Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Duna Maraton | Esztergom

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
305 hozzászólás a témában

#1
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.034 hozzászólás

Kicsit elfogult vagyok, mert ez volt az első verseny amin valaha indultam és ezen sikerült életemben először 2. helyen végeznem a kategóriámban. De mindig elcsodálkozom a sok negatív kommenten a Dunával kapcsolatban. Szerintem semmivel sem rosszab, mint a többi, sőt, szerintem kb. mindegyik ugyanolyan jó.

(Offtopic, de  megemlíteném még a Bakonyerdőt is, ami szintén nagyon nagyon jó.)

Azért tudod rengeteg negatívum van ami nagyon jellemző a Dunára, de hogy mikor a hosszúról beérve 1 szeletke sárgarépa képviselte a svéd asztalt az azért a legalja, és mikor rá kérdeztem erre harangnál azt mondta ne izguljak már a középnek se nagyon volt. Na ha ezt nem érted akkor tényleg elfogult vagy.


  • blash és Rabbit kedveli ezt
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#2
pleisztocen

pleisztocen

    vendég

  • fórumtag
  • 25 hozzászólás

Kicsit elfogult vagyok, mert ez volt az első verseny amin valaha indultam és ezen sikerült életemben először 2. helyen végeznem a kategóriámban. De mindig elcsodálkozom a sok negatív kommenten a Dunával kapcsolatban. Szerintem semmivel sem rosszab, mint a többi, sőt, szerintem kb. mindegyik ugyanolyan jó.

(Offtopic, de  megemlíteném még a Bakonyerdőt is, ami szintén nagyon nagyon jó.)


  • joshua kedveli ezt

#3
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 2.601 hozzászólás

A 2015-ös Duna hosszú életem egyik legrosszabb versenye volt, de az ideiről már sok jót hallottam. A Top része lesz vagy sem, lehet, megnézem jövőre! ;-)


  • pleisztocen kedveli ezt

---

1. Canyon Lux CF 2018
2. Canyon GrandC CF SL 2016, 1x11

3. Canyon Inflite AL 8.0S - CX/roadbike, SRAM Red eTap, 2014

https://www.strava.c...thletes/2373507


#4
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 290 hozzászólás

Van egy kis zűr az új duna szervezőkkel ;)

Bízom benne, hogy a zűr eloszlik és tényleg megtartják a versenyt. Az hogy kikerült a Top maratonból mindenképpen presztízs veszteség. Ez az egész valahogy annyira jellemző kis hazánkra...



#5
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.233 hozzászólás

Van egy kis zűr az új duna szervezőkkel ;)

 

Vagy a régiekkel, vagy mindkettővel  :P


  • zeezoltano kedveli ezt

#6
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.783 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

 

Eredetileg a Cikkek a weboldalon...-ba írtam, de bemásolom ide, hátha valakit érdekel:

Most olvasom a megújult Top Maraton cikket. Hol a Duna? Sportaktív honlapon már sehol, de még él a dunamaraton.hu, címlapon a 2019-es versenydátummal. Plusz Harang úr állítólag visszavonult, de ott ül az asztalnál a főszervezők között. Hoppá, most olvasom, hogy a Dunát és a Balatont más cégek szervezik (Duna Maraton Sport Kft., Bringa Erdő Kft.) Eddig észre sem vettem... Írok egy email-t a Dunának, hátha válaszolnak.

 

Íme levelezésem a Duna egyik szervezőjével:

Hello,
érdeklődöm lesz Duna maraton 2019-ben? Meglepődve olvastam a Bikemag-en
a 15 év után kibővül a Top Maraton sorozat c. cikket.
Előre is köszi...

 

A válasz:

Köszönjük a kérdést.
 
Természetesen lesz! 
Sőt, a legjobb ami valaha volt - jubileumi 20. éves futamra készülünk! 
 
