Jelentkezz be Regisztrálj

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)
#1601
Írta 2016. január 31. - 15:56

#1602
Írta 2016. január 31. - 14:54

Sziasztok! Lenne egy kérdésem. 13-29-es kazettát lehet cserélni 11-25-re gond nélkül, vagy ahhoz már váltót is kell cserélni? Előre is köszi a válaszokat!
Nem kell, de miért cserelned a sort erre a combosra? Mire nem elég a 13 t, ha nem versenyzel?
Vejne módosította - 2016. január 31. - 14:55
#1603
Írta 2016. január 31. - 14:34

#1605
Írta 2016. január 16. - 13:30

Off, muszáj vagyok
http://apro.bikemag....k-l324826.html#
Mekkora egy kalap butaság.
110 kompakt? Ja, csak az egyik lyuk pont 2.5mm-rel el van tolva, nehogymá' jó legyen rá reszelgetés nélkül a sima 110-es tányér.
172.5 hossz? Tökmindegy, az alu kampa karok mind egyforma hosszúak, a pedálmenet van máshol a 170-175-172.5-ösök esetén. Maga a kar ugyanolyan hosszú.
14mm-es imbuszkulcs? Mindenkinek van.
Egy csapágy jár hozzá? Dejó.
Jaj.
#1606
Írta 2016. január 15. - 16:54

karakoram,
végre valaki, aki nem csak könyvből nyomja az egytányéros hajtást...
---
Itt egy ábra, már mutattam máskor is. Csak a zöld hátterű kombinációk nem "feleslegesek". Ha lemegyünk 12 fog távolságra elöl, szörnyű lesz!
Pl. ezért ver a víz az új shimanó hozzáállástól, ahol 10 fogra húzták a különbséget. Csak hogy tényleg kelljen hátra a 11 fokozat.
nem vagyunk 1formák
számoktól függetlenül, nekem meg pl pont bejön ez a 10 fog különbség , írtam is lejjebb hogy a 38/28 tűnik a leghasználhatóbbnak számomra
pont a múltkor volt nálam egy sup (27,5) 38/24, na az nekem értelmezhetetlen.
"ZSCS :
Biketrigger, a SingleSpeed még ennél is jobb!
Egyébként a legegyszerűbb tényleg egy Narrow-wide tányér akkor már előre. Kvázi fillérekből megvan. Egy új 8000-es hajtókar meg semmivel se jobb, mint a régi XT, de szóljatok ha nem így lenne. De legalább a hagyomályos 64/104-es lyukkörrel is szakítottak vele, szóval szívás.
Ha már 1x10, én is azt mondanám, hátra egy 42t tányérral tuningolva azt a 11-36-ot, meg a 15-öst 16-ra cserélve már használhatóbb. 40-es fene tudja, akkor már 42 inkább (Superstar Components például). Neked a fully-dhoz, meg úgy általában a lejtőzéshez szerintem passzol az 1x10! ;)"
na az ss-hez nem vagyok elég erős.
nem lejtőzös masina ez, meg szeretem én a sok szintet fölfelé, csak nem sietek
Bikertigger módosította - 2016. január 15. - 16:59
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#1607
Írta 2016. január 15. - 16:18

karakoram,
végre valaki, aki nem csak könyvből nyomja az egytányéros hajtást...
---
Itt egy ábra, már mutattam máskor is. Csak a zöld hátterű kombinációk nem "feleslegesek". Ha lemegyünk 12 fog távolságra elöl, szörnyű lesz!
Pl. ezért ver a víz az új shimanó hozzáállástól, ahol 10 fogra húzták a különbséget. Csak hogy tényleg kelljen hátra a 11 fokozat.
#1608
Írta 2016. január 15. - 13:34

