Én nemrég raktam fel új láncot, és az első kb 100km-en ugrált, meg szarul váltott, de mostmár teljesen jó.
Jelentkezz be Regisztrálj
Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)
#1201
Posted 2016. August 11. - 18:22
#1202
Posted 2016. August 11. - 12:00
Ha több láncot használsz és cserélgeted őket rendszeresen, akkor elvileg az egész rendszer (tányérok/lánc/fogsor) egyenletesen fog kopni és több km-t tudsz menni a bringával.
Nálad a baj az volt, hogy a régi láncod túl sokat ment, megnyúlt és elkoptatta az egész rendszert. Erre rárakva egy új lánc működésképtelen lesz. Ha előbb lecserélted volna a láncot, az új lánccal is simán ment volna tovább.
Sajnos az 1600km megint kicsit soknak hangzik, 3-500 km-enként szokták cserélni a láncokat de ez egyéni szokás dolga is lehet. Én 500km-enként cserélek, 5-6 láncot használok vetésforgóban. A régi 8as időben jóval 20ezer km fölött mentem egy rendszerrel - 50-50% város-terep. De az egy xtr racsni volt, elképesztő keménységű acélból.
De haver Deore fogsorból és 3-4 láncból is simán kihoz jóval 10ezer km fölötti teljesítményt.
Milyen fogsorod van, hány sebesség, milyen hajtóműved, láncod ? Mire használod a bringát ? (város/terep ?)
Köszönöm a válaszokat! 10-es rendszerem van a következő komponensekből: Deore CS-HG62 sor; Deore FC-T521 hajtókar; Deore CN-HG54 lánc.
Túlhajtott lánc egy régi bringán volt, és kisérleteztem a lánccserével, aztán a leírtak végett új hátsó sor kellett, de nem volt drága ebay-en. Viszont a régi, elhasznált lánccal is jól működött minden. Ekkor merült fel bennem a kérdés, hogy érdemes-e cserélgetni a láncot vagy inkább kihajtani, amíg a sor/tányér bírja. Végül is a választ megkaptam a kérdésemre tőletek.
A jelenlegi Deore rendszeren folyamatosan mértem a lánckopást, és a lánckopás mérő, illetve a tolómérő szerint sem kellett volna cserélni még, de már 1600 km volt benne és lecseréltem. 114 láncszem volt rajta, és összehasonlítva az új lánccal fél láncszemhossz volt a különbség. A napi út külvárosban és városban vezet, összesen 28 km. Van emelkedő, hosszú egyenesek is, na meg jó pár lámpa. Ez néha taposóssá teszi a haladást, elindulást. A lánc rendszeresen tisztíva olajozva volt.
#1203
Posted 2016. August 10. - 21:25
A SRAM oldalán: a 10/11/12-es láncrendszerekben csak egyszer szabad használni. Ugyanez van nekem is és képzeld el hogy nem egyszer használom és semmi gond nincs vele Sőt, még a saját marketing szövegük is ellentmondásos: a kartonon szó se esik róla hogy csak egyszer lehetne használni, viszont az igen hogy csak szerszámmal lehet kinyitni (ami szintén nem igaz, lásd Crosskovácsi videó bizonyítékot ), meg olyanok hogy csak SRAM lánccal szabad használni (Shimano-val használom) és a legjobb hogy "a nyíl a lánc hajtási irányába menjen", ami szép meg jó, csak mind a két rész ugyanaz, és csak úgy tudod összerakni hogy a két nyíl ellenkező irányba mutat.
Tiszta marketing az egész.
Nyugi, Shimano-hoz én is vettem Sram patentet. Meg Sunrace-hez is.
Érdekes, hogy 9-es rendszerhez csak PowerLink-et találok az oldalukon, PowerLock-ot nem. Pedig bármire megesküdtem volna, hogy volt mindkettő. (főleg, hogy az én patentszemem nem is sárga). De akkor sem látom, hogy a PowerLock-nál mi igazolja a vissza nem zárhatóságot. Pláne, hogy így mi értelme van? Használhatna akkor az ember mindjárt összekötő csapot is.
Amúgy valóban nem csak szerszámmal lehet kinyitni, de az tuti, hogy kevesebbet káromkodok azóta, mióta van megfelelő szerszámom hozzá
#1204
Posted 2016. August 10. - 19:59
Félreérted.
Az természetes, hogy egy patentszem csak egy lánccal használható, mert pont úgy kopik, ahogy a lánc is.
A gyártók azt ajánlják az egyszer használatosnál, hogy ha szétszedted, már ne rakd össze, hanem használj másikat. A SRAM egyszer használatosnál legalábbis.
