Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#1201
bardocz

bardocz

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 464 posts

Én nemrég raktam fel új láncot, és az első kb 100km-en ugrált, meg szarul váltott, de mostmár teljesen jó.



#1202
munbike

munbike

    újonc

  • fórumtag
  • 17 posts
  • LocationMünchen

Ha több láncot használsz és cserélgeted őket rendszeresen, akkor elvileg az egész rendszer (tányérok/lánc/fogsor) egyenletesen fog kopni és több km-t tudsz menni a bringával.

Nálad a baj az volt, hogy a régi láncod túl sokat ment, megnyúlt és elkoptatta az egész rendszert. Erre rárakva egy új lánc működésképtelen lesz. Ha előbb lecserélted volna a láncot, az új lánccal is simán ment volna tovább.

Sajnos az 1600km megint kicsit soknak hangzik, 3-500 km-enként szokták cserélni a láncokat de ez egyéni szokás dolga is lehet. Én 500km-enként cserélek, 5-6 láncot használok vetésforgóban. A régi 8as időben jóval 20ezer km fölött mentem egy rendszerrel - 50-50% város-terep. De az egy xtr racsni volt, elképesztő keménységű acélból.

De haver Deore fogsorból és 3-4 láncból is simán kihoz jóval 10ezer km fölötti teljesítményt.

Milyen fogsorod van, hány sebesség, milyen hajtóműved, láncod ? Mire használod a bringát ? (város/terep ?)

Köszönöm a válaszokat! 10-es rendszerem van a következő komponensekből: Deore CS-HG62 sor; Deore FC-T521 hajtókar; Deore CN-HG54 lánc.

Túlhajtott lánc egy régi bringán volt, és kisérleteztem a lánccserével, aztán a leírtak végett új hátsó sor kellett, de nem volt drága ebay-en. Viszont a régi, elhasznált lánccal is jól működött minden. Ekkor merült fel bennem a kérdés, hogy érdemes-e cserélgetni a láncot vagy inkább kihajtani, amíg a sor/tányér bírja. Végül is a választ megkaptam a kérdésemre tőletek.

A jelenlegi Deore rendszeren folyamatosan mértem a lánckopást, és a lánckopás mérő, illetve a tolómérő szerint sem kellett volna cserélni még, de már 1600 km volt benne és lecseréltem. 114 láncszem volt rajta, és összehasonlítva az új lánccal fél láncszemhossz volt a különbség. A napi út külvárosban és városban vezet, összesen 28 km. Van emelkedő, hosszú egyenesek is, na meg jó pár lámpa. Ez néha taposóssá teszi a haladást, elindulást. A lánc rendszeresen tisztíva olajozva volt.



#1203
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

A SRAM oldalán: a 10/11/12-es láncrendszerekben csak egyszer szabad használni. Ugyanez van nekem is és képzeld el hogy nem egyszer használom és semmi gond nincs vele :) Sőt, még a saját marketing szövegük is ellentmondásos: a kartonon szó se esik róla hogy csak egyszer lehetne használni, viszont az igen hogy csak szerszámmal lehet kinyitni (ami szintén nem igaz, lásd Crosskovácsi videó bizonyítékot ;)), meg olyanok hogy csak SRAM lánccal szabad használni (Shimano-val használom) és a legjobb hogy "a nyíl a lánc hajtási irányába menjen", ami szép meg jó, csak mind a két rész ugyanaz, és csak úgy tudod összerakni hogy a két nyíl ellenkező irányba mutat.

 

Tiszta marketing az egész.

Nyugi, Shimano-hoz én is vettem Sram patentet. Meg Sunrace-hez is.

Érdekes, hogy 9-es rendszerhez csak PowerLink-et találok az oldalukon, PowerLock-ot nem. Pedig bármire megesküdtem volna, hogy volt mindkettő. (főleg, hogy az én patentszemem nem is sárga). De akkor sem látom, hogy a PowerLock-nál mi igazolja a vissza nem zárhatóságot. Pláne, hogy így mi értelme van? Használhatna akkor az ember mindjárt összekötő csapot is.

Amúgy valóban nem csak szerszámmal lehet kinyitni, de az tuti, hogy kevesebbet káromkodok azóta, mióta van megfelelő szerszámom hozzá :D



#1204
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Félreérted.

Az természetes, hogy egy patentszem csak egy lánccal használható, mert pont úgy kopik, ahogy a lánc is.

A gyártók azt ajánlják az egyszer használatosnál, hogy ha szétszedted, már ne rakd össze, hanem használj másikat. A SRAM egyszer használatosnál legalábbis.

