Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8741 hozzászólás a témában

#6301
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

...nem érdemes rémisztgetni szegény embereket

Errõl jut eszembe, ..jobb félni mint megijedni Feltöltött kép :eek:...
Amikor nincs valaki felkészülve abból nagyobb baj is lehet.
. . . . . . .

#6302
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Na persze, értelek. Viszont megpróbáltam elõkeresni ahol az átlagvéleményt lehet lemérni. A "nagy számoik törvénye alapján" akár reprezentetív mintának is tekinthetjük mert sok olyan ember véleménye olvasható akik találkoztak napi gyakorlatban a témakörrel és kinek-kinek egyedi véleménye és tapasztalata alakult ki.

Kuriózumként megjegyzem, találkoztam az idézett fórumon Nimh akku robbanással is ami maximum jókorát szólt és füstölt de nem okozott tüzet. ..na de mindenki döntse el személyre szabottan mit talál veszélyesnek az olvasottak alapján.

#6303
Gyalogkakukk

Gyalogkakukk

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.739 hozzászólás

..de az akkujuk az igen, mert mindegy miben használjuk, az akku viselkedése a lényeges.


én csak arra akartam célozni, hogy ezek (nálam legalábbis) a városi legenda, és a nagyszámok törvénye közé esnek, úgyhogy nem érdemes rémisztgetni szegény embereket :)

#6304
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

litium-polimer akksiktól sztem egyáltalán nem kell félni
cimborát megkérdeztem, helikoptermodellezik (évek óta, ismeri az egész magyar bagázst). Szerinte semmi plusz rizikó nincs a li-pol akksikban, hacsak..

Az igaz, hogy fõleg mechanikus sérülés után panaszkodnak ilyen tüzes dolgokra.
Egy kis info róla modellezõktõl:
http://forum.rcmodell.hu/viewtopic.php?p=32855#32855
Érdemes végig futni. Szóval tényleg fõként a felhasználó hibájából lehet gond.

Így néz ki ha kigyullad:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=151687
A megnyíló oldalon lefelé lesznek képek.

A töltés biztonsági körülményeirõl:
http://mysite.verizon.net/kevinkel/index.html
A megnyílt lap legalján néhány akku baleset fotója látszik.

Gyári állapotukban semmivel nem veszélyesebbek, mint a többi fajta. Nem hiszem, hogy a sokszázezres helit fölösleges kockázatnak tenné ki.

Valahol a következõ oldalakon találkoztam egy ilyen fotóval ahol bizony látszott a tény.
Rengeteg infó a témáról:
>> http://forum.rcmodell.hu/viewforum.php?f=21&topicdays=0&start=0 <<
Átfutottam amit írnak és nagyon sok helyen olvastam, hogy "majdnem felgyujtottam a házat".. stb.

Kilenc oldalon keresztül lapozható címek alatt, nagyon sok topikban írnak hasznos érdekes dolgokat a témáról.
Az igaz, hogy többnyire felhasználói hiba áll a háttérben de ha valaki bele olvas mennyi eset fordult már elõ akkor tisztább képet kap róla mire kell figyelni.


A zsebben felrobbanó telefonok, meg kigyulladó laptopok pedig nem ebbe a topikba valók... :)

..de az akkujuk az igen, mert mindegy miben használjuk, az akku viselkedése a lényeges.


Neki van pár használaton kivüli akksija, azokból ha lesz idõnk összeütünk valamit a Sigma lámpámhoz. Majd beszámolok az eredményekrõl.

Biztosan jó lesz. Az egyáltalán nem törvényszerü, hogy bármi baja essen ha odafigyelsz. Inkább csak arról van szó, ha egyszer elszáll akkor jó nagy tüzet csinál. Ennyi rizikó az energiatárolókban benne van, legfeljebb mindegyiknél más a jelenség közben.

Egyszer egyetlen Li-ion cellát rajta felejtettem töltõáramon, közben elszundítottam. Mire észbe kaptam már 6 V körül járt (4,1V helyett) a feszültség és a belsõ ellenállás szinte szakadást mutatott. Egy li-polimer cellánál már tûzoltókat kellett volna hívni.


Végkövetkeztetés (részemrõl): Szerintem is lehet használni de eredeti töltõvel és nagy odafigyelés szükséges, akkor le lehet csökkenteni a baleset valószinüségét amirõl a linkelt oldalakon olvashatunk tömegesen. Mindent lehet csak óvatosan, mert elég ha egyszer leég a lakás!