Nem is tudom mit szóljak hozzá
Több hónapja nyúzom az új 8000-es XT-t, elöl 32 hátul 11-42-vel. Imádok felfelé tekerni, a környéken lakóknak információ csak, a szokásos budai és pilisi tájegységeket látogatom. A verseny nem célom már, a tempóm sem olyan azt hiszem (a hobbista bringásnál azért lényegesen gyorsabb vagyok, de ezt a futásnak köszönhetem inkább). Azt hiszem ez fontos ha ilyet akar valaki, imádok hajtani, eltekerek bárhol, de nem a watt és egyéb számokat kergetem, "kényelmesen" megyek (egyébként pont ez ellen építettem a SS bringát ). A lánc még soha nem esett le. Szinte kizártnak tartom a kuplungos váltó mellett a lehetőségét, nagyon keményre is be lehet állítani. Csendes a rendszer, a keresztbe futó lánc miatt valóban a középső tartományra érdemes a rendszeres használatot osztani (11-es esetén mondjuk 9 fokozat). Nincs zavaró mozzanat ha valaki ki akarja használni a legnagyobb fogaskereket, de érezni a lánc mozgását. Működik természetesen a teljes tartományban, de a fizikát nem lehet megb.... A legkönnyebb áttételre még fel sem kapcsoltam azt hiszem. A legnagyobb fogaskeréken ha hátrateker az ember akkor meg tud akadni a rendszer (backpedaling), de menet közben miért tennénk olyat.... (ráadásul nem is használom). Ez a Sram-nál is így van. Tökéletes egységet képez a rendszer, sok értelmét nem látom "tákolni" egyet. A váltókar nagyon-nagyon precíz és határozott, eddig talán ez nem volt jellemző így együtt a Shimanora.
Persze a meglévő karra egy NW-s tányér jó lehet, de 10-11-es termékeket már nem kevernék, és még akkor a KMC lánc is szóba került. 2 tányéros kar átalakítása single-re, és hátul a váltással kombinálni nem a legjobb választás a már említett okok miatt.
Off:
sorry ha valamit össze-vissza írtam volna, de munka van közben és 2 órája írom
karakoram módosította - 2016. január 15. - 13:36
#1609
Írta 2016. január 15. - 12:09

a "névleges" kapacitásánál általában picit többet szokott tudni a hátsó váltó, másrészt ha túl is léped a 25T különbséget, akkor sincs semmi, legfeljebb a lánchossztól függetlenül (az egyébként sem ajánlott) keresztbeváltásoknál fog lógni vagy éppen váltófület görbíteni a láncod. ezt meg kis odafigyeléssel el tudod kerülni.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1610
Írta 2016. január 15. - 11:57

Kéttányéros Shimano váltónál 14 fog a max különbség a két tányér között. Ennél kevesebbet választani pazarlás, még így is óriási az átfedés a két sorozat között. Ha jól emlékszem 26-os kereked van, oda én simán meghagynám a 40-es nagytányért, s mellé egy 26-os kicsi.
A sort te érzed, a monti nem országút, szerintem nincs annyira jelentősége a kisebb lépéseknek. Tudom mennyire jó az, van 12-21-es 8-as sorral kerekem SÍK országútra, oda kellhet is, de erdőben, montin még soha nem zavart a 11-36. De mondom újra, ezt neked kell érezni, eldönteni.
Közepes kanalas a hátsó váltóm (35T). Általad említett példa már sok neki: (40-26)+(36-11)=39T, de a legszűkebb hátsó sorral jó lehet: (40-26)+(32-11)=35T. Ezzel csak azt érem el, hogy előbb kell feltenni terepen a 40-esre, amit minimalizálnék, ha már 10/9-en rábeszéltetek, hogy hagyjam meg a 2X-t. Szóval nem jó ötlet a 28-ast kisebbre cserélni. A nagynál viszont lehetne kisebb, mert igazából nem tekerem ki, nem kell akkora, ha kisebb, csak csökkenti az elakadások esélyét, stb. De ez még nagyobb ellent mond annak, amit írsz, ami totál logikus, a lefedések minimalizálása. Na pont ezek miatt lett érdekel az az 1x10. Egy nagyobb kistányér reményében, elhagyva a nagyot, de még nem értem meg rá. Nagyon kevés helyen nem tudok felmenni a 28-34-el. Ha már megvariálnám, akkor legyen alkalmas ezekre a hosszú hegyes emelkedőkre. Ezt számolgatom éppen: (38-24)+(32-11)=35T. Kisebb a nagytányér, az átfedések minimalizálva lettek, kényelmesebben mászok fel vele a szopó ágra és még könnyebb is az egész. Nem igaz, hogy semmi hátránya ennek a setupnak.
IAmSpecialized módosította - 2016. január 15. - 12:01
#1611
Írta 2016. január 15. - 11:20

