Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18543 replies to this topic

#17201
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26,354 posts
egy két képet már linkeltek errefelé, mely a tárcsafék fölött kettétört lábat mutatott..:)

Aske: a tengelyhez képest nyomja elõre a villát, és a nyaknál nyírja ezáltal legjobban, mint a kör közepétõl (sugárban) legmesszebb levõ pont;)

de ennek így semmi értelme.
szakszerü felhasználás keretében bármilyen villára bármilyen tárcsát fel lehet tenni.

#17202
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Úgy értettem, hogy ez az egész téma marhaság. Látott már vki olyan telót, amit a tárcsafék tört el?

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#17203
Tomex

Tomex

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts
Akkor az jobb, hogy a 160as tárcsától nem lesz baja, de a nagyobb méretektõl igen? Szerintem ez nagyobb marhaság :)

Vegyük azt, h van egy 160as tárcsám egy puha fékpofával és egy 203as tárcsám egy keményebb pofával. Tételezük fel, hogy a puhább annyival jobb, h a 160as tárcsával nagyobb fékerõt tudok létrehozni, mint a 203as... Melyiknél lesz most nagyobb az igénybevétel a teló szemszögébõl? Mennyire meghatározó ebben az esetben a erõkar nagysága?

Most csak elméleti síkon tárgyaljuk a témát, nyilván senki sem fogja "lebutítani" a 203ast... :)

#17204
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Marzo: 32mm - 203as pizza (official :D) Kisebb becsúszó kisebb tárcsa.

Fix pontnak nem a tengelyt kell venni, hanem a nyakat, hisz ott csatlakozik a teló a vázhoz, ott ébre a legnagyobb nyomaték.

#17205
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Ki lehet jelenteni, hogy ez egy marhaság. :)

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#17206
Tomex

Tomex

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts
Jó sok véleményt hallottam, és már kezdek belecsavarodni én is :)
Ki lehet jelenteni azt, hogy mérettõl függetlenül a tárcsafék pusztítja a telót és az, hogy mikor végeztetik be csak a teló minõségén, valamint képességein múlik?

#17207
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26,354 posts
egyik alig kicsivel a tengely felett nyomja a teló lábát - így a nyakát is elõrefelé(ha a tengelyt nézzük fix pontnak, hisz ahhoz képest adja le az erõt) a másik nagyjából 2 centivel feljebb. hogy ez mennyit jelent, ki tudja:)
de hogy ez élettartamban mit jelent, azt felesleges találgatni.


Jé! természetesen, eltöri, mint ahogy az IFA laprugót is! (vagy hogy is volt a mozó fíling)

#17208
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Ez világos, de most akkor eltöri-e a telócsövet vagy nem?

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#17209
dánhill

dánhill

    vendég

  • fórumtag
  • 75 posts

Ha a lassulás azonos mértékû, akkor miért tekerné jobban a telót?



Gondolatom szerint azért mert :
a 160-as tárcsának a sugara ugye 80 mm
a 203-as tárcsának a sugara meg 101,5 mm

Namost a súrlódó erõ erõkarja ( ami a csavaró nyomatékot adja) az meg a sugár (mondjuk inkább a pofa közepén lenne)..És ha a fékpofa és a tárcsa között ébredõ súrlódó erõ azonos mindkét esetben akkor is nagyobb nyomatékot ad a nagyobb tárcsa a nagyobb erõkar miatt.....

EDIT: mondjuk most így belegondolva ha a súrlódó erõ ugyan akkora akkor a nagyobb átmérõ miatt nagyobb a fékerõis (a lassulás) .........Viszont ha egy 160-as tárcsa is le tudja blokkolni a kereket vagy fejre tud dobni akkor ilyen téren a maximálisan hasznosítható fékerõ ugyan akkora........

Tehát akkor most mivan? Én már teljesen belekavarodtam.....

#17210
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,695 posts
Da õ azt írta, hogy Thf azonosan fognak, mert úgy húzza. Ekkor viszont pont ugyanannyira kéne csavarnia, nemde?
(Alap, hogy egyébként a 203-as tárcsa jóval jobban csavar, mint a 180-as, vagy a 160-as.)
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.

