Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Látni & látszani!

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
8729 replies to this topic

#1101
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

én most úgy gondolom, hogy egy ilyet szerzek be:

 

http://alpinbike.hu/...e-MJ-838B-2-703

 

 

ha nem lesz elég világos majd lassan megyek, egyelőre ezt bírja el a pénztárca...

 

Mint írtam, van egy ilyenem. Erdőben, sötétben futáshoz is használom, a fényereje elég az 50%-os teljesítményen. Az akku tokja tépőzáras, a csuklómra rögzítem a tépőzárral. Sőt, egy kis műanyag biztonsági kapcsot is bekapcsolhatunk, hogy ha véletlenül leoldana, akkor se vesszen el, bár ezt én kétlem, hogy könnyen előfordulna.

Az a 4.5 óra nem tudom, mennyire komoly, 1 óránál tovább még nem használtam egyszerre, de nem kell gyakran töltőre tenni, az biztos. Esőben is használtam, nem volt vele még semmilyen problémám. Ez a 3. Magicshine lámpám, eddig mindegyik jól teljesített. A legidősebb már 4 éves lesz hamarosan, a 2. lámpám egy MJ-870-es 3 éves lesz, a 838B pedig 1 éves. A 4 éves akksija már keveset bír, 1-1.5 órát, ahhoz vettem új akksit, azóta régi fényével várja a telet. (Velem ellentétben.) :)


  • Sly78 likes this

#1102
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

Nem lesz elég világos?
Az Aldis kacat is elég ahhoz, hogy ne tört össze magad. Ezt nagyon el kellene, hogy rontsák, hogy ne legyen jó.

 

 

én is így gondolom.



#1103
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

ha nem lesz elég világos majd lassan megyek, egyelőre ezt bírja el a pénztárca...


Nem lesz elég világos?
Az Aldis kacat is elég ahhoz, hogy ne tört össze magad. Ezt nagyon el kellene, hogy rontsák, hogy ne legyen jó.

#1104
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

én most úgy gondolom, hogy egy ilyet szerzek be:

 

http://alpinbike.hu/...e-MJ-838B-2-703

 

 

ha nem lesz elég világos majd lassan megyek, egyelőre ezt bírja el a pénztárca...



#1105
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Sok mindenben igazad van de a MJ egy nagyon jó ár/érték arányú cucc. És ők még a kínaiakon belül nagyon jó minőségűek. Vannak csodás lámpák a piacon de embertelenül beteg árakon.

Amúgy, haveroknak van DX-es, olcsó, kínai lámpáik is és sokszor elgondolkoztam, hogy ha 20 dollárért olyan lámpát kapsz, amivel simán bringázol éjjel terepen, még csak nem is esett szét hosszú idő után sem, hosszan világított, akkor tényleg érdemes-e több száz dollárért venni. Neked igen, másnak nem. Mint az élet minden területén. Ennyi.

Itt össze lehet hasonlítani a fényeket: http://road.cc/conte...ights-test-2013

 

Én is ugyanezt írtam, a legtöbb lámpa szóba sem került az ára miatt. Amit vettem, a Lumicycle Explorer 185 GBP még határeset volt, azért közel sem Lupine ár. Olyan minőség amit baltával kellene szétverni, rendes hőelvezetéssel. Szerintem 20 év múlva is világítani fog. Gondoltam, hogy nem ilyen áron szeretne lámpát venni, bár aki megengedheti, meggondolandó. Írtam Magicshine alternatívát is (Bikeray), azt is írtam, hogy kínaiban milyen szempont alapján keressen (kínai) lámpát. Annak azért van annyi előnye, hogy pár ezer forintot nem fog sajnálni ha mellényúl, de akkor külön célszerű akkut/töltőt venni. Sőt vehet egyből kettőt is, egy LiPo akku röhögve elbírná.

