Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#3441
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás
Jah, és még annyi, hogy Rohloffal van kenve.

#3442
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni, mert tanácstalan vagyok mint egy kisközség.
Adva vagyon egy Shimano LX 9-es fogaskoszorú, Shimano XT RD-M761 hátsó váltó, Truvativ hajtómûvel és egy KMC X9 Gols lánc. Általánosságban a hajtómûvön a középsõ fogaskeréken tartom a láncot.
A bajom a cuccal az, hogy a fogaskoszorún az 1-2-3-as fogaskeréken jó minden, de ha ennél nagyobb fogaskerékre váltok akkor recsegni kezd az egész, mintha egy marék homokot szórtak volna a láncra. Van olyan fokozat, ahol elég hangosan hallani is, van ahol csak a talpamban érzem a pedálon keresztül, hogy valami nem ok. Beállítottam már én is meg egy bicószerelõhöz is szoktam vinni, olyan pontosan vált utána mint a fene, de ez a recsegés megmarad. :(
Mondta nekem régebben egy másik szaki, hogy szerinte ez a lánc csak 8-as rendszerekre van, mert neki vastagnak tûnik, így mindig beleér a mellette lévõ fogaskerékbe, ami ellen nem tud csinálni semmit. Szerinte itt már tized miliméter vastagságok is számítanak és csak valami Shimano lánccal lesz jó csak.
Kopottság sem jöhet szóba sztem (de ha gondoljátok csinálok majd képet szemléltetésként), mert a fogaskoszorú és a lánc egy éves, a váltó 2, a hajtókar meg mondjuk már vagy 5-6, de affene se tudja. Én úgy látom ráfekszik a lánc szépen.

Ötletek, kérdés?

#3443
fingopárna

fingopárna

    újonc

  • fórumtag
  • 10 hozzászólás
Szia!

Megpróbálok képet feltenni délután a racsniról.
A megszokott a "régi" Shimano racsni ami teljes egészében le jön a hátsó agyról szét lehet szedni a bal menetes anya kitekerése után és rendesen kitisztítva össze lehet rakni.
Már nagyon régóta kerékpározom, csak eddig az országúti volt az egyetlen megoldás, viszont a fiam unszolására kipróbáltam a hegyi kerékpározást és nagyon tetszett.
És ehhez vettem ezt a kerékpárt és eddig is sokat használtam de mostmár javításra szorul.

#3444
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás
Egyszerûen lazítsd meg a kereket tartó csavart, húzd hátrébb a kereket és szorítsd meg újra. Arra figyelj, hogy a kerék ne ferdén legyen.

Lánccal kapcsolatban ezt olvasd el Chain Maintenance (ha kell és ráguglizol magyarul is megtalálod)

OK akkor megpróbálom úgy beállítani a hátsó kereket, hogy kb 1,2cm-t mozogjon a lánc összesen, remélem nem fogom elállítani az agyváltót. Kicsit még félek hozzányúlni, még tanulmányozom a Nexus 8 lelki világát.
Nem látok patentszemet a láncon tök ugyanolyan mindegyik szem, és csap is. Tüzetesen megnéztem mindkét oldalát a láncnak. Akkor valószínû, hogy láncbontó kell majd hozzá, de az még odébb van.
Hát gondolom a lánc élettartama nagyban függ attól, hogy milyen anyagból készült. Nyilván amelyik biliacélból van az nem tart olyan soká, viszont hamarabb elkoptatja a fogaskerekeket nem? Bár nem ismerem annyira ezt a területet, lehet hogy nem jól mondom.



#3445
Sanya35

Sanya35

    vendég

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás

... A megoldás a váltókarnál lévõ tekerentyûvel történõ láncdobás-táv megváltoztatása volt.


Beszarok, ez okozhat ilyet? Köszi, kipróbálom!

#3446
BGery78

BGery78

    vendég

  • fórumtag
  • 53 hozzászólás
Köszi szépen a választ, és a segítséget! :D Nagyon valószínû, hogy igazad van, mert ez a bringa igaz, hogy 2009-es, de amikor megvettem akkor még csak 72km volt benne. Szerintem én azóta beletettem még 100km-t kb (nem tudom pontosan, mert nincs kilométerórám) úgyhogy nagyon is elképzelhetõ az amit mondasz, hogy most kopott össze a hajtás. Ez ugye láncfeszítõvel különösebben nem érzékelhetõ, de hát nekem az agyváltós gépen ilyen nincs csak csúszópapucs.

