Jelentkezz be Regisztrálj

Agyváltók
#2301
Írta 2006. február 24. - 11:03

Bocsi, hogy off, de fontos, hogy mindenki tisztán lásson.
#2302
Írta 2006. február 24. - 04:26

en is eleg szokszor csak az elso feket hasznalom.
es elek.
es nincs ket hatso fekem
ket elso sem
/egy bringan/
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#2303
Írta 2006. február 24. - 00:49

Mehetek 60-al is, meg lehet állni akárhol elsõfékkel, csak hátsóvan szerintem rossz fékezni mivel, nincs fékerõ és mindenfelé elmászik.
#2304
Írta 2006. február 24. - 00:27

Viszont ha valaki elsõ féket ajánl 60-al lefelé gyors megálláshoz arra csak annyit mondjak, hogy persze csak az elsõt tövig..?@Balu1: vezetestechnikat ne oktass ha megkerhetem.
kerekparosoknak semmikepp!!!
Aztán tíz méter nadrágféken és megáll.
Tudod mit, akkor próbáld ki te, ha jónak tartod és úgy gondolod, hogy azzal megállsz tíz méteren.
Egyébként nekem is van annyi jogom elmondani a véleményem mint neked vagy bárki másnak!
#2305
Írta 2006. február 23. - 23:28

erre csak annyit mondanék, hogy jó féket kell venni és megtanulni biciklizni
...
csak azért írtam ide, hogy szerencsétlen kezdõk nehogy gyorsan felrakjanak a jó kis montijukra kontrát és leszereljék az elsõ féket mert veszélyes. téged nem akarlak meggyõzni, mert látom nagyon be van betonozva az álláspontod, de legalább ne terjedjen..
ennyi! :-)
ja igen ha lejton jovok lefele akkor a hatsofek meg tobbezt veszt a terhelesbol
igy ha pl tud az ember fekzni akkor megallhat 10m-en.
ha nem akkor pl nagyobb aranyban huzzza a hatsot akkor ~50m-en
@Balu1: vezetestechnikat ne oktass ha megkerhetem.
kerekparosoknak semmikepp!!!
koszonom
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#2306
Írta 2006. február 23. - 22:37

teljesen evidens, hogy alapvetõen az elsõ fék az, ami megfog. ha nem tudod használni, akkor inkább tényleg húzd a hátsót, de azért bele lehet jönni..
úgy beszélsz róla, mintha valami misztikus és túlbonyolított dolog lenne, pedig nem az..
csak azért írtam ide, hogy szerencsétlen kezdõk nehogy gyorsan felrakjanak a jó kis montijukra kontrát és leszereljék az elsõ féket mert veszélyes. téged nem akarlak meggyõzni, mert látom nagyon be van betonozva az álláspontod, de legalább ne terjedjen..
#2307
Írta 2006. február 23. - 21:52

Igen csak elsõvel valóban hatékonyabban fejre lehet állni ha jólértem,balu1: ha jól hámoztam ki, szerinted a hátsó fékkel hatékonyabban lehet fékezni, mint az elsõvel, ergó gyorsabban meg lehet állni?
fõleg 60-as sebesség mellett ez igaz, de nekem nem az a célom.
(A nagyobb fékhatást ezért nem tudod kihasználni.)
Rövid úton biztonságosan szeretnék megállni hátsófék probléma esetén is.
Igen, hatékonyabban megáll és megcsúszik de szaltózni is hamarabb lehet vele...erre csak azt tudom mondani, hogy menj ki bringázni és próbálgasd a két féket.. minden kekeken gördülõ jármûnél az elsõ féken van a hagnsúly, mert fékezéskor elõre terhelõdik a súlypont. tehát az elsõ fékkel hatékonyabb a fékezés.
Egy dologra semmiképp nem biztonságos önmagában az elsõ fék használata, a gyors megállásra.
Aszfalton mindkét féket szoktam használni de az elsõt a fejreállás veszélye miatt kevébé húzom.
Egyszer terepen is finoman hozzá húztam az elsõt de akkorát estem mint az ólajtó.
Jó, hogy volt rajtam kesztyü így nem lett horzsolás sem, talán kicsi a térdemen és lila folt a kesztyü mögött.
Csak ezért írtam amit, mert ..ha nem mész túl gyorsan és eltalálod az erõt akkor van esélyed megállni elsõ fékkel is valahol távolabb ..ha olyan az út ..ha nem mész nagyon gyorsan ..ha eltalálod a fékrõt ..ha elég szabad utad van a megállásra.
Viszont ne próbáld ki de gondold át, 60 mellett egy lejtõn behúzod csak az elsõ féket.
Ha eltalálod az erõt, hogy ne állj fejre és nem csúszik ki a kerék futásirányból akkor párszáz méter után megfog az elsõ fék is.
Nem a fék hatékonysága a probléma hanem az ébredõ erõk egyéb egyensúlyi és talajfogási vonzatai.
Mivel az elsõ féken van a súly ezért sokkal hatékonyabban megáll az elsõ kerék még akkor is ha a bringa átbukfencezik rajta vagy éppen elfekszik a hatékonyan megállni igyekvõ (ezért megcsúszó) keréken. Ez viszont a bringás saját-bõr karosszériáját koptatja le (ha épp nem töri el).
Itt sokkal több szempontot kell figyelembe venni mint a jó fékhatást, mert az csak egy fizikailag megalapozott tény ha nem vizsgáljuk az egyéb következményeit akkor önmagában tényleg hatékonyabb.
#2308
Írta 2006. február 23. - 20:41

