Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18544 hozzászólás a témában

#5561
bandyta

bandyta

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 319 hozzászólás

Honnan tudnék szerezni olcsón Shimano ásványi olajat? 1 dl kellene. Esetleg valakinek nincsen aki megvette a literest? 2500Ft-ot nem akarok kiadni 50ml-ért.

Én anno bicóboltban vettem. De bemész benzinkútra és veszel 1 liter citroen hidraulika olajat, ugyanaz, csak nem pink, hanem zöld. De ásványi bázisú. Jó tulajdonsága az állandó viszkozítása még extrém hidegben is.

#5562
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13.254 hozzászólás
  • LocationSvájc

Honnan tudnék szerezni olcsón Shimano ásványi olajat? 1 dl kellene. Esetleg valakinek nincsen aki megvette a literest? 2500Ft-ot nem akarok kiadni 50ml-ért.


nekem van még vagy 8 dl
viszont utaznod kell érte...

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#5563
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.280 hozzászólás
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
butikból én szereztem kis kiszerelést. 1-2dl lehet

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#5564
manston91

manston91

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.013 hozzászólás
Honnan tudnék szerezni olcsón Shimano ásványi olajat? 1 dl kellene. Esetleg valakinek nincsen aki megvette a literest? 2500Ft-ot nem akarok kiadni 50ml-ért.
"Ride today, heal tomorrow"

#5565
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.280 hozzászólás
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
Igen.

DOT 5.1 - Wikipedia, the free encyclopedia

DOT 3 205 °C (401 °F) 140 °C (284 °F)
DOT 4 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F)
DOT 5 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F)
DOT 5.1 270 °C (518 °F) 190 °C (374 °F)

Ez is hasznos lehet; száraz és nedves forráspontok.

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#5566
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
5.1 mikor jött ki? kerestem de nem találom.
mert akkor ez alapján mehet akár az is a "DOT 3 or 4 only" fékekbe, nem?

mondjuk érdekes, hogy itt a régi rendszerekhez ajánlott 3-assal futnak mai modern fékek. 3 v. 4-es DOT-osok gyárilag 3-assal vagy 4-essel vannak töltve? :D

#5567
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.280 hozzászólás
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
Szerintem abszorpció, kémiai reakció nélkül. Ez okoz gondot ha felforrósodik a folyadék, mert a vízbõl vízgõz lesz, eltávozni nem tud és a rendszer levegõsnek tûnik miatta. Igen valószínû hogy a vízmegkötés forráspont-változást okoz. Etilén-glikol a jelek szerint -12,9 fokon dermed, 197,3 fokon forr. Ha ebbe víz keveredik (ami ugye 100 fokon forr) akkor az új forráspont valahol a 2 között lesz.

Idézet:

Fékfolyadék nem fékolaj, mint azt sokan mondják, ui. a fékfolyadék egy higroszkópikus anyag, tehát magába szívja a vizet.
A minõségét az anyagnak a DOT szám jelzi.
A DOT 3 inkább teherautókhoz, régi dobfékes autókhoz való.
A DOT 4 tárcsafékes gépekhez mai tárcsafékes személygépkocsikhoz alalmazható.
A DOT 5.1 a legújabb osztály, 5.1 is glikol alapú keverhetõ a 3-sal 4-sel.
A DOT 5 szilikon alapú ez nem keverhetõ a tobbivel!!!
A 3-as és 4-és keverhetõ egymással, ami még fontos, hogy a nedves forráspont annál jobb, minél magasabb.

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#5568
Gege911

Gege911

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 647 hozzászólás
imi72 :
Most már nem tudom h miben higgyek, de akkor te szerinted azok a fékfolyadékok amik glikol alapúak képesek vizet megkötni, viszont a szilikon alapúak nem, ugye?
Ergo a DOT 3 , 4 ,5.1 esek képesek vizet felvenni míg a DOT 5 nem ?!

Ja meg annyi h ha nem kémiai reakció akkor fizikai? Mert elvileg abszorpciónak hívják pontosan nem?

#5569
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.541 hozzászólás
  • Locationa Pilis

a víz megkötés nem kémiai reakció


Ezt én is tudom (ha nekem szántad), csak gondoltam elképzelem, hogy mi van ha a Gege911 által idézett oldal szerkesztõinek mégis igazuk van...na de nincs (szerintem).

Az ezüst nitrát meg fényre bomlik, mégis az argentometria mérõoldata.


Gratulálok, tovább jutottál :D


Amúgy kb. 2 hete én is tapasztaltam a Juicy 7-emnél a hidegben (-5-6 fok) történõ felkeményedést. Nagyon keveset kellett húzni a karon, hogy fogjon a fék, de bemelegedés után rendbe jött.

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#5570
bandyta

bandyta

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 319 hozzászólás

Szóljatok,ha hülyeséget nyüszögök,de a dotos olaj az hidroszkópos.
Mi van az olajban megkötött vízzel a sok minuszban?


Az ezüst nitrát meg fényre bomlik, mégis az argentometria mérõoldata.

#5571
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.070 hozzászólás

Kisherceg :Nem lehet h a fékkarnak a kialakításából fakad ez??


lehet, csak tippelek.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#5572
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.280 hozzászólás
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
a víz megkötés nem kémiai reakció

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#5573
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.541 hozzászólás
  • Locationa Pilis

Igazad van a DOT 5 és a DOT 5.1 gyel kapcsolatban. Viszont elõbb olvastam egy cikket, és annak tudatában írtam h kémiailag megköti a vizet a DOT 5
• - a fékolaj - , z alsó részben lehet olvasni ahol az ABS rõl van szó.