OK akkor megpróbálom úgy beállítani a hátsó kereket, hogy kb 1,2cm-t mozogjon a lánc összesen, remélem nem fogom elállítani az agyváltót. Kicsit még félek hozzányúlni, még tanulmányozom a Nexus 8 lelki világát.
Nem látok patentszemet a láncon tök ugyanolyan mindegyik szem, és csap is. Tüzetesen megnéztem mindkét oldalát a láncnak. Akkor valószínû, hogy láncbontó kell majd hozzá, de az még odébb van.
Hát gondolom a lánc élettartama nagyban függ attól, hogy milyen anyagból készült. Nyilván amelyik biliacélból van az nem tart olyan soká, viszont hamarabb elkoptatja a fogaskerekeket nem? Bár nem ismerem annyira ezt a területet, lehet hogy nem jól mondom.

#3447
ltsoma

ltsoma

    vendég

  • fórumtag
  • 85 hozzászólás

Sziasztok!

Még új vagyok a forumon ez az elsõ hozzászólásom.
Egy kéréssel fordulnék hozzátok, kb egy éve vásároltam az oldalom egy használt kerékpárt és szerettem volna kitisztítani a hátsó fogaskoszorú alatt lévõ racsnis házat.
Az eddig megszokott formában szerettem volna szétszedni de ez nem sikerült, a fogas kerekek lejöttek és a racsnis rész pedig fent maratt a hátsó agyon.
Gyorsan el kezdtemm keresgélni a netenn hogy is lehetne szétszedni de semmi érdemlegeset nem találtam.
A kerékrõl és az agyról annyit tudok, hogy Bontrager Race disc ha jól írom és amikor szétszedtem akkor 2db ipari csapágy volt benne.
(Bepróbálkoztam a szerelõvel is de õ azt mondta, hogy nem javítható és egy újat kell venni!)

Segítségeteket elõre is köszönöm Gábor


Szia!
Mit értesz az alatt, hogy a megszokott formában?
Kazettás racsnik elég változatosak, szintem minden márkát máshogy lehet szétszedni.
Kép valószínûleg segítene a megoldásban.
Egyébként "freehub body remove"-ra keress rá, youtubeon elég sokféle videó van, hátha megtalálod azt a rögzítésmódot ami a tieden is van

#3448
fingopárna

fingopárna

    újonc

  • fórumtag
  • 10 hozzászólás
Azt hittem, hogy a saját hozzáoszlásomból is tudok idézni de ez nem lehetséges.
Esetleg ha raknák fel képet az agyról lenne valaki aki segítene virtuálisan szétszedni?

Köszönöm

#3449
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás
Biztos vagyok benne, hogy csupán arról van szó, hogy az alkatrészek most koptak össze és a lánc most fekszik fel rendesen mindkét fogaskerékre, ezért van a hirtelen lazulás. A hátsó kereket annyira húzd hátra, hogy középen a lánc durván 1.2 cm-t mozogjon (összesen fel-le). Biztos vagyok benne, hogy utána sokáig nem kell állítanod rajta. Ha nincs a láncon patentszem akkor láncbontóval tudod levenni, feltenni (olvass utána). Milyen láncot érdemes venni? Én személy szerint olcsó láncokat preferálom és inkább sûrûbben cserélem (akkor se kell legalább megpucolnom), nem hiszem, hogy egy 3x árú lánc 3x annyit bírna.

Hát lehet hogy brutális mértékû a mérési hibám, de hát egy mérõszalag az ugye nem tolómérõ, és így sokat nem várhatunk tõle... :D Most visszamértem a láncot valóban rosszul mértem, mert nem volt 1mm nyúlás benne, hanem csak kb. a fele, 0,5mm tehát kb. 305,5-305,6mm a "helyes" érték, ha jól láttam. Az igazi megoldás egy láncnyúlásmérõ lenne.
Amúgy nekem a középsõ tengely és a láncvilla távolsága 44,5cm, és nekem is 0,4% jött ki. Hát elég hamar leamortizálódott ez a lánc. Abban segítsetek kérlek, hogy ha ez tönkremegy, akkor mit vegyek helyette, és hogyan rakjam fel? Köszi.

Szerk: Még egy kérdésem lenne, hogy ha a kerékanyákat kilazítom akkor a láncot mennyire feszítsem most meg? Mennyit mozoghat kb. a lánc?



