Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18505 replies to this topic

#981
Dr. Gonzo

Dr. Gonzo

    vendég

  • fórumtag
  • 61 posts

Sziasztok,

 

Nagy talány áldozata vagyok. Shimano XT fékem (2013) van a bringámon, ami meg kell mondjam szuper. Tavaly eltettem télre a bringát, és tavasszal amikor elővettem, a fék nyúlt, nyikorgott, és alig fogott. Csakhogy amikor eltettem jó volt, soha nem nyikorgott fékezés közben. Ok, kivettem, megcsiszoltam stb., csak nem javult, így kicseréltem a pofákat (úgy gondoltam nem levegős, mert akor miért nyikorogna). Utána olyan volt mint régi korában, harapott szépen. De most a helyzet megismétlődni látszik. Leporoltam ma a bringát, és megint nem olyan mint kellene... :( de most leglább nem nyikorog. Valakinek bármi ötlet miért lehet?



#982
T3v3

T3v3

    újonc

  • fórumtag
  • 19 posts

Oké, Köszönöm !

 

Még egy kérdés : Féktárcsáknál mi a minimális vastagság ? illetve mi az ami már kuka ?

 

 



#983
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 posts
  • LocationMecsek

Sziasztok !

Segítséget szeretnék kérni. Május óta van tárcsafékes bringám előtte mindig csak v-fékesek voltak.
Kérdésem, hogy mennyire ajánlott duplán adapterezni ?
Hátsó fékről van szó. IS furatos a váz. Eddig Tektro volt 160-as tárcsával ,gyári IS-->PM160 adapterrel.
Most kapott egy Elixir 5-öst 180-as tárcsával. Ezt úgy tudtam megoldani, hogy a fent említett adapterre került rá az Avid PM160-->PM180 hátsó adapter és a féktest. A lenti képen látható a jelenlegi helyzet. Maradhat ez így vagy ajánlott egy IS-->PM180 hátsó adapter ?

Köszönöm !

https://picasaweb.go...feat=directlink

Ez így ebbe a formában nem oké! Is pm 180- at szerezz be mert ez ìgy életveszélyes
  • T3v3 likes this

#984
T3v3

T3v3

    újonc

  • fórumtag
  • 19 posts

Sziasztok !

 

Segítséget szeretnék kérni. Május óta van tárcsafékes bringám előtte mindig csak v-fékesek voltak.
Kérdésem, hogy mennyire ajánlott duplán adapterezni ?
Hátsó fékről van szó. IS furatos a váz. Eddig Tektro volt 160-as tárcsával ,gyári IS-->PM160 adapterrel.
Most kapott egy Elixir 5-öst 180-as tárcsával. Ezt úgy tudtam megoldani, hogy a fent említett adapterre került rá az Avid PM160-->PM180 hátsó adapter és a féktest. A lenti képen látható a jelenlegi helyzet. Maradhat ez így vagy ajánlott egy IS-->PM180 hátsó adapter ?

Köszönöm !

 

https://picasaweb.go...feat=directlink


Edited by T3v3, 2014. December 12. - 02:35.


#985
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts

Azért egyszer próbálj ki egy slx-t vagy xt-t.


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#986
Trausos

Trausos

    újonc

  • fórumtag
  • 2 posts

Szia Kánya! Köszi a választ! Szerencsére pont van izopropil alkoholom, úgyhogy holnap indul a mosoda! Egy elixir 9-esem van, nagyon elégedett voltam vele a hét végéig. Jól adagolható, nem egy satu, de nekem nem is hiányzik ez az érzés. 

Üdv, Jani



#987
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 posts
  • LocationMecsek

Tiszteletem a fórumozóknak! Először írok itt az oldalon. Mindjárt egy kérdéssel kezdeném: Volt valakinek olyan tapasztalata, hogy a dugattyú nem követi a betét kopását, nem "lép" össze a betét kopásának ütemében? Én a hét végét a Pilisben töltöttem és mire hazajöttem, nem volt fékhatás a hátsó nyergen. Itthon szétszedtem, azt hittem elment az olaj, vagy levegőt szívott, de semmi ilyesmi. aztán üresen elkezdtem pumpálni és láttam, hogy nem megy összébb egy század mm-t sem. A betétek kb. 80%-osak, úgyhogy túlkopás kizárva... Ha valaki megosztaná velem a tapasztalatait, azt megköszönném!

