Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Látni & látszani!

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
8736 replies to this topic

#1821
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

nekem tavaly majdnem kigyulladt a lámpám, használat és nem töltés közben, ni-mh akksikkal, az egész lámpa összeolvadt, az aksik meg kifolytak

A lítiumból már lehet, hogy kifújt volna a láng.
Akkor ott valami rövidzárlat keletkezhetett. Végül nem derült ki, hogy hol volt a baj?

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1822
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
De nem robbant, hanem leolvadt. :)

#1823
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
nekem tavaly majdnem kigyulladt a lámpám, használat és nem töltés közben, ni-mh akksikkal, az egész lámpa összeolvadt, az aksik meg kifolytak

#1824
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Amit itt-ott a neten, piacon árulnak, ráadásul olcsón és 3800-4800-5000-6000-8000 mA/h van ráírva, azok teljesen biztos, hogy nagyon kicsi kapacitásúak. Létezhet 3000 mA/h körüli, ami jó kapacitású, de az nem olcsó. A gyakorlatban amit még reális adatokkal láttam a 18650-esbõl, az 2500 mA/h -s volt. Többnyire ez reális érték lehet.


Van egy liionos fórum, ott azt írták pár hete, h 3200mAh a max jelenleg 18650-bõl. De az horror áron van. :)

#1825
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Szerinted egy nem túl drága 18650-as akksi felrobbanhat?

A lítium akku szekezeti elemei eléggé reaktív anyagok. Viszont ha nem kerül a feltöltött akku rövidzárlatba, illetve
töltés közben nem túl magas a töltõ áram és nem is töltöd túl (egy jól mûködõ töltõ nem töltheti túl), akkor általában nem lehet baj. Túltöltéskor egyes (régebbi gyártású) cellák csak megszakadnak belül de nem melegszenek, mások viszont nagyon felforrósodnak és kigyulladhatnak.

Van pár darab, laptopból bontott cellám és egy Bosch sarokcsiszoló jól záródó fém dobozában tárolom mûanyag tároló dobozokban. Azon belül, ha netán bármi adódik, akkor sem okozhat tüzet. Találkoztam már olyannal, hogy modellezõ a Li-polimer akkukat egy használaton kívüli kandalló üres tûzterében tárolta, "sohasem lehet tudni" alapon. Vannak tûzbiztos anyagból tároló "harisnyák" ilyen tûzvédelmi célra, de azt fõleg Li-polimer akkukhoz használják a modellezõk.


A fém burkolatú cella kevésbé veszélyes, de az is okozhat tüzet bizonyos körülmények között.
Ha az akku gyártása közben valami rejtett zárlat forrás kialakul és ott valami okból össze érnek a pólusok, akkor az akku hõmérséklete nagyon megemelkedik. Van egy kritikus hõfok, 66.5 Celziusz fok, ami után dominó effektusszerûen megindul az önmagát erõsítõ túlmelegedés. Akkor rövid idõn belül kigyulladhat ill hevesen lángra lobbanhat a cella, amiben az alkotó részek robbanásszerûen lángra lobbannak, ha nem szüntetjük meg idõben a túlterhelést vagy a rövid zárlatot.

Lithium Ion Battery Explosion - YouTube
Lipo explode - YouTube
Lithium Ion Battery Fire And Explosion
DailyTech - When Lithium-ion Batteries Explode

A lítion-polimer akku ennél sokkal érzékenyebb, pl ha megsérül a lágy burkolata, azon keresztül könnyen zárlatossá válik a cella ami felforrósodik. Onnan kezdve már egyenes út vezethet a heves cella tûzig.

