Hi All!
Lehet hogy kicsi OFF,de szerintem ide tartozik.Engem is érdekelne ez a tecnika,próbáltam utánaolvasni hogy üvegszálas/karbonszálas technikákhoz hogyan kell hozzákezdeni.Már próbálkoztunk hasonló technikával tavaj,egyik barátom autójába csináltunk üvegszálas kalaptartót/hanszóró konzolt több kevesebb sikerrel.A problémám a következõ:nem tudom mibõl lehetne jó sablont csinálni.Tud valaki olyan mûanyag habot javasolni ami könnyen faragható, csiszolható, vágható és a mûgyanta nem lép reakcióba vele és nem olvad ösze?Mert sablon nélkül elég nehéz bármit is csinálni:( és azért jó volna valami olyan anyag ami olcsó és nem gyémántal kell vágni...
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
Karbon váz építés
Indította
DHR
, 2002. szeptember 20. 23:01
#41
Írta 2007. március 12. - 12:00
#42
Írta 2007. február 11. - 19:09
Letisztult karbonváz http://www.headhunte...arbon_fiber.htm
"De én most megiszom a sörömet és vidám leszek!!"
/Fabian Cancellara/
#43
Írta 2007. január 04. - 11:05
Hát, nem tudom, bevallom. Én azt mondanám, hogy gyanta. Szóval matt (vagy selyemfényû) felület, nem az a csili-vili, ami a legtöbb karbonvázon van. Giant MCM karbon felület egyébként. (de tudom, hogy abból is volt csillogó széria és matt hatású is...) Csak úgy jutott eszembe, hogy télidõbe elkezdek bringát javítgatni - s az alu részeken ugye jó kis modellfesték, neadjisten rallilakk, de a karbon részekkel nem tudok mit kezdeni.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#44
Írta 2007. január 04. - 07:11
lakk vagy a gyanta?
ha lakk akkor siman ujralakkozni
ha gyanta az gebaszosabb
ha lakk akkor siman ujralakkozni
ha gyanta az gebaszosabb
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#45
Írta 2006. december 26. - 23:00
Bár nem karbonváz-építés, de megkérdem, hátha - szóval ha sérül egy kicsit (lepattan, felhasad) a karbont fedõ lakkréteg, hogyan érdemes pótolni? A festett alu részeken ugye egy kis makettfestékkel megoldom az év végi pepecselést, de van pár lakklepattanásom is, s azokat is rendbetenném, ha tudnám.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#46
Írta 2006. május 28. - 13:06
Matuz oldalon láttam karbon vázszett csöveket, most éppen nem találom az oldalon. De biztos meg lehet alkudni velük.
--
tocsa
tocsa
#47
Írta 2006. május 28. - 12:51
Sziasztok!
Kajak-kenu sportban és egyéb vízi sportokban (evezés, vitorlázás) az élvonalban jóval régebb óta használnak karbon (és kevlár) anyagokat, mint a kerékpár sportban. Én kajak részrõl vagyok érintett.
Egyrészt valamennyire tisztában vagyok a gyártás technológiájával. Karbon lapát toll vagy hajótest készítése hasonlít az üvegszálas toll vagy test készítéséhez. Az üvegszál és a karbon is szövet, és mindkét esetben ott van a mûgyanta. A karbon szálak biztosítják a szakítószilárdásgot, viselik a terhet, a mûgyanta pedig egyben tartja a cuccot.
Egy test megformázásához elõször kell a negatív forma. A formát kezelni kell, hogy a gyanta megszilárdulása után kiszedhessük a testet. Ezután belehelyezzük a karbonszövetet a kívánt módon a formába, és közben a megfelelõ mûgyantával is kezeljük. A mûgyanta két komponensû, összekevered a két komponenst, a szilárdulás közben hõ fejlõdik. Az áránnyal be lehet játszani, hogy milyen gyorsan kössön, vigyázni kell arra is, hogy nehogy megrepedezzen. Amúgy az egész gyártás baromira büdös, jól be lehet szipuzni. Védõfelszerelések nem ártanak, bár már láttam embert puszta kézzel mûanyagozni!!!
