Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Teló helyett merevvilla

- - - - -

  • Please log in to reply
510 replies to this topic

#41
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Hétfőn visszatettem a Rebát, már most hiányzik a merev villa.

Kedd reggel azon mosolyogtam montizás közben, hogy egyrészt folyton azt hiszem, defektet kaptam, másrészt mennyivel kényelmesebb így; de mégis, olyan, mint mikor egy gokartból visszaülök a személyautóm volánja mögé. Valahogy nem érzem az "egységet", semmi nem olyan közvetlen. :)


  • MJani01 and niner like this

#42
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Visszaraktam a telót, mentem ma vele egy kíváncsiság kört. Végig az a vicc járt az eszemben, mikor a bolond kalapáccsal veri az ujját...

Szóval, jó volt kipróbálni a merevet, de sokkal könnyebb, egyszerűbb telóval menni, sokkal kevésbé igényli az ember figyelmét az út, a mindenféle gödrök, döccenők, nyomvájúk. Tény, hogy sokkal jobban gyorsul/kanyarodik merevvel a bringa, de 1000% figyelmet igényel végig. Nehéz ezt megfogalmazni, fejben sokkal jobban lefáraszt egy merev villás menés, mint egy telós. Ennek ellenére megtartom, télire biztosan visszarakom. Meg meglátjuk, milyen lesz a 24h pályája, ott számít minden wattocska, lehet akkor is használom majd.

Az enyém olcsó ebayes átmenőtengelyes, Gyakorlatilag semmi gondom nem volt vele az elmúlt fél év alatt, nyoma sincs a használatnak. Igaz, a végén a (elnézést nem tudom a nevét) kónuszos dörzsi, amit a rózsa helyett használunk már nyekergett a helyén, nem tudom, mivel rakom majd vissza legközelebb. Megsmirgliztem ugyan pár napja, kicsit segített, de nem múlt el.

Mindent összefoglalva, örülök, hogy belevágtam, van egy újabb eszköz a palettán, amit szükség esetén használni lehet.

 



#43
JMate6

JMate6

    újonc

  • fórumtag
  • 3 posts

De ezt hogy, te jó ég..Remélem, én nem járok így..:) Egyébként egy Giant xtc-ről van szó és annak is rövid a fejcsöve, pedig 19-es a váz.

Ilyen: 

 

http://i151.photobuc...10/1ad9d5f9.jpg

 

És vannak, akik már meglépték:)

 

http://www.pinkbike....photo/10056961/

 



#44
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Szia, köszönöm szépen a választ. Szerintem is a kicsit magasabb lesz a befutó, hogy a jelenlegi geometria nagyon ne változzon. Néztem ezeket a on-one karbon villákat, de kicsit félek tőlük (92-95 kg vagyok), bár azt is hallottam, nincs ok a parára. Sajnos a Salsa most elfogyott az angol boltban, amit nézek, ha belefutok egy jó ajánlatba, még a karbon sincs kizárva, de első sorban crmoban gondolkodom. Üdv! 

A neten láttam már tört villát, de nem jellemző. :) VIszont ez beszédes: http://forums.mtbr.c...tml#post7468705

577247d1288658292-gary-fisher-ferrous-ep



#45
JMate6

JMate6

    újonc

  • fórumtag
  • 3 posts

Szia, köszönöm szépen a választ. Szerintem is a kicsit magasabb lesz a befutó, hogy a jelenlegi geometria nagyon ne változzon. Néztem ezeket a on-one karbon villákat, de kicsit félek tőlük (92-95 kg vagyok), bár azt is hallottam, nincs ok a parára. Sajnos a Salsa most elfogyott az angol boltban, amit nézek, ha belefutok egy jó ajánlatba, még a karbon sincs kizárva, de első sorban crmoban gondolkodom. Üdv! 



#46
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

A 29er merev villák többsége 470 és 480 mm beépítési magassággal bír. A Salsa villa a 468 mm-ével inkább az XC-sebb vonalat képviseli. Viszont, mivel általában érdemes minimum 2.25-ös, vagy akár 2.35, 2.4-es szélességű külsőt tenni az első kerékre a megfelelő kényelem végett, én inkább a 470-es villák felé tendálnék. Ebből a szempontból a kiszemelt Salsa villa is jó. A karbon villáktól ha nem idegenkedsz, az On-One-nak van kétféle gyorszáras villája hasonló áron, egy 470-es és egy 480-as beépítési magasságú.