#6305
Gyalogkakukk

Gyalogkakukk

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.739 hozzászólás
litium-polimer akksiktól sztem egyáltalán nem kell félni
cimborát megkérdeztem, helikoptermodellezik (évek óta, ismeri az egész magyar bagázst). Szerinte semmi plusz rizikó nincs a li-pol akksikban, hacsak valaki hülye módon nem kezdi el szétszedni, átfúrni (volt ilyen is...), buzerálni. Gyári állapotukban semmivel nem veszélyesebbek, mint a többi fajta. Nem hiszem, hogy a sokszázezres helit fölösleges kockázatnak tenné ki.
A zsebben felrobbanó telefonok, meg kigyulladó laptopok pedig nem ebbe a topikba valók... :)

Neki van pár használaton kivüli akksija, azokból ha lesz idõnk összeütünk valamit a Sigma lámpámhoz. Majd beszámolok az eredményekrõl.

#6306
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Ez jó kérdés..

Akkut itthon jópénzért árulnak kamerához ami többnyire nem éri meg ilyen célra. Esetleg ha kifogsz egy kiárusítást akkor a 16ezres akkucsomagot megkapod 990-3990-,Ft között, már vettem így.

A spéci lítium akku töltõ a másik kényes dolog.
Jómúltkoriban szintén kiárusításkor volt ezer Ft körül mindenféle univerzális illesztõ talpakkal. Mostanában megint többezerért láttam ilyent. Persze ez kimondottan kamera akkukhoz való. Igaz, én is olyant használok világításhoz.

Esetleg az ebay-on lehet nézelõdni. Itt két-három éven belül valaki feltett egy hatalmas kapacitásu Li-ion celláról valami infót, talán 20A/h-s volt úgy emlékszem.

Speciálisan erre a célra kialakított töltõ nélkül csak akkor tudod tölteni ha elektromos szaki vagy és ismered az igényeit. Akkor is nagyon oda kell figyelni mert hamar elszállhat. ..eddig fõleg a Lítium-ion akkuról írtam.


A Li-polimer az egy külön "harapós állatfajta" veszélyesség szempontjából.
Végülis ha van hozzá töltõd ami pontosan szabályoz akkor nagy valószinüség szerint nem lehet gond, habár hallottam több esetet.. pl. egy lányról akinek kigyulladt a zsebében a mobilja ilyen ok miatt. Viszont az akku is meghibásodhat és a töltõvel is lehet gond, illetve elõfordulhat egy véletlen rövidzárlat akár a cellán belül (találkoztam már olyannal).

A polimer akkuk ilyenkor hajlamosak felrobbanni, kigyulladni és hatalmas lánggal égni. Errõl lebeszélnélek. Igaz, modellezõk fõleg azt használják a kis súlya miatt de a tárolást van aki tûzbiztosnak vélt fémkazettában oldja meg, de olyant is hallottam aki egy üzemen kívüli kandalló tûzterében tárolja az ilyen akkukat. Azért annyira nem veszélyes ez a dolog de elég ha egyszer történik valami, márpedig ezekkel idõnként szokott, még ha ritkán is. Ahhoz azért elég sûrün, hogy rengeteg cikk és fotó kerüljön a netre témába vágóan. Láttam már itt a neten leégett kicsi helikoptert ami az ilyen akkutól gyulladt ki, és egy akku robbanásról is láttam videót, képeket. Azóta még elõvigyázatosabb és tartózkodóbb vagyok a Li-polimer akkukkal kapcsolatban.


Szerintem ha be tudod szerezni az akkut (és töltõt), akkor Li-iont, illetve helyette javaslom a Nimh akkut. Az is elég szép kapacitással rendelkezik, 8A/h-s 1,2V-os cellákból anyit raksz össze amekkora feszültségre szkséged van. Annal az akku fajtánál lényeges a töltésre kapcsolás elõtt az egy bizonyos szintre kisütés. Az olyan 0,9-1V. A jobb töltõk általában rendelkeznek olyan funkcióval ami ezt megteszi gombnyomásra, csak azután kapcsol töltésre önmagától ha elérte a kisütésnek a szükséges szntjét. Azt mondják, néhány rátöltés nem teszi tönkre, ha utána rendesen lemerítjük.

