Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#3981
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,689 posts
Jó, igazad van ! Kérdezzen csak.
De azért elég sok oldal vagy könyv van, ami elmagyarázza a bringa részeit. Szóval, lehet önállóan is keresni, tanulni. Nem csak és kizárólag a Bikemag fórumtól várni a megváltást mindenre.

szerk: támvilla az a váz csõ, ami a hajtókar csapágytól megy hátra a hátsókerékhez. Asszem.

Nem nyert ! Az a láncvilla.
A támvilla az, ami a fogaskeréktõl megy föl a nyeregcsõig, amin a v-fék van.
Marci

#3982
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

És fórumozni sem tudsz ! :P
15 percen belül a "Bejegyzés módosítása" gombbal hozzáírhatod az új gondolataid.

Támvilla, papucs, váltótartó fül.... Micsoda titkos tudást sejtetõ fogalmak. Azért minden egyes új fogalmat ne kelljen már elmagyarázni ! Ha meg ilyen alap dolgokat sem tudsz, akkor ne akard már cserélgetni az alkatrészeket. Mi ez itt, OKJ-s bringajavító szabadegyetem távoktatásban ?
Amúgy meg, aranyos vagy, hogy imádsz bringázni és hogy érdeklõdsz de hogy oldalak óta csak a te fogaskerekeddel és láncoddal van elfoglalva a fórum, az kezd kicsit sok lenni. Mert bármilyen tanácsot is kapsz, úgysem érted.
Érted ?


szerintem nem kell így felkapni a vizet, pont az a fórum lényege, hogy bári kérdezhet

az, hogy papucs, meg támvilla nem olyan fogalmak, amit oktatnak elemi iskolában

#3983
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,689 posts

Komoly fogalomzavarban szenvedek. :(
- nem tudom mi az a támvilla
- fogaskeréknél lévõ papucs fogalmam sincs, hogy micsoda
- váltótartó fület sem tudom


És fórumozni sem tudsz ! :P
15 percen belül a "Bejegyzés módosítása" gombbal hozzáírhatod az új gondolataid.

Támvilla, papucs, váltótartó fül.... Micsoda titkos tudást sejtetõ fogalmak. Azért minden egyes új fogalmat ne kelljen már elmagyarázni ! Ha meg ilyen alap dolgokat sem tudsz, akkor ne akard már cserélgetni az alkatrészeket. Mi ez itt, OKJ-s bringajavító szabadegyetem távoktatásban ?
Amúgy meg, aranyos vagy, hogy imádsz bringázni és hogy érdeklõdsz de hogy oldalak óta csak a te fogaskerekeddel és láncoddal van elfoglalva a fórum, az kezd kicsit sok lenni. Mert bármilyen tanácsot is kapsz, úgysem érted.
Érted ?
Amúgy, semmi baja annak a láncolajnak. A Shimano Wet Lube is szedni fogja a koszt.
Marci

#3984
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Befújni? Mivel? Gondolom nem olajra gondoltál.


Igazából azért írtam fújást, mert jelenleg teflonos olaj sprét használok. A következõ nekem is vmi csöpögtetõs lesz, az praktikusabb. Nekem a vastagabb olaj gyûjtötte szépen a koszt.

szerk: támvilla az a váz csõ, ami a hajtókar csapágytól megy hátra a hátsókerékhez. Asszem. Papucsról gõzöm sincs, váltótartó fül a vázon van, amire csavarozva van a váltó.

#3985
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Nem súrolja a lánc a támvillát ebben az áttételben?Szóval nincs túl közel a kicsi fogaskereked a papucshoz?A váltótartó füled nem görbül befelé , vagy esetleg nincs megtekeredve?Ezek mind okozhatják.


Komoly fogalomzavarban szenvedek. :(
- nem tudom mi az a támvilla
- fogaskeréknél lévõ papucs fogalmam sincs, hogy micsoda
- váltótartó fület sem tudom

#3986
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

-ha rátapad a láncra valami, akkor ott az olaj is fura lehet, 10w40-es motorolaj, vagy mi? Túl sûrû. Wd40 az alja, amit használj (azzal inkább lemosni árdemes)...