#3450
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 hozzászólás
Sanya35,
nekem ez nagyon ismerõs, azzal a különbséggel, hogy nálam a harmadiknál csinálta egy 3*10-es rendszeren egy XT hátsó váltó. A megoldás a váltókarnál lévõ tekerentyûvel történõ láncdobás-táv megváltoztatása volt. Arra sajnos nem emlékszem, hogy ezt csökkenteni vagy növelni kellett. Lényeg hogy eltekered az egyik irányba, mondjuk, fél-háromnegyed fordulatot, oszt vagy javul a helyzet, vagy rosszabbodik. :) Utóbbi esetben értelemszerûen a másik irányba kell korrigálni.

#3451
BGery78

BGery78

    vendég

  • fórumtag
  • 53 hozzászólás
Hát lehet hogy brutális mértékû a mérési hibám, de hát egy mérõszalag az ugye nem tolómérõ, és így sokat nem várhatunk tõle... :D Most visszamértem a láncot valóban rosszul mértem, mert nem volt 1mm nyúlás benne, hanem csak kb. a fele, 0,5mm tehát kb. 305,5-305,6mm a "helyes" érték, ha jól láttam. Az igazi megoldás egy láncnyúlásmérõ lenne.
Amúgy nekem a középsõ tengely és a láncvilla távolsága 44,5cm, és nekem is 0,4% jött ki. Hát elég hamar leamortizálódott ez a lánc. Abban segítsetek kérlek, hogy ha ez tönkremegy, akkor mit vegyek helyette, és hogyan rakjam fel? Köszi.

Szerk: Még egy kérdésem lenne, hogy ha a kerékanyákat kilazítom akkor a láncot mennyire feszítsem most meg? Mennyit mozoghat kb. a lánc?

#3452
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.636 hozzászólás
ekes hajtas cserejehez eleg egy gumikalapacs es egy francia kulcs.
lecsavarod az ekrol a biztosito anyat es gumikalapacsal kiutod az eket majd lekapod a karokat.
es ha mar ugyis ott vagy beallithatod a tengely konuszat is ha szugseges.
(a neten Thompson bottom bracket neven talalod meg ezt a rendszert)


ehhez nem kell oreg szaki.de ha nagyon kell a segitseg es boltban csak radtukmalnakmindenszart akkor hozd el hozzam megmutatom hogy kell ezeket dedelgetni.

regi/hibas agyvaltokat veszek.


#3453
anarchos

anarchos

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás
Sziasztok!

Biztos megin meg leszek kövezve, hogy rossz helyre írom a témámat, pedig igyekszem figyelni...A lényeg: nagyjából a 70-es évekbõl származó, francia Motobecane bicajom van, ékes technikájú hajtókarral. A hajtókar biztosan cserére szorul, de az eddig megkérdezett szakemberek szinte mindent kicseréltetnének velem, ami a hajtómûhöz tartozik - erre nemcsak pénzem nincs, hanem az új alkatrész sem jobb biztosan az eredetinél. Az a kérdésem, hogy tudtok-e itt Pesten egy idõsebb szerelõt, aki hajlandó és tud is ékes hajtókarral foglalkozni? Köszi a figyelmetek. Üdvözlettel János

#3454
fingopárna

fingopárna

    újonc

  • fórumtag
  • 10 hozzászólás
Sziasztok!

Még új vagyok a forumon ez az elsõ hozzászólásom.
Egy kéréssel fordulnék hozzátok, kb egy éve vásároltam az oldalom egy használt kerékpárt és szerettem volna kitisztítani a hátsó fogaskoszorú alatt lévõ racsnis házat.
Az eddig megszokott formában szerettem volna szétszedni de ez nem sikerült, a fogas kerekek lejöttek és a racsnis rész pedig fent maratt a hátsó agyon.
Gyorsan el kezdtemm keresgélni a netenn hogy is lehetne szétszedni de semmi érdemlegeset nem találtam.
A kerékrõl és az agyról annyit tudok, hogy Bontrager Race disc ha jól írom és amikor szétszedtem akkor 2db ipari csapágy volt benne.
(Bepróbálkoztam a szerelõvel is de õ azt mondta, hogy nem javítható és egy újat kell venni!)

Segítségeteket elõre is köszönöm Gábor

#3455
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás
Meglepõen pontos a mérésed: Elemi trigonometriával számolva: 46 cm láncvillahossznál a +2cm lácmozgás 0,38%-os nyúlást jelent...

Ebben brutális mértékû mérési hiba lehet. A lánc lógásából megmondom, hogy az a lánc még bõven használható.
Ha pontos a mérésed akkor kb 0,4-e a láncod nyúlása. 0,75-nél érdemes cserélni.



#3456
Sanya35

Sanya35

    vendég

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás
Sziasztok!

