Visszatérve az "oktató" filmre. Komoly hibának vélem, hogy a láthatóan tapasztalatlan kerósokat ilyen trükkös terepen zargatják le, gigáig húzott nyeregcsõvel. Az oktatók persze remekül száguldoznak a nehéz terepen kihúzott nyereggel. Akinél még nincs bent a tarsolyban a mozgás, a helyes súlypont, a jó fékkezelési technika, addig elég nagy "szemétség" és szakmaiatlanság szopatni õket kihúzott nyeregcsõvel. Így alakulnak ki azok a rossz pózok, reflexek amit majd nehéz lesz kigyomlálni. Ha én tartanék ilyen kurzust még csere taposó pedálokat is tartanék és kicserélném mindenki gépén, amikor ilyen helyre viszem õket. A leeresztett nyereg és taposó pedál kombóból könnyebb a menekülés is ha baj van. Kisebb az esélye azoknak a csúnya eséseknek, amik a videón is vannak, fõleg amikor emelkedik a keró fara (ilyen lökdösõs terepen meg pláne) és beragadva az spd-be repül a szegény delikvens, tipikusan a vállficam vagy kulcscsont törés felé. Ha már biztonsággal megy a mozgás és a fékkezelés, akkor mehet vissza az spd és apránként húzható vissza a nyereg is.
A feleségem volt a Gardán egy csajos oktatáson. A német Bike magazint olvasóknak talán ismerõs Karen Eller neve. Tesztelõ és hivatásos túravezetõ/ oktató. Õk elképesztõen odafigyeltek mindenre. A fent említetteken túl a guminyomást is ellenõrizték, akinek nem volt jó módosították. (A videón látszik, hogy sokan keményre fújt gumikkal pattognak a köveken.) Elõször gyalog végig mentek egy szakaszon, megbeszélték, az ideális nyomvonalakat, aztán egyenként lementek, a vezetõk spottoltak nekik. Ha valaki nem jól ment le visszament és megint megpróbálta. Érdekes módon senki nem törte össze magát, pedig ott is vannak kacifántos nyomok.
Egyébként a stucniból általános felhasználásra tényleg nem ideális a nagyon rövid/ hosszú. Szerintem 60- 90 mm a legtöbb embernek ideális.
A kormány is igen fontos. Mindig borzongva ülök fel (próbaként) olyan gépre amelyiken van egy 600-as kormány telezsúfolva mindennel és ráadásként még a végeken szarv. Na, ilyenkor megemelem a kalapom azok elõtt akik ilyennel tudnak biztonságosan közlekedni, akár gyors, akár technikás terepen. Én megdöglenék az elsõ métereken, az tuti. Aki bizonytalannak érzi magát ilyen kormánnyal, az ne csodálkozzon, hogy insatbil lefelé- mert az is. Csak aki jól kerózik az kezeli ezt a szitut. Ajánlom, egy hosszabb kormány kipróbálását. Már pár centi plusz (630-640) is rengeteget jelent menetstabilitás szempontjából. Lehet ez lemondást jelent a szarvról, de érdemes kipróbálni.
Bocsi a hosszért, de belelkesedtem.