Most ezzel olajozok:
Feltöltött kép

Testbike-on sokan írják, hogy extrém módon gyûjti a koszt. Ugyanezt tapasztalom. Ki akarom próbálni azt a Shimano Wet Lube-t. WD40-el csak takarítani szoktam, amikor már nagyon retek. Mást sosem használtam.

Bicajozás után töröld át ronggyal, majd fújd be, következõ bicajozás elött pedig töröld le a felesleget.
Befújni? Mivel? Gondolom nem olajra gondoltál.

#3987
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

Szuper! És tényleg, még én magam írtam lent, hogy a HG50 nincs korróziógátlóval ellátva. Csak a HG70 és attól felfelé.

Fogak is rendben van látszatra? Már az sem egy üdítõ látvány.
Mod: látom, lentebb vannak hozzáolvasok. Így semmi. :)


stellaz: egy gyári HG50 van rajta.


a hg50 az jó lánc, és sokat elmegy


amúgy, ha ez megnyutat, az enyém is rocog néha, meg már szarul is vált, de én úgy intézem el, hogy le**arom :)

#3988
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
IAmSpecialized:

-egy bbb láncnyúlásmérõ 900ft, arra jó, h meg tudd mondani, cserés-e a lánc, vagy sem. Egyébként pont ennyit ér meg, és nem többet. 25 ájróért már olyan, h le is pippant? :)

-ha rátapad a láncra valami, akkor ott az olaj is fura lehet, 10w40-es motorolaj, vagy mi? Túl sûrû. Wd40 az alja, amit használj (azzal inkább lemosni árdemes), de inkább vmi teflonos cuccot. Persze a bicaj árától is függ, ki-mit használ. Bicajozás után töröld át ronggyal, majd fújd be, következõ bicajozás elött pedig töröld le a felesleget. Összesen 5 perc. Idõnként a racsnit is érdemes ronggyal tisztítani. A net tele van láncpucolós cikkekkel. Plö: Lánckarbantartás - Kerékpáros Blog - Minden, ami kerékpár

#3989
DannyL81

DannyL81

    Dancó a hegyről...

  • fórumtag
  • 1,373 posts
  • LocationVeresegyház
Nincs annak a gépnek semmi baja, nincs elkopva semmi, állítsd be rendesen és ne használd keresztbe a láncot. Azt jónapot!

#3990
habda1

habda1

    vendég

  • fórumtag
  • 227 posts

Egyébként elõl a nagy fogaskerék, hátul a 7. fogaskeréken iszonyatosan rezonál az egész bringa. De már a kezdetektõl.


Nem súrolja a lánc a támvillát ebben az áttételben?Szóval nincs túl közel a kicsi fogaskereked a papucshoz?A váltótartó füled nem görbül befelé , vagy esetleg nincs megtekeredve?Ezek mind okozhatják.

#3991
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Nincs azzal semmi baj, amíg a láncnyúlásmérõ bele nem esik. Pár hozzászólással korábban is említették, hogy az olcsóbb láncok nincsenek bevonva felületi korróziónak ellenálló anyaggal. Ezért néz ki a tied is úgy, ahogy. Hamarabb fog szétnyúlni, mintsem a rozsda megegye, ebben biztos lehetsz. A leírtak alapján a váltástechnikád is gépbarát.


Szuper! És tényleg, még én magam írtam lent, hogy a HG50 nincs korróziógátlóval ellátva. Csak a HG70 és attól felfelé.

Fogak is rendben van látszatra? Már az sem egy üdítõ látvány.
Mod: látom, lentebb vannak hozzáolvasok. Így semmi. :)


stellaz: egy gyári HG50 van rajta.

