Jelentkezz be Regisztrálj

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)
#3441
Posted 2013. August 07. - 11:08

#3442
Posted 2013. August 07. - 10:33

Egy kis segítséget szeretnék kérni, mert tanácstalan vagyok mint egy kisközség.
Adva vagyon egy Shimano LX 9-es fogaskoszorú, Shimano XT RD-M761 hátsó váltó, Truvativ hajtómûvel és egy KMC X9 Gols lánc. Általánosságban a hajtómûvön a középsõ fogaskeréken tartom a láncot.
A bajom a cuccal az, hogy a fogaskoszorún az 1-2-3-as fogaskeréken jó minden, de ha ennél nagyobb fogaskerékre váltok akkor recsegni kezd az egész, mintha egy marék homokot szórtak volna a láncra. Van olyan fokozat, ahol elég hangosan hallani is, van ahol csak a talpamban érzem a pedálon keresztül, hogy valami nem ok. Beállítottam már én is meg egy bicószerelõhöz is szoktam vinni, olyan pontosan vált utána mint a fene, de ez a recsegés megmarad.

Mondta nekem régebben egy másik szaki, hogy szerinte ez a lánc csak 8-as rendszerekre van, mert neki vastagnak tûnik, így mindig beleér a mellette lévõ fogaskerékbe, ami ellen nem tud csinálni semmit. Szerinte itt már tized miliméter vastagságok is számítanak és csak valami Shimano lánccal lesz jó csak.
Kopottság sem jöhet szóba sztem (de ha gondoljátok csinálok majd képet szemléltetésként), mert a fogaskoszorú és a lánc egy éves, a váltó 2, a hajtókar meg mondjuk már vagy 5-6, de affene se tudja. Én úgy látom ráfekszik a lánc szépen.
Ötletek, kérdés?
#3443
Posted 2013. August 06. - 09:46

Megpróbálok képet feltenni délután a racsniról.
A megszokott a "régi" Shimano racsni ami teljes egészében le jön a hátsó agyról szét lehet szedni a bal menetes anya kitekerése után és rendesen kitisztítva össze lehet rakni.
Már nagyon régóta kerékpározom, csak eddig az országúti volt az egyetlen megoldás, viszont a fiam unszolására kipróbáltam a hegyi kerékpározást és nagyon tetszett.
És ehhez vettem ezt a kerékpárt és eddig is sokat használtam de mostmár javításra szorul.
#3444
Posted 2013. August 06. - 09:37

Lánccal kapcsolatban ezt olvasd el Chain Maintenance (ha kell és ráguglizol magyarul is megtalálod)
OK akkor megpróbálom úgy beállítani a hátsó kereket, hogy kb 1,2cm-t mozogjon a lánc összesen, remélem nem fogom elállítani az agyváltót. Kicsit még félek hozzányúlni, még tanulmányozom a Nexus 8 lelki világát.
Nem látok patentszemet a láncon tök ugyanolyan mindegyik szem, és csap is. Tüzetesen megnéztem mindkét oldalát a láncnak. Akkor valószínû, hogy láncbontó kell majd hozzá, de az még odébb van.
Hát gondolom a lánc élettartama nagyban függ attól, hogy milyen anyagból készült. Nyilván amelyik biliacélból van az nem tart olyan soká, viszont hamarabb elkoptatja a fogaskerekeket nem? Bár nem ismerem annyira ezt a területet, lehet hogy nem jól mondom.
#3445
Posted 2013. August 06. - 08:08

... A megoldás a váltókarnál lévõ tekerentyûvel történõ láncdobás-táv megváltoztatása volt.
Beszarok, ez okozhat ilyet? Köszi, kipróbálom!
#3446
Posted 2013. August 05. - 23:03


OK akkor megpróbálom úgy beállítani a hátsó kereket, hogy kb 1,2cm-t mozogjon a lánc összesen, remélem nem fogom elállítani az agyváltót. Kicsit még félek hozzányúlni, még tanulmányozom a Nexus 8 lelki világát.
Nem látok patentszemet a láncon tök ugyanolyan mindegyik szem, és csap is. Tüzetesen megnéztem mindkét oldalát a láncnak. Akkor valószínû, hogy láncbontó kell majd hozzá, de az még odébb van.
Hát gondolom a lánc élettartama nagyban függ attól, hogy milyen anyagból készült. Nyilván amelyik biliacélból van az nem tart olyan soká, viszont hamarabb elkoptatja a fogaskerekeket nem? Bár nem ismerem annyira ezt a területet, lehet hogy nem jól mondom.
#3447
Posted 2013. August 05. - 22:55