Ami még nagyon fontos, a lítiumot nem lehet vízzel oltani. Ha ez a fém a vízzel érintkezik, akkor önmagában is megolvad és meggyullad. Lithium water fire - YouTube

Ettõl függetlenül ha megfelelõ, zárlattól védett, biztonságos módon használjuk, akkor nem valószínû, hogy bármi baj lehet vele.
Viszont egy cella gyári hibája jelenthet veszély forrást. Vettem kimondottan próbára én is néhány fajta 18650-es cellát 300,-Ft/db áron a kínai piacon, csak azért, hogy megnézzem a kapacitását. Mindegyik fajtánál kb. 500mA/h körüli volt a cella kapacitás. Szóval tanulságnak jó volt, de használati értéke minimális. Nem éri meg olyant venni.

Amit itt-ott a neten, piacon árulnak, ráadásul olcsón és 3800-4800-5000-6000-8000 mA/h van ráírva, azok teljesen biztos, hogy nagyon kicsi kapacitásúak. Létezhet 3000 mA/h körüli, ami jó kapacitású, de az nem olcsó. A gyakorlatban amit még reális adatokkal láttam a 18650-esbõl, az 2500 mA/h -s volt. Többnyire ez reális érték lehet.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1826
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts

Robbanni töltés közben robbanhat, ha vacak töltõvel töltöd. Kisütés közben nem. :) Amúgy nem úgy kell elképzelni, mintha 10 kiló c4-et robbantanál, mert akkor a terroristák is ezt használnák. :)


Aha, nem értek hozzá, ezért is érdeklõdöm. :) Szóval csak töltésnél robban6, ez jó hír. :)
Nekem egyszer egy néhány centis, neonlámpában lévõ ruszki kondenzátor robbant szét a bekapcsoláskor. Rögtön utána zárlatot is okozott. Hatalmas hangereje volt a szobában. Ha teszem azt, fül mellett robbant volna, halláskárosodást is okozhatott volna. Úgy emlékszem, rendesen szétporladt a lámpatestben, talán még füstölt is.
De ezek tûzveszélyesek is voltak egyben.

#1827
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Tehát, hogy minimális esélye sem legyen egy robbanásnak.


Robbanni töltés közben robbanhat, ha vacak töltõvel töltöd. Kisütés közben nem. :) Amúgy nem úgy kell elképzelni, mintha 10 kiló c4-et robbantanál, mert akkor a terroristák is ezt használnák. :)

#1828
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts

Ha ennyire félsz a robbanástól, akkor miért nézel olcsó akkut? Ráadásul az olcsó akku kapacitása kicsi is. És alig spórolsz vele valamit, mert nem drága eleve. Én ezresért veszem darabját a 2500-as samu ipari akkunak. Ezen már nincs mit spórolni szerintem.


Olcsót nem nézek, de horror (sok ezer Ft/db) áron sem akarom beszerezni.
Nem tudom, hol van a határ, amitõl már teljesen biztonságosak. Tehát, hogy minimális esélye sem legyen egy robbanásnak.

#1829
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
Ha ennyire félsz a robbanástól, akkor miért nézel olcsó akkut? Ráadásul az olcsó akku kapacitása kicsi is. És alig spórolsz vele valamit, mert nem drága eleve. Én ezresért veszem darabját a 2500-as samu ipari akkunak. Ezen már nincs mit spórolni szerintem.

#1830
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts
Balu1, nagyon köszönöm precíz és a részletes leírást.
Szerinted egy nem túl drága 18650-as akksi felrobbanhat?

#1831
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts

Futáshoz ezek a bringalámpák nem jók. Havernak ilyen van: Cheap Cree XR-E Q5 230LM 3-Mode White LED Headlamp (1 x 18650) futáshoz ilyen kell. Nem nagy, jó fénye van, az ára meg elég vicces + ingyen ideküldik. Persze el lehet kezdeni ledeket és akkukat tákolni de mennyi munka és pénz lenne.... Nem tudom, megéri-e vele annyit foglalkozni.
Egy-két tartalék 18650es pótaksinak meg kb. semmi súlya nincs.