1. http://www.on-one.co...n-mtb-disc-only

2. http://www.on-one.co...red-carbon-fork

Előbbi klasszikus forma és PM tárcsafék-rögzítésű, utóbbi IS és kicsit nyakatekert forma. Nekem utóbbi van. Ezek gyorszárasak ugyan, de elképesztően merevek. Merev villánál inkább csak a kerék ki- és beszerelésének könnyebbsége miatt indokolt a 15mm-es átütőtengely, szerintem. A kerékszettem nekem is 15mm átütős elől, ezért egy Ritchey adaptert használok hozzá. Bármelyik 15mm átütős kerékszetthez jó. Hirtelen ezt a linket találtam: http://www.ridewill....-release/36260/

36260.jpg


  • JMate6 likes this

#47
JMate6

JMate6

    újonc

  • fórumtag
  • 3 posts

Sziasztok,

 

Új vagyok itt a fórumon, de máris segítséget szeretnék kérni. :)

Tervezem lecserélni a telómat merev villára (29-es). A következő az ideális jelölt: Cromo, tapered nyak, 15 mm-es átütőtengely. Némi kutakodás után a Salas Cromoto Grande tetszik legjobban, de itt felmerül két kérdés:

1. A teleszkópom "hossza" 500 mm - (Axle-Crown), 100 mm-t mozog. Azt olvastam, hogy az ideális merev villának kb. ennek a hossznak kell megfelelnie, mínusz a rugóút 25%-a. Ez szerintetek is így van? Tehát nekem egy 475mm hosszúságú merev villa kellene?

2. A cromoto-ból két verzió van: 483mm és 465mm-es. Ti melyiket javasolnátok? Esetleg ha valakinek van tapasztalata valamelyikkel, le tudná írni? Illetve, ha valami más típust ajánlanátok, azt is szívesen hallom. :) 

Előre is köszi. Üdv!


Edited by JMate6, 2014. November 30. - 14:57.


#48
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

mérnökök hada dolgozik túlórában a mind nagyobb sárférőhely elérésén, erre te, te..... dzsízösz! :) :)

 


  • mof and zscs like this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#49
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Semmi rocket science-re nem kell gondolni. Ha ott bírja a strapát, amerre s ahol én járok, akkor bárhol. ;)

Lurcher_sarvedo_20141117_141557resized.j



#50
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Ejha, gyorsak voltak!

 

Bízom benne, az On-One is előhurcolkodik lassan egy átütőssel. Na nem mintha nem lenne merev a gyorszáras, tippem szerint van ez olyan, mint egy átütős villa. Csak ugye könnyebb szerelni, meg akkor a mostani adapteremre sem lenne szükség.

 

Amit nem írtam még, az a sárvédő. Sokkal egyszerűbb és jelentősen olcsóbb hatékony sárvédelmet csinálni rá, mint egy rugózós villára. Talán megmosolyogjátok: pár napja cseréltem a sima áttetsző gagyi cellux szalagot Tesa "duck tape"-re (igen, sima irodai cellux volt - és 4 hónapig bírta!). Tesa szalagból van egy 10 centis darab a villa első felére téve, kb. az első gumi mintázata fölé téve 5 mm-rel. Olcsó, hatékony, strapabíró és elképesztően könnyű.

A gumi felett 5mm, hmmm... az felénk negyed óráig nem maradna fent, az agyag olyan mint a medve, nem játék, felénk akad mindkettő! :D



#51
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Zsolti ! Ezt én sem értem. Képet kér a nép !

Ha meg valaki erős szalagot keres, van a Tesa-nak egy kültéri ragasztója. Na, az én villám hídján 3 évig volt, esőt, sárt, mocskot, havat, mindent bírt. http://www.tesa.com/..._outdoor,c.html


Marci

#52
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Ezt most nem értem, rakj már be egy képet légyszíves! 

Csak simán összeragasztod körbe a villát, hogy ne dobja előre a sarat a kerék? Amit telóra a villa válla meg hídja közé régi belsőből csináltunk?

Amit nem írtam még, az a sárvédő. Sokkal egyszerűbb és jelentősen olcsóbb hatékony sárvédelmet csinálni rá, mint egy rugózós villára. Talán megmosolyogjátok: pár napja cseréltem a sima áttetsző gagyi cellux szalagot Tesa "duck tape"-re (igen, sima irodai cellux volt - és 4 hónapig bírta!). Tesa szalagból van egy 10 centis darab a villa első felére téve, kb. az első gumi mintázata fölé téve 5 mm-rel. Olcsó, hatékony, strapabíró és elképesztően könnyű.