az elso kerek fekezeskor az ossz terheles kb 60-70%-t viseli
a maradekot pedig a hatso.
vagyis min 1,5 szeres a szorzo az elso fek hatekonysagat illetoen a hatsohoz viszonyitva.
aki pedig az elso feket nem tudja hasznalni az ...
aztan van meg vmi?
ha nem kell kontra akkor nagyivbe pics@ba ki.
en inkaab lancszakadastol felek
vagy az elsofek hiabajatol, de a lanc szivasosabb
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#2309
Írta 2006. február 23. - 20:10

erre csak azt tudom mondani, hogy menj ki bringázni és próbálgasd a két féket.. minden kekeken gördülõ jármûnél az elsõ féken van a hagnsúly, mert fékezéskor elõre terhelõdik a súlypont. tehát az elsõ fékkel hatékonyabb a fékezés
de az is lehet, hogy valamit nagyon csúnyán félreértettem, mert elég furcsán hangzik amit mondtál egy tapasztalt bringás szájából..
#2310
Írta 2006. február 23. - 20:00

Amint írod is (amit nem idéztem), bizonyos helyzetekben nagyon komoly életveszélyes baleset lehet belõle ha meghibásodik a hátsófék és métereken belül meg kell állni pl. erõs keresztforgalom miatt.Nekem most szempont az, hogy ne cseszõdjön el esetleg a váz, mert a verseny váznál elég vékony lehet a láncvilla falvastagsága. Amúgy a kontrával mint olyannal nagy bajom nem lenne.
Egyébként arra is van megoldás ha a kontra villát érintõ részén alátétet szerelsz fel két fél fredál-alu csõbõl 5-10cm hosszan. Ezzel tehermentesíted a vázcsövet a kritikus részen (nagyobb felületü a felfekvés) és a másodféket sem kell elrontani.
A tapasztalataimon kívül is egyre több helyrõl hallom a hátsó fék meghibásodását.
Csak elsõ fékkel megállni akkora tempónál.. ahhoz kell párszáz méter, különben felemeli a farát a bringa.
Ezt gondolom nem kell részletezni mivel jár, fõleg terepen.
Ja, végülis az lesz, hogy akitõl vettem a váltót, õ öszehoz kontaktokkal az egyik kerékpárszervízben, ahol foglalkoznak ilyen agyváltókkal is, értenek hozzá. Remélem szakszerû munkát végeznek. De sajna csak márc elejétõl lesznek, addig egy hétig rágom a kefét.
Azt persze mindenki önmaga dönti el milyen lehetõséggel él és mirõl mond le.
Azt viszont nem igazán értem, hogy az az egy hét dupla biztonság miért annyira terhes,
hiszen addig nem használod... ha csak nem végszükségben (amíg megvan).
Ha szükség van a teljes rajzra akkor megtalálod a
http://img.tar.hu/tm.../18988395.gif#3
és a markolat váltó rész a http://img.tar.hu/tm.../18988397.gif#3 címen.
A következõ az eredeti kontra nélküli változat:
http://img.tar.hu/tm.../18988393.gif#3
Végül sok sikert bárhogy is döntesz.
#2311
Írta 2006. február 23. - 17:16