MI is meglepődve olvastuk -  csak nov 22-én de. kaptunk egy pár soros mailt hogy jövőre nem vagyunk a sorozat tagjai.
Az okát nem tudjuk még mi sem, csak tippünk van: 
 
1., Túl rossz volt a többi verseny szervezési színvonalához képest a DM
2., Túl jó volt a többi verseny szervezési színvonalához képest a DM
(erre a szokásos év indító on-line kérdőívünkben visszakérdezünk)
 
De igazából majdnem mindegy is - a jövő a lényeg.
 
Várunk szeretettel Esztergomban 2019. július 06-07-én!

 

Van egy kis zűr az új duna szervezőkkel ;)



A sebesség mindent megold.

 


#7
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 290 hozzászólás

Eredetileg a Cikkek a weboldalon...-ba írtam, de bemásolom ide, hátha valakit érdekel:

Most olvasom a megújult Top Maraton cikket. Hol a Duna? Sportaktív honlapon már sehol, de még él a dunamaraton.hu, címlapon a 2019-es versenydátummal. Plusz Harang úr állítólag visszavonult, de ott ül az asztalnál a főszervezők között. Hoppá, most olvasom, hogy a Dunát és a Balatont más cégek szervezik (Duna Maraton Sport Kft., Bringa Erdő Kft.) Eddig észre sem vettem... Írok egy email-t a Dunának, hátha válaszolnak.

 

Íme levelezésem a Duna egyik szervezőjével:

Hello,
érdeklődöm lesz Duna maraton 2019-ben? Meglepődve olvastam a Bikemag-en
a 15 év után kibővül a Top Maraton sorozat c. cikket.
Előre is köszi...

 

A válasz:

Köszönjük a kérdést.
 
Természetesen lesz! 
Sőt, a legjobb ami valaha volt - jubileumi 20. éves futamra készülünk! 
 
MI is meglepődve olvastuk -  csak nov 22-én de. kaptunk egy pár soros mailt hogy jövőre nem vagyunk a sorozat tagjai.
Az okát nem tudjuk még mi sem, csak tippünk van: 
 
1., Túl rossz volt a többi verseny szervezési színvonalához képest a DM
2., Túl jó volt a többi verseny szervezési színvonalához képest a DM
(erre a szokásos év indító on-line kérdőívünkben visszakérdezünk)
 
De igazából majdnem mindegy is - a jövő a lényeg.
 
Várunk szeretettel Esztergomban 2019. július 06-07-én!

  • pleisztocen kedveli ezt

#8
MSONAJ

MSONAJ

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.462 hozzászólás

Máhr Atilla fotózott. A face-en vannak képek a profilján. De nagyon válogatós,csak főleg az ismerőseit fotózza. Néha elkapunk egyet-egyet. Meg van a Dunamarton.hu -n 


Team Heavy Pedál Szeged

#9
Spiltyu

Spiltyu

    vendég

  • fórumtag
  • 217 hozzászólás

Nem találtam egyetlen fényképet én sem... :(


...innentõl nyélen!

#10
julien72

julien72

    vendég

  • fórumtag
  • 42 hozzászólás

Halihó!

Most tényleg nincs egy darab kép sem a versenyről? Legalább 4-en fényképeztek..... :(


