nézd meg a felépítését, gondold át mi hogy mozog, és rájössz, okos gyerek vagy teLehet, h hüyye vagyok, de sejtem, mire gondol Hozé; képzeljétek el, h álló kerókon húzzátok a fékkarokat...
A bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába)
Jelentkezz be Regisztrálj
Teleszkópok - általános eszmecsere #2.
#8361
Írta 2007. április 11. - 00:15
"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan
"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.
#8362
Írta 2007. április 10. - 23:35
A sebesség mindent megold.
#8363
Írta 2007. április 10. - 23:21
Jah, próbáljatok ki eccer a Fox-nak a TerraLogic-ját, vagy hogy a szöszbe hívják az intelligens szelepvezérlésüket... Hát vaze, a 2007-es télleg nem pogózik semmit sem, viszont terepen maga az álom... Ja, meg nem is bólogat fékezéskorA bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába
)
#8364
Írta 2007. április 10. - 21:58
A bólogatás is érdekes téma, pl. mai napig nem sikerült elfogadnom, h a Use S.U.B. miért kéne, h immunis legyen a jelenségre... :-/ (kb a pogózásmentes vázzal esik egy kategóriába
#8365
Írta 2007. április 10. - 21:46
#8366
Írta 2007. április 10. - 21:18
de ha a csavarodásról, ott a féknyereg - tengely távolság játszik közre, ami ugye tárcsafüggõ, 8-9-10 cm, 1-2 cm eltérés az erõkarban... :chin:
#8367
Írta 2007. április 10. - 20:23
Bár ott vitatkoznék veled, hogy ha könnyebb fékezni, akkor valaki is többet fékezne.
A dolog innen indult:
http://forum.bikemag...&postcount=2577
Arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy ez nem jó kérdés így.
Persze én is tudom kinek, mikor célszerû és miért nagy tárcsa. De ez a teló topic.
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#8368
Írta 2007. április 10. - 20:10
Ez így egész logikus.
De akkor van így, HA a kistárcsával keltett fékerõ ugyanakkora, mint a nagytárcsáé.
Sztem az az alapja, hogy ugyanakkora erõvel húzol minden fékkart. Hogy mit raknak a fékkar után, az dönti el a többit.
Szóval van egy "fix" erõd, amihez variálod az erõkart és a súrlódás nagyságát, így nagyobb fékerõt kapsz.
Elvileg persze, ha 4ujjal megtépsz egy 160as tárcsát, elõbb blokkolod a kereket, mintha 1 ujjal húznád a 203-ast. De akkor a kezed elfárad.
Nagytárcsa>>kisebb erõkifejtéssel nagyobb fékerõ > sûrûbb a nagy erõhatás > jobban fárasztod a villa anyagát
Papíron igazad van, de használatkor könnyebben éred el nagytárcsával a csararodáshoz szükséges erõt, ezért lett mánia, hogy a nagytárcsa jobban csavar.
#8369
Írta 2007. április 10. - 20:05
#8370
Írta 2007. április 10. - 20:02
Itt nincs idõkülönbség, ezt én a V-fékkemmel is megteszem 'azonnal'. (Majd felkelek, és leporolom magam...)
Edit:
És azért jövök állandóan ezzel, mert ez a legrosszabb eset a teló szempontjából.
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#8371
Írta 2007. április 10. - 19:52
Figyelem gondolatkisérlet!
Ha kis méretû tárcsával blokkolóra tudod fékezni a kerekedet, akkor nem javul a féked nagyobb tárcsával.
Ha a nagyobb tárcsával rövidebb ideig tart a blokkolásig fékezés, akkor, miért nem javul? Tegnap is ez nem értettem az érvelésedben. Ha a nagyobb tárcsánál az ujjaknak kisebb erökifejtésre van szükségük a blokkolási fékhatás eléréséig az szerintem párhuzamosan feltételezi a fékút rövidülését is. Hol tévedek?
#8372
Írta 2007. április 10. - 19:35
Köszönöm a jóságotokat, és egyben megnyugtatni mindenkit, hogy tiszában vagyok a forgatónyomaték fogalmával.
Sõt, az elsõ kerekemet sem szoktam blokkolni.
Azt próbáltam megmagyarázni, hogy nem tudsz nagyobb fékezõerõt kifejteni, mint amekkorát a talaj enged.
No még egyszer, utoljára:
ON
Figyelem gondolatkisérlet!
Ha kis méretû tárcsával blokkolóra tudod fékezni a kerekedet, akkor nem javul a féked nagyobb tárcsával.
Ebben az esetben a forgatonyomaték pont akkora lesz amekkorát a talaj kikényszerít, és ez nem függ a tárcsa méretétõl.
(Megjegyzem, hogy -épp a nyomaték egyenlõség miatt- a nagytárcsa esetén lesz kisebb a tárcsánál ébredõ erõ.)
Nem a nagy tárcsa csavarja jobban a telót, hanem az ha nagyobb tömegû ridert vagy biciklit kell lefékezni,
illetve ha jobb a gumi tapadása a talajon. (100kg rider, DH cucc, traktorgumi.)
Ezekben az esetekben -vélhetõen- kevés lehet a kis méretû tárcsa és javallt a nagy tárcsa használata.
És persze a 100kg-s ridertõl jobban fog görbülni a teló.