Ha valahol nagy a mûgyanta koncentrációja, ott könnyebben reped, törik az anyag, ugyanis a mûgyanta merev. Ami viszont még fontosabb: a mûgyanta nehéz is! Ha csak simán pepecsel a szövettel és a gyantával az ember, és nem törekszik arra, hogy a keletkezõ testben minimalizálja a mûgyanta mennyiségét, akkor kerékpár váz esetében könnyen lehet, hogy egyrészt _nehezebb_ lesz az eredmény, mint egy nehéz CroMo vagy Alu váz, másrészt a mûgyanta bereped. A repedésen vizet tud felvenni az anyag, a szálak kirojtosodhatnak, stb.
A nagy nevû hajóépítõ cégek azon erõlködnek, hogy minél kisebb mennyiségben maradjon gyanta a hajótestben/lapáttollban/lapátszárban. A technológiát persze gondosan titokban tartják, én sem tudom, hogyan csinálják, sejteni azért lehet. Olyan gyártók, mint portugál Nelo vagy a lengyel Plastex már olyan hi-tech trükkökkel variálnak, hogy bizonyos lépéseket magas hûmérsékleten, vagy légritkított térben végeznek. így többek között könnyebben kiizzad a gyanta a cuccból. Az is fontos, hogy légbuborék sem maradjon a testben!
http://www.mar-kayaks.pt/
http://www.plastex.home.pl/
Az már látható, hogy karbon a jövõ a kerékpárnál is, mert ebbõl készülnek a legkönnyebb vázak. Nade mi van a kerékpáros kényelmével? A karbon iszonyat merev! Szétráz téged! Ezért nem vonz engem a kerékpárnál. Inkább legyen fél kilóval nehezebb vázam, de nekem ne rázza ki a belem! Gunn Rita Dahle is panaszkodott a bringájára emiatt!
Tehát erõlködnek a gyártástechnológiával, hogy kevesebb gyanta maradjon az anyagban. De akkor még nem beszéltünk arról, ami nagyon érdekes, hogy a szál irányok variálásával szabályozni lehet, hogy milyen irányú terhelésekre hogyan reagáljon. Ezáltal akár lehetne a váz kényelmes is. De ilyet még nem láttam. Csak amire azt mondják, hogy ilyen.
Litván-Magyar lapát gyártó:
http://www.braca-sport.com/
A karbon sem örök. Amikor kezdtek itthon megjelenni a karbon lapátok, az újpesti öbölben odaadtak Storcz Botondnak egy normál modellhez képest megerõsített lapátot. Nem tudom, hogy Brácsa volt-e, mind1. A lényeg, hogy az elsõ rajtolásnál eltörte.
Ezen kívül könnyen kirojtosodhat a lapát széle, ha nem vigyáznak rá. Ez bringás szempontból is lényeges. Bármilyen hely, ahol a szálak végzõdnek, elkezdhet rojtosodni. Meglazul az anyag. Ilyen lehet pl karbon vázaknál az alu csatlakozó elemek. Irták itt, hogy még oxidáció is fellép. Ennek fényében nem mennék ilyen vázzal az tuti.
Nem ajánlatos bilincset rakni a csövekre. Ez a szálak irányára merõlegesen nyírja az anyagot, így ott megreccsenhet. Mondjuk már egy megszoríttott gurtnitól is, de egy fém bilincstõl pláne. Bilncs lehet a nyereg bilincsnél, V fék konzolok rögzítése néha ilyen, stb.
Azért kíváncsi vagyok, mire juttok.
Kajak-kenu sportban és egyéb vízi sportokban (evezés, vitorlázás) az élvonalban jóval régebb óta használnak karbon (és kevlár) anyagokat, mint a kerékpár sportban. Én kajak részrõl vagyok érintett.
Egyrészt valamennyire tisztában vagyok a gyártás technológiájával. Karbon lapát toll vagy hajótest készítése hasonlít az üvegszálas toll vagy test készítéséhez. Az üvegszál és a karbon is szövet, és mindkét esetben ott van a mûgyanta. A karbon szálak biztosítják a szakítószilárdásgot, viselik a terhet, a mûgyanta pedig egyben tartja a cuccot.