Kéttányéros Shimano váltónál 14 fog a max különbség a két tányér között. Ennél kevesebbet választani pazarlás, még így is óriási az átfedés a két sorozat között. Ha jól emlékszem 26-os kereked van, oda én simán meghagynám a 40-es nagytányért, s mellé egy 26-os kicsi.
A sort te érzed, a monti nem országút, szerintem nincs annyira jelentősége a kisebb lépéseknek. Tudom mennyire jó az, van 12-21-es 8-as sorral kerekem SÍK országútra, oda kellhet is, de erdőben, montin még soha nem zavart a 11-36. De mondom újra, ezt neked kell érezni, eldönteni.
Meggyőztetek. Meghagyom a 2X-t. Lánctányér és sor csere viszont lenne, lehet megvariálnám. A 40/28 11-34 helyett nem lenne jobb a 38/26 11-32? Eleve könnyebb, még ha csak hangyaf*sznyival is, de a szűkebb sor miatt, könnyebb tartani egy bizonyos pedálfordulatot. Ha meg terepen fel kell rakni a nagytányérra, akkor szintén előny ha az nem 40-es, hanem kisebb.
#1612
Írta 2016. január 15. - 10:09

Meggyőztetek. Meghagyom a 2X-t. Lánctányér és sor csere viszont lenne, lehet megvariálnám. A 40/28 11-34 helyett nem lenne jobb a 38/26 11-32? Eleve könnyebb, még ha csak hangyaf*sznyival is, de a szűkebb sor miatt, könnyebb tartani egy bizonyos pedálfordulatot. Ha meg terepen fel kell rakni a nagytányérra, akkor szintén előny ha az nem 40-es, hanem kisebb.
#1613
Írta 2016. január 15. - 09:54

Totál ugyanaz, csak a tiéd 2013-as, az enyém meg 2015-ös. De mindkettőből ugyanaz a három kiosztásban volt kapható, mindegyik 104/64, 48.8mm-es láncvonallal. Ezt a morgást csak akkor hallod, ha viszonylag lassabban hátrafelé tekered vagy menet közben is hallod, netalántán érzed is? Egyre több sz*rt olvasni erről a konvertálástól és megy el tőle a kedvem.
tekeréskor is érezhető a morgás/darálás. amit írtak itt a többiek, ahhoz annyit tennék csak hozzá, hogy (főleg azzal a karral amid van) ez nem előrelépés lenne neked. az én korlátozott (mert alapvetően SS módban használom a bringát, erre a környékre még nekem is elég.) tapasztalataim alapján az 1xbármi leginkább akkor jó, ha olyan erőben vagy, olyan környéken tekersz, ahol a sor közepét használod leggyakrabban, a legkönnyebb 1-2 és a legnehezebb fokozat pedig csak néha kerül elő. ha ezekre rendszeresen, huzamosabb ideig szükséged van, akkor az 1xakármi nem a te rendszered. "igazi" montizáshoz én is 2*valamit használnék.
Kisherceg módosította - 2016. január 15. - 09:56
- zeezoltano kedveli ezt
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1614
Írta 2016. január 15. - 00:15

ez az XT M785 ugyanaz mint az SLX M675, ugye? csak mert ezek gyári kéttányéros karok, amire ha a 40-es helyére felkerül az NW tányér, az rosszabb helyen lesz, mintha egy gyári tripla kar középső helyére kerülne. emiatt persze nem a legkönnyebb 1 db fokozat lesz morgós, hanem a legkönnyebb 2-3. legalábbis nálam ez a tapasztalat az M675-tel.
Totál ugyanaz, csak a tiéd 2013-as, az enyém meg 2015-ös. De mindkettőből ugyanaz a három kiosztásban volt kapható, mindegyik 104/64, 48.8mm-es láncvonallal. Ezt a morgást csak akkor hallod, ha viszonylag lassabban hátrafelé tekered vagy menet közben is hallod, netalántán érzed is? Egyre több sz*rt olvasni erről a konvertálástól és megy el tőle a kedvem.
#1615
Írta 2016. január 14. - 23:47

ez az XT M785 ugyanaz mint az SLX M675, ugye? csak mert ezek gyári kéttányéros karok, amire ha a 40-es helyére felkerül az NW tányér, az rosszabb helyen lesz, mintha egy gyári tripla kar középső helyére kerülne. emiatt persze nem a legkönnyebb 1 db fokozat lesz morgós, hanem a legkönnyebb 2-3. legalábbis nálam ez a tapasztalat az M675-tel.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1616
Írta 2016. január 14. - 23:04

