Sziasztok,
látom, mások is szívnak a kotyogással, nyikorgással. Én jó két hónapja váltottam SPD-re, és így kb. 2000 km után már bele merek pofázni a témába. J
Előrebocsátom, Shimano PD785-öt használok egy Mavic Drifttel.
Kotyogás:
Nekem is feltűnt a lötyögés, néhány nappal a használat megkezdése után. Másrészt nedves-esős körülmények között rohadtul el kezdett csúszni a bekötött cipő a pedálon, és emiatt tekeréskor is sokszor elfordult a cipő lábamon, de azért nem dokkolt ki.
Aztán rájöttem a dolog okára. Tudnotok kell, hogy a Mavic Driftet négy darab alumínium plate-tel árulják, csak hát doksit nem adtak a cipőhöz, még pfd-es leírást sem találtam hozzá a gyártó honlapján. Először úgy gondoltam, hogy a plate arra való hogy megvédje a cipő talpát a stopli karmaitól, de aztán elolvastam egy-két review-t, és kiderült, hogy ezek az alumínium lapok az Eggbeater stoplijához kellenek a pedál speciális kialakítása miatt, bár láttam képet a cipőről plate-tel szerelve Shimano stoplival is.
Na, szóval, a lényeg, hogy ennél a cipőnél úgy lehet megszűntetni a kotyogást, hogy a stopli közvetlenül a cipő talpába kap bele, tehát nem kell plate! Logikus egyébként: ha rajta van a plate, stopli és a cipő talpa között megnő a távolság, és van játéka a cipőnek, és ilyenkor sokkkal kevésbé merev a kötés.
Lehet persze, hogy terepen, amikor a gödrök miatt oldalra is dől a bringa, kell ez a lazaság, én aszfalton használom, és ott engem kimondottan zavar.
Nyikorgás.
Több Adidas cipőm talpa is pont olyan hangot adott. mint ez a cipő, ezért eddig a cipő talpát hibáztattam érte. Ugye először ez sem nyikorgott, csakhogy a nyikorgás akkor kezdődött, amikor a cipő talpán hátrébb és oldalirányban középre húztam a stoplit. Már azt hittem, hogy végre megataláltam a helyes stoplihelyet a cipőn, amikor is nem nyikorog. és nem is kényelmetlen, de egyszer csak mindkét cipő egyre erősebben kezdett nyikorogni. Na, itt – legalább is remélem -, sikerült megértenem a dolog logikáját. Előzőleg ugyanis befújtam a mechanikát B’twin Degreaserrel, ami nyilván minden kenést levitt, de nem olajoztam meg. Miután ezt pótoltam (csak rugókat és a rugóerő-állító csavar kentem be), másnap nem volt semmi nyikorgás.
Hozzáteszem, azért gyanús volt, hogy a pedál a hunyó, és nem s cipő, mert ilyen viszonylag mély nyekergő hangot régi szekrények ajtajánál, ill. a nyeregcső-bilincs meghúzásakor is hallottam már, csakhogy a fém-fém nyikorgását én valamiért csikorgásként (éles magas hang, mint a féknél), és nem nyekergésként (jóval mélyebb) képzeltem el.
Lehet, hogy arn barátunk ezt a nyekergést pattogásnak éli meg? Mert nálam is előfordult, hogy nem csak hallani, le valahogy érezni is lehetett. Lehet, hogy ilyenkor berezeg az egész pedál.
Ami rettenetesen megzavart a probléma megoldásában, az az volt, hogy a nyekergő hang húzásnál, (és az utolsó eset kivételével) a legkönnyebb sebességek használatánál jött elő. Ott is legtöbbször akkor, amikor az egyébként durva (18-20%-os ) emelkedő szöge lecsökkent, de még nem váltottam vissza, és lazán pörgettem 24-34/24-36-ban, hogy egy kicsit kifújjam magam. Egyszer sík terepen is, amikor a váltás pontosságát teszteltem, sikerült előállítani.
A kenéshez egyébként Holmenkol Lube Extreme kenceficét használtam, kb. 20 órával a következő használat előtt. Meglátjuk, mennyi ideig lesz elég.
Szintén ezzel kenetem be a cipóm azon részét, ahol tépőzárhoz tartozó fém „csatra” rá van hajtva és le van varrva az azt rögzítő bőr. Tekerés közben a csat nyikorogtatta a cipó bőr részét. A nyikorgást akkor lehetett produkálni manuálisan, ha a csatot előre-hátra kezdtem el húzogatni. A hang jellegzetes volt, tudtam, hogy a cipőn kell keresni a problémás helyet, csak egy ideig nem ismertem azt fel.
Mivel ez olajmentes kenőanyag, gondolom, nem teszi tönkre a cipőt. Gondoltam kézkrém használatára is, de azt nem tudtam volna bejuttatni a csat és a ráhajtás közé az „alagútba”, így e mellett döntöttem. Bizonyára lehetett volna mást is használni.
Remélem, hasznos dolgokat sikerült leírnom.