Üdv, Jani

Első soron, betét ki, munkahengert kimosni izopropil alkohollal, megjáratni a dugattyúkat valami tompa feszítő eszközzel. Ha ez sem segít, légtelenítés vagy olajcsere. Milyen fék amúgy? 



#988
Trausos

Trausos

    újonc

  • fórumtag
  • 2 posts

Tiszteletem a fórumozóknak! Először írok itt az oldalon. Mindjárt egy kérdéssel kezdeném: Volt valakinek olyan tapasztalata, hogy a dugattyú nem követi a betét kopását, nem "lép" össze a betét kopásának ütemében? Én a hét végét a Pilisben töltöttem és mire hazajöttem, nem volt fékhatás a hátsó nyergen. Itthon szétszedtem, azt hittem elment az olaj, vagy levegőt szívott, de semmi ilyesmi. aztán üresen elkezdtem pumpálni és láttam, hogy nem megy összébb egy század mm-t sem. A betétek kb. 80%-osak, úgyhogy túlkopás kizárva... Ha valaki megosztaná velem a tapasztalatait, azt megköszönném!

Üdv, Jani



#989
mephisoft

mephisoft

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 453 posts

Ok.

Majd írd meg légyszi, mi volt a gond, kíváncsi vagyok.

 

A fék megjárta dr. Bike-ot és Vargányát. Ahogy sejteni lehetett, a fékkarban a dugattyú-tömítés (karmantyú) ment tönkre. Komplett fékkar-csere lett a dologból.



#990
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 posts

Elvittem a szervízbe. Három szerelő is összeszaladt, húzogatták a fékkart, csóválták a fejüket. Abban teljes volt az egyetértés, hogy ezt „Vargányához” (a magyarországi fő-fő Shimano szaki?) kell vinni, ők nem nyúlnak hozzá. Az egyikük azt mondta, ha ez Avid lenne, akkor tudná, mitől van, de Shimanonál nem. Másikuk fékdugattyú-tömítésre tippelt, neki tűnt fel, ami nekem nem, hogy vissza is kicsit lassabban megy a fékkar. - Majd ha visszajött Vargányától, tudósítok.

Ákker, elhiszem, hogy mindenki isteníti ezt a féket, én is (sic!), de a fizika az fizika. nem értem, miért nem lehetett tiszta lappal indulni (teljes légtelenítés, ahogy írod.) Az. hogy mi okozta a levegősödést, az egy másik kérdés! Nem volt a bringa korábban hosszabb ideig a feje tetejére állítva? Állítólag az is okozhat ilyen tüneteket.



#991
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 posts

nem tudom, de legalább biztosan nem levegős. :D :D :D

 

 

(valszeg a váz felfogatási pontja  gyenge vagy pontatlan)

lehet, érdemes lenne kicsit megsmirglizni a betétet.

 

vagy cserélj pofát, pl. erre:

 

http://ebike.hu/term...a-tarcsafekhez/



#992
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1,169 posts

Nem, fel sem merült. Gondolom nekik sem fért bele a levegősségről kialakított képükbe a tünetegyüttes. Továbbá talán azért, mert szombaton a "kis Shimano-s tölcsérrel" ők töltögettek bele olajat, kocogtatták a vezetéket, pumpálták a fékkart, és együtt örültünk, hogy kijött pár (pici) buborék. Ugyan az nem volt a szabályszerű teljes légtelenítés (alul is megbontva), de javítania kellett volna, nem pedig tovább rontani a helyzetet.  - Persze ez részemről találgatás, de az biztos, hogy a "légtelenítés / levegős" kifejezések nem hangzottak el a kupaktanácson.

Ok.

Majd írd meg légyszi, mi volt a gond, kíváncsi vagyok.