Sziasztok!
Még új vagyok a forumon ez az elsõ hozzászólásom.
Egy kéréssel fordulnék hozzátok, kb egy éve vásároltam az oldalom egy használt kerékpárt és szerettem volna kitisztítani a hátsó fogaskoszorú alatt lévõ racsnis házat.
Az eddig megszokott formában szerettem volna szétszedni de ez nem sikerült, a fogas kerekek lejöttek és a racsnis rész pedig fent maratt a hátsó agyon.
Gyorsan el kezdtemm keresgélni a netenn hogy is lehetne szétszedni de semmi érdemlegeset nem találtam.
A kerékrõl és az agyról annyit tudok, hogy Bontrager Race disc ha jól írom és amikor szétszedtem akkor 2db ipari csapágy volt benne.
(Bepróbálkoztam a szerelõvel is de õ azt mondta, hogy nem javítható és egy újat kell venni!)
Segítségeteket elõre is köszönöm Gábor
Szia!
Mit értesz az alatt, hogy a megszokott formában?
Kazettás racsnik elég változatosak, szintem minden márkát máshogy lehet szétszedni.
Kép valószínûleg segítene a megoldásban.
Egyébként "freehub body remove"-ra keress rá, youtubeon elég sokféle videó van, hátha megtalálod azt a rögzítésmódot ami a tieden is van
#3448
Posted 2013. August 05. - 22:36

Esetleg ha raknák fel képet az agyról lenne valaki aki segítene virtuálisan szétszedni?
Köszönöm
#3449
Posted 2013. August 05. - 22:26

Hát lehet hogy brutális mértékû a mérési hibám, de hát egy mérõszalag az ugye nem tolómérõ, és így sokat nem várhatunk tõle...
Most visszamértem a láncot valóban rosszul mértem, mert nem volt 1mm nyúlás benne, hanem csak kb. a fele, 0,5mm tehát kb. 305,5-305,6mm a "helyes" érték, ha jól láttam. Az igazi megoldás egy láncnyúlásmérõ lenne.
Amúgy nekem a középsõ tengely és a láncvilla távolsága 44,5cm, és nekem is 0,4% jött ki. Hát elég hamar leamortizálódott ez a lánc. Abban segítsetek kérlek, hogy ha ez tönkremegy, akkor mit vegyek helyette, és hogyan rakjam fel? Köszi.
Szerk: Még egy kérdésem lenne, hogy ha a kerékanyákat kilazítom akkor a láncot mennyire feszítsem most meg? Mennyit mozoghat kb. a lánc?
#3450
Posted 2013. August 05. - 20:07

nekem ez nagyon ismerõs, azzal a különbséggel, hogy nálam a harmadiknál csinálta egy 3*10-es rendszeren egy XT hátsó váltó. A megoldás a váltókarnál lévõ tekerentyûvel történõ láncdobás-táv megváltoztatása volt. Arra sajnos nem emlékszem, hogy ezt csökkenteni vagy növelni kellett. Lényeg hogy eltekered az egyik irányba, mondjuk, fél-háromnegyed fordulatot, oszt vagy javul a helyzet, vagy rosszabbodik.

#3451
Posted 2013. August 05. - 19:17


Amúgy nekem a középsõ tengely és a láncvilla távolsága 44,5cm, és nekem is 0,4% jött ki. Hát elég hamar leamortizálódott ez a lánc. Abban segítsetek kérlek, hogy ha ez tönkremegy, akkor mit vegyek helyette, és hogyan rakjam fel? Köszi.
Szerk: Még egy kérdésem lenne, hogy ha a kerékanyákat kilazítom akkor a láncot mennyire feszítsem most meg? Mennyit mozoghat kb. a lánc?
#3452
Posted 2013. August 05. - 16:52

lecsavarod az ekrol a biztosito anyat es gumikalapacsal kiutod az eket majd lekapod a karokat.
es ha mar ugyis ott vagy beallithatod a tengely konuszat is ha szugseges.
(a neten Thompson bottom bracket neven talalod meg ezt a rendszert)
ehhez nem kell oreg szaki.de ha nagyon kell a segitseg es boltban csak radtukmalnakmindenszart akkor hozd el hozzam megmutatom hogy kell ezeket dedelgetni.
regi/hibas agyvaltokat veszek.
#3453
Posted 2013. August 05. - 14:22

Biztos megin meg leszek kövezve, hogy rossz helyre írom a témámat, pedig igyekszem figyelni...A lényeg: nagyjából a 70-es évekbõl származó, francia Motobecane bicajom van, ékes technikájú hajtókarral. A hajtókar biztosan cserére szorul, de az eddig megkérdezett szakemberek szinte mindent kicseréltetnének velem, ami a hajtómûhöz tartozik - erre nemcsak pénzem nincs, hanem az új alkatrész sem jobb biztosan az eredetinél. Az a kérdésem, hogy tudtok-e itt Pesten egy idõsebb szerelõt, aki hajlandó és tud is ékes hajtókarral foglalkozni? Köszi a figyelmetek. Üdvözlettel János
#3454
Posted 2013. August 05. - 14:15