 

 

köszönöm a válaszokat, sokat segítettetek! eddig egy 60 lumenes petzl tikkina volt a fejemen, ehhez képest a 200 lumen is nagy előrelépés :)

 

Nekem van valódi 200 Lumen-es lámpám, 2db Dinotte. Kevés magában, a kettő együtt a kormányon kimilliméterezve éppen jó, de ez inkább spotlámpa, ahova világít ott ok, körülötte minden sötét. Szereztem hozzá lencséket, ami jobban szórja a fényt, akkor a fényfolt sokkal ideálisabb lesz, viszont úgy már gyenge. A Lumicycle (vagy bármilyen CREE XM-L/XM-L2 3 LED-es lámpa normális optikával) 500 Lumen-en szerintem sokkal használhatóbb, egyenletesebb fényt ad. Azzal jól lehet látni és nagyon hosszú akku üzemidőt nyersz. Nyugodtan vegyél a mai legmodernebb LED-ekkel szerelt lámpát, egy 5 évvel elmaradottal semmivel nem jársz jobban. Ha az ár olyan mértékben szempont, akkor én inkább kínai lámpát vennék és hozzá a LiPo akkut/töltőt, amit ajánlottam.

 

Amiket írtam, egyrészt személyes tapasztalatok, másrészt hetekig kutattam az interneten mire ide eljutottam. Próbáltam összefoglalni, hogy ha hasonlóban gondolkodsz, ne kelljen ugyanezt végigcsinálnod.



#1106
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

köszönöm a válaszokat, sokat segítettetek! eddig egy 60 lumenes petzl tikkina volt a fejemen, ehhez képest a 200 lumen is nagy előrelépés :)



#1107
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Sok mindenben igazad van de a MJ egy nagyon jó ár/érték arányú cucc. És ők még a kínaiakon belül nagyon jó minőségűek. Vannak csodás lámpák a piacon de embertelenül beteg árakon.

Amúgy, haveroknak van DX-es, olcsó, kínai lámpáik is és sokszor elgondolkoztam, hogy ha 20 dollárért olyan lámpát kapsz, amivel simán bringázol éjjel terepen, még csak nem is esett szét hosszú idő után sem, hosszan világított, akkor tényleg érdemes-e több száz dollárért venni. Neked igen, másnak nem. Mint az élet minden területén. Ennyi.

Itt össze lehet hasonlítani a fényeket: http://road.cc/conte...ights-test-2013


Marci

#1108
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

szuper, köszi a részletes választ! tudnál esetleg egy konkrét lámpát ajánlani? a legjobb az lenne, ha futáshoz is tudnám használni... mennyire kell ehhez a zsebbe nyúlni?

 

http://www.ebay.co.u...=item3391c324b4

 

erről mi a véleményed? ez gondolom kompromisszum, de nem szeretnék kettőt venni.

 

Sajnos nem ismerem ezt a típust, de talán a többi fórumozó jobban. A "márkás" lámpáknál is kamuznak a Lumenekkel (néhány gyártó kivétel), általában kevésbé mint a kínainál. Mielőtt lámpát vásároltam alaposan utána jártam a témának. A 3 LED-es nagyágyúkra koncentráltam. Úgy találtam a Magicshine szeret erősen túlozni, inkább túlárazott kínai minőségnek gondolom. Lehetnek jó lámpáik is, de nekem nem jött be az akkor (2013 ősszel) legerősebb lámpájuk.

 

Szerintem ha normális, kiszámítható üzemidőt szeretnél akkor három lehetőség van: "márkás" minőségi lámpa minőségi akkuval (méregdrága), minőségi lámpa LiPo akkuval és töltővel (lent írom milyet) vagy kínai lámpa ugyanezzel az akku/töltő megoldással. A LiPo veszélyes, ha ezt nem vállalod be (én nem vállaltam), ahelyett tudsz építeni LiIon-t is minőségi 18650-es cellákból (a Li-Ion kevésbé veszélyes és a legjobb tömeg/kapacitás arányt biztosítja, de sokkal drágább).

 

Számodra egy egy LED-es tükrös vagy 3 LED-es lencsés lenne jó szerintem. 3 LED-es azért is jobb, mert nem kell ~3000 Lumen-en használni, olyan kell ami leszabályozható legalább 1000 Lumen-re vagy az alá. A szabályozhatóság az egyik kulcskérdés, hogy nagy üzemidőt nyerj, de ha kell láss is. A Lumicycle lámpám 5 fokozatban állítható és a legkisebb fokozaton (~500 Lumen) is nagyon jól látok vele (sétához, futáshoz nem is kell több), mert a 3 LED-es optikával a fényfolt formája és intenzitása teljesen ideális. Üzemidő szempontjából egy egész éjszakát végig világíthatnék (gyári adat szerint 14 óra) a kisebb,  2.6Ah / 14.8V akkuval (ez még hátsó zsebben elmegy, annyira nem húzza). Vegyesen használom, ahol kell ráadom a fényerőt, ahol nem kell leveszem. Így több órás használattal egyszer sikerült 30%-ra merítenem (ekkor leveszi a fényerőt, de legkisebb fokozaton még órákig világít). Az 5.2 Ah-s akkut még soha nem sikerült 30%-ra merítenem, de szerintem a közelébe sem.