A SRAM oldalán: a 10/11/12-es láncrendszerekben csak egyszer szabad használni. Ugyanez van nekem is és képzeld el hogy nem egyszer használom és semmi gond nincs vele Sőt, még a saját marketing szövegük is ellentmondásos: a kartonon szó se esik róla hogy csak egyszer lehetne használni, viszont az igen hogy csak szerszámmal lehet kinyitni (ami szintén nem igaz, lásd Crosskovácsi videó bizonyítékot ), meg olyanok hogy csak SRAM lánccal szabad használni (Shimano-val használom) és a legjobb hogy "a nyíl a lánc hajtási irányába menjen", ami szép meg jó, csak mind a két rész ugyanaz, és csak úgy tudod összerakni hogy a két nyíl ellenkező irányba mutat.
Tiszta marketing az egész.
Edited by Tekergek, 2016. August 10. - 20:03.
#1205
Posted 2016. August 10. - 19:46
#1206
Posted 2016. August 10. - 19:19
Nem hit kérdése, egy bizonyos pontig minél több láncot használsz annál kissebbek a lépcsők a következő lánc és a sor/tányér kopás között. Minél nagyobb a különbség, annál meredekebb a kopási görbe a vége felé, vagyis többet van azon a lejtőn ahol relatív gyorsabban kopik. Hogy ez mennyit hoz ahhoz képest hogy rendszeresen cserélgetni kell ha sokat mész az megint más kérdés. Van akinek az idő nagyobb pénz.
ez ok
csak a számok nem győznek meg hogy megéri.
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#1207
Posted 2016. August 10. - 19:09
Lehet, semmi gond nincs vele. Ezt gondolom úgy gondolják hogy az is kopik, ha cseréled a láncot akkor azt is cseréld hogy ne legyen különbség a kettő között, illetve ha több láncot cserélgetsz akkor minden lánchoz használj sajátot ami együtt kopik. Meg azon nem keresnek ha újrahasználod és talán valamivel megnő az esély hogy megsérül szétszedésnél/visszarakásnál, de ilyenről még sose hallottam, nehéz elbarmolni. Az nonszensz hogy ha egyetlenegyszer szétszedted el kell dobni.
Félreérted.
Az természetes, hogy egy patentszem csak egy lánccal használható, mert pont úgy kopik, ahogy a lánc is.
A gyártók azt ajánlják az egyszer használatosnál, hogy ha szétszedted, már ne rakd össze, hanem használj másikat. A SRAM egyszer használatosnál legalábbis.
#1208
Posted 2016. August 10. - 16:36
Sziasztok!
Van egy Fuji Norcom Straight 2.7 (2015) bringám, amin Oval Concepts 520-as hajtókarok vannak. Bárkinek van infója róla, hogy ez milyen szabvány lehet? Több helyen olvastam, hogy SRAM GXP, de a google sem volt a barátom. Szeretnék a bringába egy watt méröt, de mivel a váz press fit-es, ezért nem szívesen cserélgetném a csapágyat, az meg végkép ideális lenne, ha elég lenne egy Stages SRAM bal kar.
Kinézetre amúgy teljesen Sram gyártmánynak tünik.
Elöre is köszönöm a segítséget!
Sram gxp.
Már láttam a tengelyt, tényleg gxp
- kcssnorbert likes this
#1209
Posted 2016. August 10. - 15:58
Sziasztok!
Van egy Fuji Norcom Straight 2.7 (2015) bringám, amin Oval Concepts 520-as hajtókarok vannak. Bárkinek van infója róla, hogy ez milyen szabvány lehet? Több helyen olvastam, hogy SRAM GXP, de a google sem volt a barátom. Szeretnék a bringába egy watt méröt, de mivel a váz press fit-es, ezért nem szívesen cserélgetném a csapágyat, az meg végkép ideális lenne, ha elég lenne egy Stages SRAM bal kar.
Kinézetre amúgy teljesen Sram gyártmánynak tünik.
Elöre is köszönöm a segítséget!
#1210
Posted 2016. August 10. - 11:09
#1211
Posted 2016. August 10. - 11:02
Már meg is találtam, most már be tudjuk lőni a megfelelő lánc hosszt.
De! Mivel a láncot össze raktuk, most venni kell egy új Shimano lánc szegecset???
Az olvasom, hogy 10 fokozatú rendszereknél a gyári szegecset csak egyszer lehet felhasználni?
igen, az optimális (gyári) minőség eléréséhez csak egyszer. nem egy embertelen összeg venni párat, olyan sokszor feltételezem nem bontogatod a láncot.
persze szétszedheted és összenyomhatod bárhol a láncot az összes többi szemnél is, csak ne csodálkozz, ha véletlenül szétszakad a lánc, neked meg fogorvos rakja vissza az első négyet kerámiából
"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan
"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.