 

A SRAM oldalán: a 10/11/12-es láncrendszerekben csak egyszer szabad használni. Ugyanez van nekem is és képzeld el hogy nem egyszer használom és semmi gond nincs vele :) Sőt, még a saját marketing szövegük is ellentmondásos: a kartonon szó se esik róla hogy csak egyszer lehetne használni, viszont az igen hogy csak szerszámmal lehet kinyitni (ami szintén nem igaz, lásd Crosskovácsi videó bizonyítékot ;)), meg olyanok hogy csak SRAM lánccal szabad használni (Shimano-val használom) és a legjobb hogy "a nyíl a lánc hajtási irányába menjen", ami szép meg jó, csak mind a két rész ugyanaz, és csak úgy tudod összerakni hogy a két nyíl ellenkező irányba mutat.

 

Tiszta marketing az egész.


Edited by Tekergek, 2016. August 10. - 20:03.


#1205
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

ez ok

csak a számok nem győznek meg hogy megéri.

 

Előbb még hit volt :)



#1206
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

Nem hit kérdése, egy bizonyos pontig minél több láncot használsz annál kissebbek a lépcsők a következő lánc és a sor/tányér kopás között. Minél nagyobb a különbség, annál meredekebb a kopási görbe a vége felé, vagyis többet van azon a lejtőn ahol relatív gyorsabban kopik. Hogy ez mennyit hoz ahhoz képest hogy rendszeresen cserélgetni kell ha sokat mész az megint más kérdés. Van akinek az idő nagyobb pénz.

ez ok

csak a számok nem győznek meg hogy megéri.


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#1207
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

Lehet, semmi gond nincs vele. Ezt gondolom úgy gondolják hogy az is kopik, ha cseréled a láncot akkor azt is cseréld hogy ne legyen különbség a kettő között, illetve ha több láncot cserélgetsz akkor minden lánchoz használj sajátot ami együtt kopik. Meg azon nem keresnek ha újrahasználod és talán valamivel megnő az esély hogy megsérül szétszedésnél/visszarakásnál, de ilyenről még sose hallottam, nehéz elbarmolni. Az nonszensz hogy ha egyetlenegyszer szétszedted el kell dobni.

 

Félreérted.

Az természetes, hogy egy patentszem csak egy lánccal használható, mert pont úgy kopik, ahogy a lánc is.

A gyártók azt ajánlják az egyszer használatosnál, hogy ha szétszedted, már ne rakd össze, hanem használj másikat. A SRAM egyszer használatosnál legalábbis.



#1208
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Sziasztok!

Van egy Fuji Norcom Straight 2.7 (2015) bringám, amin Oval Concepts 520-as hajtókarok vannak. Bárkinek van infója róla, hogy ez milyen szabvány lehet? Több helyen olvastam, hogy SRAM GXP, de a google sem volt a barátom. Szeretnék a bringába egy watt méröt, de mivel a váz press fit-es, ezért nem szívesen cserélgetném a csapágyat, az meg végkép ideális lenne, ha elég lenne egy Stages SRAM bal kar.
Kinézetre amúgy teljesen Sram gyártmánynak tünik.

Elöre is köszönöm a segítséget!


Sram gxp.

Már láttam a tengelyt, tényleg gxp
  • kcssnorbert likes this

#1209
kcssnorbert

kcssnorbert

    fórumtag

  • fórumtag
  • 48 posts

Sziasztok!

 

Van egy Fuji Norcom Straight 2.7 (2015) bringám, amin Oval Concepts 520-as hajtókarok vannak. Bárkinek van infója róla, hogy ez milyen szabvány lehet? Több helyen olvastam, hogy SRAM GXP, de a google sem volt a barátom. Szeretnék a bringába egy watt méröt, de mivel a váz press fit-es, ezért nem szívesen cserélgetném a csapágyat, az meg végkép ideális lenne, ha elég lenne egy Stages SRAM bal kar.

Kinézetre amúgy teljesen Sram gyártmánynak tünik.

 

Elöre is köszönöm a segítséget! 



#1210
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 posts

Ok. Köszönöm! Akkor veszünk egy új szemet....



#1211
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Már meg is találtam, most már be tudjuk lőni a megfelelő lánc hosszt.

De! Mivel a láncot össze raktuk, most venni kell egy új Shimano lánc szegecset???