Még új vagyok a forumon ez az elsõ hozzászólásom.
Egy kéréssel fordulnék hozzátok, kb egy éve vásároltam az oldalom egy használt kerékpárt és szerettem volna kitisztítani a hátsó fogaskoszorú alatt lévõ racsnis házat.
Az eddig megszokott formában szerettem volna szétszedni de ez nem sikerült, a fogas kerekek lejöttek és a racsnis rész pedig fent maratt a hátsó agyon.
Gyorsan el kezdtemm keresgélni a netenn hogy is lehetne szétszedni de semmi érdemlegeset nem találtam.
A kerékrõl és az agyról annyit tudok, hogy Bontrager Race disc ha jól írom és amikor szétszedtem akkor 2db ipari csapágy volt benne.
(Bepróbálkoztam a szerelõvel is de õ azt mondta, hogy nem javítható és egy újat kell venni!)
Segítségeteket elõre is köszönöm Gábor
#3455
Posted 2013. August 05. - 13:42

Ebben brutális mértékû mérési hiba lehet. A lánc lógásából megmondom, hogy az a lánc még bõven használható.
Ha pontos a mérésed akkor kb 0,4-e a láncod nyúlása. 0,75-nél érdemes cserélni.
#3456
Posted 2013. August 05. - 10:16

Olyan gondom lenne, hogy egy bizonyos váltóállásnál (8 sebességes rendszeren elöl legnagyobb, hátul a második legkisebb lánckerék) mint ha ugrana a lánc. Igazából nem úgy ugrik, mint mikor kopottak a lánckerekek és új láncot tesz fel az ember, hanem roppan, pattan valami hátul és arra a kis pillanatra egy picit megszalad a hajtókar .... ugrásnál sokkal nagyobb luftot tekernék, mint ami ezzel a roppanással jár ...
Elöl középsõ tányér, hátul ugyanúgy a második legkisebb lánckerék esetén ez nem jelentkezik. Sõt, az összes többi váltóállás kombinációban sem jelentkezik.
Ez miez? :confused:
#3457
Posted 2013. August 05. - 10:05

Ebben brutális mértékû mérési hiba lehet. A lánc lógásából megmondom, hogy az a lánc még bõven használható.Sziasztok!
Köszi szépen mindenki válaszát! Tegnap este már nem volt affinitásom hozzá, de ma megmértem a láncot, hogy mennyit kopott el, ill. mennyire "nyúlt" meg. Láncnyúlásmérõm sajnos nincsen, így egy mérõszalaggal tudtam megmérni az egy láb hosszú láncdarab hosszát. A mérõszalagot a mérés elõtt összehasonlítottam a tolómérõmmel és pontosnak mondható. 15cm hosszt tudtam vele kalibrálni, és az osztások pontosan a tolómérõ pofáinál voltak. A mérést a 10cm-s osztástól kezdtem, hogy a mérõszalag elején lévõ hajlított kotyogó alkatrész ne szóljon bele a mérésbe. Nos a mérési eredmény a következõ lett: 306mm tehát ezen a hosszon majdnem 1mm-t nyúlt. Véleményetek szerint milyen ez a lánc? Elég még hátrébb tolni a kereket, vagy kuka? Köszi.
Ha pontos a mérésed akkor kb 0,4-e a láncod nyúlása. 0,75-nél érdemes cserélni.
A sebesség mindent megold.
#3458
Posted 2013. August 05. - 09:53

Köszi szépen mindenki válaszát! Tegnap este már nem volt affinitásom hozzá, de ma megmértem a láncot, hogy mennyit kopott el, ill. mennyire "nyúlt" meg. Láncnyúlásmérõm sajnos nincsen, így egy mérõszalaggal tudtam megmérni az egy láb hosszú láncdarab hosszát. A mérõszalagot a mérés elõtt összehasonlítottam a tolómérõmmel és pontosnak mondható. 15cm hosszt tudtam vele kalibrálni, és az osztások pontosan a tolómérõ pofáinál voltak. A mérést a 10cm-s osztástól kezdtem, hogy a mérõszalag elején lévõ hajlított kotyogó alkatrész ne szóljon bele a mérésbe. Nos a mérési eredmény a következõ lett: 306mm tehát ezen a hosszon majdnem 1mm-t nyúlt. Véleményetek szerint milyen ez a lánc? Elég még hátrébb tolni a kereket, vagy kuka? Köszi.
#3459
Posted 2013. August 04. - 22:20

Nem lehet, hogy elmozdult a hátsó kereked ? Ennyit nem nyúlhat a lánc néhány km alatt.
Dehogynem.

Attól, hogy a két lánckerék között, középen 1 cm helyett 3-at mozog a lánc nem biztos, hogy kuka éretté vált. Ehhez elég lehet 1-2 mm "nyúlás"(kopás) az egész lánc hosszában. Részben azért van csúszópapucs a nem láncváltós bringákon, hogy utána lehessen állítani a láncfeszességet. A megfelelõ láncfeszesség, és a lánc rendszeres karbantartása mellett egy jó minõségû 1 sebességes láncot biztosan elég 2000 km után cserélni.
Szerintem jó még az a lánc, csak állíts utána. Emiatt felesleges a szíjhajtás.
Ez a jó válasz. A lánc feszességét rendszeresen be kell állítani.
A sebesség mindent megold.
#3460
Posted 2013. August 04. - 22:09

Szerintem jó még az a lánc, csak állíts utána. Emiatt felesleges a szíjhajtás.