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#993
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,993 posts

nem tudom, de legalább biztosan nem levegős. :D :D :D

 

 

(valszeg a váz felfogatási pontja  gyenge vagy pontatlan)


  • Kánya likes this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#994
colew

colew

    újonc

  • fórumtag
  • 8 posts

Sziasztok!

 

Van egy Avid BB5 mechanikus tárcsafék-szettem, Avid CleanSweep tárcsával és BB5 féktesttel. Az első hibátlanul működik, semmi baja.

A hátsó viszont, néhány esetben fékezéskor elkezd kicsit kerregni-nyikorogni, mintha nem lenne párhuzamos a pofa a tárcsával, újra beállítottam, de ekkor is előjön. (olyan, mintha a nempárhuzamosság miatt a tárcsa lyukainak szélén pattogna a pofa)

Mi lehet a baj? A tárcsákban max. 250 km van, nem túl nagy használat mellett, ebből kb. 100 terepen. (Farkas-erdő, Hármashatárhegy, János-hegy, de egyáltalán nem durvulok)

 

Köszi,

 

Erik



#995
mephisoft

mephisoft

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 453 posts

És az fel se merült v. kizárták, hogy levegős?

Nem, fel sem merült. Gondolom nekik sem fért bele a levegősségről kialakított képükbe a tünetegyüttes. Továbbá talán azért, mert szombaton a "kis Shimano-s tölcsérrel" ők töltögettek bele olajat, kocogtatták a vezetéket, pumpálták a fékkart, és együtt örültünk, hogy kijött pár (pici) buborék. Ugyan az nem volt a szabályszerű teljes légtelenítés (alul is megbontva), de javítania kellett volna, nem pedig tovább rontani a helyzetet.  - Persze ez részemről találgatás, de az biztos, hogy a "légtelenítés / levegős" kifejezések nem hangzottak el a kupaktanácson.



#996
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1,169 posts

Elvittem a szervízbe. Három szerelő is összeszaladt, húzogatták a fékkart, csóválták a fejüket. Abban teljes volt az egyetértés, hogy ezt „Vargányához” (a magyarországi fő-fő Shimano szaki?) kell vinni, ők nem nyúlnak hozzá. Az egyikük azt mondta, ha ez Avid lenne, akkor tudná, mitől van, de Shimanonál nem. Másikuk fékdugattyú-tömítésre tippelt, neki tűnt fel, ami nekem nem, hogy vissza is kicsit lassabban megy a fékkar. - Majd ha visszajött Vargányától, tudósítok.

És az fel se merült v. kizárták, hogy levegős?


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#997
mephisoft

mephisoft

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 453 posts

Elvittem a szervízbe. Három szerelő is összeszaladt, húzogatták a fékkart, csóválták a fejüket. Abban teljes volt az egyetértés, hogy ezt „Vargányához” (a magyarországi fő-fő Shimano szaki?) kell vinni, ők nem nyúlnak hozzá. Az egyikük azt mondta, ha ez Avid lenne, akkor tudná, mitől van, de Shimanonál nem. Másikuk fékdugattyú-tömítésre tippelt, neki tűnt fel, ami nekem nem, hogy vissza is kicsit lassabban megy a fékkar. - Majd ha visszajött Vargányától, tudósítok.



#998
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1,169 posts

> Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.

Ha valaki azt mondaná, hogy pontosan ezt a tüneteggyüttest megtapasztalta már, és a légtelenítés segített, akkor ugyan nagyon zavarna, hogy nem értem, mi történik, de jobb jobb ötlet híján megpróbálkoznék egy légtelenítéssel - szervízben, mert nincs hozzá eszközöm.

 

Avid fékem van, nem vagyok tapasztalt szerelő, nem is magamnak szervizelem a féket, de hasonlóan viselkedik, mint a feleségedé. Nem mindig, most tök jó.

Egyértelmű, hogy levegős a rendszer és légteleníteni kell.

Mivel nem folyik az olaj, ez lesz a baja szerintem.

 

De nyugodtan szedd szét magadnak és akkor megérted a működését is.