Egy test megformázásához elõször kell a negatív forma. A formát kezelni kell, hogy a gyanta megszilárdulása után kiszedhessük a testet. Ezután belehelyezzük a karbonszövetet a kívánt módon a formába, és közben a megfelelõ mûgyantával is kezeljük. A mûgyanta két komponensû, összekevered a két komponenst, a szilárdulás közben hõ fejlõdik. Az áránnyal be lehet játszani, hogy milyen gyorsan kössön, vigyázni kell arra is, hogy nehogy megrepedezzen. Amúgy az egész gyártás baromira büdös, jól be lehet szipuzni. Védõfelszerelések nem ártanak, bár már láttam embert puszta kézzel mûanyagozni!!!
Ha valahol nagy a mûgyanta koncentrációja, ott könnyebben reped, törik az anyag, ugyanis a mûgyanta merev. Ami viszont még fontosabb: a mûgyanta nehéz is! Ha csak simán pepecsel a szövettel és a gyantával az ember, és nem törekszik arra, hogy a keletkezõ testben minimalizálja a mûgyanta mennyiségét, akkor kerékpár váz esetében könnyen lehet, hogy egyrészt _nehezebb_ lesz az eredmény, mint egy nehéz CroMo vagy Alu váz, másrészt a mûgyanta bereped. A repedésen vizet tud felvenni az anyag, a szálak kirojtosodhatnak, stb.
A nagy nevû hajóépítõ cégek azon erõlködnek, hogy minél kisebb mennyiségben maradjon gyanta a hajótestben/lapáttollban/lapátszárban. A technológiát persze gondosan titokban tartják, én sem tudom, hogyan csinálják, sejteni azért lehet. Olyan gyártók, mint portugál Nelo vagy a lengyel Plastex már olyan hi-tech trükkökkel variálnak, hogy bizonyos lépéseket magas hûmérsékleten, vagy légritkított térben végeznek. így többek között könnyebben kiizzad a gyanta a cuccból. Az is fontos, hogy légbuborék sem maradjon a testben!
http://www.mar-kayaks.pt/
http://www.plastex.home.pl/
Az már látható, hogy karbon a jövõ a kerékpárnál is, mert ebbõl készülnek a legkönnyebb vázak. Nade mi van a kerékpáros kényelmével? A karbon iszonyat merev! Szétráz téged! Ezért nem vonz engem a kerékpárnál. Inkább legyen fél kilóval nehezebb vázam, de nekem ne rázza ki a belem! Gunn Rita Dahle is panaszkodott a bringájára emiatt!
Tehát erõlködnek a gyártástechnológiával, hogy kevesebb gyanta maradjon az anyagban. De akkor még nem beszéltünk arról, ami nagyon érdekes, hogy a szál irányok variálásával szabályozni lehet, hogy milyen irányú terhelésekre hogyan reagáljon. Ezáltal akár lehetne a váz kényelmes is. De ilyet még nem láttam. Csak amire azt mondják, hogy ilyen.
Litván-Magyar lapát gyártó:
http://www.braca-sport.com/
A karbon sem örök. Amikor kezdtek itthon megjelenni a karbon lapátok, az újpesti öbölben odaadtak Storcz Botondnak egy normál modellhez képest megerõsített lapátot. Nem tudom, hogy Brácsa volt-e, mind1. A lényeg, hogy az elsõ rajtolásnál eltörte.
Ezen kívül könnyen kirojtosodhat a lapát széle, ha nem vigyáznak rá. Ez bringás szempontból is lényeges. Bármilyen hely, ahol a szálak végzõdnek, elkezdhet rojtosodni. Meglazul az anyag. Ilyen lehet pl karbon vázaknál az alu csatlakozó elemek. Irták itt, hogy még oxidáció is fellép. Ennek fényében nem mennék ilyen vázzal az tuti.
Nem ajánlatos bilincset rakni a csövekre. Ez a szálak irányára merõlegesen nyírja az anyagot, így ott megreccsenhet. Mondjuk már egy megszoríttott gurtnitól is, de egy fém bilincstõl pláne. Bilncs lehet a nyereg bilincsnél, V fék konzolok rögzítése néha ilyen, stb.
Azért kíváncsi vagyok, mire juttok.
--
tocsa
tocsa
#48
Írta 2006. április 23. - 19:36
Véletlenül idenéztem...
