Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Karbon váz építés

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
75 hozzászólás a témában

#1
Em-Tee

Em-Tee

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 256 hozzászólás

Sziasztok,

bár nem szigorúan véve építési téma, de kapcsolódó:

tudtok valakit ajánlani, aki vállalja karbonváz javítását, és jó munkát is végez? 

 

A google-ra támaszkodva itthon egyedül a hyperretro/pelso-t találtam, de a honlap annyira nem győzött meg, velük van valakinek tapasztalata esetleg? Az osztrák/német mesterek által hirdetett 2-300 eur+postaköltséget meg kicsit soknak érzem egy felsőcső-foltozásért.

Köszi,
 



#2
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás

off:

wow @DHR ismét itt!

hajrá! ;-)

on

 

 


NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#3
stOki84

stOki84

    újonc

  • fórumtag
  • 1 hozzászólás

Ha leegyszerűsítjük, akkor igen :)

 

Érdemes kicserélni a perselyt egy olyanra, ami legalább egyik oldalon a külső paláston egy kúpban végződik (Nem kell óriásira gondolni, kb 1 mm-rel nagyobb átmérőre menjen fel 45 fokban.)

A külső felületet érdemes recéző görgővel megdolgozni, mert bár nagy forgatónyomaték nincs rajta, azért jobban tartja a ragasztó.

 

Érdemes megnézni kiszerelt perselynél, hogy van-e elegendő ragasztási felület, mert ha nincs, akkor érdemes megnövelni azt is.

 

Szóval a ragasztás a legkevesebb, a kostrukciós hibákat érdemes elemezni, hogy miért alakult így a váz sorsa és szükség esetén módosítani.

Sziasztok,

 

Ugyanez a probléma jelentkezett nálam is..

Sikerült megoldani?

Ha igen tudsz segíteni nekem is benne?

 

Köszi...



#4
meno10

meno10

    fórumtag

  • fórumtag
  • 22 hozzászólás

Természetesen minden javítható, a nehézsége attól függ, hogy milyen a fém cső külső felülete, ha sima henger, akkor egyszerűbben, ha bordázott, recés, akkor nehezebben. Ha nem SOS neked, akkor megcsinálom szívesen.

 

Köszi a segítséget, szerencsére nem sos a dolog mert van egy másik vázam is, viszont avval kapcsolatban meg lenne olyan kérdésem hogy hogyan lehet újrafesteni? a meglévő festést eltávolítani és új szint ráfújni? Gondolom ez elég kényes művelet lehet?! Van aki foglalkozik ilyennel? Nagyon szeretném felújítani a vázat.
Egy ilyen trek vázat szeretnék teljesen fehérre:
http://www.fusioncyc...1-[800x600].jpg

Drága mulatság lenne?



#5
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Korrekt!

Ha leegyszerűsítjük, akkor igen :)

 

Érdemes kicserélni a perselyt egy olyanra, ami legalább egyik oldalon a külső paláston egy kúpban végződik (Nem kell óriásira gondolni, kb 1 mm-rel nagyobb átmérőre menjen fel 45 fokban.)

A külső felületet érdemes recéző görgővel megdolgozni, mert bár nagy forgatónyomaték nincs rajta, azért jobban tartja a ragasztó.

 

Érdemes megnézni kiszerelt perselynél, hogy van-e elegendő ragasztási felület, mert ha nincs, akkor érdemes megnövelni azt is.

 

Szóval a ragasztás a legkevesebb, a kostrukciós hibákat érdemes elemezni, hogy miért alakult így a váz sorsa és szükség esetén módosítani.



#6
DHR

DHR

    vendég

  • fórumtag
  • 253 hozzászólás
  • LocationBudapest

Ha leegyszerűsítjük, akkor igen :)

 

Érdemes kicserélni a perselyt egy olyanra, ami legalább egyik oldalon a külső paláston egy kúpban végződik (Nem kell óriásira gondolni, kb 1 mm-rel nagyobb átmérőre menjen fel 45 fokban.)

A külső felületet érdemes recéző görgővel megdolgozni, mert bár nagy forgatónyomaték nincs rajta, azért jobban tartja a ragasztó.

