Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#961
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Én még sohasem hallottam erről a praktikáról. Ennek mi értelme lenne? Ha pihentetjük, akkor tovább él? Nem kekeckedni akarok, csak tényleg érdekelne hogy mi lenne az előnye. Mert az sem kizárt, hogy van valami haszna, csak én nem látom.
 

A kopott/nyúlt lánc koptatja el a fogsort. Ha több láncot cserélgetsz vetésforgóban, kevesebbszer találkozik a fogsor nyúlt lánccal.

Én kb 15 éve így csinálom a bringán. Tavalyig 8 sebességes XTR racsnijaim voltak, ezt 6 db, az egyik legolcsóbb Sram lánccal cserélgetve használtam. 25-30ezer km-t bírt ki átlagosan a hajtáslánc. (MTB, nem országúti) kb. 5-600km-enként cserélgettem a láncot.

Kb napra pontosan egy éve áttértem a 10es rendszerre, SLX racsni, 5 db XT lánc cserélgetve. Most van benne 9000 km (egy bringám van, mindennapi közlekedésre és túrázásra is ezt használom) , még gyűjtöm a tapasztalatokat. Azt látom, hogy az SLX racsni sokkal puhább anyag, már 3-4 ezer km után elkezdett megugrani a lánc az alsó 2. fogon. Erre vettem egy fogaskereket egy ezresért, azóta egész jó minden, még jó néhány ezer km lazán benne van a rendszerben.

Hát nem tudom én sem az igazságot....De szerintem ezt egyetlen egy lánccal nem tudnám elérni.


Marci

#962
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Wigglin az a squirt lube, wax based 9.72 euró.

 

mivel conti ultrasport II is 13.6 euróba van, lehet, felcsapok egy rendelést.. hmm



#963
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

 

Talán a súlyomon is meglátszódna :ph34r:

Annak a sporthoz kevesebb köze van. Ha jól kajálsz, eleget pihensz, akkor még tolószékbhez kötve sem tudsz elzsírosodni. :P


  • Kisherceg likes this

#964
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

 Én annak örülnék, ha tudnék annyit tekerni, hogy félévente kelljen láncot, meg kétévente lánckereket cserélni

 

Én meg annak, ha tudnék annyit tekerni, hogy az ilyen váltott lánc/egy lánc témakörben használható tapasztalatom lenne, nem pedig az, hogy egyszer volt egy láncom, az elnyúlt, most évek óta váltott lánccal megyek, azok nem nyúlnak :D

Pl ha évente tudnék egy-egy ilyen tesztet lenyomni.

Talán a súlyomon is meglátszódna :ph34r:



#965
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts
Azt hiszem ezen el lamentálhatnánk jó ideig.
Én amondó vagyok, hogy cseréljük a láncot időben és akkor nincs gond. Ami összeér, az kopik is. Én annak örülnék, ha tudnék annyit tekerni, hogy félévente kelljen láncot, meg kétévente lánckereket cserélni 😄

#966
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

. És ekkor jövök én, az összecsiszolódott párost megbontom és felrakok egy újabbat, amivel ismét össze kell kopniuk, hogy ott tartsunk, mint azelőtt. Nem biztos, hogy a végelszámolásnál jobb lenne így az egyenleg :huh:

 

Én úgy vettem észre, hogy egy kevésbé kopott lánc nagyon gyorsan hozzányúlik a kopottabb lánckerékhez. Nem tudom, hogy a vadiúj lánckerék hozzákopik-e 20-30km alatt a kopott lánchoz, de ha nem, akkor a lánc gyorsabban nyúlik, mint ahogy a lánckerék követné. Ez esetben viszont miután a rendszered összekopott, a láncod tovább nyúlik, és jobban koptatja a lánckerekeket, mint egy kevésbé kopott lánc. Szerintem.

 

De javítsatok ki, ha nem így van, és más van a dolog hátterében :)

De mint látható, nálam eddig bevált. Aztán hogy azért, mert a Shimano lánc kutyaütő, vagy pár 100 km után megtanultam láncot karbantartani, azt nem tudom.



#967
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts

Ha egy láncod van, és csere után felteszel egy újat, akkor az új láncnak hozzá kell kopnia a fogaskoszorúdhoz. Ez elvileg a fogasnak meg a láncnak se tesz jót.

