Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#2281
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Kb mennyit tekersz egy hónapban esetleg évben?
Versenyezni is készülsz vagy csak hobbiból építgeted a paripát?

 

Havi ~700-900 km, ~8000-12000 méter szinttel. Csak hobbiból.



#2282
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

Az összes váltós kerékpárnak "rossz" a láncvonala, egy tripla hajtóműé 50mm, egy hátsó soré ~43mm, direkt tervezik őket ilyenre, mert csak így működik használhatóan a rendszer.


Ezt amúgy inkább a 3*9-es bringán látom, a 3*6-oson jóval kevésbé érzékelhető. Feltételezem, a hátul lévő rengeteg lánckerék miatt tudják csak így megcsinálni, vagy használhatnának olyan vékony láncot, mint a papír, főleg egy 10-11-es sornál.

#2283
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Igazad van, elnézést a pongyolaságért.

 

Amire utalni szerettem volna: RelakS kolléga azt nehezményezte a link csodaprogramjában, hogy nem veszi figyelmebe a rosszul megválasztott láncvonalat: kerékpárján beljebb van a kazetta a hajtóműhöz képest. Ez kevésbé valószínű, mint hogy egy "terpeszben tekerős hajtómű" gazdája. Primitív párhuzam, de a hollowtech2 tripla hajtúművek szélességére céloztam.

De most tiszta fejjel átgondolva soktényezős lehet az ügy: elcseszett kerékfűzés, babrált váz, rossz hézagolás (hollowtech2), vagy rossz monoblockhossz.

 

A kerékpár geometriáját inkább a vázcsőszögek és hosszak, arányok  és így a menettulajdonságok jellemzésére használják, nem a váz láncvonalára. Vagy ez is ostobaság? A láncvonalnak ideálisnak, vagy ahhoz közelítőnek kell lennie, szerintem.

Egy ilyen számolóprogramnak nem kell rossz láncvonalat figyelembe vennie.

 

Vissza is vonok mindent, nem vagyok ennyire képben, köszönöm a helyreigazítást.

Az összes váltós kerékpárnak "rossz" a láncvonala, egy tripla hajtóműé 50mm, egy hátsó soré ~43mm, direkt tervezik őket ilyenre, mert csak így működik használhatóan a rendszer.


  • Vejne likes this


A sebesség mindent megold.

 


#2284
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,013 posts
  • LocationKelenföld

a q faktor a pedálok (pontosabban a hajtókarok pedálmenetes részeinek külső síkjai közötti, a középcsapágy tengelyével párhuzamosan mért) távolság.szerintem.meg legjobb barátnőm, Wiki szerint is.

Igazad van, elnézést a pongyolaságért.

 

Amire utalni szerettem volna: RelakS kolléga azt nehezményezte a link csodaprogramjában, hogy nem veszi figyelmebe a rosszul megválasztott láncvonalat: kerékpárján beljebb van a kazetta a hajtóműhöz képest. Ez kevésbé valószínű, mint hogy egy "terpeszben tekerős hajtómű" gazdája. Primitív párhuzam, de a hollowtech2 tripla hajtúművek szélességére céloztam.

De most tiszta fejjel átgondolva soktényezős lehet az ügy: elcseszett kerékfűzés, babrált váz, rossz hézagolás (hollowtech2), vagy rossz monoblockhossz.

 

A kerékpár geometriáját inkább a vázcsőszögek és hosszak, arányok  és így a menettulajdonságok jellemzésére használják, nem a váz láncvonalára. Vagy ez is ostobaság? A láncvonalnak ideálisnak, vagy ahhoz közelítőnek kell lennie, szerintem.

Egy ilyen számolóprogramnak nem kell rossz láncvonalat figyelembe vennie.

 

Vissza is vonok mindent, nem vagyok ennyire képben, köszönöm a helyreigazítást.



#2285
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

Ezt hívják magas Q faktornak.

