Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#4501
Mtbsrác

Mtbsrác

    vendég

  • fórumtag
  • 263 hozzászólás
Sejtem hogy volt de a keresõ egy hulladék!

Lehet valahogy szedni az integrált hajtómû "csapágy részét takaró kis izét" ahol van a kép mûanyag lap, a cucc két szélén. Shimano Bb51-en.

Feltöltött kép

Ma kiakartam pucolni a hajtómû környékét, és kivolt folyva vmi rozsdás szinü trutymó a csapágyakból, gondolom a régi zsír volt az. S most csont szárazon
futnak a csapágyak lehet hallani is meg érezni hogy nuku kenés. Agy a kérdés adott :P

#4502
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Ja, a váltó nagyjából a legbutább, legkevésbé fontos alkatrésze egy biciklinek. A karban, a fogak kialakításában, a láncban van az okosság a finom váltáshoz, nomeg a bowdenek sem árt, ha finoman mûködnek. Egy bringára lehetne rakni akár 2 osztállyal alacsonyabb kategóriás váltót is, mint a hajtás többi alkatrésze, mûködés szempontjából nem tûnne fel. Ennek ellenére kettõvel magasabb kategóriásat szoktak, pont az általad is képviselt közkeletû tévedés miatt, vevõcsalogatónak.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4503
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Elég, ha megmondod, hogy innen melyikre hasonlít leginkább:

Sheldon Brown's Bicycle Glossary Dr-Dy
(Görgess kicsit lejjebb a képhez.)

Ha a papucs kialakítása lehetõvé teszi, javasolnám a sebességfokozatok számának lecsökkentését az elméleti minimumra (1). Városba az is elég, és a robosztusság iránti igényed is ki lesz elégítve. (Persze nem mindegy, melyik város. Debrecen, vagy Pécs? Utóbbiba én se javasolnék váltó nélkülit...) Akkor vehetsz, vagy fûzethetsz mindjárt ahhoz való kerekeket. (De biztos, hogy a meglévõ kerekeid menthetetlenek? Ha mindent lecserélsz, akár csak használtan vett alkatrészekre is, többe fog kerülni a leves, mint a hús.)
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4504
Touchko

Touchko

    újonc

  • fórumtag
  • 4 hozzászólás
Tulajdonképpen már csak városban fogom használni, de nagyjából mindent cserélni szeretnék rajta. A váz biztosan marad, két komplett új kereket fog kapni, új elsõ villát, kormányt, bovdenezést, csapágyakat, pedálokat. De nekem úgy tûnt logikusnak, hogy a váltóval kell kezdenem, hogy ahhoz válogassam majd a többi alkatrészt.
Tehát akkor az only elöl váltós cucc kilõve, akkor majd only hátsó váltós lesz. Egyébként azért szeretném redukálni a sebességek számát, mert szerintem teljesen felesleges huszonpár sebesség egy bicajra. Jelenleg is maximum 4-5 sebességet használok.
Arról a papucsdologról majd rajzolok egyet és feltöltöm, hátha ki tudunk okoskodni valamit.
Peace :)

#4505
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás

Üdv, nem olyan rég felfedeztem régi bicajomat, akit 3 évig használtam homokban, sárban, forróságban és mínuszokban. Ma már nincs szükségem a bicajra, mint közlekedési eszközre, a talaj is bebetonosodott a környékünkön (vagyis hát lecseréltük a környékünket), úgyhogy gondoltam egyet és szeretném felújítani szegény párát. A váz egy noname, de iszonyúan erõs, mégis könnyû cross country váz, jelenleg egy méhteleprõl való ténylegesen szörnyû elsõ telóval.
Ti, akikértetek a kerékpárokhoz, kérlek segítsetek, hogy mégis hogyan fogjak hozzá a dologhoz! Nem igazán értek a bicajokhoz, nem ismerem a technológiákat, az alkatrészek pontos elnevezéseit, viszont ha adtok egy kis kezdõlökést, hogy mégis mit keressek majd a boltban, akkor már el fogok boldogulni. :)

