Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8736 hozzászólás a témában

#5181
RoGeR

RoGeR

    vendég

  • fórumtag
  • 236 hozzászólás

Szoval adott egy Cateye 320EL ami már eleve powerledes. Ebbe optikával együtt beleragasztott a Zoli egy CreeP4-et. Az elektronikához nem nyult, igy ugyanannyit kap mint az eredeti led, de mégis sokkal fényesebb és nem fogyaszt többet.

Feltöltött kép



Elektronika vagy elõtét ellenállás van benne?

#5182
(has)Pókember

(has)Pókember

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 486 hozzászólás
Ha már úgyis elektronikaszakkör van, hadd kérdezzem meg: lehet-e két 7.2V-s LiIon akksit összekötni oly módon, hogy egy 14.4V-s áramforrást kapjak? Úgy rémlik, már írta valaki, hogy LiIon esetén nem biztonságos szimplán sorosan fellógatni a madzagra, mert robbanhat. Vagy nem? Mi a trükk?

#5183
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
ergo mindenképp kell egy masszív "fõkapcsoló", meg egy ilyen kis botkapcsoló, aminek akkor az én esetemben elég kétállásúnak lennie - ha nyitva van, akkor két multifuseon keresztül folyik az áram (+elõtétellenállás), ha zárva, akkor az elsõt rövidrezárja...

#5184
Nemozoli

Nemozoli

    vendég

  • fórumtag
  • 33 hozzászólás

Balu,

a rövidrezárásos rész nekem is megvolt az ötletek között, csak értetlenül álltam az elõtt, hogy hogy lehet akkor kikapcsolni a lámpát, ha mindhárom állást használom. de mostmár értem, hogy kell még egy kapcsoló...:)


Persze hogy kell, hiszen pl. a különbözõ kapcsolásoknál a beállító-ellenállásokon nem folyik át a LED árama (szerencsére, így jobb a hatásfok), és a kapcsolás üresjárati áramfelvétele sem terheli az akkut, ha éppen használaton kívül van a lámpa, mert ha a "fõkapcsoló" le van állítva, akkor egyszerûen nincs feszültség a kapcsoláson.

#5185
Nemozoli

Nemozoli

    vendég

  • fórumtag
  • 33 hozzászólás

Potméterrel csak (számítógép mellõl) látszólag tûnik logikusnak de
több szempontból is nehezebb beállítani a szükséges teljesítményt.
...
A másik, ami a fokozat kapcsoló mellett szól, annál tudjuk hol járunk és ott kb mennyi a fogyasztás.
A folyamatos szabályzásnál viszont egyedi fényérzetre hagyatkozunk ami eltérõ lehet.
Igy nem lehet megsaccolni a hátralévõ üzemidõt, kapcsolóüzemü táp esetén.



De hogy mennyire igaz, amit írsz! :-D
Az is beleszól a fényérzetbe, hogy száraz betonon, dózerúton, avaron, esõ utáni aszfalton, netán havon teker az ember... és ilyenkor haljamosak vagyunk "túllõni2 a remélt áramot (ez tapasztalat, egyszer itthon, "számítógép mellett" próbálgattam, hogy mennyire tudnám megsaccolni fényesség alapján a Cree XR-E P4 hozzátartozó áramfelvételi értékeit, és szinte mindig nagyobb áram jött ki megmérve... pedig itt a fal/plafon nem változott közben).

#5186
healer999

healer999

    vendég

  • fórumtag
  • 155 hozzászólás

Üdv!

Van valakinek tapasztalata Cateye HL-EL530-as lámpával? Megér 10k-t?
Mennyivel tud többet mint a HL-EL220?

http://www.cateye.co...duct_detail/345


Megmutatom a lámpácskámat, egy kis inspirációképpen... A lényeget Nemozoli csinálta rajta. Big riszpekt!!!

