Jelentkezz be Regisztrálj
Látni & látszani!
#5241
Posted 2007. October 16. - 14:38
Az elõzõ hsz. utolsó mondata így hangzik helyesen:
"..a Cree-e -hez...használj régi cree optikát!" (az újak elég kakik..)
A Luxeon optika a Z-ledhez passzol.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5242
Posted 2007. October 16. - 14:03
Az a 40 centis mérõzsinór lehet nyugodtan 60 is ha ilyen vastag, csak azért írtam minél rövidebbet,..megértettem, a multiméter vezetéke 4 mm-es, viszont elég hosszu(majdnem 60 centi:() viszont még nincsen egy darab Cree ledem sem, szóval...
Meglátjuk
ha esetleg külön készíteni kellene akkor minél kisebb feszültség essen rajta.
A ledek sorosan kapcsolásához csak idézni tudom "RoGeR"-t.
Még beköthetsz fokozatkapcsolót tetszés szerinti kisebb áramokkal, hogy a10,4 V-ba még talán 3 LED is belefér, ami elõtétbe kell az megvan a kábeleken, csatlakozókon. Alul lesznek egy kicsit hajtva, de legalább a hûtéssel nem kell annyit veszõdni (3*1 Watt jobban világít - és így kevesebb hõt termel -, mint 1*3 Watt).
teljesen feltöltött akkuról lehessen kisebb fénnyel is világítani.
Ide (tapasztalat szerint) három fokozat bõven elég.
Mivel itt 3 db Li-ion cella (csoport) lehet sorosan kötve, a legkisebb akkufeszültség ami megengedhetõ 9V.
A legnagyobb elérhetõ feszültség automata töltõnél 12,3-12,6V. Ez akku típus függõ.
Itt láthatóak a Cree_7090_XR-E_bin_P4 led adatai:
-----mA---------Volt-------watt-------lumen---
Tehát három sorosan kapcsolt (fenti) led esetén, fullra töltött akkucsomaggal
(miután korlátoztuk 1A-re az áramot) 3-szor 184= 552 lumen össz fényünk van 10,5 Watton.
Teljesen kimerülésközeli akku mellett 3-szor 30-50 lumen ~100-150lm fényünk van 1,4Watton, ami nem kevés!
A régebbi erõsnek mondott fényü lámpák ennyit sem tudtak BOOST üzemmódban rövid ideig.
A három sorosan kötött led 10,8V-ot kaphat maximum.
Ha vékonyabb vezetékkel kötöd be a ledeket, az a (csúcson járó akkunál) a
~másfél Volt többlet miatt létrejövõ nagyobb áramot az is lekorlátozza.
Másképp legfeljebb bekötsz sorosan egy 0,5 Ohmos ellenállást ami 1 Wattos. Kb. fél Watt megy rajta.
Ja, és használj hozzá luxeon 10 fokos optikát, illetve amilyenre még szükség lehet.
Van nekik 10-30-50 fokos és ellipszis, >>ITT<<
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5243
Posted 2007. October 16. - 08:58
Itt lent látható az összes helyesen:
100 ISO, 8 sec, 5.6-os blende (ezt használom).., vagy
100 ISO, 4 sec, 4-es blende,
200 ISO, 8 sec, 8-as blende,
200 ISO, 4 sec, 5.6-os blende,
. 50 ISO, 16sec, 5.6-os blende,
. 50 ISO, 8sec, 4-es blende,
adna azonos felvételi beállításokat,
napfény színhõmérséklet mellett.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5244
Posted 2007. October 16. - 07:58
Azt javaslom, hogy az eddigi legtöbb tesztfotó készítéhez hasonlóan lenne érdemes a gépet beállítani.Balu!
Akkor végül is milyen beállításokat használjunk a tesztfotóhoz? ISO, blendenyílás, záridõ, stb?
Én is készítenék fotót a 9db P2-esem fényérõl. Van egy gépem, ahol manuál módban mindent be tudok állítani.