Elsõ lépésben szeretnék rá egy olyan váltót, ami csak elöl vált - mármint hátul csak egy láncfeszítõ, elöl meg 2-3 tárcsás pedál van.
Tehát, létezik egyáltalán ilyen megoldás?
Érdemes ilyet felszerelni, ha a strapabíróság a legfõbb szempont?
Mennyiben fájhat az ilyen váltókból az alsóközépkategóriás kivitel?
Mennyire kompatibilisek egymással a különbözõ váltóalkatrészek?


Elõre is köszönöm a válaszokat! :)


Lehet ilyet csinálni, mûködik is (sógornõm bringájába egyszer egysebis kereket raktam hátra, amíg az övé centriroztatni volt, és egész használható volt úgy), de nincs értelme. Elõször is azért, mert a szokványos, egykarú láncfeszítõk csak két fognyi különbséget tudnak felvenni (mint a csúszópapucsok, excentrikus agyak, stb.), annyit semmi esetre sem, mint amennyi a hajtómû lánckerekei közti fogszámkülönbség. Kétkarú láncfeszítõ kéne, akkor meg már inkább egy hátsó váltó, nem? (Sógornõm bringáján az eredeti hátsóváltó maradt fent addig.)
A hátsó papucs kialakítása alapján kéne elindulni. Ha enged valami vízszintes elmozdulást, akkor lehetne egysebis, vagy agyváltós. Ha függõleges papucs, akkor lehetne valami 1*x, vagyis elõl egy tányér, hátul meg x fokozat, _hátsó_ váltóval. X értékét az hatátozza meg, hogy mivel kompatibilis a hátsóagyad. Ha 3 évig használtad homokban-sárban, akkor valszeg úgyis a komplett hajtáslánc cserés. Ilyen alap kategóriás hátsóváltó meg sor nem drága, hajtómû már neccesebb, fõleg, hogy egytányérosat nehezebben kapsz, mint 3 tányérosat...
Tehát elõször is azt nézd meg, hogy milyen kialakítású a papucs, mekkora papucstávolság, a hátsó agyad menetes-e vagy kazettás, és jelenleg hány lánckerékbõl álló lánckerékcsoport van rajta. Ez lesz a kiindulás a leendõ új hajtáslánc kitalálásához. (Nomeg az elképzelt felhasználási terület, mint az elõttem szóló írta.)
Fentieken kívül javasolnám még a méhtelep-szökevény teló cseréjét legalább egy becsületes merevvillára, valamint a gumik cseréjét valami kis gördülési ellenállású kopaszra, amennyiben szilárd burkolat a fõ felhasználási terület. Nem tudom, milyen bringáról van szó, de így látatlanban jóféle városi patkányt lehetne belõle faragni, szerintem...
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4506
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.689 hozzászólás
Csak elöl váltani egy nagyon buhera és értelmetlen megoldás lenne. Úgy szokták, hogy elöl van egy lánctányér és hátul van fogsor a fokozatokkal.
Azt nem írtad, hogy milyen céljaid vannak ezzel a bringával. Városi rohangálós bringa lesz vagy akarsz menni hegyekbe is túrázni ?
Marci

#4507
Touchko

Touchko

    újonc

  • fórumtag
  • 4 hozzászólás
Üdv, nem olyan rég felfedeztem régi bicajomat, akit 3 évig használtam homokban, sárban, forróságban és mínuszokban. Ma már nincs szükségem a bicajra, mint közlekedési eszközre, a talaj is bebetonosodott a környékünkön (vagyis hát lecseréltük a környékünket), úgyhogy gondoltam egyet és szeretném felújítani szegény párát. A váz egy noname, de iszonyúan erõs, mégis könnyû cross country váz, jelenleg egy méhteleprõl való ténylegesen szörnyû elsõ telóval.
Ti, akikértetek a kerékpárokhoz, kérlek segítsetek, hogy mégis hogyan fogjak hozzá a dologhoz! Nem igazán értek a bicajokhoz, nem ismerem a technológiákat, az alkatrészek pontos elnevezéseit, viszont ha adtok egy kis kezdõlökést, hogy mégis mit keressek majd a boltban, akkor már el fogok boldogulni. :)

