Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#7581
Írta 2005. augusztus 18. - 07:00

Itt korábban szó volt róla, hogy valaki szerette volna megnézni a 60 ledes lámpát éjszakai túra közben. Akkor mondtam, hogy még alig fele fölött megy az áramkör és inkább akkor nézzük meg amikor megépítem a kapcsüzemü tápot hozzá amivel teljesen ki tudom hajtani.
Az ugyan még nem épült meg, de a lámpás topik általános kérésére lesz egy éjszakai lámpa teszt. A saját 60 ledesem most is csak 1,3-1,5Ampert vesz fel a lehetséges maximium 2,5 A helyett de azért remélem így sem szégyenkezek vele nagyon.
A lámpa próba idõpontja amiben nagy nehezen megállapodtunk abban a topikban:
Tehat akkor a tura utvonala ismert :
Talalkozo idopontja: augusztus 21. 19:45 tol 20:00 ig
Helye: Batthyany ter Duna feloli HEV kijarat...
Indulas 20:00 kor, szep kenyelmes tempoban fel a hegyre
Tuzijatek: augusztus 19. pentek, Visegrad es Nagymaros kozott a Dunarol lojuk, 21:30 tol 22:00 ig bezaroan valamikor...
asszem az 1695 - 1694 es folyamkilometer kozott leszunk valahol a Duna kozepen...
Nagy utvonal nincs, 11 es fout, vagy a Dunapart melletti bringaut Visegradig...
Ezt nektek kell megszervezneket, az ismert parameterek birtokaban...
az en tempomban (21-25 km/h) olyan 4 -5 oraval korabban elindulnek, hogy tutira odaerjek...
Forrás: http://forum.termina...r=asc&start=350
#7582
Írta 2005. augusztus 18. - 06:50

#7583
Írta 2005. augusztus 17. - 11:21

Töltésnél is és kisütéskor is figyel.
Mondjuk a kisütésvédelem alsó fesz. határa elég kicsi.
Meg lekapcsol túl nagy áramnál.
Akik ilyen pcb-s Li-Ion aksit vettek 10W+ halogénhez, mind szívtak. A halogén bekapcsoláskor (amíg felmelegszik) q nagy áramot vesz fel egy pillanatra, a pcb meg rögtön levédett. Így aztán nem tudták használni, csak ha a halogén elé raktak egy sort start áramkört.
pcb itt:
http://www.batterysp...TS&Category=711
#7584
Írta 2005. augusztus 14. - 23:46

(Na de mint mondtam korábban, itt az átfolyó áram alapján érdemes beállítani az értéket.)
Ilyenkor a feszültség igény fölött lévõ energia elvész az nem sok akkor sem ha nem kapcsolóüzemü tápról hajtod õket.
A kapcsoló üzemünek is van legalább 10% vesztesége.
Itt a fent leírt esetben az számít veszteségnek ami 10,5 Volt körüli felhasznált feszültség fölé esik. Az talán tizen..huszon százalék körül lehet.
Persze a kapcsolóüzemü táp az nagyon jó dolog de ebben az esetben ha nem akarsz nagyon komolyan építeni ilyent akkor megteszi egy áteresztõ tranzisztoros stabilizátor is. Persze pontosan ilyen feszültségre nem lehet kapni de valami trükkel ki lehet hozni egy alacsonyabb feszültségü stabilizátorból. pl úgy, hogy (pozitív fesz stabilizátor esetén) a negatívra kötendõ lábbal sorosan kellene kötni egy megfelelõ feszültségü zener diódát. Legalábbis így gondolom. Persze kérdezz meg errõl még valakit, hogy minél több véleményt vethess össze.
#7585
Írta 2005. augusztus 14. - 17:39

de lehet vmelyik ic-el megoldjuk a dolgot.
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7586
Írta 2005. augusztus 14. - 17:22

Ha odafigyelek akkor nincs gond, egyébként a túltöltés nem tesz jót neki vagy a rövidzárlat sem. Attól robbanhat fel.hat biz ha nincs vedoaramkor akkor hamar hazavagod az akksikat.
foleg ha meg egymassal ossze is vannak kotve
Múltkor is a sör volt a hibás ami elálmosított. Fúj az a ronda sör. nahát ilyesmit.
Akkor elaludtam egy kicsit tõle és azért maradt tovább töltésen ami elszállt.
Na igen, a túlságosan mély kisütést szintén nem szereti a Lítium akku. Vannak léteznek kölönbõzõ (akár processzor vezérelt) áramkörök aminél pontosan meg lehet határozni a töltés jelleggörbéjét és abban az a jó velem szemben, hogy nem issza meg a sört és nem alszik el tõle.nemtom melyik veszelyesebb li akksiknal
de olyankor szoktak bekotni a pcb nevu dolgokat amikor tobb cella van osszekotve.
ezek tobbnyire vmi vedelmet is adnak a tultoltestol is illetve a tulsagos lemeritestol is.