Köszi a tippet, jó néz ki az a Q5. Gondolom stabilabb a rögzítése a fejpánton, mint a gumis biciklilámpáknak. De még az árhoz hozzájön, hogy akkut is kell hozzá venni.
De mit jelent, hogy "runtime: 60 minutes"? Óránként cserélni kell benne az akkut?
Olyat is hallottam, hogy valakinek a kezében felrobbant valami kínai akksi és rendesen megsérült.
Lehet, hogy butaságon aggódom, de mi van, ha az akksi fejen viselés közben felrobban?
Mondjuk én nem szoktam futni, persze az sem szerencsés, ha vezetékek lógnak ki a viselõjébõl.

#1832
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Balu1
- Biztosan izgalmas lehetett az éjszakai túra. De nem ettek meg a szúnyogok? :)

- Szóval ha jól veszem ki, éjszakai gyalogtúrához legjobb egy göcsörtös tükrös foncsorú.
Forgalomban biciklin jobb egy lencsés, fõleg ha kormányra van rögzítve.

- Ezen a lámpán gondolkodtam:
Buy SingFire SF-90 Cree XM-L T6 4-Mode 1000lm White Bicycle Headlamp - Silver + Grey (4 x 18650)
Szerinted ezt lebillentve (nem nagy sebességnél) semmiképpen nem lehetne forgalomban kormányra rögzítve használni?


- Az elsõre azt tudom mondani, hogy mindenki használt valami rovar riasztót. Volt aki már elõre befújta magát. Akadt olyan is aki belsõleges riasztó szert használt.
Az talán köztudott dolog, ha valakinek már kevés vér marad az alkohol keringésében, azt nem csípik meg a szúnyogok, (vagy csak nem érzi).
Néhány órás sütögetés után már akár mobilképes is lehet megint. Persze sokan hálózsákban ott is aludtak reggelig.

- A következõ kérdésre: inkább a másik végérõl fogom meg a dolgot.
Gyalogtúrához bármilyen lámpa jó, mert ha út szélén mész akkor legfeljebb lejjebb fordítod a fényt,
más részt, gyalogosan nem mész olyan gyorsan, hogy ne látnál mellette eleget, bármerre is fordítod.

- A harmadik kérdésedre, biztosan van aki ilyent használ közúti forgalomban, mert jó múltkor egy másik fórumon valaki nagyon "anyázott",
hogy ki volt az az idióta, aki 19.30 körül, totál vakító reflektorral bringázott adott úton.

Azt Írta, csak reméli, hogy nem "közülünk", lámpa építõk közül volt valaki. Aki ezzel többet foglalkozik, abban inkább felvetõdik a felelõsség kérdése.
Egyébként ha felteszel olyant a kormányra, akkor annyira lefelé kellene állítani, hogy ne csak a tükör fénye, de a led közvetlenül kilépõ fénye se mehessen szem magasság fölé, különben biztosan vakít.

Ha valaki szeret kísérletezni és 'ki meri bontani' a lámpa burkolatát, akkor meg lehet próbálni, hogy a led, és a tükör alsó oldala közé be kellene tenni egy fényes, tükrös alumínium lapot, aminek elöl az L alakban felfelé hajlított széle kicsit be lóg a led elé. Ettõl a laptól a fény csak a tükör felsõ oldalába jut és onnan vetül le az útra. Vagyis csak lefelé indul el és egy felül éles határvonal alatt éri el a környezetét.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1833
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,689 posts
Futáshoz ezek a bringalámpák nem jók. Havernak ilyen van: Cheap Cree XR-E Q5 230LM 3-Mode White LED Headlamp (1 x 18650) futáshoz ilyen kell. Nem nagy, jó fénye van, az ára meg elég vicces + ingyen ideküldik. Persze el lehet kezdeni ledeket és akkukat tákolni de mennyi munka és pénz lenne.... Nem tudom, megéri-e vele annyit foglalkozni.
Egy-két tartalék 18650es pótaksinak meg kb. semmi súlya nincs.
Marci

#1834
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Ezek szerint, nincs egy olyan lámpa köztük, ami tudna egy éjszakát (LO üzemmódban), kettõrõl már nem is beszélve. Az frankó, hogy van hozzá fejpánt, de nem billeg túlságosan rajta? Fõleg futásnál. Az azért gáz, ha egy kétszázas túrára még 3 akkupakkot is cipelni kelljen.