  • szak és cakes kedveli ezt

#11
Fifty

Fifty

    vendég

  • fórumtag
  • 23 hozzászólás

TopMaratonban talán a legtechnikásabb pálya, valamerre mindig meredek, hosszú eleresztős rész kevés van, mindig jön valami a képbe, szóval kell fék is megtartani, meg erő is mászni. Egyetlen hátrány, hogy nehéz előzni mert annyira egynyomos. Az elején kell helyet fogni, mikor elengedik a mezőnyt az autóval, bár elég sokáig jött velünk...egy láncledobással üresbe kapcsoltam, vagy 40-en elmentek mellettem és még így is visszatudtam érni eleresztés előtt az első 20-30 méterre. Az egynyomosságot igazolja az is, hogy sosem tekertem üresen..vagy jöttek rám, vagy érkeztem valakire, mikor kicsit barátságosabb lett a talaj akkor ment a helycsere, így a mezőny nagy része biztos könyvelhet el benne maradt időt, akár perceket, beszorulás miatt.  A városi részt egyszerűsíthetnék/rövidíthetnék, nem vagyok helyi, de nem biztos, hogy jó ötlet egy több száz fős mezőnyt egy 3 méter széles sikátorba terelni, ahol még parkolnak is :S az offroad részen viszont a grízesebb kanyarok külső íven szalagozása jó volt, már a ráérkezésnél láthatóvá tette, hogy nem érdemes nagyon beleszállni, előző évben én is kisodródtam ezek egyikén, meg a Duna-parti szakasznál majdnem eltévedtem, mert egyszerűen vége lett a szalagoknak és pályaőr sem volt sehol. Ez a dolog meggyógyult, szóval jelölésből rövidtávon hibátlan!!!
Összességében jó volt, a célegyenesben még egy fiatal sporttárs úgy vert oda, ahogy én szerettem volna valakit befutónál :D
Grat mindenkinek!



#12
cakes

cakes

    fórumtag

  • fórumtag
  • 28 hozzászólás
  • LocationJászberény

Ez nekem is feltűnt, hogy vagy a mezőny 'javult fel' ennyire vagy a pályával/vezetéssel történt valami, mert konkrétan az első 8-10-12km-ig egyben volt a mezőny.  :huh: (rövid táv)
 



#13
embé

embé

    fórumtag

  • fórumtag
  • 47 hozzászólás
Pólót szerintem a gps-es nyomkövetés vitte el. Kolompos télapó király volt, a pálya jó volt, köves, vízmosásos, mint idén mindenhol.
A lassú rajt nem volt jó. Miért kell 15-20-szal felmenni a Vaskapúig egyben? Lefelé fékez a felvezető, hogy ne menjünk gyorsan, de a tömeg közepén már megálltak.
Összességében jó volt.
  • cakes kedveli ezt

#14
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 290 hozzászólás

Jó kis verseny volt. Gyors pálya, minimális sár, tök jó egynyomosok és egyebek, sípályát leszámítva nem túl hosszú felfelék. A frissítők személyzete nagyon segítőkész és kedves volt. Magyar versenyhez képest egész sokan szurkoltak, különösen az ősz szakállú bácsi kolomppal, néha úgy ordított, hogy csak néztem - köszönjük! Pólót kicsit hiányoltam, a szárított pizzát alig bírtam megenni, de az éhség nagy úr. Összességében kiválóan éreztem magam.



#15
pcgery

pcgery

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás

Sziasztok, Duna Maraton középtáv, M2 nevezés eladó. Harminc 816 9396



#16
TheKop

TheKop

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 272 hozzászólás
Sziasztok!Duna maraton M1 hosszútávos nevezés eladó!
06 hetven 626 harmincöt 07
You'll never walk alone!
„A fájdalom elmúlik, a gyõzelem örökké megmarad."