Szóval az mindíg figyel és bavatkozik amikor az aktuális töltési paraméterek ezt igénylik, ilyen van sõt meg is építhetõ akár házilag.
Na de tudod "lustaság fél egészség", legalábbis én ezt szoktam mondani.
Inkább odafigyelek jobban és kisebb árammal töltöm, hogy ne történhessen valami komolyabb dolog.
Ez feszültségfüggõ és ledfüggõ.ha egy ledet ra lokok egy tapra
akkor mekkora aramot fog felvenni?
amennyit csak tud adni az a tap?
Pl a fehér és a kék 3,4-3,5 Voltról 20mA körül.
3,7-3,8 Voltról már másfélszeresét vagy közel a dupláját (emlékezetem szerint) és 4-4,5 voltról már ki tudja hány másodpercig bírja felizzás nélkül.
Sõt ott már asszem villan egyet aztán nagy füstölgés és mûanyag szag amikor kipukkan. De lehet, hogy elõbb elolvad a bekötõ huzal ami nagyon vékony.
Ezek a feszültségek közelítõ étrtékek. Led tipustól is függ, pl attól, hogy régebbi ledek vagy mostani korszerûbb mert annak más a kristály rétegzése.
Ha meg pl luxeont használsz az is más feszültség mellett veszi fel a szükséges áramot.
Ezért a ledeknél csak közelítõleg fontos a feszültség.
Beüzemelésnél az átfolyó áramot kell mérni.
Mindíg csak azonos tipusu ledeket szabad sorosan kötni.
Egy huzalláb kivezetésü led hûtés nélkül könnyedén elvisel 20-25mA-t.
Elvisel 40-et is de akkor már gyorsan csökken a fényereje, vagyis idõben a keletkezõ hõvel arányosan megy tönkre. Viszont ha hûtöd akkor tartósan elviseli.
Mostanában a nagyfényü teljesítmény ledeknál azt az
(áram-idõtartam=1/2fényerõ) összefüggést is meg szokták adni amennyi idõ alatt felére csökken maradandóan a fényereje.
most ugy nez ki, hogy 14.4v tapon leszek egy ideig erre pl ranyomok xdb ledet sorba kotve akkor mekkora aramot vesznek fel.
(ugyi kell tan ~3.5v egy lednek akkor pl 4 led ranyomva a 14.4v-ra)
ha a ledeket sorba kötöd akkor az 4 db és egy kicsi ellenállat, esetleg 3 és egy valamivel nagyobb ellenállás netán egy fesz stabilizátor 10,5V környékére de akár 11V-ra és abból a stabil feszbõl ellenálláson ejted le amíg beáll az üzemi áram. Ez azért lenne célszerübb mert az akku csak töltötten adja le ezt a feszültséget. Arról viszont gondoskodni kell arról, hogy az átfolyó áram soha ne legyen nagyobb mint amit a led darabonként elvisel. Ha viszont kisebb akkor gyengén világít.
Ezt még kitárgyaljuk ha akarod és konkrétan meg van mirõl táplálod amivben a 14,4 V megvan, illetve az mennyire merül a végére.
Most nem akarok nagyon bele bonyolódni de majd a következõ kérdésben (ha lesz) közelebb jutunk hozzá.
Milyen akku ez a 14,4 Voltos?
#7587
Írta 2005. augusztus 14. - 01:54

foleg ha meg egymassal ossze is vannak kotve
nemtom melyik veszelyesebb li akksiknal
de olyankor szoktak bekotni a pcb nevu dolgokat amikor tobb cella van osszekotve.
ezek tobbnyire vmi vedelmet is adnak a tultoltestol is illetve a tulsagos lemeritestol is.
kulonben akar fel is tudnak robbani.
ha egy ledet ra lokok egy tapra
akkor mekkora aramot fog felvenni?
amennyit csak tud adni az a tap?
most ugy nez ki, hoyg 14.4v tapon leszek egy ideig erre pl ranyomok xdb ledet sorba kotve akkor mekkora aramot vesznek fel.
(ugyi kell tan ~3.5v egy lednek akkor pl 4 led ranyomva a 14.4v-ra)
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7588
Írta 2005. augusztus 13. - 23:07

Védelemnek van egy 4A-es bizti sorba kötve egy autós biztosíték tartóban.
A két végét beforrasztottam a kisebb átmeneti ellenállás miatt, de nem szabad zárlatnak keletkezni szerintem. Persze ha mégis bejön akkor nem gyullad ki az akkupakk de sötétben maradok.
Esetleg lehetne valami 3,5-4V feszültségnek megfelelõ 5-10Wattos izzót mini tükrös reflektorfejben (a váztól jól szigetelten) párhuzamosan a biztire kötni az megoldaná, hogy zárlat esetén is maradjon valamennyi fényem.
Ha kimegy az olvadóbetét akkor a zárlaton keresztül világítana az izzó (még ha halványan is). Persze ha megszûnne a feltételezett zárlat akkor az izzó ellenállásán keresztül a ledek ismét mennének de halványan. A semminél bármelyik több végszükségnek amivel haza lehet érni.
Habár ez még csak terv.
Az akkucsomag egy mûanyag pattintós fedelü dobozban van egy váztatyóban.
Ez csak a látvány kedvéért van kiemelve a dobozból, egyébként éppen belefér.
Lehet, hogy küldtem már ezt a képet.