Nyeregcsõ függõ, de a köv módon kell megoldani, ki kell pucolni a vázból a gyári karbon fedõ (világosszürke) trutyit (az kb zsírnak felel meg, s azon mászik le a csõ), meg alkesszal letisztítani a csövet, majd egy pici 3M (KÉÉÉÉÉK, tehát nem piros, hanem KÉK) fotorögzítõt a csõre fújni, s betenni, ekkor meg sem kell tépni.
3M spray (kék) - fotók nem permanens rögzítésére és tervlapkasírozásra szolgál, de REMEK bringatuning szernek is - nem maradandó, kis pattanással bármikor oldható, s lemosható alkohollal, szóval semmit sem roncsol. Amire használom:
-markolat
-kilazuló-kirázódó csavarok (pl kulacstartó)
-nyeregcsõ
-kormányszarv
stb...szóval egy jó kis fújható menetrögzítõ / tapadásnövelõ
Nyeregcsõ függõ, de a köv módon kell megoldani, ki kell pucolni a vázból a gyári karbon fedõ (világosszürke) trutyit (az kb zsírnak felel meg, s azon mászik le a csõ), meg alkesszal letisztítani a csövet, majd egy pici 3M (KÉÉÉÉÉK, tehát nem piros, hanem KÉK) fotorögzítõt a csõre fújni, s betenni, ekkor meg sem kell tépni.
3M spray (kék) - fotók nem permanens rögzítésére és tervlapkasírozásra szolgál, de REMEK bringatuning szernek is - nem maradandó, kis pattanással bármikor oldható, s lemosható alkohollal, szóval semmit sem roncsol. Amire használom:
-markolat
-kilazuló-kirázódó csavarok (pl kulacstartó)
-nyeregcsõ
-kormányszarv
stb...szóval egy jó kis fújható menetrögzítõ / tapadásnövelõ
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#49
Írta 2006. április 23. - 19:25
Keresd meg Dante-t privibe, mert õ is ugyan ilyen problémával küzdött, és sikerült megoldania!Szasztok.
Van egy carbon vázam, s az a problémám, hogy belecsúszik a carbon üléscsõ pedig csak 70 kilós vagyok. A bilincset már megtéptem ezerrel.
Mit csináljak, cseréljem ki egy erõsebbre?
Valaki aki érti szakértse meg már nekem.
Köszi.
#50
Írta 2006. április 23. - 18:44
Szasztok.
Van egy carbon vázam, s az a problémám, hogy belecsúszik a carbon üléscsõ pedig csak 70 kilós vagyok. A bilincset már megtéptem ezerrel.
Mit csináljak, cseréljem ki egy erõsebbre?
Valaki aki érti szakértse meg már nekem.
Köszi.
Van egy carbon vázam, s az a problémám, hogy belecsúszik a carbon üléscsõ pedig csak 70 kilós vagyok. A bilincset már megtéptem ezerrel.
Mit csináljak, cseréljem ki egy erõsebbre?
Valaki aki érti szakértse meg már nekem.
Köszi.
#51
Írta 2006. január 18. - 17:17
Ezek szerint átvertek az oroszok. ch-t adtak k helyett.
Nem csoda, hogy nem találtam
Nem csoda, hogy nem találtam
#52
Írta 2006. január 18. - 16:36
www.zoltek.hu illetve www.zoltek.com
#53
Írta 2006. január 18. - 16:22
Nem tud valaki infót a Zoltech-rõl? Nem találtam honlapjukat, pedig az egyik legnagyobb karbonszálgyártó cég. Ja, és magyar
#54
Írta 2006. január 14. - 01:21
Az a könyv nagyon jó!
Már 3 éve használom, 5 tárgyból segített vizsgázni. Alapszinten leírja a dolgokat, de a speckó részhez szakirányon jut az ember, ami ebben már nincs benne.
Anyagtulajdonságokért faggasátok õt:
www.matweb.com
Haverom (szintén BME) elég komolyan benne van a karbontechnikában. Remélem megszponzorál tavasszal egy tesztpilótai állássál.
Már 3 éve használom, 5 tárgyból segített vizsgázni. Alapszinten leírja a dolgokat, de a speckó részhez szakirányon jut az ember, ami ebben már nincs benne.