#17
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.298 hozzászólás

Hosszútáv, masters1 nevezés eladó, 5000 Ft, húsz-246-negyvennégy-19


gaboca1 módosította - 2018. június 11. - 08:16


#18
Uluwatu

Uluwatu

    vendég

  • fórumtag
  • 179 hozzászólás
  • LocationBudapest

Hidd el, számítanak a hegyek, és hogy van-e köztünk egy Kulhavy (vagy egy Sagan), vagy egy Yana Belomoina, hogy a legfrissebb csillagot említsem. Azt, hogy a pozitív körülmények mennyi embert vonzanak egy sportba, és ezek közül mennyi marad meg tartósan nem tudom, de hogy ezeknek van hatása az biztos. Volt nálunk egy felfutás xcm-ben, majd egy csúcspont és most hanyatlás látható. Sokan abbahagyták, elvesztették érdeklődésüket és nincs utánpótlás. Meg kell nézni mennyi a felnőtt és mennyi az M2 induló egy versenyen közép és hosszú távon. Lehet, hogy az xcm egyszerűen nem érdelki a fiatalokat. Miért, más sportok érdeklik őket? A magyar lakosság töredéke sportol rendszeresen (heti 3x fél óra). A világ 4. (!) legkövérebb nemzete a magyar. Az általad is említett lelki állapot (konkrétan beteg nép) is fontos tényező. Azt örömmel látom, hogy pl. egyre több ember fut, de az egy sokkal könnyebben, sokak számára elérhető sport. Volt úgy, hogy azt mondtam valakinek, hogy hegyikerékpár versenyekre járok, és nem értette milyen sportról beszélek. Aztán mondtam, hogy montenbájk :D . Biztos, hogy egy központi akarat sokat tudna tenni ezért a sportért. Csak az a baj, hogy nálunk a központi akarat másként képzeli el a sport támogatását. Pedig előttünk a működő példa: Nagy Britanniában kormányzati eszközökkel kezdtek el fejleszteni mindenféle sportot néhány évvel ezelőtt. Meg lehet nézni mindenféle éremtáblázatot, hova jutottak a britek, a kerékpársportjukról nem is beszélve!

Igen, ezek mind jogos pontok amiket mondasz.

A példaképek biztos hogy előremozdítanak egy fiatal generációt. Ha nézzük a tourokat, a szlovák zászlók száma már lassan a Dutch corner után egy Slovakian cornert is ereményezhet, ennyit számított a rocsztár megjövetele a világ tetején. Érdekes módon inkább fenntartással kezelem a legtöbb közvetlen szomszédunkat a honfitársaink iránt tanúsított hozzáállásuk miatt és ez alól a szlovákok sem képeznek kivételt, mégis nagyon örülök hogy végre van egy szlovák akit kifejezetten kedvelek, Peter Sagan. Óriási arc és tényleg magam is úgy éreztem hogy a Tour sokat veszít a vonzásából idén amikor kizárták. Szóval itthon is nagyon fontos lenne ez, emlékszem még mekkora szám volt hogy Parti egy fényképen van az olimpián Sagannal, igaz az defektek miatt maradt le :).

A tehetségek egy külön fejezet és ezeket miként képzik ki. Ne felejtsük el hogy nekünk Benkó Barbink egy világkupán a top10-ben, az ő hányatott körülményei között, az kész csoda. És azért a szlovákoknak annyi sztárjuk nincs, Saganon kívül (Kulhavy ugye cseh). De abban igazad van hogy a hegyek lábánál könnyebb kitermelni az ilyen tehetségeket. Bár megint a holland és dán példát kell felhoznom hogy mégis van ott egy Dumoulin, Kruijswijk és a régi nagyok mint Zoetemelk, szóval hosszú a sor. Persze, egy olyan országban ahol több a bringa mint az ember, ez várható, mégis a kínaiaik rácáfolnak az egyenes összefüggésre ;). Szóval a hegyek nagy előny, de nem alapfeltétel.

Szerintem az edzésmódszertan és az általános sportpolitika meghatározó. Ahogy mondod, felülről sokat lehetne ezért tenni. Sajnos az ország hagyatéka egy olyan 50 év melyben nem létezett rekreatív sport: csak élsport hogy a büszke szocializmus megmutassa a világnak hogy mire képes. Gyerekkoromban már szinte spártai módon edzettek engem is, csak a legkeményebbek maradhattak akikből lehetett "valaki". Ebből pedig nem lehet amatőrsportot képezni, mert több gyerekkel utáltatják meg a sportot mint kényszer, mint amennyivel megszerettetik hogy utána saját ösztönzésből folytassa. És sajnos még ma is azt látom hogy amikor ordibáló apukák tekernek egy maratonon a gyerek mögött mert a saját kudarcai megoldását látják abban ha a gyerek legalább sikeres, evvel nem egy olyan generáció fog felnőni amelyik továbbadja a lelkesedést. A nélkül meg nem megy.