 

 

 

a q faktor a pedálok (pontosabban a hajtókarok pedálmenetes részeinek külső síkjai közötti, a középcsapágy tengelyével párhuzamosan mért) távolság.szerintem.meg legjobb barátnőm, Wiki szerint is.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2286
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,013 posts
  • LocationKelenföld

Érdekes...
Kár, hogy nem veszi figyelembe a kerékpár geometriáját. szerinte a 44/21 meg a 32/28 használható, pedig akkor jobban hajlik a lánc, mint a 22/32-ben. Az én bringámon legalábbis a hajtóműhöz képest befelé el van tolva a fogaskoszorú, így inkább aszimetrikus a használható lánckerekek képe.

Ezt hívják magas Q faktornak.

 

Zsbacsi linkje nagyon tetszik! Egy rakás excelezést meg lehet vele spórolni.

Józan paraszti ésszel, ideális láncvonalhoz van összeállítva, nem kókányhoz. (Egyébként a láncfutásos része pont nem érdekel...)



#2287
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts

egy kis segitség
 
http://www.gear-calculator.com/#


Érdekes...
Kár, hogy nem veszi figyelembe a kerékpár geometriáját. szerinte a 44/21 meg a 32/28 használható, pedig akkor jobban hajlik a lánc, mint a 22/32-ben. Az én bringámon legalábbis a hajtóműhöz képest befelé el van tolva a fogaskoszorú, így inkább aszimetrikus a használható lánckerekek képe.

#2288
wiloz

wiloz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,820 posts
Kb mennyit tekersz egy hónapban esetleg évben?
Versenyezni is készülsz vagy csak hobbiból építgeted a paripát?




Köszi mindenkinek a segítségét!
 
Végül 28/40 175mm ezüst XT-t vettem 11-34-es XT sorral. Ösvényeken a 28 tökéletes lesz. Ha pedig a 28-34 valahol kevés lesz, akkor majd jobban edzek.  :) Sokat olvasgattam tegnap a hajtókar hosszáról. Van aki jobban mászott a 170mm-essel, van aki észre sem vette a különbséget. Egyesek szerint pedig túl van értékelve ez a kérdés. Inkább vettem olcsóbban ezüstöt, mint 170mm-es feketét +20 EUR-ért ugyanolyan kiosztással. A másik topicban kérdezett hátsó váltó kérdés is megoldódott. Az egy XTR GS Shadow+ lett, pont benne vagyok így a 35T-ben. Remélem vigyázni fogok rá. ^_^ Karok is XTR, első váltó XT, mert az váz cserével kuka lesz, hiszen a következő váz biztosan nem Top Swing-es lesz. Lánc KMC X10SL eBay-ről, mert ott nagyon olcsó. Tripla SLX-ről jövök.



#2289
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Ez nagyon jó, köszi!!!

egy kis segitség

 

http://www.gear-calculator.com/#



#2290
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 posts

egy kis segitség

 

http://www.gear-calculator.com/#


  • Rabbit and mgy like this

#2291
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Köszi mindenkinek a segítségét!

 

Végül 28/40 175mm ezüst XT-t vettem 11-34-es XT sorral. Ösvényeken a 28 tökéletes lesz. Ha pedig a 28-34 valahol kevés lesz, akkor majd jobban edzek.  :) Sokat olvasgattam tegnap a hajtókar hosszáról. Van aki jobban mászott a 170mm-essel, van aki észre sem vette a különbséget. Egyesek szerint pedig túl van értékelve ez a kérdés. Inkább vettem olcsóbban ezüstöt, mint 170mm-es feketét +20 EUR-ért ugyanolyan kiosztással. A másik topicban kérdezett hátsó váltó kérdés is megoldódott. Az egy XTR GS Shadow+ lett, pont benne vagyok így a 35T-ben. Remélem vigyázni fogok rá. ^_^ Karok is XTR, első váltó XT, mert az váz cserével kuka lesz, hiszen a következő váz biztosan nem Top Swing-es lesz. Lánc KMC X10SL eBay-ről, mert ott nagyon olcsó. Tripla SLX-ről jövök.



#2292
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

14 fog a 2s Shimano első váltók max átfogása. Ha ennél közelebb rakod a tányérokat, pazarolsz.