#17211
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
edit: Hibáztam.

"de a nyomatéki nullához képest" helyett a "befogáshoz képest"

Gépészeknek: egyoldalon befalazott tartó 2 koncentrált erõvel

#17212
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Akkor én is leírom a verziómat.

Alap, hogy azonos erõvel húzzuk a fékkart. (ahogy bírjuk hehe) Ekkor a 8" tárcsán 27%-al nagyobb nyomaték hat, ami hajlítja a súrlódóerõ miatt a bal lábat egyrészt. Másrészt a keréktengelyen keresztül hajlítja mindkét lábat. de a nyomatéki nullához képest (nyakcsõ kezdete) jóval nagyobb karon, így ezek az erõk egyáltalán nem oltják ki egymást, szal a villa rossz esetben nyeklik nyaklik. Értelemszerûen egy nagypizza rendesen kihasználva sokkal sokkal jobban nyúzza a villát. Pontos eredményt persze csak tények (számok) ismeretében lehet mondani.

#17213
ProPedalGreg

ProPedalGreg

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 946 posts

Gondolkodom ezen a 160-203-as tárcsa által keltett csavaró erõkkel kapcsolatban .....


Nagyobb lesz, egyszeruen azert mert nagyobb az erokar (a csavaro ero egyenesen aranyosan no a tengelytol valo tavolsaggal)
Ha gyengebben huznad akkor valoban megegyezhetne a ketfele terheles merteke.
De nem fogod gyengebben huzni a kart. Ugyanolyan erosen fogod, pont azert vesz az ember nagyobbat hogy erosebb legyen ugyanolyan terhelesnel, vagy kisebbnel. Meg most mi a cel? Az hogy a telonak/feknek jo legyen vagy hogy meg tudj allni. Termeszetesen a ketto osszefugg, ezert kell jol megvalasztani a "konfiguraciot" :)

#17214
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,695 posts

Gondolkodom ezen a 160-203-as tárcsa által keltett csavaró erõkkel kapcsolatban ..... és felmerült bennem egy kérdés.
A 203-as tárcsa mért tekeri jobban a telót? Szal pusztán azért mert:
1. Nagyobb átmérõn nagyobb a fékerõ is.
2. Vegyük úgy hogy a fékerõ azonos(tehát a 203-as tárcsán annyival gyengébben húzzuk a kart amennyivel jobban fog) tehát a fékerõ ugyan akkora ,ugyan úgy lassulunk,stb.... ekkor a csavaró nyomaték is egyenlõ lesz? vagy a 203-asnál nagyobb lesz mert bár egyenlõ erõ tekeri a villát de nagyobb tárcsa -> nagyobb erõkar -> nagyobb nyomaték.

Ha a lassulás azonos mértékû, akkor miért tekerné jobban a telót?
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.

#17215
Tomex

Tomex

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts

Gondolkodom ezen a 160-203-as tárcsa által keltett csavaró erõkkel kapcsolatban ..... és felmerült bennem egy kérdés.
A 203-as tárcsa mért tekeri jobban a telót? Szal pusztán azért mert:
1. Nagyobb átmérõn nagyobb a fékerõ is.
2. Vegyük úgy hogy a fékerõ azonos(tehát a 203-as tárcsán annyival gyengébben húzzuk a kart amennyivel jobban fog) tehát a fékerõ ugyan akkora ,ugyan úgy lassulunk,stb.... ekkor a csavaró nyomaték is egyenlõ lesz? vagy a 203-asnál nagyobb lesz mert bár egyenlõ erõ tekeri a villát de nagyobb tárcsa -> nagyobb erõkar -> nagyobb nyomaték.



