Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Teleszkópok - általános eszmecsere #2.

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
10976 hozzászólás a témában

#8361
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás

Lehet, h hüyye vagyok, de sejtem, mire gondol Hozé; képzeljétek el, h álló kerókon húzzátok a fékkarokat...
A bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába :) )

nézd meg a felépítését, gondold át mi hogy mozog, és rájössz, okos gyerek vagy te :)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#8362
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár
A terralogic nem olyan nagy szám és nem mozog olyan szépen, mint egy terralogic nélküli fox.


A sebesség mindent megold.

 


#8363
Rémhörcsög

Rémhörcsög

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.108 hozzászólás

A bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába :) )

Jah, próbáljatok ki eccer a Fox-nak a TerraLogic-ját, vagy hogy a szöszbe hívják az intelligens szelepvezérlésüket... Hát vaze, a 2007-es télleg nem pogózik semmit sem, viszont terepen maga az álom... Ja, meg nem is bólogat fékezéskor :D
High5 ->A világ leggyorsabb sportitala

#8364
kalaius

kalaius

    maximus

  • fórumtag
  • 11.904 hozzászólás
Lehet, h hüyye vagyok, de sejtem, mire gondol Hozé; képzeljétek el, h álló kerókon húzzátok a fékkarokat...
A bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába :) )

#8365
Rémhörcsög

Rémhörcsög

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.108 hozzászólás
Izé, Hozénak van igaza... :D de télleg (vagy legalábbis én értem mit akar mondani :D
High5 ->A világ leggyorsabb sportitala

#8366
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.355 hozzászólás
Hozé: most a villa "bólogatásáról" beszélgetünk? mert abban igazad van, helyesen írod, nicns köze a tárcsa méretének.


de ha a csavarodásról, ott a féknyereg - tengely távolság játszik közre, ami ugye tárcsafüggõ, 8-9-10 cm, 1-2 cm eltérés az erõkarban... :chin:

#8367
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás
Szerintem is logikus.
Bár ott vitatkoznék veled, hogy ha könnyebb fékezni, akkor valaki is többet fékezne.

A dolog innen indult:

http://forum.bikemag...&postcount=2577

Arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy ez nem jó kérdés így.
Persze én is tudom kinek, mikor célszerû és miért nagy tárcsa. De ez a teló topic.

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#8368
GerMo

GerMo

    vendég

  • fórumtag
  • 102 hozzászólás
Hozé!

Ez így egész logikus.
De akkor van így, HA a kistárcsával keltett fékerõ ugyanakkora, mint a nagytárcsáé.
Sztem az az alapja, hogy ugyanakkora erõvel húzol minden fékkart. Hogy mit raknak a fékkar után, az dönti el a többit.
Szóval van egy "fix" erõd, amihez variálod az erõkart és a súrlódás nagyságát, így nagyobb fékerõt kapsz.
Elvileg persze, ha 4ujjal megtépsz egy 160as tárcsát, elõbb blokkolod a kereket, mintha 1 ujjal húznád a 203-ast. De akkor a kezed elfárad.
Nagytárcsa>>kisebb erõkifejtéssel nagyobb fékerõ > sûrûbb a nagy erõhatás > jobban fárasztod a villa anyagát
Papíron igazad van, de használatkor könnyebben éred el nagytárcsával a csararodáshoz szükséges erõt, ezért lett mánia, hogy a nagytárcsa jobban csavar.
__...:::///Campona Bike Park\\\:::...___

#8369
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13.648 hozzászólás
Most megint kezdõdni fog a v-fék vs. tárcsa vita?

#8370
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás
A "blokkolóra" alatt nem azt értem, hogy szép lassan megáll, hanem azt, hogy behúzod a féket, és a kerék azonnal el kezd csúszni a talajon.
Itt nincs idõkülönbség, ezt én a V-fékkemmel is megteszem 'azonnal'. (Majd felkelek, és leporolom magam...)

Edit:
És azért jövök állandóan ezzel, mert ez a legrosszabb eset a teló szempontjából.