Másodsorban, hasonlítsuk össze a 2x10-es rendszer 24 x 11-36-os (38-24 vagy 36-24 alsó fogaskereke) és egy 1x10-es rendszer 32 x 11-36-os áttételeit.
Az erőd meghatározására ez egy jó szegmens lehet, ha jól értem, szoktál erre jönni: https://www.strava.c...egments/2338656Ha nem túl agresszív mintás a hátsó gumid, akkor többé-kevésbé jól hasonlíthatod magad az országútisok ideihez, 2-3%-nál biztosan nem számít többet, hogy MTB-vel tekersz. Erről írtam már egy másik topikban errefelé (erőmérővel mért adatokkal támasztottam alá). Mennyi itt a VAM-értéked, ha nem vagyok indiszkrét?
Azt hiszem értem, amit írsz. De ugye a példa a 24-es kistányérra csak egy random példa volt? Mert nekem a kicsi 28-as (40/28).
A szoktam arra menni túlzás, mert sok az aszfalt, mire oda eljutok. De voltam már arra párszor. Nem arra a szegmensre gondoltam a dupla Dobogókővel a 2x ~55 perces idővel. Az indulási értéke talán jó a szegmensnek, de szerintem az is lejjebbről indul, mert a 180 métert kicsit magasnak vélem. Viszont túl korán van vége, az fix, konkrétan már annál a kereszteződésnél, ami Pomázra visz. Amire gondoltam, ott még van bőven, az a szegmens egész a fenti parkolóig visz. Talán Dobogókői csúcstámadás a szegmens neve, nem tudom már, mert már nem vagyok fent. De van egy másik, egy kicsit kisebb, egy kicsit lejjebb, a környékieknek classic emelkedő. Olvastam Jani blogján a Turul kupát. Oda, mármint a Turulra 9:2x volt a legjobb időm, továbbra is montival (x = 20-on nem tudom már mennyi). Minden nyár végén összejövünk és megmásszuk 10x. Tudom baromság, de jó.
Totál síkon átlag 30.x km/h 30 km-en a legjobb átlagom (Sigma Rox 6-al mérve, nem telefonnal, ami amúgy a GPS lassúsága miatt kevesebbet mutat a valósághoz képest). Érdekességből ennek 103-104 RPM lett a vége, persze átlagban.
Mivel egy kört mentem, ezért a szél nem volt se velem, se ellenem. Abszolút nem vagy indiszkrét, de mint írtam, már nem vagyok a Straván, sajnos nem tudom megadni a választ a kérdésedre. A Sigma, Data Center után hagytam fel vele. Időközben pedig a Sigmát adtam el most télen, ami helyett egyelőre nem is akarok mást. A HR rohadtul fog hiányozni, a CAD csak aszfaltról egy kicsit. De ez már elég off.
Szerk: ha meghagynám a mostani XT M785 40/28-t és ezt konvertálnám 1x10-re (32T), akkor bármilyen tányér megfelel, aminek a leírásában az alábbiak szerepelnek?
- Shimano 1x10 kompatibilitás
- 104 BCD
- Narrow wide
Ha ezek benne vannak a specs-ben, akkor az már biztos jó lesz?
Pld ez is(?): http://www.wolftooth...-bcd-chainrings
Vagy ez is(?): http://absoluteblack...le-shimano.html
Félreértés ne essék, nagyon jó minőségűek a Superstar cuccok, csak ha valami kis ritkaságra vágynék.
IAmSpecialized módosította - 2016. január 14. - 23:14
#1617
Írta 2016. január 14. - 17:13

Biketrigger, a SingleSpeed még ennél is jobb!
Egyébként a legegyszerűbb tényleg egy Narrow-wide tányér akkor már előre. Kvázi fillérekből megvan. Egy új 8000-es hajtókar meg semmivel se jobb, mint a régi XT, de szóljatok ha nem így lenne. De legalább a hagyomályos 64/104-es lyukkörrel is szakítottak vele, szóval szívás.
Ha már 1x10, én is azt mondanám, hátra egy 42t tányérral tuningolva azt a 11-36-ot, meg a 15-öst 16-ra cserélve már használhatóbb. 40-es fene tudja, akkor már 42 inkább (Superstar Components például). Neked a fully-dhoz, meg úgy általában a lejtőzéshez szerintem passzol az 1x10!
zscs módosította - 2016. január 14. - 17:15
#1618
Írta 2016. január 14. - 15:29