Az 100 ISO mellett 5,6-os rekesz nyílás, és 8 másodperc expozíciós idõ.
Ennek az alternatívái:
100 ISO, 8 sec, 5,6-os blende, (ezt használom).. vagy
200 ISO, 8 sec, 8-as blende,
200 ISO, 4 sec, 5,6-os blende,
. 50 ISO, 16sec, 8-as blende,
. 50 ISO, 8sec, 11-es blende,
. 50 ISO, 4sec, 16-es blende,
adna azonos felvételi beállításokat,
napfény színhõmérséklet mellett.
Amit lor ajánlott, "ugy fotozol ahogy akarsz.
lerakod lampa meg fotogep beallitasz vmit es katt"
..abból is lesz kép, de azt semmivel nem lehet összehasonlítani
mert nem hordozza magában azt az információt amit a többi azonos beállításu fotó,
az azonos fotó-érzékenységet és fénymennyiségi paramétereket, aminek alapján
azonos képeket lehet készíteni.
A fentebb leírt 100 ISO, 8 sec, 5,6-os blende, beállításokkal készült az
itt általam felrakott összes korábbi teszt fotó,
Pinyó is tett fel képeket ugyanezekkel a felvételi beállításokkal,
az összehasonlíthatóság kedvéért.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5245
Posted 2007. October 16. - 01:05
aranyozott tamiya csati szetszedve es 1,5 beszerelve belole
2mm atmero
http://images.netbag...1004761951.jpeg
szinten modellezesnel hasznalt 4mm arany dugo
http://images.netbag...1004733563.jpeg
a legtobb modellezo boltban kaphato vagy be tudjak szerzni
aruk 4-500ft
vezetek: 2,5 kavdratos szilikon szigetelesu drot
http://images.netbag...1045434648.jpeg
kb 1000ft 2x1m
ugy fotozol ahogy akarsz.
lerakod lampa meg fotogep beallitasz vmit es katt
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#5246
Posted 2007. October 15. - 22:49
meg ugye a cseppállóság is szempont.
az RCA-t sem vetem el, mert kicsi, és a drágábbak azért megbízhatóbbak, bár ilyen célra még nem használtam.
várom a Hozé-projekt további fejleményeit!
#5247
Posted 2007. October 15. - 22:39
Hi mindenki
1 Cree P4-est 10.4 voltos Notebook akkuval (toshiba 3.6Ah) hajtva mekkora ellenállással illik használni? http://www.dola.hu/f...elkeszitese.htm ez alapján indulnék el...
10,4 V-ba még talán 3 LED is belefér, ami elõtétbe kell az megvan a kábeleken, csatlakozókon. Alul lesznek egy kicsit hajtva, de legalább a hûtéssel nem kell annyit veszõdni (3*1 Watt jobban világít - és így kevesebb hõt termel -, mint 1*3 Watt).
#5248
Posted 2007. October 15. - 22:33
Ha valaki tud egy olcsó (nem 500ft-os), jó(több amperes) lengõ és szerelhetõ változatban egyaránt kapható legalább 2-pólusú csatlakozófajtát, írja meg!
Régen a leghasználhatóbb a klasszikus banándugó volt, de az csak 1 pólusú. Illetve még ma is használják, pl multiméterek mérõzsinórja. Vagy visszatérek a krokodilcsipeszhez.
#5249
Posted 2007. October 15. - 22:01
#5250
Posted 2007. October 15. - 21:59
kz: nem is azt mondtam, hogy egy miniatûr karbon csatlakozóról van szó...
#5251
Posted 2007. October 15. - 21:24
Most akár jack dugót is használhatnék, ami köztudottan bedugás közben pillanatnyi zárlatot okoz.
ha itt tartunk: ki milyen csatlakozót ajánl?
a szokásos tápegység-csatikat (nam tudom, mi a nevük, az a hengeres, kívül-belül érintkezõs, belül mondjuk gyakori a 2.1-es, meg 2.5-ös méret....) nem szeretem, bár gyáriból (öntött) láttam már jót, szerelhetõbõl még nem.
a jack pillanatnyi zárlatára nem is gondoltam, egyébként jó minõségû RCA-ban is gondolkoztam már, meg vannak kisebbecske ipari csatlakozók, de még asszem nem kerestem eléggé..