Szoval adott egy Cateye 320EL ami már eleve powerledes. Ebbe optikával együtt beleragasztott a Zoli egy CreeP4-et. Az elektronikához nem nyult, igy ugyanannyit kap mint az eredeti led, de mégis sokkal fényesebb és nem fogyaszt többet.
Ha nagyobb erõ kell akkor az elektronikához is hozzá kell nyulni és hutés is kell... Szerintem felesleges megvenni a drágábbat, inkább moddold meg egy P4-essel és esetleg egy kicsit több krafttal...

Feltöltött kép

#5187
Nemozoli

Nemozoli

    vendég

  • fórumtag
  • 33 hozzászólás

Nemo!

Szeretnék egy eredeti Nemo lámpát karácsonyra, lehet rendelni?

Üdv: Gesa /ZeRGe-SOF/


Szia Zerge!

Hát már hogyne lehetne! :-) úgyis lesz idõm, maradt elég sok szabim és ki kell venni még idén...
Milyen típusra gondoltál? 3 LED-es kerek alucsöves, netán fejlámpa?

#5188
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás

Kösz az infót!
De nincs nagyon 15-25k-m egy lámpára már ez is elég meredek lenne 9k-val.
Mindenestre kösz a véleményt.


most még rendelhetsz a hozé féle lámpából, kéred zselés akkuval meg töltõvel, és akkor nyugod szívvel feküdhetsz le, hogy nem vettél egy halom ...-t drága pénzért. és még nem is lesz kommersz a lámpád...

#5189
_Mickey_

_Mickey_

    vendég

  • fórumtag
  • 136 hozzászólás

Az egy fos, felejtsd el. Go to "Lámpa project 1.0"!


Kösz az infót!
De nincs nagyon 15-25k-m egy lámpára már ez is elég meredek lenne 9k-val.
Mindenestre kösz a véleményt.

#5190
Lord_Leslie

Lord_Leslie

    Házigazda

  • globális moderátor
  • 17.297 hozzászólás

Üdv!

Van valakinek tapasztalata Cateye HL-EL530-as lámpával? Megér 10k-t?
Mennyivel tud többet mint a HL-EL220?

http://www.cateye.co...duct_detail/345


hétvégén tapiztam egyet meg sétáltam vele (nem bringával száguldás tehát) a kempingbe fel s alá.
elég korrekt kis fénye van, viszont nagyon egy pontba fókuszál.
Fekete Bárány........ Táltos Csacsi
.......+++Eladó "kacatok"+++...........:openarms: Lokálpatrióta Házigazda

#5191
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

na elolvastam, kezdem érteni. az ellenállást majd kikísérletezem, van itthon egy csomó féle értékû...

Azt én úgy szoktam csinálni, hogy fogok egy 15-20 centis darab ellenálláshuzalt.
Feltekerem valami ellenállás testre és azon keresen a megfelelõ leágazást,
ahol beáll a szükséges áram.
Az ellenálláson lehet egybõl kettõ leágazás és oda rátekerni, a hurokba bele fûzni
többszörösen körbe tekerve rézhuzalt, amit végül be kell forrasztani.
Azzal vigyázni kell, hogy az ellenállás ilyenkor forrósodik, sz'al nem jó megfogni.
Ahol beállt a szükséges áram, azt a szakaszt lemérjük Ohm mérõvel és tudod milyen ellenállás kell.
Egyébként ha van ellenállás huzalod, pl. hajszárítóból, azt is lehet használni
feltekerve nagyobb ohm értékü ellenállás testre.



..nekem igazából 3 fokozat kellene, de csak 1 kapcsolóval: 1. kikapcsolt, nem világít 2. 350-400 mA 3. 650-750 mA...
tehát alapállapotban ki van kapcsolva, és a két szélsõ állásban valamelyik multifuset kötöm be - ez nem mûködöõképes megoldás?