tocsa
#2312
Írta 2006. február 23. - 17:15

Nekem most szempont az, hogy ne cseszõdjön el esetleg a váz, mert a verseny váznál elég vékyon lehet a láncvilla falvastagsága. Amúgy a kontrávalé mint olyannal nagy bajom nem lenne.
A fékhibától annyira nem félek, fõleg nem ha a Kiscelli emelkedõ elején történik: akkor még nem is gyorsultál be!!! Én is van, hogy HHH-ról arra jövök le, és hát gáz akkor lenne, ha az alsó 1/3-nál, amikor 60-al megyek már, és elkezdek fékezni, _akkor_ elszakadna a bowden! Mert ott tényleg nem mindig elég egy fék, és akkor becsúsznék a Bécsi útra, ahol szerintem csúnyán nyílt törést szenvednék, ha egyáltalán túlélném, hogy oldalról elkap valami 70-el, mert mennek ott ám az idióta autósok ezerrel.
Egyszer én is megéltem a közvetlen közelemben fék elromlást: Dobogókõrõl jöttünk le tescó gazdaságos bringákkal tesómmal és egy haverunkkal, 60km/h fölött (haverunk mérte, ezeknél hasonlóan mikor Ladával 130 fölé mész: érzed, hogy már a szerkezet a teljesítõképessége végén jár), és tesóm kezébe maradt az egyik fékkar. De ezért van a biciklin két fék: a másikkal lefékezett.
tocsa
#2313
Írta 2006. február 21. - 17:47

Mindenki más elvárásokat támaszt tehát más szempontok szerint lehet igaza.
...de mivel korábban is gondoltam arra, hogy egy vékony bowdenen múlik az életem és be is jött a gixer
nem sokkal a forgalmas keresztezõdésre zúduló meredek elõtt, sõt mással is elõfordult ilyen a szemem láttára a Jánoshegyen, így azt már sohasem felejtem el.
Persze mindenki saját maga dönti el mit tegyen.
Ha mindenképp ki kell szedni akkor:
............................... >>nagyításhoz katt a képre<<

Persze mégegyszer át kell gondolni ott a szétnyitott váltó elõtt.
#2314
Írta 2006. február 21. - 16:18

ha csak fele annyit koltenel a bringara is, mint a ledekre akkor soha
ismetlem SOHA nem lett volna ilyen problemad.
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#2315
Írta 2006. február 21. - 16:08

Legjobb ötlet: Addig ne használd a kontrát amíg a bowdenes fék lejtõn lefelé fog, így nincs terhelés sem....a váz bal oldali láncvilláját akár túl nagy terhelés is érhetné. Nem merem megkockáztatni, hogy tönkretegyem.
Viszont ha hirtelen fék nélkül maradsz:scared: akkor hadd deformálódjon bármi rajtad kívül. :mybad: "miért kellett kiszedni..":wallbange
...talán csak azért mondom mert /majdnem/ megéltem hasonlót.
#2316
Írta 2006. február 21. - 15:54

olyat keres akin latszik, hogy meg szerelt olyan cuccot
amugy egy darab femet kell kiszedni
esetleg regen helyere egy rugot rakni es kesz
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#2317
Írta 2006. február 21. - 15:49

Megfelelõ anyagi támogatást ajánlanék fel annak, aki _szakszerûen_ kiiktatja a kontrás SRAM Spectro S7-es agyváltóból a kontrát. Szakszerû: nem ereszti a kenõanyagot, teljes marad a funkcionalitás.
A kontra fékkel magával nem lenne problémám, de a váz bal oldali láncvilláját akár túl nagy terhelés is érhetné. Nem merem megkockáztatni, hogy tönkretegyem.
tocsa
#2318
Írta 2006. február 12. - 20:30