2-3 láncnál egyenletesebb a kopás, ami kíméli a fogaskoszorút, később kell cserélni.

Én max akkor csinálnám, ha állandóan vaxolnám a láncot, így mindig lenne egy menetkész. Az se árt ha sok időd van ilyesmivel b@szakodni ;)

Értem. Van benne logika, bár némileg elgondolkoztató. Felrakok egy új láncot ami rövid idő alatt szépen összekopik a lánckerékkel, feltételezve azt az ideális állapotot, hogy nem hagytam nagyon megnyúlni. Ha már szelíden összekoptak, akkor a legjobb, ilyenkor pusztítják egymást legkevésbé. És ekkor jövök én, az összecsiszolódott párost megbontom és felrakok egy újabbat, amivel ismét össze kell kopniuk, hogy ott tartsunk, mint azelőtt. Nem biztos, hogy a végelszámolásnál jobb lenne így az egyenleg :huh:



#968
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

Én max akkor csinálnám, ha állandóan vaxolnám a láncot,

 

Használj Squirtet!

Nem kell főzni viaszban a láncot, viszont nem lesz olajsáros a hajtóműved ^^



#969
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts

Én még sohasem hallottam erről a praktikáról. Ennek mi értelme lenne? ...

Ha egy láncod van, és csere után felteszel egy újat, akkor az új láncnak hozzá kell kopnia a fogaskoszorúdhoz. Ez elvileg a fogasnak meg a láncnak se tesz jót.

2-3 láncnál egyenletesebb a kopás, ami kíméli a fogaskoszorút, később kell cserélni.

Én max akkor csinálnám, ha állandóan vaxolnám a láncot, így mindig lenne egy menetkész. Az se árt ha sok időd van ilyesmivel b@szakodni ;)
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#970
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

Még mindig használatos technika, hogy 2 láncot váltogatunk adott km után?

Vagy pedig amíg bírja, addig használjuk a láncot és fogsort?

 

Sram 1*11-es rendszer van a mostani bicajomon, szeretném a lehető legjobban karbantartani.

 

Mit javasoltok?

 

Én 4-et akartam váltogatni, csak ebből 2 úgy megnyúlt, hogy azokat tartogatom, amíg a többi hozzányúlik.

A bringa vásárlása után Shimano láncot használtam, 800km után cserélnem kellett a sort és a láncot. Most 3600km-nél tartok (tehát 2800-at tettem meg a csere óta) 1Sram, 1Sunrace és 2KMC lánccal, és még messze van mind attól, hogy beleessen a nyúlásmérő.


Edited by RelakS, 2017. June 09. - 13:59.


#971
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts

Még mindig használatos technika, hogy 2 láncot váltogatunk adott km után?
Vagy pedig amíg bírja, addig használjuk a láncot és fogsort?

Sram 1*11-es rendszer van a mostani bicajomon, szeretném a lehető legjobban karbantartani.

Mit javasoltok?


Én még sohasem hallottam erről a praktikáról. Ennek mi értelme lenne? Ha pihentetjük, akkor tovább él? Nem kekeckedni akarok, csak tényleg érdekelne hogy mi lenne az előnye. Mert az sem kizárt, hogy van valami haszna, csak én nem látom.

Én rendszeresen mosom, kenem, mérem a láncaimat. Ha már a 0.75-ös köröm beleesik a szemek közé, akkor hivatalosan is lánccsere. Ha már az 1.0 is beesik, onnantól a lánckerék is cserés lehet, ha sokáig így ment. Én már akkor is cserélem a láncot, ha a 0.75-nél már észlelhető némi nyúlás.

A 11-es láncok értelemszerűen nem bírják addig, mint a 9-10 sebességesek. És ez alól saját tapasztalatom szerint a Dura-Ace / XTR láncok sem kivételek. A montim 9-es full XT-s, de nem akar láncot cserélni hosszú évek óta. A 10-es országútim sokkal jobban eszi a láncot, pedig Dura-Ace van rajta. Most állok át 11-re, fel vagyok készülve a gyakoribb cserére.

Méregetni kell, akkor nagy gond nem lehet.

#972
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1,169 posts

Még mindig használatos technika, hogy 2 láncot váltogatunk adott km után?

Vagy pedig amíg bírja, addig használjuk a láncot és fogsort?

 

Sram 1*11-es rendszer van a mostani bicajomon, szeretném a lehető legjobban karbantartani.