 

Ha Magicshine-ben gondolkodsz, lehet én inkább kínai lámpát vennék, szerintem sokban nem különböznek. Próbálj olyat keresni, aminek rendes hűtése van (a LED panel hátulja alu vagy réz és nagy felületen érintkezik a lámpatesttel, ami szintén jól bordázott) és nem egy széteső bóvlinak néz ki (felhasználói értékeléseket kell nézni, bár nagyon sok baromságot összeírnak). Bár a kínairól nem tudom, hogy egyáltalán meg lehet-e tudni ilyen adatokat, ha mellé választasz, akkor kidobott pénz volt, nem egyszerű. Leginkább sokak által tesztelt/bevált lámpát célszerű megvenni. Ha mégsem kínai, Lumicycle vagy Dinotte-ban gondolkodnék. Mondanám még, hogy Bikeray, mint árban kompromisszumos megoldás, de volt ilyenem és visszaküldtem a gyártónak. Fényerőre, fényfolt méretre nagyon jó volt + a távirányító is, de szinte kínai minőség, kiszámíthatatlan volt mikor kapcsol ki, nyeke-nyóka tokozás, az optika nagyon sérülékeny, melegedett, stb. Havernak egy másik, kisebb fényerejű modell bejött, azért írom mint opció (bár van aki szerint a Bikeray OEM Magicshine :)).

 

Ha külön veszed, ilyen akkut és töltőt (ehhez kell még egy 50-60W-os adapter is) ajánlok. (Ha ebből az üzletből vásárolsz, számold bele, hogy európai raktárról hetekbe telhet mire feladják a csomagot.) Nem nano-tech akkut ugyanitt kapsz féláron, bár ez a típus elég ütős (130C max. kisütési áramot tud az akku, az alacsony terhelés (<0.5C) miatt a cellafeszültség sokkal később esik le, tovább világít a lámpa). Természetesen a lámpának megfelelő feszültségű akku kell (az enyém 14.8V-os), ez 3,7V-nak (cellafeszültség) a szorzata lesz: 3.7V, 7.4V, 11.1V, 14.8V, stb. Ha a lámpa intelligens annyira, nem fogja engedni túlmeríteni az akkut. Ez inkább biciklivázra rögzítve ideális, futáshoz lehet annyira nem, de ugyanitt kapsz könnyebb/kisebb kapacitású akkut is. Ha 18650-es cellákból építesz, a fenti töltő jó lesz hozzá (csak kell rá egy balance csatlakozó is rá, ugyanebben a boltban kapsz párszáz forintért).

 

 

Még néhány dolog ami segítheti a döntést:

 

A Lumen csak egy teljesítmény adat, olyan mint a villanykörte Wattban megadott teljesítménye. A Lumen azt mondja meg mennyi fényt bocsát ki a lámpa összesen, de azt akár 90°-os szögben is szórhatja (ami elvész a semmiben). Semmit nem mond a "megvilágítás intenzitásáról" (Lux). Úgy gondolom a fényfolt formája/mérete/egyenletessége, illetve megvilágítás intenzitása a lényeges szempont. Az intenzitás a fényfolton belül is változik, ideális esetben a közepe enyhén fényesebb, a közepén kívül a perem felé nagyjából egyenletes/enyhén halványuló és van némi peremgyűrű, hogy az út szélét is lásd (sajnos ez vakítja el a szembejövő forgalmat, mivel ezeket a lámpákat nem közúti közlekedésre szánták). Ha az optika nem jó, a fényfolt lehet az ideálistól nagyon eltérő is.