Oszd el egymással az első tányér, illetve a hátsó fogas fogszámát, megkapod az áttétel arányát. Íme egy ábra, 38/24 + 11-36 viszonylatában. Az ember nem is gondolná, hány "felesleges" fokozatot cipel.

Igen tudom, a keresztbeváltások miatt nem illik lefeleslegesezni a pinky mezőket, de az eredmény így is tanulságos.

 

2x10.gif

Értem. Értek mindent. Azt hiszem. :)

 

24/38 elvetve, mert erdőben hosszabb egyenes, kissebb lejtős részeken gondba lehetek a 24-el, ha az elfogy, a 38 már biztosan sok lesz. Maradt a 26/38 és a 28/40. Utóbbitól félek.

 

A soron gondolkozom még.

Elől a 24, hátul a 32 eddig mindenhova elég volt. Ez egyenértékű ezzel(?): elől 26, hátul a 34 és elől 28 hátul a 36-al?



#2293
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Értem. Értek mindent. Azt hiszem. :)

 

24/38 elvetve, mert erdőben hosszabb egyenes, kissebb lejtős részeken gondba lehetek a 24-el, ha az elfogy, a 38 már biztosan sok lesz. Maradt a 26/38 és a 28/40. Utóbbitól félek. Mennyire gáz a 175mm a 167cm-nek? Kezdetek óta ilyet használok, nem tudom milyen lenne a 165 vagy 170mm. Ebben a két méretben (26/38 és 28/40) volna ezüst színű, ráadásul jó áron. Ne sz@rakodjak a 170mm-el szerintetek?

 

A soron gondolkozom még.

Elől a 24, hátul a 32 eddig mindenhova elég volt. Ez egyenértékű ezzel(?): elől 26, hátul a 34 és elől 28 hátul a 36-al?


Edited by IAmSpecialized, 2014. December 15. - 21:37.


#2294
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

Miért?

Ha kitekerem amerre járok az elől 24, hátul 32-t, akkor minek vegyek hátra 36-ost? Ráadásul +50g.

én nem mondtam hogy vegyél 36-os sort, csak hogy 29-eshez azt találták ki aztán mostanság már mindenre azt rakják.

magamnak a tervezett konfig a 27,5es fullira az vagy 38/26 34-es sorral de inkább 40/28 34-essel

esetleg 3as 40/30/22-es 36-os sorral. és a 22-es az vagy dísznek lesz vagy ha eccer eljutok az alpokba :)


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#2295
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

ok.

---

Szerintem sort olcsóbban cserélsz, mint hajtóművet, vagyis azzal egyszerűbb játszani. Montira én is szeretem a nagy átfogást, de pont a múltkoriban koming outoltam, hogy országútra mekkora királyság a 12-21.

Döntsd el, mik a terveid kerékmérettel, menj most a bringáddal, találd ki, melyik végén elég/sok/kevés az áttétel, számolgass excelben, onnan látszik majd mi lesz (lehet) jó.

A térded szerintem nem a kar hosszától fáj, hanem az alacsony pedálfordulattól. Amit még tovább rontana a nagy(obb) kistányér.

Bé kérdés: nem tudod a jobb kart csak úgy lecserélni, integrált tengelyről lévén szó. Tehát ha cserélsz, akkor másik hajróművet veszel, aztán raksz rá bármilyen tányért.

megjegyzések

1; engem nem érdekelnek a grammok

2; nagyon féltem a 28-as, de még a 26-os kistányértól is, igaz felénk vannak meredekebb emelkedők, én meg nem vagyok egy XCO-s alkat. És nem is leszek... ;)

3; a 38-as nagytányér ijjesztőnek tűnik, de igazából csak egyetlen fokozatot vesztesz vele, a 44/11-et. A 44/13 már rövidebb, mint a 38/11! Ha a régi nagytányérod meg eleve 42-es, akkor még kisebb az eltérés.

 

De, lehet. Szóval elnézést kérek érte. :)

 

Mod1: Akkor azt mondjátok vegyek 40/28-t 11-36-al és itt ne foglalkozzak a grammokkal? XT-ről van szó egyébként. A másik dolog, hogy 167cm magas vagyok, most 175mm karokkal használom és nem szokott fájni a térdem. Na jó, két hónapban egyszer, ha nagyon sok a szint, de akkor sem mindig.