#5252
Posted 2007. October 15. - 21:11
Akkor végül is milyen beállításokat használjunk a tesztfotóhoz? ISO, blendenyílás, záridõ, stb?
Én is készítenék fotót a 9db P2-esem fényérõl. Van egy gépem, ahol manuál módban mindent be tudok állítani.
Régebben volt szó a multifuse biztosítékokról, sikerült beszereznem néhányat Szegeden a RET-nél, tényleg tök állatul mûködnek. Bár nem a LED-ek áramának szabályzására használom, hanem az aksijaim védelmére. Eddig üvegbiztosítékaim voltak, de rendre elszálltak, mikor az aksitöltõm tápdugóját nem központosan, vagy más szögben dugtam a bringám aljzatába, olyan vacakul van megcsinálva, pillanatra rövidzárlatot okoz. Most ha akarom, direkt rövidre zárhatom pl. egy kulccsal, kialszik a fény, de 1 mp-en belül szépem visszajön, ahogy kihûlt a multifuse. Eszméletlen, hogy a 20 fokon 0.1 ohm-os kütyü 100 fokon már több ezer ohmos. Most akár jack dugót is használhatnék, ami köztudottan bedugás közben pillanatnyi zárlatot okoz.
#5253
Posted 2007. October 15. - 20:03
Köszi szépen a válaszodat, megértettem, a multiméter vezetéke 4 mm-es, viszont elég hosszu(majdnem 60 centi:() viszont még nincsen egy darab Cree ledem sem, szóval...Ehhez figyelembe kell venni a led nyitófeszültségét 1A mellett, mint megengedhetõ legnagyobb áramon.
Figyelembe kell venni az akku teljes feltöltött állapotában a csúcsfeszültségét.
Ezeknek ismeretében lehet tovább számolgatni.
Erre is van megoldás.
A mérõ mûszert legalább 10 Amperes állásban használd.
A mérõzsinórokat cseréld ki jó vastagra és ne legyen 40 cm-nél hosszabb.
Azután kzdõdhet a mérés.
Holnap munkahelyrõl folytatom..
#5254
Posted 2007. October 15. - 19:47
Ehhez figyelembe kell venni a led nyitófeszültségét 1A mellett, mint megengedhetõ legnagyobb áramon.És 2 db sorba kötött LEDnél mennyi ellenállás (ezzel az akkuval:S)?
Figyelembe kell venni az akku teljes feltöltött állapotában a csúcsfeszültségét.
Ezeknek ismeretében lehet tovább számolgatni.
Persze a számolás egy olyan elméleti értéket ad ami a gyakorlati értékkel nem mindíg egyezik.
Pl a led adatlap szerinti adott áramhoz tartozó nyitófeszültsége nem minden esetben azonos.
Ez a led gyártási szórásától is eltérhet valamilyen mértékben.
A fent leírtak miatt csak közelítõ értéjket lehet kiszámolni, azt pontosan mérni kell árammérõvel.
Ezzel is érdemes vigyázni mert a mérõ mûszerek vastagsága nem mindíg megfelelõ,
ami annyit jelent, hogy kiméred az egy Ampert rajta keresztül és
miután a mûszert kivetted a körbõl máris 1,2-1,3 Amper folyik a körben mert
a vékony vezeték is elég nagy ellenállásként viselkedik akkora áramon, ami a ledre káros.
Erre is van megoldás.
A mérõ mûszert legalább 10 Amperes állásban használd.
A mérõzsinórokat cseréld ki jó vastagra és ne legyen 40 cm-nél hosszabb.
Azután kzdõdhet a mérés.