#2319
Írta 2006. február 12. - 12:48

A legutolsó kérdésedre válaszolok elõször.Oké, akkor kérdezek:
Úgy érzékelem (jól?), 3+1 féle fékrõl van itten szó az agyváltó topicban:
1. Kontra
2. Felnifék - patkó, canti, vagy V
3. na ez az amit nem értek, meg nem is tudom mi a neve.
+1. Balu féle dupla meggoldás, bónuszként
Mi a célszerû?
Végülis általában egy jó hátsó féket szoktak használni ami megbízható nedves idõben is.
Nekem is csak egy volt hátul ami jól fog és egy elöl amivel nem igazán törõdtem akkoriban mert
lejtõn lefele önmagában csak elsõ fékkel gyorsan megállni egyenlõ a triplaszaltóval.
Tehát ha az az egy hátsó elszáll (mint volt is) akkor nincs megállás.
//Egy alkalommal egy meredek lejtõ elõtt elszállt a hátsó fékem (de még jó idõben) és
azután döntöttem el, hogy hátul (nekem!) dupla fék kell ezentúl.//
Azóta már így érzem biztonságban magam bármilyen helyzetben való megállást illetõen.
Most az agyváltóban van az egyik, a kontrafék ami nagyon hatékony és nem idõjárásfüggõ
és a bowdennel mûködõ fék a másik a hátsó keréken. Ez is megbízható száraz idõben .
Önmagában bármelyik funkciója kieshet, a másikkal még biztonságosan meg tudok állni. Ez egyéni dolog, ki mit használ.
Ez mind attól függ, hogy lesz-e igényed arra, hogy idõnként feltekerj a hegyek valamelyikére.A gép amit építeni akarok kifejezetten városi közlekedés céljaira (legfeljebb aszfalton való közlekedésre egyéb helyen) 27-es kerekû, egyenes kormányos, nem túlbonyolított valami.
Szerintetek mi a Budapestre elégséges dolog?
Elõl 1, vagy 2 lánctányér (kell a kettõ egyáltalán)
Hátra 3,7 vagy 8 (ez lehet be se fér a vázba) sebességes agyváltó
valamint kérdem: triggershiftes (EZ-fire) váltókarral mûködik az agyváltó, vagy csak azzal a gripessel amit adnak hozzá?
Amint írod, valószínüleg nem.
A másik ami lényeges a kerék átmérõ, mert az is az áttételhez tartozik.
Az 50-60-65-70 centis kerékátmérõnél azonos lánckerék v. agyváltó áttétel esetén más a hajtáshoz szükséges erõ és a pedálmozgás aránya.
Pl. egy 20"-os (50 centis) keréknél elegendõ lehet egy 3 sebességes agyváltó.
Kezdõ aktív bringás koromban nagyon sokat mentem egy 3 sebességes agyváltós kempingbringával és nem csak közvetlen környezetemben.
Mentem azzal Balatonra oda-vissza, aztán Budapestrõl Körösszakállra (306km), aztán Mátra környékére és még nagyon sok helyre ami közelben van Bp.-hez mint pl a Dunakanyar.
Ezt csak azért írom, hogy voltak ott kisebb emelkedõk, nagyobb hegyek és a 3 sebességes agyváltó kiszolgált az úton 50 centis kerék mellett.
Városban is megfelelõ lehet mert minél kisebb a kerék annál robbanékonyabban lehet vele "kilõni" indulásnál.
Most 24"-os kerekem van és ezt nagyobb erõbevitellel lehet gyorsítani.
Ezért is nem vettem 26"-at.
Volt 28-asom is de azzal ment el a kedvem (egy idõre) a bringázástól.
Igaz, abban nem agyváltó volt.
A nagyobb kereket erõigényesebb felgyorsítani de azután viszont gurul.
Viszont ezzel együtt a gyorsításához nagy erõfeszítés kellett még sík úton is, pl, hogy begyorsuljak ha gyorsan át kellett menni egy keresztezõdésen, ezért gyorsan el is adtam.
Ha neked van egy 24-26"-os kerekü a biciklid akkor legalább 7 sebességes agyváltót érdemes beépíteni.
Nekem elöl megmaradt mellé a három lánckerék átdobóval, mert
annak a használatával még további áttétel fokozatokat tudok elérni, de ez is egyéni megoldás.
Itt korábban írtam a gyári agyváltók kicsit sûrü kenõanyagáról amit az enyémben helyettesítettem jóminõségü eltérõ konzisztenciáju kenõanyagok keverékével ami már nem okoz észrevehetõ fékezõ hatást a fogaskerék rendszerben mert jóval könnyebben megtörik.
Ezekben van tapasztalatom a kérdéseidben leírt dolgok közül, így erre válaszoltam.
#2320
Írta 2006. február 12. - 11:50

Több keresõ is a www.extra.hu/lenkei címet dobja ki de ott meg a "nem található" üzenettet kapom.
Szóval ha valaki tudja Lenkei Péter e-mail vagy honlapcímét kérem írja meg!
Üdvözlet!
NHD