Mûködik az is, ebbõl a szempontból nincs is gond, viszont könnyen oldalra billen a kapcsoló
ezért nem lehet betenni a szatyorba, nem lehet hozzá érni mert garantáltan bekapcsolódik.
Ezért célszerü valamilyen határozottabb mûködtetést igénylõ kapcsolót használni ki-be kapcsoláshoz.



(a létrás megoldásnál ugye mindhárom állásban folyik valamekkora áram, és ott ugye külön kikapcsoló van.)

Igen, a létrás megoldásnál mindhárom állásban folyik valamekkora áram,
és ott külön kikapcsoló van.



a 12 voltos zselés akkukat lehet ugyanazzal a töltõvel tölteni, amivel az autók akksijait töltik? (az is 12 volt ugye)...vagy a nagyságrendileg más kapacitásbeli különbség okozhat problémát?

Közvetlen nem tölthetõ, viszont egy kis trükkel igen.
Az akkura rá van írva mekkora lehet a töltõ áram.
A negatív csipeszt közvetlen rá is lehet kötni.
A pozitívval sorosan kell kötni valamilyen töltõáramot csökkentõ,
saját belsõ ellenállással rendelkezõ dolgot. Pl. ilyen egy 12V-os autó izzó.
Azt már neked kell kimérni, hogy 10-15-20W vagy 55Wattos-os izzó legyen.
A töltés megkezdésekor pl. 20W-os sorosan kötött izzóval mérni kell az átfolyó áramot.
Ha sok akkor kisebb Wattos izzóval kell próbálkozni.
Persze jó lehet egy vasaló vagy fûtõ készülék belsõ ellenállása is, ha megfelelõ értékü.
Az átfolyó áram a lényeg, ami többnyire rá van írva az akku oldalára.
Ha nincs rajta akkor kb. a névleges kapacitás 20%-a, (ha jól emlékszem).
Amikor az akku elkezd langyosodni ill. melegedni akkor fel van töltve.
Egyébként 14,4V jellemzõ a 12 Voltos feltöltött ólom elvre alapuló akkura.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5192
(has)Pókember

(has)Pókember

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 486 hozzászólás

Van valakinek tapasztalata Cateye HL-EL530-as lámpával? Megér 10k-t?
Mennyivel tud többet mint a HL-EL220?


Az egy fos, felejtsd el. Go to "Lámpa project 1.0"!

#5193
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
na elolvastam, kezdem érteni. az ellenállást majd kikísérletezem, van itthon egy csomó féle értékû...

nekem igazából 3 fokozat kellene, de csak 1 kapcsolóval: 1. kikapcsolt, nem világít 2. 350-400 mA 3. 650-750 mA...elméleti részt értem azért, most nézzük a gyakorlatot.:)

én a megvalósítását úgy képzeltem el, hogy a kapcsoló:
- középsõ lábára megy a V+ az ellenálláson keresztül
- egyik szélsõre megy a 350-400as multifuse
- másik szélsõre megy a 650-750as multifuse

tehát alapállapotban ki van kapcsolva, és a két szélõs állásban valamelyik multifuset kötöm be - ez nem mûködöõképes megoldás? (a létrás megoldásnál ugye mindhárom állásban folyik valamekkora áram, és ott ugye külön kikapcsoló van.)

ja s a 12 voltos zselés akkukat lehet ugyanazzal a töltõvel tölteni, amivel az autók akksijait töltik? (az is 12 volt ugye)...vagy a nagyságrendileg más kapacitásbeli különbség okozhat problémát?

#5194
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

..és akkor ezen a kapcsolón a középsõ "láb"-ra kell kötnöm a táp pozitiv ágát, a másik kettõre meg a megfelelõ multifuset, illetve elenállást

Amit mondasz az igaz, de a szemléletet kellene egy kicsit áramkör közpuntuvá alakítani.
Ugyanazt mondom de itt átgondolásként elõször a fõ áramkört veszem figyelembe és
azután kötöm be a kiegészítõ alkatrészeket (a kapcsolót).