Kíváncsi vagyok h akkor most mi az igaz???
Sajnos akiket eddig megkérdeztem a DOT fékfolyadékokkal kapcsolatban (rally) õk mindig csak a melegedésrõl, forráspontról tudtak nyilatkozni.
És mivel õk kocsit használnak nekik télen tök mindegy mivel a szervo úgy is megy, és elõbb vagy utóbb a rendszerük felmelegszik, esetleg el is melegedik :s


Ez érdekes, ezt eddig sehol nem olvastam. Itt van egy DOT 5-ös fékfolyadék biztonsági adatlapja. Az a helyzet, hogy egyik alkotórésze sem reagál a vízzel, ha pedig mégis történik valamiféle reakció (mert elképzelni azért el lehet), akkor pont olyan anyagok keletkeznek, amelyek rosszabbak, problémásabbak a víznél.

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#5574
Gege911

Gege911

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 647 hozzászólás
Kisherceg :Nem lehet h a fékkarnak a kialakításából fakad ez??

#5575
Gege911

Gege911

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 647 hozzászólás

A DOT 5 az szilikon alapú, a DOT 5.1 az, ami szintén glikol-szerû anyag. Az ásványi olaj és a szilikon víztaszító, nem veszi fel a levegõ nedvességét. A glikolok igen, de egyik sem kémiailag köti meg a vizet. Nem dobálom ide a különbözõ fázisdiagramokat, összetétel-fagyáspont görbéket, de a lényeg, hogy a hidegben (legalább is a mi éghajlatunkon) nem a folyadék viszkozitása, víztartalma lesz a szûk keresztmetszet, sokkal problémásabb a különbözõ tömítések rugalmatlansága.


Igazad van a DOT 5 és a DOT 5.1 gyel kapcsolatban. Viszont elõbb olvastam egy cikket, és annak tudatában írtam h kémiailag megköti a vizet a DOT 5
• - a fékolaj - , z alsó részben lehet olvasni ahol az ABS rõl van szó.

Kíváncsi vagyok h akkor most mi az igaz???
Sajnos akiket eddig megkérdeztem a DOT fékfolyadékokkal kapcsolatban (rally) õk mindig csak a melegedésrõl, forráspontról tudtak nyilatkozni.
És mivel õk kocsit használnak nekik télen tök mindegy mivel a szervo úgy is megy, és elõbb vagy utóbb a rendszerük felmelegszik, esetleg el is melegedik :s

#5576
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás
Köszi.
Okosabb lettem.

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.


#5577
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.070 hozzászólás

Az alatt mit értesz,hogy felkeményedik?
Nehezebben jár,vagy lecsökken a fékkar útja?


ez a jelenség úgy néz ki, hogy a beállított nyomásponthoz képest egy-két egymást viszonylag gyorsan követõ fékkar húzás hatására (vagy picit behúzott fékkarral történõ "sebességszabályozás" esetén) a nyomáspont kintebb kerül, hamarabb fog (érzésre) a fék. jó esetben ez egy-két másodperc múlva visszaáll az eredeti pozícióba, rosszabb esetben a pofa súrolni kezdi a tárcsát és úgy is marad. ez a "fázós" széria. legalábbis nekem az xt-vel ez volt, összesen 4 db (!!) esetében. mivel elképesztõ mód bátor vagyok, legutóbb megint xt-t vettem. ez már nem fogja a tárcsát, de a leírt módon lelassul minuszban. viszont már qrvára nem érdekel. :) gyanítom, hogy az xt dugattyúinak hosszabb útja lehet az (egyik) oka. maguránál, avidnál nem tapasztaltam ilyet.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#5578
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.541 hozzászólás
  • Locationa Pilis

Hát én csak a DOT 5 esetében tudom, h elvileg az kémiailag megköti a vízet, és így nem fagy meg, csak vmi borzalmasan alacsony hõfokon, ahol már a rider is kimúlik :)


A DOT 5 az szilikon alapú, a DOT 5.1 az, ami szintén glikol-szerû anyag. Az ásványi olaj és a szilikon víztaszító, nem veszi fel a levegõ nedvességét. A glikolok igen, de egyik sem kémiailag köti meg a vizet. Nem dobálom ide a különbözõ fázisdiagramokat, összetétel-fagyáspont görbéket, de a lényeg, hogy a hidegben (legalább is a mi éghajlatunkon) nem a folyadék viszkozitása, víztartalma lesz a szûk keresztmetszet, sokkal problémásabb a különbözõ tömítések rugalmatlansága.

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#5579
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.676 hozzászólás

Na a Shimano ásványi fékolajára voltam kíváncsi mit tud, vagy nem tud a mínuszokban. Pusztán 3 darab kémcsõbe töltöttem egy-egy adagot. Az elsõt szobahõmérsékleten (+22,5), a másodikat kint (-9,6), a harmadikat pedig fagyóba (-18) raktam. vártam kb 2 órát h biztosan lehûljenek. Sajnos csak szemre tudtam megnézni a hideg által okozott hatást. De talán kijelenthetem h drasztikus változás csak a szobában tárolt és a kinti között volt( +22,5 - -9,6)!
A két hûtött minta között nem tudtam volna különbséget tenni, ezek szerint nem lineáris a hõfok/viszkozitása ennek az olajnak.
Továbbá a minták mellé raktam két-két a fékemhez való tömítést is. Egy gyárit és egy általam csapágyszaküzletben vásároltat. Hát azok is szépen ridegebbé váltak.
Esetleg akinek DOT fékfolyadékja van otthon, nem csinálná meg ezt!? És akkor össze lehetne hasonlítani

Ez igen ! Te komolyabb vagy, mint a német Bike-Magazin ! ;) Azok csinálnak ilyen alapos teszteket.
Marci

#5580
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás
Persze.
Érted,húzod a féket és azér nehéz,mert egy darab jég van a csõben...

...nem értem miért csodálkozik mindenki.

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.