Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#2961
Írta 2011. július 26. - 12:54

A LUX a felület megvilágításának mértéke.
Itt találsz kettõ átszámító kalkulátort :
LED Center Webáruház - Az Ön partnere a LED világítás területén - Lumen Lux átváltó
LEDNAGYKER Webruház - a fény forrás - Megvilágítás, fényáram kalkulátor
Ebbõl már érthetõ, hogy miért nem elég ha csak LUX értéket adnak meg
egy fényforrás erõsségének a meghatározásához.
A megvilágított terület függvényében is változik a LUX értéke.
Keskeny szúró fénnyel könnyû nagy LUX értéket létrehozni,
viszont azzal csak egy kicsi körben látsz fényesen.
Ugyanazzal a fény mennyiséggel (látható fény teljesítménnyel)
nagyobb területet megvilágítva már jelentõsen kevesebb LUX-ot érhetünk el.
Ezekhez a WATT teljesítmény a fényforrás hatásfokának függvényében társítható.
Elvileg kb. 230 lumen látható fényt kapunk 1 Watt teljesítményü energia felhasználásával.
Ez a színének függvényében lehet kevesebb és több is, ez csak kb érték.
- Egy hagyományos izzószálas lámpa 14 lument ad le Wattonként.
- Halogén 19-23 lument ad Wattonként.
- Led 40-160 lument ad Wattonként (korszerûség függvényében).
A jó led (a 160 lm/W-os) rendesen meghajtva mindössze 100 lument ad le Wattonként maximum.
Egyéb fénytani összefüggésekrõl még itt találsz részletes infót: http://www.sasovits....lom/Fenytan.pdf
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2962
Írta 2011. július 26. - 11:53

#2963
Írta 2011. július 26. - 10:31

Ide is beteszem a különbözõ, gyakorlatban használatos optikai rendszerek összefoglaló leírását.
Ebbõl próbálj bogarászni, hogy neked milyen van és mit szeretnél.
A gyakorlati átalakítás már ennél kicsivel nagyobb kreativitást igényel mert ott el kell férni és illeszkedni kell az alkalmazott dolgoknak. Tehát nagy vonalakban:
Ezekkel kapcsolatosan sokat kísérleteztem.
A tükör, gyüjtõlencse és speciálisan ledhez készített optika segítségével
a fény fókuszba vetítésének lényegérõl most leírok néhány dolgot.
A végén még egy kombinációt is elmondok, amit már jó néhány évvel ezelõtt megtapasztaltam
kísérletezés közben és még akkoriban le is írtam a fórumokon. Azután rövidesen DöG úr meg is építette, sõt
ezután nem sokkal még a chipcad-ben is árultak ilyen elven mûködõ kombinációt.
Errõl a végén.
Na de kezdjük a tükörrel:
A tükör a ledbõl oldalra elinduló fény sugarakat vetíti elõre,
csak azokat a sugarakat ami a tükör felületét eléri.
A többi fény, a nagyobb része, mindenféle irányt módosító eszköz érintése nélkül
úgy indul elõre, mintha nem is próbálkoztunk volna fókuszba vetíteni.
Természetesen egy szórt, (ezért gyenge) megvilágítást az a fény is biztosít a tükör által vetített spoton kívül.
A gyüjtõ lencse az egyenes tengelytõl fõleg kisebb szögben elõre elinduló fény sugarakat gyüjti fókuszba.
Azok a sugarak érik el a lencsét.
Kb 80-90 fokos széttartást (+ - 40-45 fok, a lencse gyujtótávtól függõen) még jól hasznosítja.
A 90 fokos széttartású CREE ledekkel elég jól együttmûködik.
A led - lencse távolsággal lehet a széttartás változtatni.
A jó hatásfokhoz relatív nagy lencse átmérõ szükséges.
Az oldalra induló fénysugarak kis része, amelyek nem érik el a lencse belsõ felületét
(mert nagyobb szögben oldalra indultak), így elvesznének viszont rá lehet venni tükör (tükrök) segítségével, hogy
a lencsén keresztül a központi fénykörön kívülre vetítse a ledbõl egyébként oldalra induló fényt.
Az ilyen felépítésü lencse tükör kombónak csak az a hibája, hogy a lencse által kivetített fõ fénykör és
a tükör által vetített fényfolt között van egy sötét gyûrû, (mert a lencsén keresztül halad a tükör fénye is).
A szélén lévõ árnyék szûkebb, meredekebb falu tükörrel csökkenthetõ, de a fõ fény egészen erõs és éles határvonalú.
A speciálisan ledhez készült optika egy olyan nagy fénytörést mutató anyagból készült prizma
és lencse rendszer kombinációja amiben az oldalra induló fényt a prizma fénytörése juttatja elõre a külsõ gyûrüre
és az elõre indulót a közepén kialakított lencse tag vetíti elõre a gyárilag tervezett széttartással.
Ezt az optikai rendszert egyetlen speciális felületi kialakításu darabként öntik átlátszó anyagból.
Amit a végén említettem, hogy magam rájöttem egy érdekes kombinációra (tükör + benne kicsi lencse) :
A tükörben lévõ led elõre induló fókuszolatlan fényét egy kicsi lencsével összegyüjtve fókuszba vetítjük.
Az a fény ami a tükör falát érinti, szintén elõre fókuszba vetül.
így össze tudjuk fogni azt a fényt is amit a tükör nem tudott kezelni.
A lencse és tükör pereme (széle) közötti részen, a lencse mellett a tükör által vetített fénynek el kell haladnia.
Így a tükör által fókuszba vetített fény és a lecse által fókuszba vetített fény fedhetik egymást,
ezzel koncentrált fénysugarat lehet elérni.
Ez az amit DÖG úr lemodellezett ( Házi tükör tuning: belógatott kiegészítõ lencsével "DöG-1" ) Késõbb valaki még elkezdte gyártani és a chipcad-ben árulták is.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2964
Írta 2011. július 26. - 09:05