 

Nekem egy oldal segített kb. 20 lámpa egymás mellé tett fényfoltjával azonos körülmények között fotózva (sajnos ez az oldal már nem létezik). Csak márkás lámpák vettek részt (Magicshine is), ebből három lámpa egyértelműen kimagasodott (nagy fényfolt és intenzitás miatt), az egyik Seca volt (modellere nem emlékszem, de ez kicsit más mint a többi, speciális optikája van közelre-távolra világító résszel), a másik talán Full-beam vagy Lupine és a Lumicycle Explorer. A Magicshine elég halvány volt ezekhez képest.

 

Sajnos a legtöbb márkás lámpa 100-szorosan túlárazott, ezért nálam sem került szóba. Más gyártók is léteznek, nem csak a Magicshine. Ezek a lámpák egy életre szólnak: az 5 éves 200 lumenes Dinotte-okat még most is használom (főleg láttatásra vagy sétához kézilámpaként) a Lumicycle Explorer nagyon masszív, elpusztíthatatlannak tűnő szerkezet.

 

Azt mondják nem érdemes drága lámpát venni, mert a LED-ekből mindig újabbak és erősebbek jönnek ki, tehát úgy is cserélni kell. Ezzel abban nem értek egyet, hogy akinek 3000 lumen nem elég, ami az autók tompítottját lenyomja, annak semmi nem lesz elég. Abban viszont egyetértek, hogy az újabb és újabb LED-ek nem maximum fényerőn használva kevesebb és kevesebb energiával előállítják ugyanazt a fénymennyiséget, kisebb akku kell/tovább bírja.


Edited by freddyke, 2014. August 08. - 01:13.

  • Kisherceg and Sly78 like this

#1109
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

A Magicshine is kínai de azért az már a minőségi kategória. Sok haver használja őket évek óta és mind tökéletesen működik.

Itt árulják nálunk is: http://alpinbike.hu/...shine&menu_id=1


Marci

#1110
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

Futáshoz nagyon könnyűt érdemes vásárolni. Például Magicshine MJ838B. Kellően erős hozzá, alacsony sebességnél még bringán is egész tűrhető a fénye, haza lehet navigálni vele, ha rád esteledik. 2-2.5 órát bír, egész korrekt, futni meg úgysem fut éjszaka ennyit az ember. (Nyilván lehetnek kivételek.) Én az Alpinbike-nál vásároltam, hazai garanciával, kb. 15e HUF volt.

Bringára alapvetően azért erősebb kell, 600-700 valós lumen már nagyon jól használható. A probléma inkább az akksi, ahogy elhangzott alább. Ezek az Magicshine-ok például maximum 3-3.5 órát bírnak, visszavett fényerővel sem sokkal hosszabbodik meg ez az idő - kivéve persze a házilag gyártott Li-Ion akksik. Mintha itt is írt volna ezekről valaki, nem tudom.

A gagyibb MJ-utánzatok (na ja, vicces, az MJ ugye Lupine-koppintásként indította karrierjét...) meg ennyit sem bírnak és vacak a csatlakozójuk, van, ami havernak konkrétan beázik és gyárilag kontaktos volt. Meglátásom szerint érdemes ezért a kicsit drágább, de "márkás" Magicshine-t és társait vásárolni.

 

köszi a segítséget, szétnézek MJ fronton.



#1111
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Futáshoz nagyon könnyűt érdemes vásárolni. Például Magicshine MJ838B. Kellően erős hozzá, alacsony sebességnél még bringán is egész tűrhető a fénye, haza lehet navigálni vele, ha rád esteledik. 2-2.5 órát bír, egész korrekt, futni meg úgysem fut éjszaka ennyit az ember. (Nyilván lehetnek kivételek.) Én az Alpinbike-nál vásároltam, hazai garanciával, kb. 15e HUF volt.

Bringára alapvetően azért erősebb kell, 600-700 valós lumen már nagyon jól használható. A probléma inkább az akksi, ahogy elhangzott alább. Ezek az Magicshine-ok például maximum 3-3.5 órát bírnak, visszavett fényerővel sem sokkal hosszabbodik meg ez az idő - kivéve persze a házilag gyártott Li-Ion akksik. Mintha itt is írt volna ezekről valaki, nem tudom.

A gagyibb MJ-utánzatok (na ja, vicces, az MJ ugye Lupine-koppintásként indította karrierjét...) meg ennyit sem bírnak és vacak a csatlakozójuk, van, ami havernak konkrétan beázik és gyárilag kontaktos volt. Meglátásom szerint érdemes ezért a kicsit drágább, de "márkás" Magicshine-t és társait vásárolni.