Holnap munkahelyrõl folytatom..
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5255
Posted 2007. October 15. - 19:26
És 2 db sorba kötött LEDnél mennyi ellenállás (ezzel az akkuval:S)?Ez így túl vadul hangzik.
Oda legalább 2-3 ledet sorosan kell kötni, különben többet elfûtesz mint ami világít.
Azt is számításba kell venni, hogy három led esetén eleinte nagy fényed lesz, majd az akku merülésével
folyamatosan csökken, viszont az akku teljes kimerülésekor nem lesz erõsebb fényed egy jobb bolti lámpánál.
Persze az áramot akkor is kell korlátozni, de az már barátságosabb mértékü.
#5256
Posted 2007. October 15. - 19:00
Oda legalább 2-3 ledet sorosan kell kötni, különben többet elfûtesz mint ami világít.
Azt is számításba kell venni, hogy három led esetén eleinte nagy fényed lesz, majd az akku merülésével
folyamatosan csökken, viszont az akku teljes kimerülésekor nem lesz erõsebb fényed egy jobb bolti lámpánál.
Persze az áramot akkor is kell korlátozni, de az már barátságosabb mértékü.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#5257
Posted 2007. October 15. - 18:50
1 Cree P4-est 10.4 voltos Notebook akkuval (toshiba 3.6Ah) hajtva mekkora ellenállással illik használni? http://www.dola.hu/f...elkeszitese.htm ez alapján indulnék el...
#5258
Posted 2007. October 15. - 16:53
azt egybõl odaadom Pitechus barátunknak, mert õ renszeresen lámpázik. Hagy tesztelje.
Akkor kb. fogok tudni egy pontos árat az aksik, elemek, töltõk frontján,
bár nem lesz gyökeres változás az eddigikehez képest.
Vettem potit, de forgatógomb nem volt csak 1 azaz egy darab a Lomexben, pedig jó.
Szerintem lassan elindulunk, a saccolt 30-összejött, csinálunk 40-et, mert utólag lesz okos mindenki.
Türelem.
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#5259
Posted 2007. October 15. - 16:42
X.
Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!
#5260
Posted 2007. October 15. - 12:59
...az akksik nem elég megfelelõek. 2300mAh-sak, és ez bolhafing, ahhoz, ami nekem kéne.
Aztán lehet, hogy lesz egy 6V 10Ah akksim(zselés) aztán arra áttervezve már jobb fényerõvel világíthatok. Mondjuk nem sok lesz a különbség, de mégis. Ezek a ledek elbírnak 40-50mA-t is, ez meg, hogy 15ön van járatva, nos érted... meg az a 3,2V.
Nah, viszont lehet, hogy elõbb kicserélem az elõtétellenállásokat 39Ohm -ról 22-esre, aztán megnézem, Vagy még azt beszéltük, hogy egy potit kötök rá az akksira, sorban egy ampermérõvel, és megnézem, hogy 390mA (13db lednek, 30mA/db) terheléssel milyen lesz a fesz.
Azért azok az akkuk nem olyan nagyon gyengék, ha jól kezeled
akkor 3-4 de akár 5 õrát is végig kell világítani azokkal a ledekkel.
Ez inkább a cellánkénti töltésen és a töltés elõtti kisütésen múlik.
Ólomzselés akku?? Azt inkább ne. Valamikor jórégen próbálkoztam azzal is
de még a 4A/h-s NiCd 12V akku csomagom is tovább mõködött annál (évekig!).
A savas és savkocsonyás akkuk fél év (téli pihenés) után
már nemigazán mûködnek, nem veszik a töltést.
Nekem is volt savkocsonyás akkum mostanában (más célra).
Kicsit elfelejtkeztem róla és mehetett szegény a környezetbarát akku tárolóba.
Az ólom alapu akkuknál nem a súly a fõ probléma hanem a hosszabb pihentetés.
nem véletlenül olyan olcsó. Aminek komoly használati értéke van azt nem adják ennyiért.