#2965
Írta 2011. július 25. - 18:20

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2966
Írta 2011. július 25. - 17:20

A mostani kormány lámpám 3 sávban elosztva 3X 800 = 2400 lumen összesen, persze nem használom mindet, csak amikor tényleg szükséges. Szélességében is lejjebb tudom kapcsolni akár csak a két szélét is kisebb fényerõre, de akár teljesen is egyenként le vagy egyenként kicsire.
Wow :cool2:
Képeket tudsz dobi róla? Akár éjszakai beamshotokat is

#2967
Írta 2011. július 24. - 12:10

Végülis éjszakában, kivilágítatlanul, fényvisszaverõ nélkül, sötét öltözékben, tényleg csak "állat" megy ki az utakra. Más néven szerv donor. /már bocs../
Másik alkalommal szintén egy láthatatlan bringás jött a szemben lévõ oldalon, ami megint csak akkor derült ki amikor a gödrös úton majdnem felborult.
Természetesen nem akarok elvakítani senkit de mire egy ilyen szándékosan vaksötétbe burkolózó sötét bringásról kiderül, hogy állat vagy ember, addigra már jól meg kellett világítani milyen lényre is számítsak a szembõl imbolygó árnyék láttán, attól meg õ nem lát. Ez a vakítás még nem is akkora baj neki, mintha egy hátulról száguldó kocsiból nem látnák meg.
Ha látom valami jelét, hogy jármû vagy ember közeledik (akár gyalogos is), akkor természetes, hogy azonnal lejjebb billentem a fényt.
Amikor egy szembõl jövõ autós rosszul beállított lámpája vakít az ellen úgy védekezek, hogy magam elé billentem a fényem, hogy jól lássam az utat és a sisak simléderét a vakító fényforrás elé fordítom. Ezért jó ha fenn marad a sisakon.
A mostani kormány lámpám 3 sávban elosztva 3X 800 = 2400 lumen összesen, persze nem használom mindet, csak amikor tényleg szükséges. Szélességében is lejjebb tudom kapcsolni akár csak a két szélét is kisebb fényerõre, de akár teljesen is egyenként le vagy egyenként kicsire.Az új csodák közül a new Bikray iii-ról tudok nyilatkozni, 1280 lumen, személyesen próbáltam. Körvonalazható fényfoltja van, bõven beállítható, hogy még ne zavarja a szembejövõt és látásra alkalmas maradjon.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2968
Írta 2011. július 24. - 11:57

Ami nagyon sokat jelent nálam az a lámpa funkcionális billenthetõsége.
Ez alatt azt értem bármikor, gyorsan, könnyen a kormány markolatot fogva egy átalakított váltó karon keresztül, ergonómiailag kiforrottan könnyedén (már biztonságosan) lejjebb és feljebb tudom mozgatni a fényt.
Nálam ez az O-gyûrûs megoldás miatt tökéletesen kivitelezhetõ. Ha majd lesz egy ilyen 3-4 ledes csodám, egy kis átalakítás (hogy felfelé ne szórjon) nagyon jó ötlet.
Ha lámpa nélkül megy, ennyire nem tiszteli a szabályokat, másokat és saját magát sem, a leghatározottabb ok arra, hogy húzzon le az útról amilyen gyorsan és mértékben csak tud és álljon meg. Ne az én lámpám fényében kolbászoljon mint az éjjeli lepke. Csak sajnos néhánynak nincs ennyi esze, mert életében nem volt lámpája se jogosítványa és azt hiszi magáról, hogy látszik.
#2969
Írta 2011. július 24. - 11:34