Tehát elindulok a tápfesz egyik pólusától, (itt a pozitívtól) és végig megyek a fõ áramköri elemeken.
Vagyis a ki-be kapcsoló és az ellenállás (három eltérõ részre tagolva).
Aztán jön a led, és a kör bezárul. A led világít az áramkorlátozók
összességének megfelelõen a legkisebb áramon.

Most kötjük be (itt gondolatban) a kapcsolót, ami a középsõ kivezetését
egyik állásban egyik szélére, másik állásban a másik szélére köti és
középsõ állásban mindentõl leválasztja.

A kapcsoló közepét bekötjük az ellenállás v. multifuse "létra" tápfeszültség felöli végére.
A két oldalsó állásban egy illetve kettõ ellenllást zár rövidre azaz iktat ki a körbõl.
Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb fényerõ fokozatra kapcsol a két szélén.
Középsõ kapcsoló állásban egyik ellenállást sem iktatja ki, ezért
itt az értékek összeadódnak és a ellenállások összege vagyis
a legnagyobb ellenállás és a legkisebb fényerõ érvényesül.
(Ezt multifuséval is értsd hasonlóan.)



(úgy néz ki, hogy vagy 4 darab ceruzakksiról, vagy egy 6 vagy 12 voltos zselés akksiról fog menni a cucc)? a test meg mehet egybõl a ledre, az nem jön be a kapcsolóba...

Amikor ellenállást használsz, kiméred a használt legnagyobb feszültséghez illõ értéket
aminél az áram 1A alatt marad kicsivel.

Ezzel sorosan, a betáplálás irányában építkezve jöhet a következõ érték, ami a
közepes áramot állítja be, kb 4-500mA lehet a kettõ ellenálláson keresztül.

A harmadik ellenálláson (és a másik korábban sorosan kötött értékeken keresztül)
beáll a legkisebb fokozat árama ami a legkisebb fényerõ fokozatot biztosítja (100-300mA).

Multifuse használatakor a tápfeszültség nem lehet sokkal 4,5 V fölött, mert
a multifuse az alatt szabályoz számunkra megfelelõen.
Kisérleti stádiumban mindíg mérni kell a leden átfolyó áramot!

Ennél az áramkörnél célszerü a led igényéhez minél közelebbi
feszültséget választani mert annál kisebb a veszteség.
A 4 db AA-s akku feltöltve 5,6V-ot ad le, ami már kicsit sok lenne a multifusnak,
viszont itt kell valamekkora ellenállás amin a soros (multifúzon együtt) beáll a legnagyobb fokozat árama.
A kisebb áramu üzemmódoknál már nincs ilyen gond.

Említed a 12 Voltot. Annál három ledet sorosan kötve lehetne mûködtetni.
Az áramkorlát 0,5-2 Ohm körül lehet a legnagyobb áramu állásban.


Létezik a kapcsolóüzemü energiaellátás.
Annál lehet magasabb a tápfeszültség értéke.
Az valóban takarékosabban dolgozik, amíg a tápfeszültség magasabb mint a ledek igénye.
Azután (ha arra alkalmas az áramkör akkor) elkezd felfele dolgozni és addig terheli a beállított
nagyobb fényerõt is az utolsó percig biztosítva, amíg teljesen ki nem merül az akku.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5195
_Mickey_

_Mickey_

    vendég

  • fórumtag
  • 136 hozzászólás
Üdv!

Van valakinek tapasztalata Cateye HL-EL530-as lámpával? Megér 10k-t?
Mennyivel tud többet mint a HL-EL220?

http://www.cateye.co...duct_detail/345

#5196
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
Balu,

a rövidrezárásos rész nekem is megvolt az ötletek között, csak értetlenül álltam az elõtt, hogy hogy lehet akkor kikapcsolni a lámpát, ha mindhárom állást használom. de mostmár értem, hogy kell még egy kapcsoló...:)

és akkor ezen a kapcsolón a középsõ "láb"-ra kell kötnöm a táp pozitiv ágát, a másik kettõre meg a megfelelõ multifuset, illetve elenállást (úgy néz ki, hogy vagy 4 darab ceruzakksiról, vagy egy 6 vagy 12 voltos zselés akksiról fog menni a cucc)? a test meg mehet egybõl a ledre, az nem jön be a kapcsolóba...