#1112
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

Röviden, ennyi pénzért kínai lámpát fogsz kapni erős kompromisszumokkal (sisakra rögzítés szerintem már alap). 5-6 órát egy akksi sem fog bírni maximális fényerőn, főleg nem a kínai. A "lássak vele" nagyon tág fogalom, lumenben kellene meghatározni. 200 lumennel (régi egy LED-esek) is el lehet döcögni 15-el, 400 lumennel már lehet látni, de jobb ha 3 LED-es és szór minthogy egy pontra világít.

 

Hosszabban, ha nem is az utolsó oldalakon, de részletesen ki lett már fejtve minden, még a LED-ek színhőmérséklete is. A CREE XM-L U2 és XM-L2 U2 LED-eknél az elméleti maximum 1000/1200 lumen körül van, de nyugodtan számolj 900 lumen-el. Bármit írnak a lámpára a LED-ek számát meg kell szorozni ennyivel. Az XM-L2 még annyival előnyösebb, hogy nagyobb üzemi hőfokon tudja ugyanazt a fényerőt.

 

Nekem a kínairól annyi a meglátásom, hogy minőségileg bóvli, rossz hőelvezetésű lámpatest, ami annyit tesz, hogy a LED-ek túlmelegszenek, a fényerő használat közben drasztikusan csökken és az élettartamuk is (a LED élete során is folyamatosan csökken a fényerő, főleg ha a LED folyamatosan túlmelegszik). A kínai töltő, ha rossz minőségű és nagyobb feszültségnél kapcsol le mint cellánként 4.2V, az akkut rövid úton hazavágja. Érdekes, hogy ha megnézed mennyibe kerülnek a 18650-es cellák, a kínai komplett lámpa kevesebbe kerül. Ebből gondolom az akku minőségére és tartósságára is következtethetsz. Úgy gondolom, hogy a kínai lámpák akkujánál a kiszámíthatóság nulla, üzemidőről meg az eleve rossz minőségű akksival nem tudom hogy lehetne beszélni.

 

Lehet kemény voltam, nem fogok ezeken a dolgokon vitázni senkivel, csak leírtam mit gondolok. Nálam az egyik kulcskérdés, hogy kiszámítható legyen a lámpa és ne hagyjon ott a sötét erdő közepén egyik pillanatról a másikra. A többi szempont a tartósság, vízállóság, praktikusság.

 

Arról is volt szó korábban (kb. 20 oldalt kell visszamenni), hogy lehet venni LiPo akkukat és hozzá töltőt, így az akku kérdést minőségileg meg lehet oldani. Persze az is kínai és a LiPo meglehetősen veszélyes, főleg töltésnél kell őrt állni mellette, illetve sérüléstől is kigyulladhat. Ha ezt a kockázatot bevállalod, akkor az akku kérdést, ha nem is 20-ból de közel ennyiből meg tudod oldani és pár ezer forintért veszel valami kínai lámpafejet. Vagy nem kínait.

 

szuper, köszi a részletes választ! tudnál esetleg egy konkrét lámpát ajánlani? a legjobb az lenne, ha futáshoz is tudnám használni... mennyire kell ehhez a zsebbe nyúlni?

 

http://www.ebay.co.u...=item3391c324b4

 

erről mi a véleményed? ez gondolom kompromisszum, de nem szeretnék kettőt venni.



#1113
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Röviden, ennyi pénzért kínai lámpát fogsz kapni erős kompromisszumokkal (sisakra rögzítés szerintem már alap). 5-6 órát egy akksi sem fog bírni maximális fényerőn, főleg nem a kínai. A "lássak vele" nagyon tág fogalom, lumenben kellene meghatározni. 200 lumennel (régi egy LED-esek) is el lehet döcögni 15-el, 400 lumennel már lehet látni, de jobb ha 3 LED-es és szór minthogy egy pontra világít.

 

Hosszabban, ha nem is az utolsó oldalakon, de részletesen ki lett már fejtve minden, még a LED-ek színhőmérséklete is. A CREE XM-L U2 és XM-L2 U2 LED-eknél az elméleti maximum 1000/1200 lumen körül van, de nyugodtan számolj 900 lumen-el. Bármit írnak a lámpára a LED-ek számát meg kell szorozni ennyivel. Az XM-L2 még annyival előnyösebb, hogy nagyobb üzemi hőfokon tudja ugyanazt a fényerőt.