 

Érdemes megnézni kiszerelt perselynél, hogy van-e elegendő ragasztási felület, mert ha nincs, akkor érdemes megnövelni azt is.

 

Szóval a ragasztás a legkevesebb, a kostrukciós hibákat érdemes elemezni, hogy miért alakult így a váz sorsa és szükség esetén módosítani.

 


  • zeezoltano és mgy kedveli ezt

#7
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Itt nem csak szimplán vissza kell ragasztani a vázba a perselyt?

Nem értek hozzá, csak kérdem... ;)


  • sisqo kedveli ezt

#8
DHR

DHR

    vendég

  • fórumtag
  • 253 hozzászólás
  • LocationBudapest

Természetesen minden javítható, a nehézsége attól függ, hogy milyen a fém cső külső felülete, ha sima henger, akkor egyszerűbben, ha bordázott, recés, akkor nehezebben. Ha nem SOS neked, akkor megcsinálom szívesen.


  • meno10 kedveli ezt

#9
meno10

meno10

    fórumtag

  • fórumtag
  • 22 hozzászólás

Látomelég halot egy topik de hátha valaki...

Van egy nem pici problémám és szeretnék segítséget kérni.

Jó ideje enyhe halk kattogás jött néha a hajtóműtől de csak néha, a mai tekerésen nagyon durván előjött ez a folytonos kattogás, tekerés közben megálltunk megnézni hogy mi lehet, megmozgattam a hajtókart és mozgott! Hazaértem szétkaptam és a következőt vettem észre:

Javítható e? ha igen milyen megoldások vannak erre?



#10
boltboy

boltboy

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás
Sziasztok !

Tud valaki tanácsot adni, hogy ide haza ki foglalkozik carbon váz újrafestéssel ?

Köszi

#11
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás

Miért is?:) Szerintem jól írtam. Lásd pl a Lítium: sûrûsége ha jól emlékszem 0,93g/cm3 körül lehet ergo fém létére úszik a vizen:) Az Al-Li szuperkönnyû fémként van nyilvántartva 1,35g/cm3-es sûrûséggel.


Mielõtt még mélyebben belemennénk az anyagtudományba, áruld el kérlek, a kerékpáriparban VALÓBAN használt alumínium ötvözeteknek mennyi a tényleges sûrûsége? Szerintem bõven 2 felett, zárjuk is le itt.

Folytassuk a karbonozással:
Henn Péter Gergely
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#12
Carpchaser

Carpchaser

    vendég

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás

Az alumínium ötvözés-sûrûség csökkenés témának szerintem fuss neki még egyszer. :)


Miért is?:) Szerintem jól írtam. Lásd pl a Lítium: sûrûsége ha jól emlékszem 0,93g/cm3 körül lehet ergo fém létére úszik a vizen:) Az Al-Li szuperkönnyû fémként van nyilvántartva 1,35g/cm3-es sûrûséggel.

#13
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás

Ha például ötvözöd az alumíniumot az ötvözeted anyagsûrûsége 2,7g/cm3 helyett jóval alacsonyabb lesz. Pl- duralumínium AlCu4Mg2 - Szakítószilárdsága nagyobb, sûrûsége kisebb és még számos elõnyös tulajdonsággal rendelkezik.

Másik oldalról megközelítve a dolgot pedig, vizsgáld meg egy alumínium váz és egy karbon váz falvastagságát... jelentõsen vékonyabb lesz az alumínium, ergo kisebb térfogat... és máris kijön a könnyebb váz. Ha még ezt többszörösen 2-3-szorosan mehúzzák, akkor vékonyabb és erõsebb vázat kapnak. (lsd: hidegalakítás)

Úgyhogy kivitelezhetõ, hogy könnyebb, erõsebb és strapabíróbb legyen az alumínium váz a karbonnál. (de ahogy írtam is egyáltalán nem ítélem el vagy ilyesmi azokat, akiknek a karbon jön be, teljesen egyéni ízlés kérdése a dolog. "Kinek a pap, kinek a papné" ;) ) Jó tekerést, szép idõt!