Az új csodák közül a new Bikray iii-ról tudok nyilatkozni, 1280 lumen, személyesen próbáltam. Körvonalazható fényfoltja van, bõven beállítható, hogy még ne zavarja a szembejövõt és látásra alkalmas maradjon.
#2970
Írta 2011. július 24. - 11:21

De hiszen ez természetes ösztönös reakció, mert a sötét részt nem látja. Az a bizonytalan. Ott bármi lehet, szakadék, út széli fa vagy betonfal de akár a járható út is, amit viszont nem lát szembe fénynél aki nem használ elég jó világítást. Viszont ha a fény felé veszi az útját akkor biztos lehet a végeredményben, legyen az bármilyen is. Ez nem vicc!Odáig még ment is a dolog a szembejövõ biciklis hölgynek lassított látta h fényes stb de valahogy mégis a fény felé kezdett húzódni érthetetlen módon.
Az erõs reflektor elé tévedt éjszakai nyuszik szarvasok is azért nem mennek ki a fénybõl mert az ösztönük azt diktálja, legalább ott maradjanak ahol tudnak tájékozódni, mert a sötétben ki tudja mi vár rájuk. Az, hogy ott legalább látnak, hamis biztonságot sugall.
Ez tényleg egy érdekes jelenség. Ugyanez a hatás érvényesül akkor is amikor gyenge és keskeny fényü lámpa van a biciklin és egy bozótos szélü ösvényen közlekedsz. Mivel csak azt látod amit elõtted megvilágít a szûk fényû lámpa, ezért ott, a látható területen keresed a legoptimálisabb utat, még akkor is ha véletlenül az út élesen elkanyarodik vagy elágazik de csak egy keskesny sávot látsz, a bozótosban a legjárhatóbb csapást igyekszel megtalálni, pedig ott van melletted a járható út is, de ha nem látod akkor gyakorlatlanul könnyen megtéveszt a megvilágított út széle és ott keresed az utat. (régen, amikor még nem volt jó fényû lámpám még én is többször majdnem jártam úgy, ahogy leírtam./innen datálódott az erõs, széles fényü lámpa mániám

Még az elsõ használható huzal lábas led soromat amikor próbálgattam, akkor arra is figyeltem, hogy valami megoldást találjak arra, hogy ne vakítsam a szembe jövõt. még annak idején Natival nézegettük a Római parton, hogy mennyire vakít a különbözõ beállításokkal, fény terelõ trükkökkel a lámpa. Végül találtam egy olyan megoldást amivel akár az álláig meg tudtam világítani valakit és még nem vakította a fény. Ez sajnos csak a huzal lábas ledeknél mûködött ennyire éles határvonallal.Szerintem az ilyen elérhetõ árú lámpákban amikben nincs különösebben tervezve a reflektor a lencse és egyebek amik irányítanák a fényt 200 lumennél több nem használható városban anélkül h igen kellemetlen élményt szereznénk vele a szembejövõnek.
Az ilyen 1200-1600 lumenes csodák (nem Lupine és társai amiken van normális lencse stb.) szerintem maxon használhatatlanok olyan helyen ahol szembe jönnek az emberrel akár autóval akár bicajjal mert eszméletlen zavaró szembõl. Ha meg annyira lebuktatod h ne legyen nem ér semmit.
A mostani lámpámnál annyit tudtam beállítani, hogy eleve vízszintesen van elrendezve három db. 4 chipes led csoport egymás mellett, így vízszintesen ovális fényt vetít az útra egy nagy lencsén keresztül. A ledek körül (a lencse mögött) van egy tükör, aminek az alsó részét leragasztottam matt fekete papírral. (Ennyi kevés veszteséget el kellett fogadni a cél érdekében.) Ennek hiányában rám is villogtak az autók, még akkor is ha letompítottam magam elé a fényt. Így viszont már felfelé nem vetít annyit ami gondot okozhat. A felsõ tükör rész viszont lefelé vetít annyi fényt ami közvetlenül elõttem is megvilágítja az utat.
Ami nagyon sokat jelent nálam az a lámpa funkcionális billenthetõsége.
Ez alatt azt értem bármikor, gyorsan, könnyen a kormány markolatot fogva egy átalakított váltó karon keresztül, ergonómiailag kiforrottan könnyedén (már biztonságosan) lejjebb és feljebb tudom mozgatni a fényt.
Szóval a vakítás részben beállítás de nagyrészt tervezés kérdése.
Egy gyári lámpánál ha úgy állítod be, hogy mást ne vakíts, akkor te sem látsz jól.
(ez közvilágítás mellett jó mert ott van annyi fény, hogy láss mellette).
Ha úgy állítod be, hogy jól láss elõre (fõleg terepen), akkor vakítod a szembe jövõt.
Vegyes használatra a leírt kormányról billentés lenne a jó megoldás, csak hogy ez miért nem jutott még a gyártók eszébe, és miért nem lehet készen vásárolni, kormány markolattól állítható bowdenes lámpa billentõ egységet azt tényleg nem igazán érthetõ, pedig a mostani erõs fényû lámpáknál volna létjogosultsága.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2971
Írta 2011. július 24. - 09:13