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#8373
Írta 2007. április 10. - 18:50
Nyomaték (mely ez esetben csavaró, és a telóra és a gyorszárra hat) egyenlõ az erõ (mely ez esetben a fékezõ erõ) és az erõkar (ez esetben a fékbetét kerékagy tengelyének középvonalától mért távolsága) szorzatával....
Tehát?
...
Tételezzük fel van egy adott F erõ. Ez az erõ a fékbetét és féktárcsa közötti súrlódó együtthatótól függ (megfelelõ erõ esetén állóra tudod fékezni a tárcsát mely függ a betét és a tárcsa anyagától és nem a tárcsa nagyságától) és nem a tengely középvonalának távolságától. Az erõkar viszont 203-as tárcsa esetén hosszabb mint a 160-as tárcsánál.
Hétköznapi nyelven: gondolj a gépjármûvek kerékanyájára. Van adott F erõ (mely ez esetben a tested által maximálisan kifejtett erõ) és egy villáskulcsod. Ha ezzel az erõvel nem tudod kilazítani akkor -sufnituning- keresel egy hosszabb csõdarabot és a villáskulcsra húzva növeled az erõkat.
Szerintem.
"A kerékpáros nem az autós ellensége, hanem olyan autós, aki már megtette az elsõ lépést a jó irányba!"(Karlovitz K.)
Rákosmente KerekSE;
#8374
Írta 2007. április 10. - 18:05
Naggyából ezt írtam én is, csak figyelmen kívül hagyták...Kezdjük ott h normális ember nem blokkolja az elsõ kereket...
Nagytárcsa az annyi, hogy kisebb erõt kell kifejtened a nagyobb erõkar miatt, így könnyebben eléred a fékerõvel a blokkolás elõtti pillanatot. Mivel könnyebben eléred, sûrûbben éred el azt mint kistárcsával, így jobban fárasztod a villa anyagát.
Arról viszont még nem hallottam, hogy kárt tett volna a nagytárcsa egy villában (attól még tehet...)
Nagytárcsánál a láb fékszem és papucs közti szakaszára nagyobb erõ hat (adapter miatt távolabb kerül a féknyereg, és így az erõ hatásvonala, éééés így nagyobb az erõkar, ami lábat akarja hajlítani)- a vékony falú XC telókon ezért nem javasolják a nagytárcsát.
szerintem...
Durung forever!
#8375
Írta 2007. április 09. - 22:16
Nagytárcsa az annyi, hogy kisebb erõt kell kifejtened a nagyobb erõkar miatt, így könnyebben eléred a fékerõvel a blokkolás elõtti pillanatot. Mivel könnyebben eléred, sûrûbben éred el azt mint kistárcsával, így jobban fárasztod a villa anyagát.
Arról viszont még nem hallottam, hogy kárt tett volna a nagytárcsa egy villában (attól még tehet...)
Nagytárcsánál a láb fékszem és papucs közti szakaszára nagyobb erõ hat (adapter miatt távolabb kerül a féknyereg, és így az erõ hatásvonala, éééés így nagyobb az erõkar, ami lábat akarja hajlítani)- a vékony falú XC telókon ezért nem javasolják a nagytárcsát.
szerintem...
#8376
Írta 2007. április 09. - 18:11
Ha ezt el tudod érni egy kis tárcsával is, akkor neked nem hoz fékerõ növekedést a nagyobb tárcsa.
És hogy on is legyek:
ebben apillanatban (a megcsúszás pillanata, vagy ha úgy tetszik max. fékerõ pillanata) a telónak mindegy hogy kis átmérõjû tárcsa csavarja nagy erõvel, vagy nagyobb tárcsa kisebb erõvel. A nyomaték egyforma, és pont akkora amekkorát a talaj igényel.
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#8377
Írta 2007. április 09. - 17:49
Ettõl nagyobb fékhatást a nagy tárcsával sem tudsz elérni, mert a keréknek tök mindegy, mekkora tárcsával fékezted állóra.
Azt nem értem az érvelésedben, hogy az állóra fékezés ténye dönti el a fékezés "minöségét". Egy 15 és egy 20m es fékút is végeredményében megállást eredményez de más fékhatást jelent.
#8378
Írta 2007. április 09. - 11:38
Mint laikus én úgy gondolom, ha az állórafékezés rövidebb idöt vesz igénybe akkor a fékút is rövidebb tehát a fékhatás is nagyobb.
Ez igaz. Valóban állóra fékezés esetén(kb.) a legnagyobb a fékhatás.
De jó esetben ezt a kis átmérõjû tárcsával is el tudod érni.
Tehát?
Ettõl nagyobb fékhatást a nagy tárcsával sem tudsz elérni, mert a keréknek tök mindegy, mekkora tárcsával fékezted állóra.
Thez!
Egyszer már próbáltam lerajzolni:
http://forum.bikemag...&postcount=3898
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#8379
Írta 2007. április 09. - 10:45
Mondom persely! A szimmering csak az olajat/zsírt tart bent és a koszt kint... Jóesetben...
A teló kotyogósodását a persely cseréjével lehet orvosolni.
Eddig is tudtam csak Magellánra voltam kiváncsi
Már most látom, hogy pár oldal ezzel fog betelni...
#8380
Írta 2007. április 09. - 10:45

Belépés
Felhasználó létrehozása

Ugrás az oldal tetejére