Barkácsolni kell. Az akku kapacitás adott, ahhoz kell beállítani a led áramát, h adott ideig bírja. Szerintem nincs nagyon igény nagy tömegben olyan akkus világításra, ami 2 estét világítana. Amúgy 18650-es akku 2000-2500mAh, 26650-es pedig 5000-6000mAh. De vehetsz 18650-es akkut valós 3200mAh kapacitással is, persze horror áron. Amivel adják, az lehet csak papíron tudja azt, ami rá van írva, sok a gagyi 18650-es akku, ami még 2000mAh-t sem bír.

#1835
Tinca

Tinca

    új vendég

  • fórumtag
  • 9 posts

Balu1Ezen a lámpán gondolkodtam:
Buy SingFire SF-90 Cree XM-L T6 4-Mode 1000lm White Bicycle Headlamp - Silver + Grey (4 x 18650)
Szerinted ezt lebillentve (nem nagy sebességnél) semmiképpen nem lehetne forgalomban kormányra rögzítve használni?


Ezek szerint, nincs egy olyan lámpa köztük, ami tudna egy éjszakát (LO üzemmódban), kettõrõl már nem is beszélve. Az frankó, hogy van hozzá fejpánt, de nem billeg túlságosan rajta? Fõleg futásnál. Az azért gáz, ha egy kétszázas túrára még 3 akkupakkot is cipelni kelljen.

#1836
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Szerintetek a fejlámpánál az a jó, ha az akksi a fejpánt hátsó részéhez gyárilag rögzített?
Vagy az, ha bárhová rögzíthetõ (fejpántra nem kifejezetten) és vezetékkel van a fejig vezetve?

---
stellaz, Nekem is van 3 AAA elemmel biciklilámpa, bár az csak egy kínai Trinity, a probléma hogy hamar lemerül.
---
gaboca1, a vezetéket mez alatt vagy fölött vezeted?
---


Fölötte.

#1837
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts
Szerintetek a fejlámpánál az a jó, ha az akksi a fejpánt hátsó részéhez gyárilag rögzített?
Vagy az, ha bárhová rögzíthetõ (fejpántra nem kifejezetten) és vezetékkel van a fejig vezetve?

---
stellaz, Nekem is van 3 AAA elemmel biciklilámpa, bár az csak egy kínai Trinity, a probléma hogy hamar lemerül.
---
gaboca1, a vezetéket mez alatt vagy fölött vezeted?
---

#1838
energy

energy

    vendég

  • fórumtag
  • 100 posts

Az éjszakai túra jó fényû lámpával és egész éjszakán át bíró akkuval, esetleg váltott akkukkal...



Balu1, nagyon köszönöm a részletes leírást.

Biztosan izgalmas lehetett az éjszakai túra. De nem ettek meg a szúnyogok? :)

Szóval ha jól veszem ki, éjszakai gyalogtúrához legjobb egy göcsörtös tükrös foncsorú.
Forgalomban biciklin jobb egy lencsés, fõleg ha kormányra van rögzítve.
Lehet, hogy két lámpát is kell majd vennem.

Ezen a lámpán gondolkodtam:
Buy SingFire SF-90 Cree XM-L T6 4-Mode 1000lm White Bicycle Headlamp - Silver + Grey (4 x 18650)
Szerinted ezt lebillentve (nem nagy sebességnél) semmiképpen nem lehetne forgalomban kormányra rögzítve használni?