 

Én sem tudom hogy mi a megoldás, csak agyalok hogy mivel lehet megoldani. A módszertan itt meghatározó: meg kell ismerni a mozgatórugókat a sportolókat illetően. Amiket felsorolsz mind fontos tényező amik tudatában lehetne valamit tenni, ha bebizonyosul hogy tényleg ezek a fő mozgatórugók. Például hogy mennyi itthon a "trendsport". Egyre többen triatlonoznak, nagyon közkedveltek a "spártai" futamok, a táncórákon a zumba meg oszloptánc (?) meg hasonló trendek, a konditermekben a crossfit, a jóga már régóta menő, stbstb. Ki kellene deríteni mitől kattannak valamire rá az emberek, meddig tart egy trend, mit lehet állandósítani. Nagyon sok dologgal függ össze: nemzetközi trendek amiket itthon behoznak, technológiai fejlődés, földrajzi adottságok, boltok készletei mely trendekre épít és evvel maga alkotja ezeket, stb. Bringázást illetően érdemes említeni az e-bike-ok elterjedését mely új ágazatot hoz létre és meg tud szólítani egy új korcsoportot mely eddig nem volt olyan fizikai állapotban, a belgák és hollandoktól kiterjedt cyclocross jelenséget mely az XCO-hoz hasonlóan fix körök miatt látványosabb és kezelhetőbb, az egyre több kerékpárút általi megnőtt rekreatív bringást aki kipróbálhatja magát versenyeken is, valamint elérhető áron bringa és felszerelés/ruha mint pld a Decathlon vagy Lidl és hasonlóak akik rengeteg reklámmal bombázzák a vevőket és még olyan is kipróbálja akinek eszéber sem jutott volna addig.

Szóval rengeteg a tényező és ezek mind valahol hozzájárulnak ahhoz hogy itthon mi hogy alakul.

 

Off:

Egy kicsit más téma de sokan azt gondolják pld hogy ez túl drága sport ahhoz hogy egy komoly bázis kialakuljon. Én nem gondolom hogy pénzkérdés lenne. Nem mondom hogy olcsó sport a kerékpározás, de minden sport felszereléssel jár. Kapásból tudok egy csomó olyan sportot mondani amely sokkal közkedveltebb, mégis sokkal drágább, pedig hasonló élményt nyújt. Vegyük például a síelést, melynek a snowboard a nagyon felvirágzott trendje lett mindenhol. Összeadva a bekerülési összeget, egy versenyre képes alapkategóriás kerékpár 150-200,000 Ft, ehhez jön a cipő+ruházat+ alapfelszerés (pumpa, pótalkatrészek), tehát kb. 200-250,000 Ft-ért már el lehet menni az első tanulóversenyekre, utána a csillagos ég. Viszont a részvételi díj csak 5-8000 Ft egy versenyen, plusz benzinköltség, tehát egy négy állomásos top maraton sorozat évente kb 50,000 Ft-ból megvan és a család is kirándult egyet. Egy alapkerékpár éves karbantartását ennyi verseny mellett meg lehet úszni 50,000-ből úgy hogy edzünk is hetente párszor.

A snowboard vagy sí persze csak 50-100,000 ha nem akarjuk hogy egy pár éven belül eltörjön, de bakanccsal és kötéssel már 150-200-nál tartunk és a ruházat nagyon drága ha nem akarunk szétfagyni/izzadni. Tehát a bekerülési költség kb. 250-300,000 Ft, de akkor még nem jártunk sehol. Maga a síelés itt egyértelműen drága, főleg a szállás és síbérlet miatt: útiköltség/szállás/síbérlet egy egyhetes sívakációra hamar eléri a 100-150,000 Ft-ot per fő, márpedig ez éves költség..