Az olvasom, hogy 10 fokozatú rendszereknél a gyári szegecset csak egyszer lehet felhasználni?

igen, az optimális (gyári) minőség eléréséhez csak egyszer. nem egy embertelen összeg venni párat, olyan sokszor feltételezem nem bontogatod a láncot.

persze szétszedheted és összenyomhatod bárhol a láncot az összes többi szemnél is, csak ne csodálkozz, ha véletlenül szétszakad a lánc, neked meg fogorvos rakja vissza az első négyet kerámiából :)


"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1212
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 posts

Már meg is találtam, most már be tudjuk lőni a megfelelő lánc hosszt.

De! Mivel a láncot össze raktuk, most venni kell egy új Shimano lánc szegecset???

Az olvasom, hogy 10 fokozatú rendszereknél a gyári szegecset csak egyszer lehet felhasználni?



#1213
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Ne a gyári hosszal, hanem méretre rövidítve tedd fel a láncot.

 

Youtube.com-on találsz nagyon jó videókat a lánc megfelelő hosszának megválasztásáról. Szerszám csak egy láncbontó szükséges a művelethez.

kedvenc lánchossz-sztoris történetem:

 

bontott szettet vesz a gyerek, 399mm rövid láncvillájú vázról, természetesen kompakt hajtókarral (50-34) meg 11-23-as sorral.

Saját bringájára (406mm láncvilla) tenné fel, 53-39 karral, a sor marad.

 

NEM JÓ :D



#1214
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Ne a gyári hosszal, hanem méretre rövidítve tedd fel a láncot.

 

Youtube.com-on találsz nagyon jó videókat a lánc megfelelő hosszának megválasztásáról. Szerszám csak egy láncbontó szükséges a művelethez.


  • Vejne likes this

#1215
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 posts

Sziasztok!

 

Most vettünk egy komplett, 3X10 Shimano SLX hajtásrendszert.Tegnap este elkezdtük felszerelni a bringára.

 

A kérdésem a következő: miért lóg a lánc, ha hátul a 11-es, elől a 32 középső tányéron van?

 

Állítottam a hátsó váltón is, hogy jobban feszítsen, de a kanál már full vízszintesben van.

Annyit tudni kell még, a bovdenek nincsenek bekötve, csak a láncot raktuk fel (meg értelem szerűen a váltókat).

 

Köszönöm!



#1216
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

van aki hisz benne

 

Nem hit kérdése, egy bizonyos pontig minél több láncot használsz annál kissebbek a lépcsők a következő lánc és a sor/tányér kopás között. Minél nagyobb a különbség, annál meredekebb a kopási görbe a vége felé, vagyis többet van azon a lejtőn ahol relatív gyorsabban kopik. Hogy ez mennyit hoz ahhoz képest hogy rendszeresen cserélgetni kell ha sokat mész az megint más kérdés. Van akinek az idő nagyobb pénz.


Edited by Tekergek, 2016. August 09. - 23:09.

  • enté and munbike like this

#1217
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Amúgy meg mitől nem lehetne visszarakni egy ilyen patentot?

 

Lehet, semmi gond nincs vele. Ezt gondolom úgy gondolják hogy az is kopik, ha cseréled a láncot akkor azt is cseréld hogy ne legyen különbség a kettő között, illetve ha több láncot cserélgetsz akkor minden lánchoz használj sajátot ami együtt kopik. Meg azon nem keresnek ha újrahasználod és talán valamivel megnő az esély hogy megsérül szétszedésnél/visszarakásnál, de ilyenről még sose hallottam, nehéz elbarmolni. Az nonszensz hogy ha egyetlenegyszer szétszedted el kell dobni.



#1218
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

ezt a cserélhetős módszert jól lehetett managelni a 9-es, 10-es rendszereknél. Sajnos a 11-es KMC és SRAM láncok patentszemei cserések az első szétszedés után.

9-esből is van egyszer használatos patentszem.

Nem tudom, hogy az enyémek olyanok-e, de nem érdekel :D Lehet, egyszer direkt ki kéne próbálni egy olyat úgy, hogy tudom is, hogy eldobható.

Amúgy meg mitől nem lehetne visszarakni egy ilyen patentot?



#1219
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

ezt a cserélhetős módszert jól lehetett managelni a 9-es, 10-es rendszereknél. Sajnos a 11-es KMC és SRAM láncok patentszemei cserések az első szétszedés után. A gyártók ajánlása szerint, természetesen. Amúgy lehet, nó para a használt patentszem. De ha problémás, akkor tényleg gáz, mert bármilyen 0.8-0.9 fölé nyúlt lánccal vásított hajtásláncon egy új patentszemmel ugrani fog a használt lánc, a soron majdnem biztos... :/

De ez csak elmélet, a gyakorlati példák jöhetnek! ;)



#1220
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

5-6 lánc?? Megéri a macerát?  

van aki hisz benne


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való