 

Nekem a kínairól annyi a meglátásom, hogy minőségileg bóvli, rossz hőelvezetésű lámpatest, ami annyit tesz, hogy a LED-ek túlmelegszenek, a fényerő használat közben drasztikusan csökken és az élettartamuk is (a LED élete során is folyamatosan csökken a fényerő, főleg ha a LED folyamatosan túlmelegszik). A kínai töltő, ha rossz minőségű és nagyobb feszültségnél kapcsol le mint cellánként 4.2V, az akkut rövid úton hazavágja. Érdekes, hogy ha megnézed mennyibe kerülnek a 18650-es cellák, a kínai komplett lámpa kevesebbe kerül. Ebből gondolom az akku minőségére és tartósságára is következtethetsz. Úgy gondolom, hogy a kínai lámpák akkujánál a kiszámíthatóság nulla, üzemidőről meg az eleve rossz minőségű akksival nem tudom hogy lehetne beszélni.

 

Lehet kemény voltam, nem fogok ezeken a dolgokon vitázni senkivel, csak leírtam mit gondolok. Nálam az egyik kulcskérdés, hogy kiszámítható legyen a lámpa és ne hagyjon ott a sötét erdő közepén egyik pillanatról a másikra. A többi szempont a tartósság, vízállóság, praktikusság.

 

Arról is volt szó korábban (kb. 20 oldalt kell visszamenni), hogy lehet venni LiPo akkukat és hozzá töltőt, így az akku kérdést minőségileg meg lehet oldani. Persze az is kínai és a LiPo meglehetősen veszélyes, főleg töltésnél kell őrt állni mellette, illetve sérüléstől is kigyulladhat. Ha ezt a kockázatot bevállalod, akkor az akku kérdést, ha nem is 20-ból de közel ennyiből meg tudod oldani és pár ezer forintért veszel valami kínai lámpafejet. Vagy nem kínait.


Edited by freddyke, 2014. August 07. - 13:45.

  • Sly78 likes this

#1114
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,513 posts

sziasztok!

 

visszaolvastam pár oldalt, de nem találtam választ. fejlámpát szeretnék montizáshoz, hegyi terepre, max 20ezer forintért. ebayen találok mindenfélét, de nem értek hozzá, nem merek megvenni semmit. őszintén szólva arról sincs sok fogalmam, hogy milyen teljesítmény kéne nekem, dobálóznak a lumenekkel, de nem sokat mond...  a lé-nyeg, hogy sisakra szerelhető legyen, lássak vele az erdőben, és bírjon 5-6 órát az akksi.

 

előre is köszönöm.



#1115
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Azért ez így sorban nagyon soknak tűnik.

- A kimerített akkuban 2.7 V minimum kell, hogy maradjon, alatta elvileg károsodik.

- A DC-DC kapcsolóüzemű átalakítón talán 4-8% lehet a veszteség.

- Aztán van valamennyi veszteség a vezetéken is. (az így együtt már legalább 10%)

- A led előtt lévő üveg lap optikai csillapítása is a fény ki és belépésénél 4-4=8 % reflexiós veszteség,

 ha nem AR bevonatos az üveg.  Az kb 20% fölött van már így is.

AntiReflexiós bevonatú üveggel a reflexiós optikai veszteség csak 2-3% .

 

Aztán lehet számolni kb. 50%-os led (energia-fehér fény) átalakítási hatásfokkal (igaz, mindegyik megoldásnál) és így tovább.

 

A DC-DC kapcsolóüzemű átalakító IC-knél egy maximális hatásfokot tüntetnek fel az adatlapon, a modernebbeknél ez 90% feletti (92-96% a legtöbb, amit láttam eddig). Vegyük példának az RT8272-t. Itt a hatásfok 95%-ig van megadva (1. oldal). Szinte minden IC adatlapján van egy olyan rész, ahol grafikonok vannak, itt van(nak) hatásfok grafikon(ok) is. Ha ellapozol az 5. oldalra, mindjárt a legelső: hatásfok vs. kimenő áram. Itt egyik görbe sem éri a 90%-ot a legideálisabb esetben sem, a bemenő feszültség is befolyásol, de ha az áram 0.25A alatt van a hatásfok rohamosan csökken. Csak azt akartam megmutatni, hogy valójában a 80% vagy kicsivel afelett jónak számít. Erre még rájön a vezetéken levő veszteség, vegyük együtt 20%-nak. Szerintem reális.