Tehát ha úgy vesszük hogy egy alapbringát kb 5 évig lehet használni mielőtt leamortizáltuk és éves karbantartásával így kb 150,000 Ft évente a költség edzésekkel és versenyekkel egyetemben, akkor ezért 5 évig kaptunk egy évente legalább száz nap élményt, mert bármikor bringára lehet ülni és tekerni egyet. Ezzel szemben a síelésnél évente elmegy 150-200,000 Ft a felszerelés és útiköltségek egyvelegeként, de ezért összesen egy hetet csúsztunk. És ha szerencsénk volt a hó is jó volt éppen és a kaja nem méreg drága..

Tehát ha a kettőt összehasonlítjuk, nem olyan nagyon nagy az árkülönbség, de a bringa állandó örömöt tud nyújtani az év nagy részében, mert igazából nem a verseny teszi ki a javát hanem a szabad mozgás, túrázás, edzés, bármikor.

Mégis, a snowboard sokkal jobban felkapott sport és biztos vagyok benne ahogy elnézem a teli buszok számát telente, sokkal több magyar űz télisportot mint amennyi versenyszerűen kerékpározik. Úgyhogy itt van bőven növekedési lehetőség, ha több embert át lehetne csábítani a versenyekre. Ráadásul rengeteg embernek van már eleve kerékpárja, csak rá kellene venni hogy próbálja ki magát versenyen! Tehát óriási a potenciális résztvevők száma. Síléce vagy sowboardja csak olyannak van aki jár is rendszeresen csúszni.

Én ebben látom az óriási lehetőséget: csak át kellene csábítani az embereket a versenyekre. Ha a snowboardnak megy, menne ez a montinak is.

On.



#19
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 290 hozzászólás

Hidd el, számítanak a hegyek, és hogy van-e köztünk egy Kulhavy (vagy egy Sagan), vagy egy Yana Belomoina, hogy a legfrissebb csillagot említsem. Azt, hogy a pozitív körülmények mennyi embert vonzanak egy sportba, és ezek közül mennyi marad meg tartósan nem tudom, de hogy ezeknek van hatása az biztos. Volt nálunk egy felfutás xcm-ben, majd egy csúcspont és most hanyatlás látható. Sokan abbahagyták, elvesztették érdeklődésüket és nincs utánpótlás. Meg kell nézni mennyi a felnőtt és mennyi az M2 induló egy versenyen közép és hosszú távon. Lehet, hogy az xcm egyszerűen nem érdelki a fiatalokat. Miért, más sportok érdeklik őket? A magyar lakosság töredéke sportol rendszeresen (heti 3x fél óra). A világ 4. (!) legkövérebb nemzete a magyar. Az általad is említett lelki állapot (konkrétan beteg nép) is fontos tényező. Azt örömmel látom, hogy pl. egyre több ember fut, de az egy sokkal könnyebben, sokak számára elérhető sport. Volt úgy, hogy azt mondtam valakinek, hogy hegyikerékpár versenyekre járok, és nem értette milyen sportról beszélek. Aztán mondtam, hogy montenbájk :D . Biztos, hogy egy központi akarat sokat tudna tenni ezért a sportért. Csak az a baj, hogy nálunk a központi akarat másként képzeli el a sport támogatását. Pedig előttünk a működő példa: Nagy Britanniában kormányzati eszközökkel kezdtek el fejleszteni mindenféle sportot néhány évvel ezelőtt. Meg lehet nézni mindenféle éremtáblázatot, hova jutottak a britek, a kerékpársportjukról nem is beszélve!