Elsõ lépésben szeretnék rá egy olyan váltót, ami csak elöl vált - mármint hátul csak egy láncfeszítõ, elöl meg 2-3 tárcsás pedál van.
Tehát, létezik egyáltalán ilyen megoldás?
Érdemes ilyet felszerelni, ha a strapabíróság a legfõbb szempont?
Mennyiben fájhat az ilyen váltókból az alsóközépkategóriás kivitel?
Mennyire kompatibilisek egymással a különbözõ váltóalkatrészek?


Elõre is köszönöm a válaszokat! :)

#4508
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Milyen márka? Ha az egyik oldalából 2 csap áll ki, azt csak szerszámmal lehetséges, azaz elvileg össze kellene nyomni a két csapot egy hegyesorrú fogóval, de ez extra-bénán hangzik...


igen, kétcsapos, és nóném

próbáltam kicsi zéger fogóval, de nem volt jó, végül 2 óra szopás után, egy másik típusú oldallappal (nem a kétlyukú, hanem találtam egy hosszan hornyoltat) valahogyan összepattintottam, de közben azt hittem, hogy keresztben eltröm a láncot

sajnos kényszer dolog volt, mert letört a váltótartó fül és így egysebisre kellett szabni a láncot, norál esetben felrakom a shimanót a gyári csappal, és csak akkor veszem le, ha cserélem

#4509
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás

valaki segítene, hogy hogyan kell azt a rohadt patentszemet összerakni?

ez olyan, hogy az egyik oldalából két csap áll ki, és van egy lemez hozzá, de az istenért se tudom összerakni, olyan, mintha kisebb lenne a lyuk is rajta, mint a csapok távolsága

http://www.bringabut...no/SM-UG511.JPG

Ridley Noah Fast 


#4510
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

Milyen márka? Ha az egyik oldalából 2 csap áll ki, azt csak szerszámmal lehetséges, azaz elvileg össze kellene nyomni a két csapot egy hegyesorrú fogóval, de ez extra-bénán hangzik...

Ön nyert, a tilott nevû másik fórumon leírtam a megoldást (bocs, késõ van, nem ismétlem meg ittt). Über-extra-béna!

#4511
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás

valaki segítene, hogy hogyan kell azt a rohadt patentszemet összerakni?

ez olyan, hogy az egyik oldalából két csap áll ki, és van egy lemez hozzá, de az istenért se tudom összerakni, olyan, mintha kisebb lenne a lyuk is rajta, mint a csapok távolsága


Milyen márka? Ha az egyik oldalából 2 csap áll ki, azt csak szerszámmal lehetséges, azaz elvileg össze kellene nyomni a két csapot egy hegyesorrú fogóval, de ez extra-bénán hangzik...
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#4512
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

PressFit monoblokkot hol tudnak vajon Bp.-en bepréselni a vázba? Sajnos nincs szerszámom a mûvelethez, ghetto-style megoldáshoz is csomó minden alkatrészt össze kellene vadásznom; inkább bevinném egy üzletbe...


Techdocs.shimano.com-ot néztem és ott ijedtem meg kissé, mivel úgy kell benyomni, hogy a nyomó szerszám semmiképp ne a csapágyon feküdjön fel, hanem csak a külsõ kb. 2-3 mm-en:
http://techdocs.shim...69830625426.pdf
Kormánycsapágy is hasonló lehet végül is, remélhetõleg az nem károsíthatja a csapágyazást.