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#8371
sysspo

sysspo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás

Figyelem gondolatkisérlet!
Ha kis méretû tárcsával blokkolóra tudod fékezni a kerekedet, akkor nem javul a féked nagyobb tárcsával.


Ha a nagyobb tárcsával rövidebb ideig tart a blokkolásig fékezés, akkor, miért nem javul? Tegnap is ez nem értettem az érvelésedben. Ha a nagyobb tárcsánál az ujjaknak kisebb erökifejtésre van szükségük a blokkolási fékhatás eléréséig az szerintem párhuzamosan feltételezi a fékút rövidülését is. Hol tévedek?

#8372
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás
OFF
Köszönöm a jóságotokat, és egyben megnyugtatni mindenkit, hogy tiszában vagyok a forgatónyomaték fogalmával.
Sõt, az elsõ kerekemet sem szoktam blokkolni. :)

Azt próbáltam megmagyarázni, hogy nem tudsz nagyobb fékezõerõt kifejteni, mint amekkorát a talaj enged.
No még egyszer, utoljára:
ON
Figyelem gondolatkisérlet!
Ha kis méretû tárcsával blokkolóra tudod fékezni a kerekedet, akkor nem javul a féked nagyobb tárcsával.
Ebben az esetben a forgatonyomaték pont akkora lesz amekkorát a talaj kikényszerít, és ez nem függ a tárcsa méretétõl.
(Megjegyzem, hogy -épp a nyomaték egyenlõség miatt- a nagytárcsa esetén lesz kisebb a tárcsánál ébredõ erõ.)

Nem a nagy tárcsa csavarja jobban a telót, hanem az ha nagyobb tömegû ridert vagy biciklit kell lefékezni,
illetve ha jobb a gumi tapadása a talajon. (100kg rider, DH cucc, traktorgumi.)
Ezekben az esetekben -vélhetõen- kevés lehet a kis méretû tárcsa és javallt a nagy tárcsa használata.

És persze a 100kg-s ridertõl jobban fog görbülni a teló. :)

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#8373
Hápi

Hápi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 952 hozzászólás

...
Tehát?
...

Nyomaték (mely ez esetben csavaró, és a telóra és a gyorszárra hat) egyenlõ az erõ (mely ez esetben a fékezõ erõ) és az erõkar (ez esetben a fékbetét kerékagy tengelyének középvonalától mért távolsága) szorzatával.
Tételezzük fel van egy adott F erõ. Ez az erõ a fékbetét és féktárcsa közötti súrlódó együtthatótól függ (megfelelõ erõ esetén állóra tudod fékezni a tárcsát mely függ a betét és a tárcsa anyagától és nem a tárcsa nagyságától) és nem a tengely középvonalának távolságától. Az erõkar viszont 203-as tárcsa esetén hosszabb mint a 160-as tárcsánál.
Hétköznapi nyelven: gondolj a gépjármûvek kerékanyájára. Van adott F erõ (mely ez esetben a tested által maximálisan kifejtett erõ) és egy villáskulcsod. Ha ezzel az erõvel nem tudod kilazítani akkor -sufnituning- keresel egy hosszabb csõdarabot és a villáskulcsra húzva növeled az erõkat.

Szerintem.

"A kerékpáros nem az autós ellensége, hanem olyan autós, aki már megtette az elsõ lépést a jó irányba!"(Karlovitz K.)
Rákosmente KerekSE;


#8374
SanDiablo

SanDiablo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 443 hozzászólás

Kezdjük ott h normális ember nem blokkolja az elsõ kereket...
Nagytárcsa az annyi, hogy kisebb erõt kell kifejtened a nagyobb erõkar miatt, így könnyebben eléred a fékerõvel a blokkolás elõtti pillanatot. Mivel könnyebben eléred, sûrûbben éred el azt mint kistárcsával, így jobban fárasztod a villa anyagát.
Arról viszont még nem hallottam, hogy kárt tett volna a nagytárcsa egy villában (attól még tehet...)
Nagytárcsánál a láb fékszem és papucs közti szakaszára nagyobb erõ hat (adapter miatt távolabb kerül a féknyereg, és így az erõ hatásvonala, éééés így nagyobb az erõkar, ami lábat akarja hajlítani)- a vékony falú XC telókon ezért nem javasolják a nagytárcsát.
szerintem...

