Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18554 hozzászólás a témában

#11341
prof8

prof8

    vendég

  • fórumtag
  • 181 hozzászólás
Hát jó, Hupákolás :D Asszem meg lettem gyõzve. Annyira evidensnek tûnik, hogy nagyobb pofának nagyobb az ellenálása, és a fékezése, a felület miatt. Bár a magam részérõl kissé szkeptikusan fogadom, dehát, vannak nálam okosabb emberek :P

#11342
koca

koca

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.107 hozzászólás

Miért nem csinálnak akkor ugyanakkora betétet egy versenyautónak? miért teríti be a fél tárcsát, ha nem számít a mérete? Miért nem mennek csak ugyanakkora tárcsával, de kis betéttel.


azért mert a kis betét kb 2 kanyar után elsülne/elfogyna

#11343
málna

málna

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.117 hozzászólás
prof8: bár nem vagyok mérnök, de talán azért nem tûheggyel fékeznek (a jobb hõleadáson kívûl), mert a nagyobb pofa lasabban kopik(?). nyílván azért hasonló méretûek a pofák, mert van egy viszonylagos egyensúly kopás és fékerõ terén. persze én abszolút laikus vagyok, ezt vegéytek figyelembe :)

#11344
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11.799 hozzászólás
Na várj csak, a gördülési ellenállás egészen más tészta, tehát a gumikat ne keverd ide!

Egyébként nem is csinálnak nagy pofákat, fõleg nem bringáknál, de még mociknál sem. A pofák pedig azért nagyobbak, mert a nagyobb felületû fékpofa a nagyobb felületen több hõt ad le.

Ez itten egy F1-es tárcsája a féknyereggel. Ez hol borítja be a fél tárcsát? Ha a fékhatás függne a felülettõl, miért nem fékezik vajon az egész tárcsát F1-ben, vagy a WRC-knél?

Feltöltött kép

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#11345
prof8

prof8

    vendég

  • fórumtag
  • 181 hozzászólás
Szóval akkor fele akkora pofával is ugyanaz a fékerõm, mint egy normállal? Akor mi a rák tökének csinálnak nagyokat? Valahogy nem megy a fejembe. Mert éretem, és tudom én, hogy a súrlúdásnál nem számít a felület mérete. De egyserûen annyira logikus, hogy a nagyobb felület jobban tapad.
Miért nem csinálnak akkor ugyanakkora betétet egy versenyautónak? miért teríti be a fél tárcsát, ha nem számít a mérete? Miért nem mennek csak ugyanakkora tárcsával, de kis betéttel. Miért kell Olyan batár gumi az F-1 autónak, ha nem számít a felület mérete?

#11346
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11.799 hozzászólás
Hupákolás. :D Tessék, ehun egy ábrácska: http://www.freeweb.h...ml/Surlodas.htm
Plusz itt egy Wiki bejegyzés is: http://hu.wikipedia....g/wiki/Súrlódás A lényege itt is: "A száraz súrlódás nem függ az érintkezõ felületek nagyságától."

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#11347
Mohus

Mohus

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.156 hozzászólás

de a felületeket nyomó erõ, vagyis a nyomás kiszámításához szükség van a felületre is. 1 Pa = 1 N/m²
A fékkarral átadod a nyomást a pofára , és az nyomja a tovább a tárcsát. Logikus, hogy a pofa nagysága számít. A súrlódást növeli a nyomás. Nekem tök evidens, hogy egy tûheggyel nem fékezek akkorát, mint egy normál fékbetéttel. Nagyobb nyomás kéne, hogy megállj, táhát szerintem fontos a mérete is. Vagy nem? Hülye vagyok? Hupákolás?


Nem. Az erõ amit a dugattyú produkál konstans.
Ha növeled a felületet, akkor csökken a felületi nyomás. Hiszen P=F/A, F pedig állandó.
Fs pedig =Fnxsúrlódási tényezõ

Fs= fékerõ

#11348
prof8

prof8

    vendég

  • fórumtag
  • 181 hozzászólás
de a felületeket nyomó erõ, vagyis a nyomás kiszámításához szükség van a felületre is. 1 Pa = 1 N/m²
A fékkarral átadod a nyomást a pofára , és az nyomja a tovább a tárcsát. Logikus, hogy a pofa nagysága számít. A súrlódást növeli a nyomás. Nekem tök evidens, hogy egy tûheggyel nem fékezek akkorát, mint egy normál fékbetéttel. Nagyobb nyomás kéne, hogy megállj, táhát szerintem fontos a mérete is. Vagy nem? Hülye vagyok? Hupákolás?