További SM-BB91 tech infó: http://techdocs.shim...69830682102.pdf

#4513
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
valaki segítene, hogy hogyan kell azt a rohadt patentszemet összerakni?

ez olyan, hogy az egyik oldalából két csap áll ki, és van egy lemez hozzá, de az istenért se tudom összerakni, olyan, mintha kisebb lenne a lyuk is rajta, mint a csapok távolsága

#4514
andris

andris

    mod

  • globális moderátor
  • 10.714 hozzászólás

PressFit monoblokkot hol tudnak vajon Bp.-en bepréselni a vázba? Sajnos nincs szerszámom a mûvelethez, ghetto-style megoldáshoz is csomó minden alkatrészt össze kellene vadásznom; inkább bevinném egy üzletbe...

még nem csináltam ilyet, de úgy gondolom, hogy nem ördöngõsség. szerintem ahol egy kormánycsapágyat bele tudnak rakni, ott a középcsapágyat is be kellene tudni préselni.
az elv ugye ugyanaz, már csak az a kérdés, hogy a szerszám passzol-e hozzá

Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu



#4515
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee
PressFit monoblokkot hol tudnak vajon Bp.-en bepréselni a vázba? Sajnos nincs szerszámom a mûvelethez, ghetto-style megoldáshoz is csomó minden alkatrészt össze kellene vadásznom; inkább bevinném egy üzletbe...

#4516
pauly

pauly

    vendég

  • fórumtag
  • 90 hozzászólás
Sziasztok!

Van egy országúti vázam,ebbõl szeretnék egyelõre egysebességest építeni,de úgy hogy ha késõbb mégis váltóst akarok,akkor ne kelljen cserélni se hátsó agyat,se monoblokkot.Mondjuk hogy a hátsó agy megvan,egy shimano tiagrát néztem ki,majd erre tennék egy lánckereket hézagolókkal egyelõre.Eddig oké.És ezután? :) Olvastam hogy a monoblokknak a tengelyhosszát a hajtómû adja.Tehát akkor elõször vennem kéne egy egysebis hajtómûvet?Négyszögtengelyest akarok belerakni.Akkor végülis bármilyen egysebis hajtómû jó hozzá?Vagy figyelembe kell még venni valamilyen méretet?
Köszi!

#4517
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás
Sziasztok!!

Megjött a középsõ lánctányér. Sokatok által váltáskönnyítõ fogaknak titulált két csorba fog a régin sajnos törés volt! Bár látszólag semmi kopás nem tapasztalható a régi tányéron, mégis a csere után a lánc ugrása megszûnt.

Ridley Noah Fast 


#4518
Robert83

Robert83

    újonc

  • fórumtag
  • 4 hozzászólás
valaki??

#4519
Tondach

Tondach

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 586 hozzászólás
Fsa Afterburner 386 két tányéros hajtómühöz keresek tányérokat.A bikestore24-en kivül találhatok még valahol?köszi

#4520
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Tartok tõle, hogy nem lesz jó. Valszeg nagyon kint lesz a hajtómûved. Ha 113-ast ajánlanak hozzá, akkor valszeg azzal mûködik rendesen.
Az, hogy a mostani Jump Defense-d mûködik a mostani 118-as tengellyel, az azért lehet, mert a Jump Defense láncvonala láncvonala viszonylag kicsi (47,5mm vagy 48,5mm rémlik a Bike+ katalógusból) a hozzá ajánlott 113-as tengellyel, úgyhogy, ha 118-asra teszed, legfeljebb beáll a manapság szokványos, 50mm körüli láncvonal...
De ha a Truva láncvonala már eleve 50mm a hozzá ajánlott 113-assal (ennek azért nézz utána), akkor lehet, hogy 118-asra rakva már kijjebb lesz a nagytányér, mint a papucs...
Ettõl persze még megveheted, csak akkor vegyél hozzá 113-as tengelyhosszú monot is. (Bár, ha már a hajtómûvet meg a monot is cserélned kel, elgondolkozhatnál az ISIS-nél korszerûbb, tartósabb megoldáson is...)
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!