Olyan gondom lenne, hogy egy bizonyos váltóállásnál (8 sebességes rendszeren elöl legnagyobb, hátul a második legkisebb lánckerék) mint ha ugrana a lánc. Igazából nem úgy ugrik, mint mikor kopottak a lánckerekek és új láncot tesz fel az ember, hanem roppan, pattan valami hátul és arra a kis pillanatra egy picit megszalad a hajtókar .... ugrásnál sokkal nagyobb luftot tekernék, mint ami ezzel a roppanással jár ...
Elöl középsõ tányér, hátul ugyanúgy a második legkisebb lánckerék esetén ez nem jelentkezik. Sõt, az összes többi váltóállás kombinációban sem jelentkezik.
Ez miez? :confused:

#3457
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Sziasztok!

Köszi szépen mindenki válaszát! Tegnap este már nem volt affinitásom hozzá, de ma megmértem a láncot, hogy mennyit kopott el, ill. mennyire "nyúlt" meg. Láncnyúlásmérõm sajnos nincsen, így egy mérõszalaggal tudtam megmérni az egy láb hosszú láncdarab hosszát. A mérõszalagot a mérés elõtt összehasonlítottam a tolómérõmmel és pontosnak mondható. 15cm hosszt tudtam vele kalibrálni, és az osztások pontosan a tolómérõ pofáinál voltak. A mérést a 10cm-s osztástól kezdtem, hogy a mérõszalag elején lévõ hajlított kotyogó alkatrész ne szóljon bele a mérésbe. Nos a mérési eredmény a következõ lett: 306mm tehát ezen a hosszon majdnem 1mm-t nyúlt. Véleményetek szerint milyen ez a lánc? Elég még hátrébb tolni a kereket, vagy kuka? Köszi.

Ebben brutális mértékû mérési hiba lehet. A lánc lógásából megmondom, hogy az a lánc még bõven használható.

Ha pontos a mérésed akkor kb 0,4-e a láncod nyúlása. 0,75-nél érdemes cserélni.


A sebesség mindent megold.

 


#3458
BGery78

BGery78

    vendég

  • fórumtag
  • 53 hozzászólás
Sziasztok!

Köszi szépen mindenki válaszát! Tegnap este már nem volt affinitásom hozzá, de ma megmértem a láncot, hogy mennyit kopott el, ill. mennyire "nyúlt" meg. Láncnyúlásmérõm sajnos nincsen, így egy mérõszalaggal tudtam megmérni az egy láb hosszú láncdarab hosszát. A mérõszalagot a mérés elõtt összehasonlítottam a tolómérõmmel és pontosnak mondható. 15cm hosszt tudtam vele kalibrálni, és az osztások pontosan a tolómérõ pofáinál voltak. A mérést a 10cm-s osztástól kezdtem, hogy a mérõszalag elején lévõ hajlított kotyogó alkatrész ne szóljon bele a mérésbe. Nos a mérési eredmény a következõ lett: 306mm tehát ezen a hosszon majdnem 1mm-t nyúlt. Véleményetek szerint milyen ez a lánc? Elég még hátrébb tolni a kereket, vagy kuka? Köszi.

#3459
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Nem lehet, hogy elmozdult a hátsó kereked ? Ennyit nem nyúlhat a lánc néhány km alatt.


Dehogynem. :)

Attól, hogy a két lánckerék között, középen 1 cm helyett 3-at mozog a lánc nem biztos, hogy kuka éretté vált. Ehhez elég lehet 1-2 mm "nyúlás"(kopás) az egész lánc hosszában. Részben azért van csúszópapucs a nem láncváltós bringákon, hogy utána lehessen állítani a láncfeszességet. A megfelelõ láncfeszesség, és a lánc rendszeres karbantartása mellett egy jó minõségû 1 sebességes láncot biztosan elég 2000 km után cserélni.
Szerintem jó még az a lánc, csak állíts utána. Emiatt felesleges a szíjhajtás.


Ez a jó válasz. A lánc feszességét rendszeresen be kell állítani.


A sebesség mindent megold.

 


#3460
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás
Attól, hogy a két lánckerék között, középen 1 cm helyett 3-at mozog a lánc nem biztos, hogy kuka éretté vált. Ehhez elég lehet 1-2 mm "nyúlás"(kopás) az egész lánc hosszában. Részben azért van csúszópapucs a nem láncváltós bringákon, hogy utána lehessen állítani a láncfeszességet. A megfelelõ láncfeszesség, és a lánc rendszeres karbantartása mellett egy jó minõségû 1 sebességes láncot biztosan elég 2000 km után cserélni.
Szerintem jó még az a lánc, csak állíts utána. Emiatt felesleges a szíjhajtás.