 

Mod2: Ezüstöt szeretnék, mert az kevésbé ronda, ha kopik. Ezüstből van nagyon jó áron 40/28-as (125 EUR), de 175mm-es. Úgy tudom XT-hez már lehet venni később karokat, lecserélhetem ha úgy kívánom 165 vagy 170mm-re? Ugyanazt kapom, mintha most ilyen méretben vettem volna?


Edited by mgy, 2014. December 15. - 12:26.


#2296
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

Akkor nem valami elnézéstkérekbácsikkal kellett volna kezdeni???

 

De, lehet. Szóval elnézést kérek érte. :)

 

Mod1: Akkor azt mondjátok vegyek 40/28-t 11-36-al és itt ne foglalkozzak a grammokkal? XT-ről van szó egyébként. A másik dolog, hogy 167cm magas vagyok, most 175mm karokkal használom és nem szokott fájni a térdem. Na jó, két hónapban egyszer, ha nagyon sok a szint, de akkor sem mindig.

 

Mod2: Ezüstöt szeretnék, mert az kevésbé ronda, ha kopik. Ezüstből van nagyon jó áron 40/28-as (125 EUR), de 175mm-es. Úgy tudom XT-hez már lehet venni később karokat, lecserélhetem ha úgy kívánom 165 vagy 170mm-re? Ugyanazt kapom, mintha most ilyen méretben vettem volna?


Edited by IAmSpecialized, 2014. December 15. - 11:37.


#2297
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Szia!

 

Csak hogy ne kelljen találgatni, te ugyanaz vagy, aki ezeket írta?

Akkor nem valami elnézéstkérekbácsikkal kellett volna kezdeni???

 

IAmSpecialized_bucsu.gif

 

26-os bringán 42-32-24 / 11-32-ről váltanék 2x10-re. Mivel a 24-hez mindenhol pont elég volt hátra a 32, ezért gondoltam jó lesz nekem a 38-24 / 11-32. Aztán láttam, hogy a 38-24-t 29er-hez írják egy-két helyen. A bikemagon is említve volt egy 2014 újdonságok cikkben, de sehol nem írják le az okát. Valamiért 29er-hez ajánlott, de 26-oshoz is használható?



#2298
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Miért?

Ha kitekerem amerre járok az elől 24, hátul 32-t, akkor minek vegyek hátra 36-ost? Ráadásul +50g.

26-os kerék mellett 40/28-at használnék vagy esetleg 38/26-ot, de 11-36-tal. Úgy tapasztaltam, montinál jobb hátul a szélesebb spektrum, de nyilván mindenki másképp gondolkozik. +50g? --> XTR sor



#2299
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts

38/24-hez 36-os végűt szoktak használni

 

Miért?

Ha kitekerem amerre járok az elől 24, hátul 32-t, akkor minek vegyek hátra 36-ost? Ráadásul +50g.



#2300
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

26-os bringán 42-32-24 / 11-32-ről váltanék 2x10-re. Mivel a 24-hez mindenhol pont elég volt hátra a 32, ezért gondoltam jó lesz nekem a 38-24 / 11-32. Aztán láttam, hogy a 38-24-t 29er-hez írják egy-két helyen. A bikemagon is említve volt egy 2014 újdonságok cikkben, de sehol nem írják le az okát. Valamiért 29er-hez ajánlott, de 26-oshoz is használható?

használható

csak a nagyobb kerékkel jöttek, a pörgősebb hajtások mert ott a nagyobb tömeg/kerület mozgásba hozásához-tartásához  jobbak a rövidebb  áttételek (vagy hosszabb ehhez már álmos vagyok) , jellemzően a 38/24-hez 36-os végűt szoktak használni

 

jobb bringák voltak 26-os is 2tányérral, csak közben a kerékméret "kopott ki" az új bringa kínálatból.


Edited by Bikertigger, 2014. December 15. - 01:56.

"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való