azért nem feltétlen ürdogtől való gondolat az az 1 tálas rendszer. (viszont részemről a 10-es 11 es rendszerek keverése az igen), én is gondolkodom rajta .
ha az ember nem sietős , meg amúgy sem így közel a 40 hez fog átalakulni a szervezetem a pörgetős tekeréshez még jó is lehet. azért is jó az "olcsó" rendszer a bringán, kevéssé fájó vele kísérletezni.
momentán ugye 10-es rendszer, (kb deore) elől 40/30-am van 11-36-al hátul. ez így télvíz idejére, nagyjából 0 tereppel még kb sok is. szezonban tartok tőle kevés lesz, a következő fejlesztés egy tartóbakos sunrace sor, és egy a2z kit 40-es lánckerékkel.
ha ez így elég (és még érzek benne tartalékot, akkor játszhat egy elől 32-es hátul 11/ 42es sorral (mire aktuállá válik, lesz már 11-es slx is szerintem) ha nem,akkor elől 38/28 hátul 40-es végű sor.
esetleg 36/26os hajtás 36-os végű sorral (mondjuk azt így barkácsolni kell)
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#1619
Írta 2016. január 14. - 15:08

Persze, hogy érdekel!
Már sok dolgot leírtak a többiek, két "apróságot" tennék csak hozzá.
Először is, a 2 tányér miatt kisebbek az áttételben az ugrások, hatékonyabban beosztható az erőd kéttányéros rendszerrel. Az alábbi számok alapján hajlamos az ember lebecsülni elsőre talán, de tapasztalatból írom, semmiképp nem szabad elsiklani fölötte!
Másodsorban, hasonlítsuk össze a 2x10-es rendszer 24 x 11-36-os (38-24 vagy 36-24 alsó fogaskereke) és egy 1x10-es rendszer 32 x 11-36-os áttételeit.
Nagyobb sebességnél, síkon nem lenne jelentős hátrányod abból, hogy 32x11 lenne a leggyorsabb áttételed, hiszen a 32x11 majdnem egyezik a 38x13-as áttétellel. De nézzük, mi a helyzet a kistányér elhagyása körül!
24-es kistányér:
Első fk./sor fk.: 11 13 15 17 19 21 24 28 32 36
24 73.1 61.8 53.6 47.3 42.3 38.3 33.5 28.7 25.1 22.3
Ezzel szemben a 32-es rendszer így fest:
32 97.5 82.5 71.5 63.1 56.4 51.0 44.7 38.3 33.5 29.8
(számok innen: http://www.machars.net/bikecalc.htm - ezt találtam hirtelen. Értékek 29-es kerékkel számolva, de ez az összevetés szempontjából úgyis mindegy)
Látható, hogy a 32-es első tányérral elvesztenéd az utolsó 2 tányér adta könnyebbséget, továbbá a 32x36-os áttételed esetén is nagyobb erő szükséges adott sebesség fenntartásához, mint akár a 24x28-cal.
Egy hosszabb hétvégi túránál, vagy pláne az alább említett Vérkörön csak feleslegesen szétcsapnád magad egy ilyennel az első egy, másfél órában.
Az erőd meghatározására ez egy jó szegmens lehet, ha jól értem, szoktál erre jönni: https://www.strava.c...egments/2338656
Ha nem túl agresszív mintás a hátsó gumid, akkor többé-kevésbé jól hasonlíthatod magad az országútisok ideihez, 2-3%-nál biztosan nem számít többet, hogy MTB-vel tekersz. Erről írtam már egy másik topikban errefelé (erőmérővel mért adatokkal támasztottam alá). Mennyi itt a VAM-értéked, ha nem vagyok indiszkrét?
zscs módosította - 2016. január 14. - 15:13
#1620
Írta 2016. január 14. - 13:40

A Mária-szakadékra gondolsz? Ahol felfelé menet jobbra egy szép nagy szakadékba lehet zuhanni? Ott szerintem ember nem teker fel. Nem is az áttét, vagy a 20+%-os emelkedő miatt, hanem az óriás kiálló sziklák miatt. Itt nem tolod, válladon viszed.
Igen, arra.
A sebesség mindent megold.