A kereskedelem jól tudja mit miért ad olcsón, de a gyártó is!
Szóval csak 15mA/db volt az árama.. ahhoz képest is látványos volt a fénye.
Ezeket a huzal kivezetésü ledeket egy idõben mindíg dicsértem.
Most kezd kibontakozni, talán nem véletlenül.
Hol is kezdjem..
Több mindent meg kellene nézni.
Több dolgot kellene ellenõrizni.
Pl az akkumulátort, 4db 2300mAh-s aksit használsz.
Ha csak három lenne akkor (mivel a legelsõ rövid idejü terhelés után) vissza esik a feszültség 1,2V környékére, ezért ellenállások nélkül sem tudná sokáig meghajtani rendesen a ledeket.
Mivel (gondolom) 4 db celláról táplálod a ledeket, ezért meg kellene gyõzõdni arról, hogy terhelés alatt,
valamennyi használat után (félig kimerült állapotban) az egyes cellák
feszültsége mennyire tér elegymástól.
Ez azért fontos, mert sokan olyan töltõket használnak aminek nincs kisütõ funkciója.
(Ez kivételes alkalomra akár használható is lenne, mint egy három napos kirándulás),
de utána otthon mindenképp egy szintre kellene meríteni és
cellánkénti töltéskontrollal egyformára kellene tölteni az akku cellákat.
Ellenkezõ esetben a soros cellacsoportból egyik-másik erõsen eltérhet a többitõl.
ez azt jelenti, hogy terhelés alatt 3 cellában még van 1,2-1,15V, viszont a negyedik cella már mélykisülésnél tart, csak 0,3V mérhetõ rajta, vagy annyi sem.
Egy cellánkénti akkukontrollos töltõvel még azt is szinten lehet tartani, akár egyszeri mélykisülés után is.
Néhányszori full feltöltés majd kisütés rendbe teszi és használhatóan tartja az ilyen cellát is.
Egyszerûbb töltõt venni az nem jelent takarékoskodást mert az akkuk
gyorsabb elhasználódási ideje miatt keletkezõ többlet kiadás
bosszuságot és veszteséget jelent.
Tehát a fentieket ellenõrizd: ha bekapcsolod a lámpát, a terhelés alatt lévõ akkukra rá kell mérni.
Ebbõl kiderül, hogy valamelyik nagyon eltér-e a többitõl.
Szóval ez fontos!
Ha az akkuknál minden redben van akkor A sorosan bekötött ellenállást kell kisebbre cserélni.
Ezt a fajta 125.000mcd-s 10 mm-es ledet egyszer kipróbáltam mit bír. Rászántam erre egyet.
Megtápláltam (100 Ohmos sorosan kötött huzalpotméteren keresztül beállított) 50mA árammal
és kb 3 órán keresztül bekapcsolva hagytam a ledet.
A negatív kivezetésének a tövére kb. 1 négyzetcentis kis hûtõfelületet tettem.
A 3 óra elteltével össze hasonlítottam egy másik (nem használt) leddel a fényerejét és
szemmel kicsit látható volt a fényerõ különbség az új javára.
Megpróbáltam kicsit tovább emelni az áramot de 80 mA-nél már kezdett
erõsen forrósodni a led és az árama megindult volna felfelé ha
gyorsan le nem kapcsolom. Ezt nevezik "hõmegfutásnak".
A 40-50 mA sz'tem nem öregíti annyira a ledet, fõleg ha a negatív kivezetéseket valami vékony
vörösréz szalaggal összekötöd és egy burkolaton kívül elhelyezett hõleadó fémfelületre erõsíted.
Nem kell túl nagy oda, de nem is feltétlen szükséges.
Mostanában annyira fejlõdik a led technika, hogy mire azoknál a beépített ledeknél komoly fényerõ változás következne be, addigra te már jobb ledekkel új lámpát építesz.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..

Sign In
Create Account

Back to top