Ilyen Nimh akkut viszonylag jó áron lehet kapni (asszem rendelni is..)
(talán átmenetileg nem érhetõ el az oldal de késõbb biztosan bejön)
Itt az akkumulátor amit szerintem érdemes megvenni:
http://www.hqvideo.hu/info/hu/accu-r20_8000.html
A 4 db 8A/h-s akku br. ára 6528,-Ft

Igaz, kicsit nehezebb mint a lítium de ezzel szerintem könnyebben boldogulsz és árban is kedvezõbb és ami nem utolsó, könnyebben beszerezhetõ.

#6307
matula

matula

    vendég

  • fórumtag
  • 123 hozzászólás
hol lehet olcson kapni li-ion(vagy polymer) cellakat?
es jo gyorstoltot.

#6308
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
ha valaki az új Cree-e leddel építkezik ahhoz valami újabb apróságot találtam ki hõelvezetés ügyben.
A korábbi vörösréz "sámli" "zászló" alá forrasztottam egy vörösréz kockát
Ez hõvezetõ pasztával v. hõvezetõ ragasztóval mehet a hõleadó alu v. vörösréz lemez felületre, így hatékonyabb a hõátadás.

Ha ilyen ragasztót használsz és közvetlenül alumíniumra szereled akkor nem is kell feltétlenül a lemez fül (aminek a két széle leforrasztható,) legfeljebb kicsivel hosszabb vörösréz anyagot érdemes használni középen a nagyobb felület miatt.

Posted Image
Egy kicsit féloldalasra sikerült beforrasztani a kockát de ahol kell ott van nagyrésze.
Több kép: http://kep.tar.hu/balu-1/50415251#2

Egyelõre várom az új jól használható optikát hozzá.
A ChipCad-ben (IX.Tûzoltó u. 31.) januárra ígérték.

#6309
73Kacsa

73Kacsa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 639 hozzászólás
BUEk minden kedves topictarsnak:)

#6310
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
:) igen, ez valóban így lehet ..és ahhoz adódik hozzá a dinamó vesztesége.

Ez már inkább csak poén volt. Persze ez tényleg nem annyira komoly probléma.
Illetve amennyit csökkent a haladáson annyit csökkenthet sok más rajtunk kívül álló hatás is.
Inkább csak azért foglalkoztam vele mert ezen tudok változtatni.

Véleményem szerint két fajta dolog létezik úgy általánosságban:
- egyik amin nem tudunk változtatni..
- másik amin tudunk, de van-e olyan mértékü, hogy megérje a befektetett energiát..
..innen válik egyedivé a dolog.

#6311
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
nem akarok mindenaron kotozkodni, de sztem olyanok, hogy vegig szembeszeled van, vagy faj a fejed a masnapossagtol, esetleg reggel szexeltel egyet az asszonnyal tobbet befolyasol, mint az a minimal ellenallas, amit az agydinamo okoz.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#6312
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

ez csak pszichológia.
elhiszed, és gyorsabb vagy.

Elvileg az is bele szólhat ilyen kis különbségnél.

Munkába menet nyomtam ami (tõlem) belefért mert általában késõn indulok.
Azon viszont tisztogatásnál, karbantartásnál mindíg fennakadtam, hogy kicsit hamarabb
és határozottabban állt meg a hátsó kerék mint az elsõ.

Valamit csak kell, hogy jelentsen bármilyen kevés energiát fordítunk más célra.
Éjszaka 6W + az áramfejlesztõ vesztesége is bele számít.
Nappal csak a veszteséggel számolhatunk, amit kézzel is lehet érezni.
Egy nem versenyzõ kondival rendelkezõ kerékpáros 100-150W-ot még talán ki tud hajtani folyamatosan.
Ebbõl jön le a dinamó üres és terhelt vesztesége.
Tényleg nem sok de kicsit, éppen csak.. de levon a hasznos hajtásból.

Persze ez mondhatjuk, hogy nem számít mert igazán kevés.
Persze ez nézõpont kérdése.