#5197
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Pontosan ilyen kinézetü három állásu kapcsolót használok a három fényerõ fokozathoz.
A ki-be kapcsolást a lámpa gyári nyomó kapcsolójára kötöm, ami a rúdlámpa hátsó végén van.

A bekötést még régebben feltettem ide, mindjárt megkeresem.
Ez csak egy skicc amit saját részemre vázoltam, de lusta voltam
szépen átrajzolni, inkább bele írogattam grafikus programmal.
Itt ellenállásokkal oldottam meg az áramkorlátozást.

Feltöltött kép

A kapcsoló középsõ állásában három db ellenállás van sorosan kötve (legkisebb fokozat).
Balra kapcsolva egyet rövidre zár és így kettõ ellenállás marad a körben.
Jobbra kapcsolva kettõ ellenállást zár rövidre és egy marad a körben, ami
a legnagyobb megengedhetõ áramot állítja be.
A három ellenállás nem egyforma, ide jöhet a fokozatnak megfelelõ multifuse.

Multifuse áramkorlátozással is hasonlóan lehet bekötni, visztont 4,5-5V fölött már
néhány Ohmos ellenállásos feszültségejtést kell használni a mulifúzzokkal (az egész fõ áramkörrel) sorosan.
Feltétlen ki kell mérni, ellenálással be kell állítani, gyorsan leszabályozzon
megengedhetõ áramra a multifúz a legnagyobb fokozaton is.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5198
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
balu,némó:

egy több állású kapcsolóval ti hogyan kapcsolgattok különbözõ multifuseokat/akármiket be az áramkörbe?

tehát mondjuk egy ilyet:
Feltöltött kép

én hogy kössek be, ha kell egy kikapcsolt állapot (középen), egy gyengébb (300-450 mA) meg egy erõsebb (600-750 mA)? el nem bírom képzelni, bár mondjuk ha nyitva lett volna ma a bó't és vettem volna, akkor már rég kitalálhattam volna (nem szoktam sokat kérdezni, inkább kitapasztalom, hogy hogy is kell)...

#5199
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7.605 hozzászólás
Sigma
http://www.sigma-bla...com/en/?flash=1

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#5200
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Potméter nálam is van, ha kell (a mostani kormánylámpámon egy többfokozatú kapcsoló helyettesíti, ami különbözõ ellenállásokat kapcsol az áramkör vezérléséhez)..

Potméterrel csak (számítógép mellõl) látszólag tûnik logikusnak de
több szempontból is nehezebb beállítani a szükséges teljesítményt.

Egyik, amikor fárdtabban jól kihajtva teker az ember, akkor
a precíziós kézmozgások nem olyan egyszerüek mint pihent állapotban.
Ilyenkor még a három állásu kapcsoló pontos helyzetének beállítása is
nagy figyelmet igényel, különben könnyen átnyomjuk elnehezült kézzel a másik szélsõ végállásba.
Ez régi tapasztalat. Jópár éve teszteltem a szituációt élesben is.
Akkor ott kihajtottabban bringán ülve teljesen kizártam a folyamatos szabályzás létjogosultságát.
Örültem ha megtaláltam a fokozatkapcsolót és ott a ..hanyadik kattanást.

A másik, ami a fokozat kapcsoló mellett szól, annál tudjuk hol járunk és ott kb mennyi a fogyasztás.
A folyamatos szabályzásnál viszont egyedi fényérzetre hagyatkozunk ami eltérõ lehet.
Igy nem lehet megsaccolni a hátralévõ üzemidõt, kapcsolóüzemü táp esetén.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..