 

Mit javasoltok?


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#973
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts

Pl. kurva jól néz ki, kibaszott aeszthétikus.

 

igen. így nyersen. Az utód sajnos nem örökölte a szép vonalakat. De az előző generációs DA amellett, hogy tökéletes, még szép is. Szerintem messze veri megjelenésben a hajtókar-váltók-fékszett a campag termékeit. A fékváltókar nem tetszik, de kit érdekel, jó és kényelmes..

Szerintem is ez az eddigi legszebb szett. Egy iparművészeti alkotás. A 9001-es nekem nagyon puritán, nem látszik a fizimiskáján a minőség. Pedig van neki az is :-)


  • Vejne likes this

#974
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Észérvet én sem tudok felhozni a 11-es mellett, mindenhová felmentem a tizessel is. De van egy beteges vonzódásom a Dura-Ace 9000-es szetthez. Eddig ellenálltam a kísértésnek, de eddig tartott...

Pl. kurva jól néz ki, kibaszott aeszthétikus.

 

igen. így nyersen. Az utód sajnos nem örökölte a szép vonalakat. De az előző generációs DA amellett, hogy tökéletes, még szép is. Szerintem messze veri megjelenésben a hajtókar-váltók-fékszett a campag termékeit. A fékváltókar nem tetszik, de kit érdekel, jó és kényelmes..



#975
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts

Igen, 9sp 14-25. Csak 50/34-gyel. Igazából nézegettem a 11sp sorokat, de sokkal jobb kiosztást ott sem találtam. Kapnék még a szinte soha nem használt 14 alá még kettőt.

Észérvet én sem tudok felhozni a 11-es mellett, mindenhová felmentem a tizessel is. De van egy beteges vonzódásom a Dura-Ace 9000-es szetthez. Eddig ellenálltam a kísértésnek, de eddig tartott...



#976
P3000

P3000

    fórumtag

  • fórumtag
  • 71 posts

SH

14-15-16-17-18-19-21-23-26&51\39

kb. 99%-ban 16-17-18-19, a többi meg igazából csak úgy ott van a sorban..


Igen, 9sp 14-25. Csak 50/34-gyel. Igazából nézegettem a 11sp sorokat, de sokkal jobb kiosztást ott sem találtam. Kapnék még a szinte soha nem használt 14 alá még kettőt.
  • Vejne likes this

#977
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

 9-es rendszer is bőven lefedi azt az áttételtartományt, amit használok, úgyhogy egyelőre elnapolom.

SH

 

14-15-16-17-18-19-21-23-26&51\39

kb. 99%-ban 16-17-18-19, a többi meg igazából csak úgy ott van a sorban..



#978
P3000

P3000

    fórumtag

  • fórumtag
  • 71 posts

Sajna nincs mit tenni, átmenetileg visszakerül a 6700-as Ultegra. Pedig nagyon szépen mutat a DA a bringán :-) De olyan árak vannak Dura fronton, hogy egyben nem bírom megvenni, ezért szemezgetek az aktuális kínálatból az eBay-en és egyéb helyeken. A fékváltókar baromi húzós még használtan is és akkor még kell 11-es sort fogadó racsni dob és a 11-es kazetta. Igen drága mulatság.


Nincs mit, sok sikert a vadászathoz. Amikor bennem felmerült, hogy fejlesszek, én az új Microshift miniszettet nézegettem. De igazából a jelenlegi 9-es rendszer is bőven lefedi azt az áttételtartományt, amit használok, úgyhogy egyelőre elnapolom.
  • Vejne likes this

#979
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 posts

egyelőre.. nemár

Sajna nincs mit tenni, átmenetileg visszakerül a 6700-as Ultegra. Pedig nagyon szépen mutat a DA a bringán :-) De olyan árak vannak Dura fronton, hogy egyben nem bírom megvenni, ezért szemezgetek az aktuális kínálatból az eBay-en és egyéb helyeken. A fékváltókar baromi húzós még használtan is és akkor még kell 11-es sort fogadó racsni dob és a 11-es kazetta. Igen drága mulatság.



#980
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

 

Így sajnos visszakerül egyenlőre az RD-9000-es a csinos dobozába és ott várja, amíg összejön a fékváltókar és a 11-es sor.

 

 

egyelőre.. nemár