#6313
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.041 hozzászólás
  • LocationKelenföld
Robnak igaza van!
3 éve járok ugyanazon az útvonalon -16,4 km-re van a melóhelyem, alulról csak piszkálom a 30-as átlagot-, de az agydinamóra még soha nem fogtam, hogy késtem!
De nem is rossz ötlet! :D

#6314
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
ez csak pszichológia.
elhiszed, és gyorsabb vagy.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#6315
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
:) A korábbi példám majdnem 10% nyereséget jelentett nálam.
Amikor felemeltem a kereket és megforgattam, akkor nem lágyan állt meg hanem (egy sebesség alatt) hirtelen. Abból is látszott, hogy csiillapítja valami. Szerintem az agydinamó is ilyen lehet. Szóval nem sok üresen de azért számít. Idõben akkor veszed észre ha egy bejáratott útvonalon mész rendszeresen és 55-58 perc helyett 50-53 alatt érsz oda ha nem csillapít. Csak a saját példámon tudom mondani. (Nálam más volt a csillapítás oka, a súrü kenõanyag. Miután kicseréltem, ennyit jelentett.) ..a dinamóhoz hasonlóan valami kicsit fékezett..
Nem sok, de különbség. Igaz, közvetlenül nem érzékelhetõ de rendszeresen azonos úton feltûnik.
Amikor az múlik rajta, hogy beérek-e a munkahelyemre akkor sokat is jelent.

#6316
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.041 hozzászólás
  • LocationKelenföld

Ettõl tartottam. Így viszont már nem is tûnik olyan jó megoldásnak.
Engem még az agyváltó is zavaróan fékezett amíg gyári kenõanyag volt benne (azóta pár éve ok).
A dinamó mágnese ezek szerint annál is jobban fékezhet, persze gondoltam..


Agyváltóm soha nem volt, így ahhoz nem tudok viszonyítani, de szerintem amit egy kikapcsolt agydinamó fékez, azt maximum bebeszélheted magadnak, hogy lassítja a haladásod. Komolyan, egy "berágott" kónuszhoz hasonlítanám az ellenállását, talán...
Kézben nehéz forgatni a tengelyt... de hát maga a kerék tömege miatt ez nem érzékelhetõ. Esetleg a kormányzást módosítja a többletsúly, amit cipelsz vele, ugye.

#6317
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

De bizony van akadozás
...
Befûzve biztosan mindkettõ jobb, de a mágnes mindig mágnes marad és van ellenállása.

Ettõl tartottam. Így viszont már nem is tûnik olyan jó megoldásnak.
Engem még az agyváltó is zavaróan fékezett amíg gyári kenõanyag volt benne (azóta pár éve ok).
A dinamó mágnese ezek szerint annál is jobban fékezhet, persze gondoltam..

#6318
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

kozben olvastam latom mar van cree leded,
...
Balu: hogy rogzited a sajat uveglencsedet a led ele?

Tettem fel néhány újabb képet, van amelyiken látszik ebbõl is valamennyi.
A szúrófényüvel is készült még kép a ködben. Szintén cree led van benne.
Ha innen a végefelé lépkedsz akkor megláthatod, szerintem holnapra lesznek ott kis képek is,
addig meg rákattintással..
http://kep.tar.hu/balu-1/50387222/27611905#2

Egyébként egy kicsi hengeres mûanyag doboznak az alját használtam fel,
amin köralaku ablakot vágtam.
Ez csak egy próba megoldás, de elég masszívan rögzít.
helyette rá lehet húzni egy alumínium csõ darabot a lámpa elejére,
amiben egy gyûrüvel lehet rögzíteni a lencsét.
persze ez az egyes tagok átmérójétõl is függ.
Hasonló megoldásokban is lehet gondolkodni,
mint pl egy nagyobb lámpa fejét használtam a szúrófény lencséjének a rögzítéséhez,
amit lehet mozgatni a lámpatesten a széttartás változtatásához..
http://img.tar.hu/balu-1/size2/27329019.jpg
http://img.tar.hu/balu-1/size2/27329018.jpg
.

#6319
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7.606 hozzászólás

Ha felemelve megforgatod a kereket és nincs rákötve a lámpa, úgy üresen gondolom.

De bizony van akadozás, a Gepida elsõ agydinamója miatt kézzel alig lehet forgatni a tengelyt. Mintha a csapágyak berágódtak volna. A Shimano talán finomabb valamivel. Befûzve biztosan mindkettõ jobb, de a mágnes mindig mágnes marad és van ellenállása.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#6320
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Így beépítve tényleg nem rossz dolog mert semmi nem súrlódik.
Viszont én biztosan össze hoznám akkuval, ahogy magam ismerem.

Az agydinamó terhelés nélkül egyáltalán nem fog semmit másgnes-szegmensenként?
Úgy értem, hogy nem lehet üresen semmi ..(hogy is mondjam)
semmi röcögést érezni, vagyis kicsi akadozó lassulást a kerék forgásában?

Ha felemelve megforgatod a kereket és nincs rákötve a lámpa, úgy üresen gondolom.