#53
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Ejha, gyorsak voltak!

 

Bízom benne, az On-One is előhurcolkodik lassan egy átütőssel. Na nem mintha nem lenne merev a gyorszáras, tippem szerint van ez olyan, mint egy átütős villa. Csak ugye könnyebb szerelni, meg akkor a mostani adapteremre sem lenne szükség.

 

Amit nem írtam még, az a sárvédő. Sokkal egyszerűbb és jelentősen olcsóbb hatékony sárvédelmet csinálni rá, mint egy rugózós villára. Talán megmosolyogjátok: pár napja cseréltem a sima áttetsző gagyi cellux szalagot Tesa "duck tape"-re (igen, sima irodai cellux volt - és 4 hónapig bírta!). Tesa szalagból van egy 10 centis darab a villa első felére téve, kb. az első gumi mintázata fölé téve 5 mm-rel. Olcsó, hatékony, strapabíró és elképesztően könnyű.


Edited by zscs, 2014. November 16. - 22:04.


#54
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Majd aztán vissza sem akarod tenni a csillapított rugózóst! :)

 

Az átütő tengely problémát hogyan oldottad meg, esztergáltattál bele, vagy sikerült várásolni hozzá?

 

Az a jó, hogy tíz perc alatt át lehet cserélni, és a két villa cseppet se féltékeny egymásra. A lelki szemeim előtt már látom a jövőt, egy össztelós, meg egy merevvilás gép körvonalai sejlenek fel... :D

 

Azt a tengelyt vettem meg, aminek a képét ide is linkeltem. Elképesztő tényleg, a közelgő karácsony ellenére egy hét alatt itt volt. A csapágy külön jött, az nagyon gázos, mert nyolc napig tartott!


Edited by mgy, 2014. November 15. - 21:23.


#55
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Majd aztán vissza sem akarod tenni a csillapított rugózóst! :)

 

Az átütő tengely problémát hogyan oldottad meg, esztergáltattál bele, vagy sikerült várásolni hozzá?

 

---

Azok közé tartozom, akik szerint teljesen vállalható a merev villa. A Strava-logjaimból látszik, én speciel hol járok vele. Én félős vagyok és lassú a többséghez képest, mégis, volt, aki nem hitte el, hogy én hol meg milyen sebességgel megyek. Hát, nem véletlenül leledz a vállaimban és a karomban szinte minden tekerés után izomláz... :D



#56
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

...

Ezek szerint bátran be lehet vállalni az olcsóbb kínai villákat is.

...

A városi bicóból áttéve a villát a montiba, valamelyik hétvégén egy próba erejéig kipróbálom.

 

Azért az én egynapos tapasztalatom nem sok ahhoz, hogy csak az alapján kijelentsem, be lehet vállalni az olcsóbb kínai villákat is. :) Viszont amit olvasok (főleg mtbr), eddig még tényleg nem volt rossz visszajelzés.

 

Bé kérdés a második része a hozzászólásodnak. Ahogy írtam is lentebb, nekem határozottan rossz élmény volt az egy évvel ezelőtti próba. Most jó 2.25-ös gumival, 1.5 bár nyomással már bejött a dolog. Lehet neked is megérné olyan kombót próbálni, amit valóban össze akarsz majd rakni.



#57
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 posts

Király :)

Így a levelekkel teli ösvényeken bátor dolog nem mondom :D Néha még telóval is éri meglepetés az embert.

Ezek szerint bátran be lehet vállalni az olcsóbb kínai villákat is.

 

A városi bicóból áttéve a villát a montiba, valamelyik hétvégén egy próba erejéig kipróbálom. Tizenéve nem montiztam merevvillával, kiváncsi vagyok milyen.Aztán..ha megtetszene ezek az olcsóbb ebayes villák még vállalható áron mennek :)


Edited by zsbacsi, 2014. November 14. - 23:17.


#58
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

No, összegyűlt minden faszkarika, ki tudtam végre cserélni a telót merev villára. 

Remélem nem számítottál tőlem egetrengető újdonságokra, hisz ezren leírák már korábban mi a jó ebben a visszafejlesztésben, de azért leírom, milyen volt az első út.