 



#20
Uluwatu

Uluwatu

    vendég

  • fórumtag
  • 179 hozzászólás
  • LocationBudapest

Uluwatu: azzal vitatkoznék, hogy a pálya egy a sok szempont közül. Szerintem a jó pálya nagyon fontos. Pár éve volt egyszer egy Újhely maraton, tök jó pályával, rengeteg egynyomossal, sajnos elhalt a dolog. Vagy ott van a Kishegy kupa Lellén. Baráti hangulat, finom gulyás, minimális nevezési díj, de mégsem ezek, hanem a pálya adja el ezt a versenyt. A hegyekért, a tekerésért, a versenyért, a lefelékért, az erdőért  - egyszóval a pályáért megyünk elsősorban.

Az nagyon jó kérdés, hogyan lehetne népszerűbbé tenni az xcm-et egy nem kimondottan hegyi országban, ahol az élversenyzőket csak mi "belülállók" ismerjük, és ráadásul ez a szakág (tudom, hibás kifejezés) nem olcsó és leginkább a nehézségek leküzdéséről szól.  Azzal egyetértek, hogy a jó marketing sokat segít, de a végén a terméknek/szolgáltatásnak is olyannak kell lennie, amit a fogyasztó újra és újra megvesz.

Remélem soraid eljutnak a címzettekhez.

Köszönöm a pozitív észrevételeid. Több ilyen válasz kellene ezen a fórumon, mert akkor lehet értelmesen eszmecserélni.

 

A pályát illetően én nem mondom hogy a személyes véleményem nem ez lenne: én szerintem is egy XCM versenyt nagyrészben a pálya határoz meg, mivel ez egy sport a természetben és a pálya adottsága, változatossága, biztonsága adja hogy mennyire lehet élvezni.

De ez egy személyes vélemény. És egy versenyen több százan, ezer felett is megfordulnak. És nem mindenkinek ugyanez a szempont, a részvételi díj viszont az ami fenntartja a versenyt. Van aki pld a Bükk unalmas hosszú emelkedőjét és ugyanolyan unalmas lejtőit szereti, mert neki ez kényelmes, vagy nem zökken ki a ritmusból. Van pedig aki a Crosskovácsi csiki-csuki technikásait szereti, mert akkor van elemében. Mindketten versenyekre járnak és mindketten fontos részei ennek a bringás versenyző közösségnek. Tehát mindkettőt meg kell próbálni tartani, mert az szinte biztos hogy aki egy versenyre megy, legalább egy-két másikra is fog, ha meg rákap az ízére akkor évekig egyre többre és másokat is visz, ez tartja fenn a sportot. A kihívás ott kezdődik, hogy melyik embertípusból mennyien vannak? Melyik az amelyik vissza is fog járni vagy évente 5-10 és nem 1-2 versenyre megy? Mennyit költ amikor ott van, stb. Ha ezeket nem jól találja el a szervező, akkor hosszú távon lehet hogy a rendezvény bukta. Biztos vagyok benne hogy a 4 top maratonból van amelyik már bukott volna, ha nem lenne a sorozat része és ezért sokan csak azért látogatják, hogy az összetett eredmény meglegyen. Nem biztos hogy egy döntő többség, de már 10-20% részvevő csökkenés is be tud dönteni egy versenyt egy pár év alatt, ha szoros a költségvetés.

Tehát rövidre fogva: mind van valamiről véleményünk, de mind mások is vagyunk és ezeket kellene kideríteni a szervezőknek, hogy minél okosabban tudják hosszú távon fenntarthatóvá tenni a versenyeket. És ez nem mindig a színvonal. Lehet hogy hosszú távon a halál unalmas pályák a menőek mert attól jön sok hobbiista és ők tartják majd fenn a versenyt, mert sokan vannak és az sok nevezési díj. Lehet hogy a világ legszínvonalasabb versenye sem tudna fennmaradni ha nem lenne elég résztvevő. Ezért van az hogy pld a Crosskovácsi az erdő és infrastruktúra adottságai miatt le van korlátozva: nincsenek nagy széles utak ahol lehet indítani 1000-1500 versenyzőt gond nélkül. A pálya is túl technikás az átlagembernek. Így is kész csoda hogy ennyi embert tudnak évente bevonzani, ez a hihetetlen odafigyelés és rászánt energia eredménye. Ha ennek egy töredékét nyújtanák a Top Maraton szervezők, szerintem fel tudna virágozni az XCM, akár 2000-nél is több résztvevőkkel. Nevetséges hogy a kerékpározás az utóbbi évtized trendje itthon, de a sportág itthon hanyatlik.