Az alumínium ötvözés-sûrûség csökkenés témának szerintem fuss neki még egyszer. :) Pl.: MatWeb - The Online Materials Information Resource
Hidegalakítással persze erõsebb, de ridegebb is lesz az anyag. Aztán a vékonyabb fal ugye érzékenyebb a horpadásra.
Elõfordulhat, hogy alumínium váz erõsebb, strapabíróbb és könnyebb. A tömegtermelés viszont nem ezt mutatja. Nem mellékesen, házilagos módszerekkel sokkal könnyebb, olcsóbb egy karbonvázat építeni.
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#14
Carpchaser

Carpchaser

    vendég

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás

Nem állítottam egy szóval sem, hogy jobbá tettem! Csak annyit, hogy a sebet elfedtem, ennyiben ki is merült a javítás. A térhálósodott gyantát esélytelen kiolvasztani- legalább is nem tudok róla, hogy házi módszerekkel lehetséges. 300C fokon bomlik, azt viszont üzembiztosan tudja.
A karbon váz vs. kõfelverõdés témában: bõ két évet használtam egy vázat, abszolút semmi felületvédelemmel. Nem kíméltem, mégis egyben van. Alsócsõ, láncvilla nem roppant.


Igen, én is ezt írtam, a gyántát nem lehet kiolvasztani. Viszont epoxi gyanta függõ, hogy hány fokon bomlik. Egy biztos, a mai fejlett ragasztási technológiákkal erõsebb kötés létesíthetõ ragasztással, mint hegesztéssel! Lehet csak szerencséd volt?:) Persze alapból is biztos van a vázon felületvédelem és a többrétegû lakk is sokat védhet..

Maradj az aluváznál, de azért megkérdem: ha az alu kb. 35%-al nagyobb sûrûségû anyag, mégis hogyan készítenek könnyebb vázat a karbonnál? Vagy a teljes bringára értve? Mert abban már nem kis szórás lehetséges.


Ha például ötvözöd az alumíniumot az ötvözeted anyagsûrûsége 2,7g/cm3 helyett jóval alacsonyabb lesz. Pl- duralumínium AlCu4Mg2 - Szakítószilárdsága nagyobb, sûrûsége kisebb és még számos elõnyös tulajdonsággal rendelkezik.

Másik oldalról megközelítve a dolgot pedig, vizsgáld meg egy alumínium váz és egy karbon váz falvastagságát... jelentõsen vékonyabb lesz az alumínium, ergo kisebb térfogat... és máris kijön a könnyebb váz. Ha még ezt többszörösen 2-3-szorosan mehúzzák, akkor vékonyabb és erõsebb vázat kapnak. (lsd: hidegalakítás)

Úgyhogy kivitelezhetõ, hogy könnyebb, erõsebb és strapabíróbb legyen az alumínium váz a karbonnál. (de ahogy írtam is egyáltalán nem ítélem el vagy ilyesmi azokat, akiknek a karbon jön be, teljesen egyéni ízlés kérdése a dolog. "Kinek a pap, kinek a papné" ;) ) Jó tekerést, szép idõt!