Másik: Pszichológia, minél fényesebb valami, annál óvatosabban jön szembe az autó és nagyobb ívben kerüli hátulról. Nekem sokkal fontosabb a saját testi épségem, minthogy kockáztassam, hogy vagy észrevesz vagy nem, vagy elmegy mellettem 1m-re 100-al vagy nem, minthogy neki nem tetszik, hogy fényes.
Na sajnos erre is volt már nem egy ellen példa: Város bicikli út rosszul kivilágított része. Le is volt buktatva a lámpám le is volt véve 180 lumen körülre (mert, hogy az egy dolog h én baromi jól látok de mást nem szeretnék megvakítani). Odáig még ment is a dolog a szembejövõ biciklis hölgynek lassított látta h fényes stb de valahogy mégis a fény felé kezdett húzódni érthetetlen módon.
Szerintem az ilyen elérhetõ árú lámpákban amikben nincs különösebben tervezve a reflektor a lencse és egyebek amik irányítanák a fényt 200 lumennél több nem használható városban anélkül h igen kellemetlen élményt szereznénk vele a szembejövõnek.
Az ilyen 1200-1600 lumenes csodák (nem Lupine és társai amiken van normális lencse stb.) szerintem maxon használhatatlanok olyan helyen ahol szembe jönnek az emberrel akár autóval akár bicajjal mert eszméletlen zavaró szembõl. Ha meg annyira lebuktatod h ne legyen nem ér semmit.
#2972
Írta 2011. július 23. - 23:08

Szerintem pusztán csak annyi az oka, hogy õk úgy gondolják a suta agyukkal, hogyha õk látnak téged már 1 km-rõl, akkor biztos te is látod õket ugyanekkora távolságról. Más ok nem lehet. Milyen szép dolog is, ha valakire "tekintettel van" a csürhe csordanép... néha az egymagukban lévõk is képesek ilyen csorda-agyi szintre süllyedni, mélázva...
A vakító lámpákkal viszont sajnos nem tudok egyetérteni. Ahogy biciklizgetek néha estefelé is, manapság egyre több jófényû lámpát látok. A közös mindegyikben: vakítanak, mint a barom. Jó, ha van fény este, de biztos, hogy megéri ezt a kockázatot, hogy a szembejövõket cserébe elvakítja és õk így nekimehetnek bárminek? Ez a gyártóra is rányomja amúgy a pecsétet rendesen, hogy a vakítás tényére nem gondol. Vagy ha mégis gondol, vagy legyint egyet, vagy rossz a módszere...
a vakítás minden esetben 2 részbõl tevõdik össze
1) rosszul van beálítva
2) belenézel
ebbõl te egyet tudsz változtatni: nem nézel bele.
"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan
"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.
#2973
Írta 2011. július 23. - 12:45

Másik: Pszichológia, minél fényesebb valami, annál óvatosabban jön szembe az autó és nagyobb ívben kerüli hátulról. Nekem sokkal fontosabb a saját testi épségem, minthogy kockáztassam, hogy vagy észrevesz vagy nem, vagy elmegy mellettem 1m-re 100-al vagy nem, minthogy neki nem tetszik, hogy fényes.
#2974
Írta 2011. július 23. - 12:28

A tehetség az, amikor többet tudsz, mint amennyit tanultál.
#2975
Írta 2011. július 23. - 12:04