 

A többi amit írsz, lámpára vonatkozik. Én akkuról akkura töltésre vezettem le a dolgot. Tőltő akku->DC-DC konverter->akkutöltő vagy kamera->töltendő akku. Sajnos sokkal jobb hatásfokkal mint 40% nem lehet számolni, legalábbis szerintem. Az akkutöltő attól függ hogy van megépítve, ha az nem DC-DC konverter, még sokkal több veszteség is lehet mint 20%.



#1116
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Szeretem az egyszerű, fapados megoldásokat. Sajnos arra a felhasználásra, amire nekem kellene a 20% körüli veszteség elég jelentős lenne.

- 20% töltést illik hagyni a töltésre szánt akkuban, legalábbis ha élettartamot is elvárok tőle

- 20% veszteség a DC-DC kapcsolóüzemű átalakítón, ami csökkenti a feszültséget

- 20% veszteség a töltőn amivel az akkut töltöm (kamera beépített töltőáramköre vagy USB-s töltő)

- 20% veszteség, mert maga a töltött akkumulátor nem veszi fel a töltést 100%-ban

 

Azért ez így sorban nagyon soknak tűnik.

- A kimerített akkuban 2.7 V minimum kell, hogy maradjon, alatta elvileg károsodik.

- A DC-DC kapcsolóüzemű átalakítón talán 4-8% lehet a veszteség.

- Aztán van valamennyi veszteség a vezetéken is. (az így együtt már legalább 10%)

- A led előtt lévő üveg lap optikai csillapítása is a fény ki és belépésénél 4-4=8 % reflexiós veszteség,

 ha nem AR bevonatos az üveg.  Az kb 20% fölött van már így is.

AntiReflexiós bevonatú üveggel a reflexiós optikai veszteség csak 2-3% .

 

Aztán lehet számolni kb. 50%-os led (energia-fehér fény) átalakítási hatásfokkal (igaz, mindegyik megoldásnál) és így tovább.


Edited by Balu1, 2014. July 28. - 00:01.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1117
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

igen, pontosan.

Erre kettő soros fehér ledet kötök rá, így csak minimális, néhány tized (0.6-0.8) ohmos ellenállás kell hozzá és ki tudok küszöbölni minden speciális áramkört. A veszteség legfeljebb max. 21%, számolgattam még régebben.

 

Amikor már nagyon merül, akkor a fényerőn úgy is meglátszik, szóval a túlmerítéstől se félek.

Amikor cellánként  ( vagyis ledenként) 2.7 v alá csökken, az fényben már durván kevés.

 

Szeretem az egyszerű, fapados megoldásokat. Sajnos arra a felhasználásra, amire nekem kellene a 20% körüli veszteség elég jelentős lenne. Többször átszámoltam, hogy akkuról akkura töltésen mekkora lenne a veszteség, a legutolsó konklúzióm szerint 40% tölthető át egyik akkuból a másikba:

- 20% töltést illik hagyni a töltésre szánt akkuban, legalábbis ha élettartamot is elvárok tőle

- 20% veszteség a DC-DC kapcsolóüzemű átalakítón, ami csökkenti a feszültséget

- 20% veszteség a töltőn amivel az akkut töltöm (kamera beépített töltőáramköre vagy USB-s töltő)

- 20% veszteség, mert maga a töltött akkumulátor nem veszi fel a töltést 100%-ban

 

Számokban: 0,8 (akku kapacitás 80%-a) * 0,8 (DC-DC átalakítás vesztesége) * 0,8 (töltőáramkör vesztesége) * 0,8 (töltött akku töltési vesztesége) = 0,4096 = 40,96%.