#3992
szabop27

szabop27

    vendég

  • fórumtag
  • 71 posts
Nincs azzal semmi baj, amíg a láncnyúlásmérõ bele nem esik. Pár hozzászólással korábban is említették, hogy az olcsóbb láncok nincsenek bevonva felületi korróziónak ellenálló anyaggal. Ezért néz ki a tied is úgy, ahogy. Hamarabb fog szétnyúlni, mintsem a rozsda megegye, ebben biztos lehetsz. A leírtak alapján a váltástechnikád is gépbarát.

#3993
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts

az elsõ, hogy vegyélk egy láncnyúlásmérõt, és csak az szerint cserélj, ne hasra ütve...
Ha veszek (már pedig fogok), akkor egyszer akarok költeni rá és igazán jót akarok.

Tudod hogy mi a láncnyúlás mérõ az esetek 98%-ban egy darab lemez amibõl egy présgép óránként vagy ezret kiköp, és a végén felület kezelik és matricázzák. Az hogy az általad kinézett drágább, semmit nem jelent szerinted mit számít az hogy tudod hogy 0.6 vagy 0.65% a nyúlás? Semmit, persze te tudod mire szórod a pénzed.
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#3994
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,275 posts
azért egy láncnyúlásmérõ nem akkora ûrtecnika hogy max 1500-1800 Ft-nál többet kéne érte adni

ed : kolléga beelõzött, míg lenyeltem a kv-t :)
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#3995
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
egy sima bbb láncnyúlás mérõ is igen jó szolgálatot tesz 900 ft-ért...

amúgy én nem látom, hogy ez a fogsor el lenne kopva

milyen lánc van rajta? egy olcsó lánc az tud rocogni rendesen

#3996
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts
az elsõ, hogy vegyélk egy láncnyúlásmérõt, és csak az szerint cserélj, ne hasra ütve...
Ha veszek (már pedig fogok), akkor egyszer akarok költeni rá és igazán jót akarok. Park Tool CC-2 láncnyúlás mérõt szeretnék majd, de ez 25 EUR. Shimano HG50 lánc pedig csak 10 EUR. Most kivételesen nem hallgatok rád (rátok). Sok mindent akarok most venni, vagy láncot veszek, vagy semmit, mert a CC-2 most nem fér bele. De késõbb mindenképpen szeretnék egy láncnyúlás mérõt.

...vagy keresztbe váltasz, ami kerülni kell...
3/7-ben az elejétõl csinálja, szóval ezt kihúznám. Viszont keresztbe minimálisan szoktam sajnos, mert úgy érzem, hogy muszáj (nincs minden sebességre szabályos fokozat). Bizonyos sebességnél az 1/4-t jobban szeretem, mint a 2/1-et. Elõl a kis fogaskerék, hátul a négyes már szerintem keresztbeváltás (3-ig nem?!). Elõl középen pedig úgy tudom kerülni kéne hátul az elsõ kettõt és az utolsó kettõt. Elõl nagy fogaskerék esetén pedig gondolom csak 5-8 között váltsak hátul.

(tehát elöl nagy, hátul nagy az felejtõs)
Ilyen soha nem volt. És fordítva sem. Elõl kicsi, hátul kicsi sem. Egyel feljebb részleteztem, hogy hogy vélekedek a keresztbeváltásról. De lehet túlreagáltam és rosszul tudom az erre vonatkozó szabályokat.

vagy rossz a váltó beállításod...
Ez tuti jó. Vagyis elvileg tuti jó. Mindig olyan jól beállítják ahova viszem, hogy álom tekerni, váltani. Kivéve a 3/7, a 3x8-as bringámon. Nem tudnak vele mit csinálni.