... De nem húzódott le libasorba, még játszott a tûzzel, hátha nekimegyek. Nem értem ezeket.
Szerintem pusztán csak annyi az oka, hogy õk úgy gondolják a suta agyukkal, hogyha õk látnak téged már 1 km-rõl, akkor biztos te is látod õket ugyanekkora távolságról. Más ok nem lehet. Milyen szép dolog is, ha valakire "tekintettel van" a csürhe csordanép... néha az egymagukban lévõk is képesek ilyen csorda-agyi szintre süllyedni, mélázva...
A vakító lámpákkal viszont sajnos nem tudok egyetérteni. Ahogy biciklizgetek néha estefelé is, manapság egyre több jófényû lámpát látok. A közös mindegyikben: vakítanak, mint a barom. Jó, ha van fény este, de biztos, hogy megéri ezt a kockázatot, hogy a szembejövõket cserébe elvakítja és õk így nekimehetnek bárminek? Ez a gyártóra is rányomja amúgy a pecsétet rendesen, hogy a vakítás tényére nem gondol. Vagy ha mégis gondol, vagy legyint egyet, vagy rossz a módszere...
#2976
Írta 2011. július 19. - 09:54

Nem tudom hogy lehetne elérni, hogy a kerékpárosok legalább egy ***** fényvisszaverõt rakjanak a biciklire vagy magukra, és egy 500 Ft-ot tescos lámpát, hogy legalább látszódjanak. Kimondott kerékpárúton, kanyar után (a legrosszabb helyen) teljesen kivilágítatlanul, fényvisszaverõk nélkül jött szembe két biciklis, szerintem egymás mellett mehettek és az utolsó pillanatban húzódott le az én sávomból kereszbe a sajátja felé. Elõször csak az elsõ kerekét, villát láttam, megijedtem, satut fékeztem (hadd kopjon az 50 fontos gumi). Engem már egy kilométerrõl láthattak (a lámpám vakít), az agyam kerepel mint a géppuska, biztosan láttak, hallottak. De nem húzódott le libasorba, még játszott a tûzzel, hátha nekimegyek. Nem értem ezeket.
Nem tudom mi kellene, nekem nem olyan heves a természetem, de több ismerõsöm rendszeresen leordítja a suttyók fejét.. pedig némelyik elég dekoratív lányka is..
#2977
Írta 2011. július 19. - 00:48

Addig töltöd, amíg a töltõ piros lámpája már csak nagyon halványan világít. kb. 2 - 2,5 óra szokott lenni. (persze a merültségtõl függ)Mivel a hozék topikja zárolásra került, ha nem tévedek, érdeklõdnék, mennyi ideig kell tölteni a Hozé lámpák (v 1.1) lítium akksiját? Kösz a válaszokat!
#2978
Írta 2011. július 18. - 23:45

Igen, az RC tagot ki lehet próbálni, elvileg segíthet. Látom benne vagy a dologban. :-)
Még talán tudnék is adni ilyent ill. erõsen hasonló nyomógombot. Kár, hogy nem laksz közelebb.
Ez az a fajta lehet ahol egy féldomboru acél lemez pattan át mechanikus nyomásra. Az zár.
Az acél lapka széle az egyik póluson fekszik és amikor benyomod akkor a közepe kontaktot ad.
Aminél hasonló hiba volt és szétbontottam, ott az acél lap alatt kis kosz volt középen, ahol érintkeznie kellene. Az akadályozta meg a stabil érintkezést.
Látom Te is benne vagy.

Amúgy a tok kiváló, teljesen acél, emiatt a hûtés sem rossz. Elgondolkodtam, hogy az eredeti elektronikát megõrizve, lehetne bele gyártani újat. Valószínûleg P7-es power led van benne, nem tudom ugyanekkora méretben (az optika miatt) lehet-e kapni kétszer-háromszor erõsebbet. Vagy ezt inkább úgy szokták, hogy jobban megküldik? Elektronikát lehetne építni, gondolom nem annyira bonyolult (mikrovezérlõvel). Talán megérné megcsinálni.

#2979
Írta 2011. július 18. - 23:29

Még talán tudnék is adni ilyent ill. erõsen hasonló nyomógombot. Kár, hogy nem laksz közelebb.
Ez az a fajta lehet ahol egy féldomboru acél lemez pattan át mechanikus nyomásra. Az zár.
Az acél lapka széle az egyik póluson fekszik és amikor benyomod akkor a közepe kontaktot ad.
Aminél hasonló hiba volt és szétbontottam, ott az acél lap alatt kis kosz volt középen, ahol érintkeznie kellene. Az akadályozta meg a stabil érintkezést.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#2980
Írta 2011. július 18. - 23:22