Na ilyesmi gondolatok járnak az én fejemben is... :)

#17216
dánhill

dánhill

    vendég

  • fórumtag
  • 75 posts
Gondolkodom ezen a 160-203-as tárcsa által keltett csavaró erõkkel kapcsolatban ..... és felmerült bennem egy kérdés.
A 203-as tárcsa mért tekeri jobban a telót? Szal pusztán azért mert:
1. Nagyobb átmérõn nagyobb a fékerõ is.
2. Vegyük úgy hogy a fékerõ azonos(tehát a 203-as tárcsán annyival gyengébben húzzuk a kart amennyivel jobban fog) tehát a fékerõ ugyan akkora ,ugyan úgy lassulunk,stb.... ekkor a csavaró nyomaték is egyenlõ lesz? vagy a 203-asnál nagyobb lesz mert bár egyenlõ erõ tekeri a villát de nagyobb tárcsa -> nagyobb erõkar -> nagyobb nyomaték.

#17217
conor1326

conor1326

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,055 posts
kala majd tapasztalatokat!:-)

a betétrõl le kellett vakarni a maradékot?
Autist Team:)



#17218
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts

A helyzet az, hogy DH is szerepel a listán csak azt most nem erõltetem...
Most van nekem egy 203as tárcsám, de még nem teszem fel, mert egy faszi megpendítette ezt a teló kivégzõs dolgot... Én úgy látom (lehet rosszul), hogy tök mindegy mekkora tárcsa van rajta, mert a 6"os is kinyírja és h meddig bírja az a telótól függ... de tapasztalataim nincsenek, ezért kérem a segítsgeteket

A nagyobb tárcsa nagyobb igénybevételt jelent, ergó hamarabb kivégzed a telódat.
El kéne döntened hogy mire használod a bingádat, cc-re pl bõven sok a 203-as, de ez csak az én véleményem.

mod: Sokan túrázgatnak az Alpokban elöl 185ös tárcsával (legtöbb gyári "all mountain" gép setup), és akkor sincs parájuk ha jönnek 2000 szintet (gondolom azért nem egybe), ezért nem értem ezt a 203as dilemmát...fõleg Mo-ra

Ha azt teszed fel mégis, akkor egy all mountain villára érdemes cserélni, mint pl RS Revelation, vagy Pike ha durvulsz.

Ezek a villák körberöhögik a csavaró igénybevételt, állatkodásra lettek tervezve, (jó)pár évig kihúzzák ha karbantartod õket. A Suntour más kategória, ne abból indulj ki hogy a többi is ugyanolyan...
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#17219
rocsipeti

rocsipeti

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,770 posts

, de nagy sebességgel száguldozok mindenféle terepen... Párszor elém léptek már és csak a szerncse segített, mert ha a féken múlik akkor kekszelés a vége :) Tárcsa csere lesz, de szeretném tudni ez mivel jár pontosan, a teló tudom xar, de hamarosan az is cserélve lesz...



akkor már inkább a teló menjen tönkre,mint hogy elüss valakit vagy te törd össze magad. ha meg úgyis cseréled, akkor tök mindegy. 90 kilóhoz jó fék kell.

#17220
Tomex

Tomex

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts
A helyzet az, hogy DH is szerepel a listán csak azt most nem erõltetem... Lassan 6 éve nem tekertem pár ok miatt és most próbálom megtalálni a stílusom, ezért szinte mindent kipróbálok... Jelenleg BR-M495 van elöl, hátul PROMAX (eredetileg elöl is az volt).

Nos a "mivel jár?" alatt az utolsó pont az, ami engem igazán érdekel. Az egy dolog, hogy a boltban is tudnak mondani pár tanácsot, de itt mégis többen vannak, több tapasztalattal és lehet, hogy még jobban is értenek hozzá. Tehát engem a technikai része érdekel... az elõnyökkl nagyjából tisztában vagyok, de jó döntéshez ismerni kell az összes hátrányát is :)

Most van nekem egy 203as tárcsám, de még nem teszem fel, mert egy faszi megpendítette ezt a teló kivégzõs dolgot... Én úgy látom (lehet rosszul), hogy tök mindegy mekkora tárcsa van rajta, mert a 6"os is kinyírja és h meddig bírja az a telótól függ... de tapasztalataim nincsenek, ezért kérem a segítsgeteket