 

Avval viszont nem értek egyet hogy a hegyek hiánya komolyabb hátrány lenne. Főleg a budai hegység és a Pilis a legsűrűbben lakott területekhez köpésnyire van, de egész országunkban nem nagyok a távolságok a nagyvárosoktól elég komoly dombságokhoz, hegyvidékig, szinte sehol sem több mint egy óra autóval. Nézs meg a hollandokat vagy dánokat és hogy azok mikor tudnak hegyen tekerni, mégis virágzik a bringasport. A hegyek magassága pedig nem meghatározó, sőt hátrány is lehet: magam egész jó kondinak örvendek, de ha az alpokban kell tekerni akkor ott kiköpöm a belem, még az adriai szomszédaink csúcsai is időnként komoly kihívást jelentenek. Ellenben az itthoni közepes méretű mászások kitűnő változatosságot nyújtanak, edzésre pedig bőven elegendőek. Nem azt mondom hogy a legváltozatosabbak, de a Balaton felvidék vagy a Pilis olyan szép és izgalmas részeket nyújt amire nem lehet nemet mondani bringásként, legyen az monti vagy országúti. Persze, nem egy Szlovákia vagy Alpok és nagyon kevés pld a single-track, de aki azt mondja hogy itthon unalmas tekerni, az eléggé el lehet kényeztetve, tehát nem a jellemző célközönség a sportág felvirágoztatásához.

Úgyhogy véleményem szerint nem az ország adottságaival van baj, vagy egyéb körülményekkel. Szerintem a legtöbb baj itthon a fejekben van. A kishitűség, a lustaság, a beletörődés, a passzivitás. Az emberek, még azok is akik lelkesek a bringa iránt, inkább rögtön a kétségeikkel jönnek mint hogy megoldásokat keressenek a problémákra. Inkább irigykednek a szomszédokra hogy ott miért tudnak a dolgok jobban működni, a helyett hogy maguk kezükbe vennék a lehetőségeiket. Nagyon szép az országunk és nagyon sok jó helyen lehet tekerni. Csak akarat kérdése evvel valamit csinálni. Időnként adódik jó kezdeményezés, de mint mondtad Te is, csírájában meghal egy része. Nem akarok mutogatni, de kapásból tudnék mondani 5 versenyt amit nem tartanak meg, mert a szervező nem tesz meg mindent annak érdekében hogy megtörténjen. Pedig minden adott lenne hozzá, csak akarat kell. És ilyenkor van az hogy "bezzeg a németeknél, osztrákoknál, menne ez." Igen, mert ott van kitartás. Nálunk meg nincs. Sajnos legtöbbször azt látom hogy gyors és könnyű  pénzkeresési lehetőséget látnak benne a szervezők és ha nem megy rögtön, hamar otthagyják. Pedig semmi sem lesz azonnal sikeres, ehhez idő és áldozat kell.

Úgyhogy én nem osztom a körülményekre mutató véleményeket. Azokat mindig csak utólag érdemes megnézni, ha mindent megtettünk annak érdekében hogy valami jól menjen. Addig nincs jogunk a körülményekre hivatkozni, csak magunkban kereshetjük a hiányosságot, a tenni akarás hiányát. És itthon ennek a csíráját sem látom, tisztelet a nagyon kivételeseknek mint a Crosskovácsi.