Anyagtulajdonságokért faggasátok õt:
www.matweb.com
Haverom (szintén BME) elég komolyan benne van a karbontechnikában. Remélem megszponzorál tavasszal egy tesztpilótai állássál.
#55
Írta 2005. december 06. - 13:17
ez inkább kompozittechnika
a polimerek nyúlnak, de sokat. ezek meg 0át.
a polimerek nyúlnak, de sokat. ezek meg 0át.
Too many times your body can't take
Too many times you've made a mistake
Too many times you haven't realized
Too many times your mind became paralyzed
A biciklim. Saját konstrukció.
vmi állást én is keresnék. esetleg ha vki tudna vmi testhezállót, egészen nyugodtan ne fogja vissza magát...
Too many times you've made a mistake
Too many times you haven't realized
Too many times your mind became paralyzed
A biciklim. Saját konstrukció.
vmi állást én is keresnék. esetleg ha vki tudna vmi testhezállót, egészen nyugodtan ne fogja vissza magát...
#56
Írta 2005. december 06. - 11:38
Sziasztok!
A múlt hétvégén rákattantam, hogy egy picit megkönnyítem a gépem és egybõl ezek a polimer anyagok jutottak az eszembe. Szinte egéyz hétvégén a neten bolyongtam infó után, többek között ide is eljutottam. Mivel látom mennyien érdeklõdtök a technika után gondoltam megosztom veletek amit találtam.
Elõször is egy könyv amit az elsõ linkben is megtaláltok a címe: A polimertechnika alapjai. A Mûszaki könyvtárból lehet kölcsönözni, Budafoki út.
Itt van még néhány érdekes link:
http://bacilus.tar.h...evezoshajok.htm
http://www.blids.nl/
A vákumos laminálásról sajna semmi erdemlegeset nem találtam de ha valakinek van ötlete hogyan lehetne egy vázat egészben vákumozással megcsinálni az nagyon jó lenne. Még jobb ha olyan amit utána fel lehet hevíteni.
Örülök, hogy segíthettem sok sikert!
A múlt hétvégén rákattantam, hogy egy picit megkönnyítem a gépem és egybõl ezek a polimer anyagok jutottak az eszembe. Szinte egéyz hétvégén a neten bolyongtam infó után, többek között ide is eljutottam. Mivel látom mennyien érdeklõdtök a technika után gondoltam megosztom veletek amit találtam.
Elõször is egy könyv amit az elsõ linkben is megtaláltok a címe: A polimertechnika alapjai. A Mûszaki könyvtárból lehet kölcsönözni, Budafoki út.
Itt van még néhány érdekes link:
http://bacilus.tar.h...evezoshajok.htm
http://www.blids.nl/
A vákumos laminálásról sajna semmi erdemlegeset nem találtam de ha valakinek van ötlete hogyan lehetne egy vázat egészben vákumozással megcsinálni az nagyon jó lenne. Még jobb ha olyan amit utána fel lehet hevíteni.
Örülök, hogy segíthettem sok sikert!
#57
Írta 2002. október 14. - 13:38
Persze.
http://www.bikemagaz...biciklista.html
innen: KERÉKPÁROS TUDOMÁNY
és
http://www.bikemagaz..._rinard_01.html
De van több cikk is ugyanitt.
http://www.bikemagaz...biciklista.html
innen: KERÉKPÁROS TUDOMÁNY
és
http://www.bikemagaz..._rinard_01.html
De van több cikk is ugyanitt.
#58
Írta 2002. október 11. - 17:55
#59
Írta 2002. október 08. - 15:05
Hi!
Találtam a Bikmakk oldalon róla infót (hogy miért nem ott néztem elõször ??? ???). Szóval ahelyett, hogy ülye kérdéseket tennék fel inkább átnézem azt. Bocsi a sok értelmetlen bezsólásért. :-X
Találtam a Bikmakk oldalon róla infót (hogy miért nem ott néztem elõször ??? ???). Szóval ahelyett, hogy ülye kérdéseket tennék fel inkább átnézem azt. Bocsi a sok értelmetlen bezsólásért. :-X
#60
Írta 2002. október 05. - 00:03
Gyertel ki a Triál Budapest bajnokságra 7-én, kint leszek kérdezhettek. a másik képen a triál váz elsõ háromszöge van.