicaját.
Viszont a "fényérzékelõs kapcsoló" már gonosz módon cserben hagyott, -ahogy mondod-, jobban jártok ha kiváltjátok "manuális" verzióval. Két hétig mérgelõdtem/bütyköltem eredménytelenül, míg kidobtam a fenébe.
Rendes terepen nem használnám... mégiscsak gyertyafény az a 2,4 Watt. Egyébként ~40 km/h-ig nyugodtan lehet vele kivilágítatlan közúton is közlekedni (látni az út szélét), persze nem ködben vagy nagy esõben.
#6319
Írta 2006. december 29. - 00:48

de letjogosultsaga az tenyleg csak ilyen varosi trekking verdakon van szerintem. terepre nemtom mennyire lehet menni vele. inkabb nem probalnam ki
RAUH-Welt
B E G R I F F
#6320
Írta 2006. december 28. - 22:11

meg nem zavar, hogy fogja a gepet.
a lampat viszont koszonom szepen de majd en bekapcsolom.
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...