Naggyából ezt írtam én is, csak figyelmen kívül hagyták... :( De szerintem is a féknyereg telóláb közti távban van a kutya elásva.
"Aki embernek hitvány, az magyarnak alkalmatlan." Tamási Áron
Durung forever!

#8375
GerMo

GerMo

    vendég

  • fórumtag
  • 102 hozzászólás
Kezdjük ott h normális ember nem blokkolja az elsõ kereket...
Nagytárcsa az annyi, hogy kisebb erõt kell kifejtened a nagyobb erõkar miatt, így könnyebben eléred a fékerõvel a blokkolás elõtti pillanatot. Mivel könnyebben eléred, sûrûbben éred el azt mint kistárcsával, így jobban fárasztod a villa anyagát.
Arról viszont még nem hallottam, hogy kárt tett volna a nagytárcsa egy villában (attól még tehet...)
Nagytárcsánál a láb fékszem és papucs közti szakaszára nagyobb erõ hat (adapter miatt távolabb kerül a féknyereg, és így az erõ hatásvonala, éééés így nagyobb az erõkar, ami lábat akarja hajlítani)- a vékony falú XC telókon ezért nem javasolják a nagytárcsát.
szerintem...
__...:::///Campona Bike Park\\\:::...___

#8376
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás
Állóra fékezés alatt én azt a pillanatot értem, amikor még mozgásban vagy, és a kereked blokkolod, és el kezd csúszni.
Ha ezt el tudod érni egy kis tárcsával is, akkor neked nem hoz fékerõ növekedést a nagyobb tárcsa.
És hogy on is legyek:
ebben apillanatban (a megcsúszás pillanata, vagy ha úgy tetszik max. fékerõ pillanata) a telónak mindegy hogy kis átmérõjû tárcsa csavarja nagy erõvel, vagy nagyobb tárcsa kisebb erõvel. A nyomaték egyforma, és pont akkora amekkorát a talaj igényel.

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#8377
sysspo

sysspo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás

Ettõl nagyobb fékhatást a nagy tárcsával sem tudsz elérni, mert a keréknek tök mindegy, mekkora tárcsával fékezted állóra.


Azt nem értem az érvelésedben, hogy az állóra fékezés ténye dönti el a fékezés "minöségét". Egy 15 és egy 20m es fékút is végeredményében megállást eredményez de más fékhatást jelent.

#8378
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás

Mint laikus én úgy gondolom, ha az állórafékezés rövidebb idöt vesz igénybe akkor a fékút is rövidebb tehát a fékhatás is nagyobb.


Ez igaz. Valóban állóra fékezés esetén(kb.) a legnagyobb a fékhatás.
De jó esetben ezt a kis átmérõjû tárcsával is el tudod érni.
Tehát?
Ettõl nagyobb fékhatást a nagy tárcsával sem tudsz elérni, mert a keréknek tök mindegy, mekkora tárcsával fékezted állóra.
:)

Thez!
Egyszer már próbáltam lerajzolni:
http://forum.bikemag...&postcount=3898

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#8379
BBerki

BBerki

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.724 hozzászólás

Mondom persely! A szimmering csak az olajat/zsírt tart bent és a koszt kint... Jóesetben... :)
A teló kotyogósodását a persely cseréjével lehet orvosolni.


Eddig is tudtam csak Magellánra voltam kiváncsi :D :D

Már most látom, hogy pár oldal ezzel fog betelni...:D
"Minden hülyeség" by Tomidny

#8380
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.355 hozzászólás
és ez által az a csavaróerõ is nagyobb, mely a fékre hat adott, sokkal rövidebb ideig.