A kapcsolóüzemü tápot még mindíg nem raktam össze.
Ahhoz jó nagy levegõt kell venni és akkor nekiállok majd.
Elég sok munka lesz beállítani. Akkor viszont kettõ részre kell majd osztanom az akkut amit sorba fogok kötni. Az áramkör úgyis csak idõben megfelelõ szélességü szeletkéket vesz ki belõle 300kHz környékén és így csak annyi fogy amit a led felhasznál. Na de ez majd...
Töltésre egy változtatható feszültségü kínai 1A-es tápot használok most (jobb híján). Legalább nem kell félni, hogy gyorsan túltöltené.

Ez így átszellõztetve nagyon jó lett.
Kifúrkáltam a burkolatát az alján és a tetején is kivágtam mert nagyon forrósodott. A tetejére rászereltem egy procihûtõ ventillátort amit belül a trafó 12 V-os leágazásra kötöttem diódán keresztül. Azóta elbír akár másfél A-t is és csak éppen langyosodik.
Ezzel a töltõ árammal kicsit lassan szedi össze magát a 16X1,4 A/h.
Az is igaz, hogy általában nem hagyom teljesen lemerülni így mindíg csak valamennyit kell rátölteni de a lítium aksi bírja.
A töltõ áramot mérem elõször rákapcsolás után, közben a feszültséget változtatom.
Amikor az 1-1,5A (ennyit tud leadni gond nélkül) közé beáll akkor bekötöm áram mérõ nélkül közvetlen a tápot abban a fokozatban és a mûszert feszültség mérésben ráteszem közvetlen az akkura. A feszültségnek nem szabad túl lépni a 4,1-4,2V értéket.
A végefelé kisebbre veszem a töltõáramot ill. a feszültség fokozatot.
Így lassabban de teljesen feltöltõdik,
(Azért így, hogy ne tudjon megtéveszteni a vezetéken esõ feszültség amíg az akku még sehol nincs.)
Egyébként össze kellene raknom valami komolyabb tápot hozzá.
Az viszont szabályzó áramkör nélkül gyorsan tönkre tenné az akkut ha nem figyelek oda.
A lítium akkunál megfelelõ értékü tõltõáram esetén a cella melegedését is kell figyelni és
a töltõfeszültséget is ami nem mehet 4,1-4,2V fölé (cellatipustól függ az érték).
Egyszer kicsit tovább hagytam rajta a szabályozatlan töltõn kettõ kisebb cellát.
Akkor jöttem rá amikor már a feszültsége elérte a 6 Voltot. Persze az már nem volt akku többé.
Annyira megnõtt a belsõ ellenállása, hogy egyáltalán nem volt terhelhetõ.
#7589
Írta 2005. augusztus 12. - 15:15

balu: neked hogyan vannak kotve az akksik?
mivel toltod?
es van vmi vedelem az akksiknak?
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7590
Írta 2005. augusztus 10. - 22:08

#7591
Írta 2005. augusztus 10. - 20:51

NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7592
Írta 2005. augusztus 10. - 20:26

#7593
Írta 2005. augusztus 10. - 19:34

Ha valaki megépíti akkor szólok.
#7594
Írta 2005. augusztus 10. - 16:02

ket ic meg 4 ellenalas oszt kesz?
durvan hangzik.
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7595
Írta 2005. augusztus 10. - 15:52

Még semmit nem tudok róla. Egyelõre annyit látok, hogy magasabb feszbõl állít elõ ledek számára áramot. A bekötését és egyéb tükkjeit a lapon tárgyalják.
A Lomexnél 140,-Ft az ára, írták.
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/NUD4001-D.PDF
Lehet körbejárni a témát ha valakinek van kedve hozzá.
#7596
Írta 2005. augusztus 07. - 19:39

turj kicsit neten
google baratod
jah ~
meg gombnyomasra mukszik
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7597
Írta 2005. augusztus 07. - 19:38

ez most csak annyival jobb h kevsebb veszik el rajta mint egy kapcsolón?
hülye kérdés de ezen mér 2 kapcsoló van?
#7598
Írta 2005. augusztus 07. - 19:29

szvsz
azert jobb mert vagy ez vagy ellenalassal oldod meg
es nyilvan ha ellenallasal fustolod el akkor az eltuno energia
(veszteseg)
mar regebben tan beraktam most hirtelen nemtom van-e rola barmim is.
mondom, hoyg volt mar

NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7599
Írta 2005. augusztus 07. - 19:23

na ebbe olvastam. így utoljára. ami neked van fetes kapcsolás arról vmi ábrát tucc adni?
#7600
Írta 2005. augusztus 07. - 15:43

:-)
amugy nemtom mikor irtuk
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...