...és ami még elõfordulhat, hogy túl sok olajat teszel a láncra és nem törlöd le rendesen...
Azóta megpróbálom minél jobban letörölni, amióta egyszer úgy jöttem haza, hogy minden létezõ homok ráragadt és alig bírtam letakarítani. Az elején még a hátsó fogsort is bekentem olajjal (fogkefével). Ilyenkor jövök rá, amikor azt mondják, hogy kezdésnek jó bringa lesz. Egy fél milliós bicót ezek alapján szétcsesznék (ezen már igen drága lenne cserélni az alkatrészeket :) ). De nem azért, mert nem foglalkozok vele, hanem mert nincs aki elmondja a trükköket, mire figyeljek. Menet közbe persze rájövök, de az pénzbe kerül.

Hogy miért gondolom, hogy valamit már cserélni kellene, egy jó makróval illusztrálom. Szerintem ez már gáz. A láncon az szerintem végig rozsda kívülrõl. Most van letakarítva teljesen.

Feltöltött kép

#3997
DannyL81

DannyL81

    Dancó a hegyről...

  • fórumtag
  • 1,373 posts
  • LocationVeresegyház
Szerintem is a beállításokkal lesz a gond. Fél éves gépnél nem szoktak tányért meg meg fogaskoszorút cserélni.

#3998
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

Volt, hogy már nekem is ugrott váltóbeállítás után, amikor amúgy minden pöpecnek tûnt. Igaz egyszer (talán kétszer?) fordult csak elõ kb. 100 km-en. Egyébként elõl a nagy fogaskerék, hátul a 7. fogaskeréken iszonyatosan rezonál az egész bringa. De már a kezdetektõl. És bizonyos fogaskerék kombinációkon szintén (de nem új korától). Ezek megszûnéséhez, fõleg a 3/7-es rezonancia miatt, mit (miket) kellene cserélni? Kazetta+ lánc?
[Az elsõ Altus váltó is szúrja a szemem. Szívem szerint oda is tennék egy Alivio-t. Nem olyan drága.]

DannyL81: igen, pont fél éves a drágám. :)


az elsõ, hogy vegyélk egy láncnyúlásmérõt, és csak az szerint cserélj, ne hasra ütve, egy lánc futhat 1500 km-t is, és 6000-et is mielõtt cserélni kéne

a rezonancia 3 illetve 4 dolgoból származhat, vagy keresztbe váltasz, ami kerülni kell (tehát elöl nagy, hátul nagy az felejtõs), vagy rossz a váltó beállításod

vagy ami még lehet, hogy vacak minõségû a lánc, azt a legközelebbi cserénél lehet megoldani, közepes minõségû láncok már nem csinálnak ilyet

és ami még elõfordulhat, hogy túl sok olajat teszel a láncra és nem törlöd le rendesen, legalábbis nekem akkor is szokott kicsit rocogni egy ideig

#3999
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

nekem az alivio sor a 4. láncát viszi és most már addig lesz rajta, amíg el nem kezd ugrani


Volt, hogy már nekem is ugrott váltóbeállítás után, amikor amúgy minden pöpecnek tûnt. Igaz egyszer (talán kétszer?) fordult csak elõ kb. 100 km-en. Egyébként elõl a nagy fogaskerék, hátul a 7. fogaskeréken iszonyatosan rezonál az egész bringa. De már a kezdetektõl. És bizonyos fogaskerék kombinációkon szintén (de nem új korától). Ezek megszûnéséhez, fõleg a 3/7-es rezonancia miatt, mit (miket) kellene cserélni? Kazetta+ lánc?
[Az elsõ Altus váltó is szúrja a szemem. Szívem szerint oda is tennék egy Alivio-t.]

DannyL81: igen, pont fél éves a drágám. :)

#4000
DannyL81

DannyL81

    Dancó a hegyről...

  • fórumtag
  • 1,373 posts
  • LocationVeresegyház

Szóval ez nem ilyen egyszerû, hogy új lánc és minden megint baba? Mit kell(ene) ilyenkor vele cserélni? Kazettát (hátsó fogaskerék sort)/hogy hívják ezt ( :) )? Végül is egy Alivio sor csak 10-12 EUR.

Van már fél éve, hogy megvetted a Trek-ed? :)