#1212
Posted 2016. August 10. - 10:51
Már meg is találtam, most már be tudjuk lőni a megfelelő lánc hosszt.
De! Mivel a láncot össze raktuk, most venni kell egy új Shimano lánc szegecset???
Az olvasom, hogy 10 fokozatú rendszereknél a gyári szegecset csak egyszer lehet felhasználni?
#1213
Posted 2016. August 10. - 10:34
Ne a gyári hosszal, hanem méretre rövidítve tedd fel a láncot.
Youtube.com-on találsz nagyon jó videókat a lánc megfelelő hosszának megválasztásáról. Szerszám csak egy láncbontó szükséges a művelethez.
kedvenc lánchossz-sztoris történetem:
bontott szettet vesz a gyerek, 399mm rövid láncvillájú vázról, természetesen kompakt hajtókarral (50-34) meg 11-23-as sorral.
Saját bringájára (406mm láncvilla) tenné fel, 53-39 karral, a sor marad.
NEM JÓ
#1214
Posted 2016. August 10. - 10:27
Ne a gyári hosszal, hanem méretre rövidítve tedd fel a láncot.
Youtube.com-on találsz nagyon jó videókat a lánc megfelelő hosszának megválasztásáról. Szerszám csak egy láncbontó szükséges a művelethez.
- Vejne likes this
#1215
Posted 2016. August 10. - 10:14
Sziasztok!
Most vettünk egy komplett, 3X10 Shimano SLX hajtásrendszert.Tegnap este elkezdtük felszerelni a bringára.
A kérdésem a következő: miért lóg a lánc, ha hátul a 11-es, elől a 32 középső tányéron van?
Állítottam a hátsó váltón is, hogy jobban feszítsen, de a kanál már full vízszintesben van.
Annyit tudni kell még, a bovdenek nincsenek bekötve, csak a láncot raktuk fel (meg értelem szerűen a váltókat).
Köszönöm!
#1216
Posted 2016. August 09. - 23:08
van aki hisz benne
Nem hit kérdése, egy bizonyos pontig minél több láncot használsz annál kissebbek a lépcsők a következő lánc és a sor/tányér kopás között. Minél nagyobb a különbség, annál meredekebb a kopási görbe a vége felé, vagyis többet van azon a lejtőn ahol relatív gyorsabban kopik. Hogy ez mennyit hoz ahhoz képest hogy rendszeresen cserélgetni kell ha sokat mész az megint más kérdés. Van akinek az idő nagyobb pénz.
Edited by Tekergek, 2016. August 09. - 23:09.
- enté and munbike like this
#1217
Posted 2016. August 09. - 23:03
Amúgy meg mitől nem lehetne visszarakni egy ilyen patentot?
Lehet, semmi gond nincs vele. Ezt gondolom úgy gondolják hogy az is kopik, ha cseréled a láncot akkor azt is cseréld hogy ne legyen különbség a kettő között, illetve ha több láncot cserélgetsz akkor minden lánchoz használj sajátot ami együtt kopik. Meg azon nem keresnek ha újrahasználod és talán valamivel megnő az esély hogy megsérül szétszedésnél/visszarakásnál, de ilyenről még sose hallottam, nehéz elbarmolni. Az nonszensz hogy ha egyetlenegyszer szétszedted el kell dobni.
#1218
Posted 2016. August 09. - 22:05
ezt a cserélhetős módszert jól lehetett managelni a 9-es, 10-es rendszereknél. Sajnos a 11-es KMC és SRAM láncok patentszemei cserések az első szétszedés után.
9-esből is van egyszer használatos patentszem.
Nem tudom, hogy az enyémek olyanok-e, de nem érdekel Lehet, egyszer direkt ki kéne próbálni egy olyat úgy, hogy tudom is, hogy eldobható.
Amúgy meg mitől nem lehetne visszarakni egy ilyen patentot?
#1219
Posted 2016. August 09. - 17:00
ezt a cserélhetős módszert jól lehetett managelni a 9-es, 10-es rendszereknél. Sajnos a 11-es KMC és SRAM láncok patentszemei cserések az első szétszedés után. A gyártók ajánlása szerint, természetesen. Amúgy lehet, nó para a használt patentszem. De ha problémás, akkor tényleg gáz, mert bármilyen 0.8-0.9 fölé nyúlt lánccal vásított hajtásláncon egy új patentszemmel ugrani fog a használt lánc, a soron majdnem biztos... :/
De ez csak elmélet, a gyakorlati példák jöhetnek!
#1220
Posted 2016. August 09. - 14:23
5-6 lánc?? Megéri a macerát?
van aki hisz benne
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való