#11349
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11.799 hozzászólás
prof8: a fékhatás a súrlódó felületek közti súrlódási tényezõtõl és a felületeket összenyomó erõtõl függ, a súrlódó felületek nagyságától nem.

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#11350
assasinbug

assasinbug

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 893 hozzászólás

Üdv skacok!
Kérdésem lenne csak shimano gyart cl-es agyakat???
Ha nem akkor ki,vagy xtr minosegbe valami mas cl-es agy???


Szia,

ha jól tudom van mavic kerék cl-es aggyal.
de a DT csinál külön agyakat is, esetleg a240es széria jó lehet

#11351
prof8

prof8

    vendég

  • fórumtag
  • 181 hozzászólás
A minap szóbaelegyedtem egy haverommal a fékekrõl. Õ azt állítja, hogy a fékerõnél nem számít a betét felületének nagysága. Szerinte, ha ugyanakkora tárcsát ugyanolyan anyagú pofával fékezünk, és csak a felület mérete a üt el, akkor nincs fékerõbeli különbség. Fizikával védekezik, mégpedig a súrlódással. Nem veszi viszont tudomásul, hogy a súrlódásnál általánosan csak a test tehetetlensége érvényesül. Hiába magyarázom, hogy a nyomást hozzá kell adni, azt pedig már úgy számoljuk ki, hogy a felület is lényeges. Hiába mondom, hogy ezzel az erõvel egy tû hegyével is fékezhetne.

Kérlek benneteket!!! Valaki nálam okosabb mondjon már még valami érvet, vagy helyeseljetek, vagy bizonyítsátok be, hogy én vagyok a hülye, mert megõrülök :D

#11352
szipka

szipka

    vendég

  • fórumtag
  • 167 hozzászólás
Üdv skacok!
Kérdésem lenne csak shimano gyart cl-es agyakat???
Ha nem akkor ki,vagy xtr minosegbe valami mas cl-es agy???

#11353
schnellthomas

schnellthomas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.671 hozzászólás
Remélem én is,de ha nem akkor legközelebb te szívod le :D
"Hogy soha többet ne fordulhasson elõ veled,hogy egy kapcsolatban elfogy a színes ceruzád! ":)

#11354
koca

koca

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.107 hozzászólás
remélem sikerülni fog....

#11355
schnellthomas

schnellthomas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.671 hozzászólás
Koca barát megmagyarázott mindent!Köszi szépen!
Bocsi a pánikrohamért! :D
"Hogy soha többet ne fordulhasson elõ veled,hogy egy kapcsolatban elfogy a színes ceruzád! ":)

#11356
schnellthomas

schnellthomas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.671 hozzászólás
shimano talán deaore légtelenítésrõl tudna valaki mondani nekem?Topik elsõ résztét nem találtam így nem tudtam megfelelõ szinten körbenézni.
Bajom hogy gyárilag kész állapotban nem ment a pofák közé a tárcsa.Szétszedtük a boltban,aztán töltöttük bele a zöldet de most meg nem mozognak a dugattyúk.sok levegõt köpköd,de lehet én csinálom szarul.
"Hogy soha többet ne fordulhasson elõ veled,hogy egy kapcsolatban elfogy a színes ceruzád! ":)

#11357
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13.648 hozzászólás
de mit vagytok kiakadva nem értem
hadd ciccegjen, az a gáz ha nem fog....legalább hallják ha jössztök...

#11358
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 hozzászólás
Szerintem sokkal inkább az agy is átmérõjû tengelye hajlik, nem a sokkal vastagabb külsõ szár.

#11359
kela

kela

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.622 hozzászólás

Igen 6 csavaros.
Nem szabad, hogy 8as legyen benne, 'majdhogy vacsi új és nem volt megütve, vagy ilyesmi.

amúgy ez sztem a 6csavaros tárcsafelfogatás esetében jóval gyakoribb... ha van még némi 8as is,akkor nem csoda a "zörgés"..

#11360
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
van olyan hogy kiveszed a zsir uj tarcsafeket a dobozbol, es mar nem egyenes a tarcsa. nem gyakran, de elofordul
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F