#1839
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
nekem van egy aldis fejlámpám amiben cree led van, és nagyon homogénül terít, 3 féle fényereje van plusz villogás, és asszem 3 ropeszért vettem, persze ezen nincsen külsõ akkumulátor csatlakozási lehetõség, de pár órát elmegy a 3 AAA elemmel (én itthon használom olvasni, szerelni, villanyórát leolvasni, stb.)

#1840
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Valaki itt írta az egész éjszakás gyalogtúrát. Eddig azt hittem, csak az én fejembõl pattant ki ilyesmi. :)
--
Balu1, hogy az egyenletes (nem gödrös) foncsorú lámpát kedveled inkább?

Az éjszakai túra jó fényû lámpával és egész éjszakán át bíró akkuval, esetleg váltott akkukkal,
netán még szalonna sütögetéssel együtt tényleg nagy élmény. :)

Régebben rendszeresen volt ilyen kint Dömörkaputól kifelé a sikárosi réten a forrásnál, minden év augusztus vége felé. Egy bringás lány mozgósította a társaságot, mint egy nagy családot. Õ ma már már nincs köztünk. Õ volt Natali. Sokunknak biztosan eszébe jut. Azóta nem is tudok ilyen családias kint éjszakázásokról, hasonló éjszakai túrákról, csak elvétve.


A gödrös foncsorú lámpát tartom jobbnak a tükrösök között, mert elkeni a vetített fény egyenetlenségeit.

Amire írtam, hogy leginkább kedvelem, az a nagy domború lencse. Van akinek az nem tetszik annyira, mert élesen határolt a fény határvonala. Ez igaz, viszont pl a kormányra nem lehet tükrös foncsorú lámpát tenni anélkül, hogy ne vakítsa a szembe jövõket. Pontosabban lehet, ha az autók reflektorához hasonlóan a foncsor alsó fél oldalát letakarod egy lezáró tükör lappal, ami a paraboloid tükör felsõ oldaláról csak a lefelé induló fény sugarakat engedi elõre kilépni. (Vagy speciálisan, felfelé világítva szerelt led világít a tükör felsõ fél oldala felé.) Bringa lámpában viszont még ilyent nem láttam. Talán azért sem, mert nagyon sokáig az volt a kerékpár világítás legnagyobb problémája, hogy jobban lehessen látni a fényét. Most már viszont ott tartunk, hogy bõven van fény és ugyanúgy figyelni kell minden részletre, ahogy a gépjármûvek lámpáinál is kialakult. Ezek a korszerû és erõs fényû lámpák már veszélyt jelenthetnek a forgalom többi résztvevõjére, ha valaki nem megfelelõen használja.

Fixen kormányon lévõ erõs fényû lámpát csak olyant szabad használni a forgalomban, ami nem vakít.
Az meg nekünk fontos, hogy ezzel együtt távolra elõre is lehessen vele látni, legalább a szembe jövõ szem magassága alatt.

A fejlámpa viszont szinte bármilyen lehet mert a fejed oda fordítod, ahol már nem vakít.
Ezzel együtt sokkal célszerûbb forgalomban ha élesen határolt mindkét lámpánál a fény felsõ határvonala, mert akkor minden körülmények között elõre lehet irányítani addig a magasságig, ahol az még nem világít a másik szemébe de mi látunk vele elõre akkor is.
(Igaz, terepen jó felfelé is látni az erdõben, hol jön szembe egy alacsonyabb fa ág.)

Már sokat próbáltam ilyeneket és annak megfelelõen mindig módosítottam amennyit szükséges, hogy jól is lássak és ne kelljen levennem a fényt ha valaki szembe jön, mert úgy sem vakítom. nem is mondom tovább azt az extrát amit a lámpa billentés jelent.
Tehát (szerintem) nagyon fontos az éles felsõ határvonal, ami alatt erõs a fény és fölötte viszont nincs fény, és alul a lágyabb szórtabb eloszlás. Ezek legnagyobb részben fontos szempontok.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..