#15
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás

Egyetértek, de ki is egészíteném. A kompozit technológia legnagyobb hátránya, hogy ritkán észrevehetõ a sérülés, a merõleges igénybevételnek kevésbbé ellenálló mint az alumínium és a sérülés (ha megütötték) ritkán észrevehetõ, gondolok itt akár a rétegfelválásra is. A repiparban erre a kopogtatásos ellenõrzést alkalmazzák, gyönyörûen lehet hallani az eltérést. Viszont. Javítani nem igazán lehet, ezért is vannak nagy gondban a repülõgépgyártók. A kompozit gépek készülnek, de ha sérülés éri a szerkezetet, akkor az kukapozitív, komplett részegység csere. (Fejlesztés alatt van a Lufthansa Technik által egy technológia, ami úgy mûködik, hogy vesznek egy hõforrást és hõkamerával nézik, a hõ áramlását az anyagban, így a hiba szépen kimutatható. Nem untatok senkit, utána lehet olvasni neten) Éppen ezért, véleményem szerint, szerkezeti sérülés esetén, toldozás foltozás lehetséges, de a szerkezet integritását és szilárdságát egy ilyen sérülés jelentõs mértékben csökkenti. Ezért a karbont érdemes jobban védeni, fõleg ahol kõfelverõdés érheti (alsóvázcsõ ide pl vázsárvédõ), mert amíg az alumínium behorpad, addig a karbon betörik, vagy rosszabb esetben rejtve marad a sérülés és nem is tudunk róla... Kényes és drága dolog ez a karbonozás... Mondvacsinált divatnak tartom a gyártók részérõl, hogy pezsgésben tartsák a piacot, de kérlek ne kövezzetek meg ezért. A Rose például gyárt olyan bringákat, amelyek aluvázasok, mégis könnyebbek mint a konkurencia karbonvázasai. Kérdés akkor, hogy hol van a karbon elõnye? És akkor még nem beszéltünk a szigorú nyomatékrahúzásról, spéci karbonpasztákról... Ahhoz, hogy teljes értékû javítást és ezáltal egy az eredetivel megegyezõ tulajdonságú vázat kapjatok, a sérülés körüli kétkomponensû epoxigyantát újra folyékony állapotba kellene hozni, hogy a szálak tökéletes beágyazása megoldható legyen. Ez viszont nem lehetséges, mert a gyanta azonnal kiégne, de ha még találnának rá megoldást, a kötésszilárdságot a 0-ig lerombolnák. Ergo a "javítás" csak egy egyszerû szépségtapasz az említett karbonvázakon, erõsebb nem igazán lesz tõle a szerkezet. Környezeti behatásokkal szemben való igaz, hogy véd, a gyantát amúgy is védeni kell a besugárzás és a környezeti behatásokkal szemben. Erre pedig nagyon jó a foltozás + lakkréteg. Én azért maradok az aluváznál:)


Nem állítottam egy szóval sem, hogy jobbá tettem! Csak annyit, hogy a sebet elfedtem, ennyiben ki is merült a javítás. A térhálósodott gyantát esélytelen kiolvasztani- legalább is nem tudok róla, hogy házi módszerekkel lehetséges. 300C fokon bomlik, azt viszont üzembiztosan tudja.
A karbon váz vs. kõfelverõdés témában: bõ két évet használtam egy vázat, abszolút semmi felületvédelemmel. Nem kíméltem, mégis egyben van. Alsócsõ, láncvilla nem roppant.
Maradj az aluváznál, de azért megkérdem: ha az alu kb. 35%-al nagyobb sûrûségû anyag, mégis hogyan készítenek könnyebb vázat a karbonnál? Vagy a teljes bringára értve? Mert abban már nem kis szórás lehetséges.
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#16
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás
Hátha megmozdul az állóvíz:
henndmade.freeblog.hu
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#17
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás

... érdekel a karbonozás.


Mire vagy kíváncsi?
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#18
Gege911

Gege911

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 647 hozzászólás

Sziasztok, a következõ kérdésem lenne hátha tud valaki segíteni:
Karbon vázamról több helyen lepattant a lakk, az alatta lévõ szövet sehol sem sérült meg.
Az érdekelne, hogy milyen módon lehet orvosolni, és milyen anyagot kell hozzá használni.
Elõre is köszi a segítséget!



Vidd el egy profi fényezõhöz!

#19
bringaturas

bringaturas

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás
Sziasztok, a következõ kérdésem lenne hátha tud valaki segíteni:
Karbon vázamról több helyen lepattant a lakk, az alatta lévõ szövet sehol sem sérült meg.
Az érdekelne, hogy milyen módon lehet orvosolni, és milyen anyagot kell hozzá használni.
Elõre is köszi a segítséget!

#20
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 hozzászólás

Nagyon halott a fórum, pedig érdekel a karbonozás. Sehol senki, akinek van tapasztalata a kézi laminálásban?


Én lamináltam már üvegpaplannal és poliészterrel, az nem tûnt bonyolultnak. Nem tudom, hogy a karbonszövet hogy viselkedik, mennyire lehet síkba nem fejthetõ térbeli formákra rádolgozni, ahhoz meg sokallotam az (általam vélt) árát, hogy kísérletezzek. Szerintem elsõre egy üvegpaplan/üvegszövet-poliészter üléssel nem hibáznál nagyot.
"Iszok ha gyõzök, iszok ha vesztek, a testem delíriumtól reszket"