 

Ha 20% töltést szeretnék hagyni az akkuban az akku élettartamának kímélése érdekében, akkor már nagyon késő riasztani amikor a cellafeszültség 2.7V-ra esik, mert ekkor az akkuban már csak néhány százalék töltöttség marad. Ez alatt pedig az akkumulátor károsodik. Egy merülési görbén (itt már valaki rajzolt hasonlót) megfigyelhető, hogy van egy pont, ahonnan meredeken kezd leesni a feszültség. Az akkumulátor terhelésének függvényében a görbe kicsit feljebb (kisebb terhelésnél) vagy lejjebb tolódik (nagyobb terhelésnél). Az általam megcélzott terhelésnél kb. 3,5-3,6V-nál lenne az a pont, ahol kb. 20% töltöttség van az akkuban, utána nem sokkal már meredeken esik a cellafeszültség. Ezért szeretnék olyan eszközt, ami ekkor riaszt, az lényegtelen, hogy 10 vagy 30% töltöttségnél szakítom meg a töltést. Mivel én nem lámpához használom, nem látom mikor merül le, csak azt fogom látni hogy már nem tölti a másik akkut, ekkor már nemhogy 20% töltés nem lesz benne, hanem károsan mélymerült állapotba kerülnek a cellák és búcsút is inthetek neki. Ezért írtam, ha nem tudok riasztani, akkor az egész ötletet dobom, minthogy tönkretegyem a drága akkumulátort.

 

A fenti levezetés miatt a 4*20% veszteség mellé még 20% már nagyon sok lenne. Számokban az akku 5,2Ah * 14.8V = 76,96Wh, ennek a 40%-a 30,7Wh. Ebből egy 9Wh-s akkut háromszor tudok feltölteni. Újabb 20% veszteséggel már csak két és félszer.

 

Meg lehetne építeni egy "veszteségmentes" sípoló áramkört (<1%), kell egy referencia feszültség és egy komparátor, a komparátor átbillenése aktiválja a hangjelzést. Ezt csak elméletben tudom, mivel nem vagyok szakember és nem is vagyok benne a témában, a lerajzolása (mármint hogy működjön is) és az utánajárás, alkatrészek kiválogatása nekem sok erőfeszítést igényel, utána valaki nem kevés pénzért legyártja az áramkört (panel tervezés/gyártás/beültetés), mert nekem nincs lehetőségem. Az anyagköltség egy ezresből kijönne, a munkadíj biztos, hogy minimum 5 ezer. Annyit pedig már nem ér meg nekem. Készen nagyon sok mindent lehet kapni az interneten, nem érdemes nekiállni gyártani, de sajnos ilyesmit nem találtam még. Lehet, hogy van, csak rosszul keresem.



#1118
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

igen, pontosan.

Erre kettő soros fehér ledet kötök rá, így csak minimális, néhány tized (0.6-0.8) ohmos ellenállás kell hozzá és ki tudok küszöbölni minden speciális áramkört. A veszteség legfeljebb max. 21%, számolgattam még régebben.

 

Amikor már nagyon merül, akkor a fényerőn úgy is meglátszik, szóval a túlmerítéstől se félek.

Amikor cellánként  ( vagyis ledenként) 2.7 v alá csökken, az fényben már durván kevés.


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1119
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Nem.

Az egyik töltőt rákötöm az egyik akku pakkra és a másik teljesen független töltőt rákötöm a másik akku csoportra.

Az nem baj ha az akkuk össze vannak kötve, nem okoz gondot.

Mivel a töltő kettő db független áramkörről működik, ezért nem lesz így gond.

Mindegyik feszültsége meg áll 4.2 Volt alatt néhány századdal v. tizeddel és nem töltődik magasabbra.

Csak a józan logikát keresd. Az mindenre megadja a választ.

 

Félreértettem az összekötés módját. Ha jól értem 7db-7db van párhuzamosan kötve, majd ez ezek sorosan így 7.4V-os az akku. A 7-7db-ot töltöd két független töltővel.



#1120
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

A töltés erejéig szétválasztod a párhuzamos vezetékeket?

Nem.

Az egyik töltőt rákötöm az egyik akku pakkra és a másik teljesen független töltőt rákötöm a másik akku csoportra.

Az nem baj ha az akkuk össze vannak kötve, nem okoz gondot.

Mivel a töltő kettő db független áramkörről működik, ezért nem lesz így gond.

Mindegyik feszültsége meg áll 4.2 Volt alatt néhány századdal v. tizeddel és nem töltődik magasabbra.

Csak a józan logikát keresd. Az mindenre megadja a választ.


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..