 

Lehet, hogy cinikus voltam, akkor elnézést, de leírták a - valószínű - megoldást. Ettől többet távdiagnosztikában hogyan gondolnál?

Nem olyan nagy összeg egy légtelenítés. Ha külföldön vetted a bicajt, annyit megér, hogy légteleníted és ha jó lesz, akkor örülsz.

 

Ha nem, akkor igaz buktad azt a kb. 3 000 Ft-ot, de tudod, hogy valami komolyabb gondja van.

 

Egyébként nekem egy szervizben azt mondták, hogy Shimano féket nagyon-nagyon egyszerű légteleníteni, valami kis tölcsérszerűt mutogattak, hogy annyi kell hozzá. Ha ez így van, akkor magadnak is meg tudod csinálni az olajcserét és légtelenítést.

 

Shimano fék olajcseréje:

http://fish.shimano-...69830667340.pdf


Edited by ultio, 2014. October 20. - 10:45.

Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#999
mof

mof

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,297 posts

> Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.

Nem tudom jobban, mert sehogy sem tudom. És ha magyarázatot is kapnék, még talán be is látnám. Vagy vitatkoznék vele. De magyarázat nélküli kinyilatkoztatással nem tudok mit kezdeni - nekem ez csak tippelgetésnek hangzik. Olyat én is tudok, és nyilván a nulladik tipp a levegősség. De nézegetve ezt az ábrát tényleg nem tudom elképzelni hogy ha levegős lenne, hogyan tudna így működni, ahogy most teszi. Aki el tudja képzelni, az akár meg is magyarázhatná. Örülnék, ha ez lenne a baj, mert azt egyszerű orvosolni. Mert amire én tippelek: a dugattyú mellett visszaszivárog az olaj a hengerből a kiegyenlítő tartályba, az kellemetlenebbül hangzik. Ez magyarázná azt, hogyan nyomódik be lassan a fékkar, de továbbra sem magyarázza számomra a további viselkedést, azaz fogalmam sincs, mi a baj.

 

Persze nem láttam még ilyen féket szétszedve, nem biztos, hogy valóban olyan a belső szerkezet, mint ez a szabadalmi bejelentés-ábra, nem tudom, hogy van megoldva a dugattyú tömítése...

 

Ha valaki azt mondaná, hogy pontosan ezt a tüneteggyüttest megtapasztalta már, és a légtelenítés segített, akkor ugyan nagyon zavarna, hogy nem értem, mi történik, de jobb jobb ötlet híján megpróbálkoznék egy légtelenítéssel - szervízben, mert nincs hozzá eszközöm.

 

hadd idézzem magam:

az a kib.szott fizika..

(amúgy a folyadék összenyomható? és a gázok(levegő)?)

 

 

edit szerint: 785-ös xt nálunk is csinál furcsaságokat. full levegős, de teljesen random módon hullik be a fékkar, gondolom itt is valami féknyereg környéki játékos lehet a ludas.


Edited by mof, 2014. October 20. - 00:25.


#1000
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 posts
  • LocationMecsek


Nem tudom jobban, mert sehogy sem tudom. És ha magyarázatot is kapnék, még talán be is látnám. 

Tehát!

Van a fékkar ami gondolom nem vízszintesen áll a kormányodon, ilyenkor a bubi ugye nem a kifelé vezető utat keresi hanem a felfelé vezetőt.  Ebből adódóan valszeg a levegő beszorult a kar munkahengerébe, ezért is kell légtelenítésnél ide-oda mozgatni a fékkart hogy mindenhonnan szökjön ki, hiába van színültig a légtelenítő csavar alatt az olaj, attól még lehet levegő benne.

A kérdés hogy miért van benne levegő? 

Mivel a bringádat is emberek rakták össze, valószínűnek tartom hogy a fékcső is rövidítve lett, ezáltal légtelenítés történt ami lehet nem sikerült annyira. Mindenki hibázhat!

 

Hogy miért 3 hónap után jött a jelenség?

Lehet a munkahengerben volt a bubi és ennyi idő kellett neki míg feljut.

 

De lehet próbálkozni fejre állított bringával, hamar kiderülne.