 

Gyakorlatilag a Mátra maraton óta alig bringáztam, most biztosan legalább két hete nem ültem rajta. Szóval maga a tény, hogy jó időben kimegyek az erdőbe tekerni már eldöntötte, mit fogok gondolni a karika végére. ;)

 

Mind a villa, mind a szükséges kellékek (29-es átmenős karbon villa, átmenő tengely, csapágy, vagyis a csapágynak a karbon nyakba használandó része) a lehető legolcsóbb ebayes beszerzés. Nem érdekel(t) a márka, csak ki akartam próbálni a merevvillás világot. Jókat írnak az olcsó kínai karbon vázakról, villákról is mindenfelé, a vázra vonatkozóan nekem is nagyon pozitívak a tapasztalataim. Igaz az legalább nem volt annyira olcsó... A villa viszont, csakúgy mint a kellékek, hát elég teszkó gazdaságos árúak, ennek ellenére elsőre semmi gond velük. 

Kicsit féltem, mert az edzőbringámmal (régi acél 26-os) már volt alkalmam erdőzni, hát hihetelen szar volt. Pedig akkor azon is 2.25-ös gumik voltak, igaz belsővel, ennek megfelelően majd 4 bárra fújva (valszeg ez okozta a "bajt"). Szóval nem kicsit voltam szkeptikus, de hát a divat, ugye...

 

De a menet, a lényeg...

Röviden: vállalható kompromisszum, cserébe eszméletlen direkt élmény.

Hosszabban: míg kiértem az erdőbe aszfalton, majd sima erdészeti úton országúti fíling, királyság, de nem nagy meglepetés. Aztán erdőben felfelé sima földúton ugyanaz, gurulós köves mászáson már eléggé kapaszkodós. De cseppet sem para, igaz egy fokkal jobban oda kell figyelni, hova teszi az ember a kereket. Lefelé viszont fárasztó. Muszáj végig kiállni, s karból rugózni, ami azért irodistáknak nem annyira egyszerű. Mivel ősz lévén az egész erdő merő falevél. sose tudod, mi jön a megszokott ösvényen szembe, így végig a kormányt szorítva, magam előtt az utat nézve kellett mennem. Máskor se nagyon kirándulós a tempó, de azért az belefér, hogy ha vadat hallok, akkor abba az irányba fordítom a fejem. Na ma nem mertem. Meg kéne nézni a videót, mi volt az a nagy ricsaj az út mellett... :D Igazából ettől az egytől féltem végig, ha valamire ráfutok az elsővel, s kikapja a kezemből a kormányt, akkor repcsi.

Volt a körben egy intervall rész is, itt már nagyon éreztem, hogy szeretni fogom. Annyira könnyen gyorsul a bringa, olyan élvezetes, hogy minden mozdulatomra azonnal reagál, ugyanakkor közvetít mindent, amin átmegyek. Tényleg nagyon tetszik. Maraton rövidtávot (már ha indulnék) gyakorlatilag azonnal bevállalnék vele. A középtávban egy út alapján nem vagyok biztos, ahhoz egyrész még kicsit tanulni kell technikát, másrészt valszeg mérlegelni kell verseny előtt a nyomvonal ismeretében, hogy mi az előny. Egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy lesz pár olyan verseny jövőre, ahova simán ezzel megyek. A fenti nyafogás ellenére (a telóval szemben sokat kell vele dolgozni), jobban elfáradt a nyeregtől elszokott seggem a túra végére, mint a karjaim. Szóval nem vészes! 

 

A bringa építésénél egyáltalán nem volt szempont az alacsony tömeg. Ez kb. a kerekeken látszik, fontosabbnak gondoltam a masszív, megbízható felniket, mint a grammbuzulást. Ugyanígy a gumi se könnyűke, a tej se kevés. Drága telóra nem volt zsé, szóval jócskán 11 kiló felett volt nyáron a komplett cucc.

A merev villával viszont bezuhatn 10 kiló alá. Aminek ugye amatőrként sok jelentősége nincs, viszont a kocsmában dicsekedni remek! :-D

 

Ha beszerelted majd írsz a tapasztalatokról?


  • Kisherceg likes this

#59
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 posts

Ha beszerelted majd írsz a tapasztalatokról?

Nekem van egy trigon, az mondjuk vmi átmenet a noname meg a "nagy" márkák közt, viszont annál ezek kicsit olcsóbbak. Csak a montiba is szeretnék tenni merevvillát, aztán megy a variálás milyen legyen, ami jó de nem horror áron van.



#60
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

A legolcsóbb, amit találtam...

http://www.ebay.com/itm/371161139662?