Akkor jöjjön a regény, aminek címe a „Képkompozíciós kérdések a ciprusi cikkel kapcsolatban…”
Elõszóként annyi, itt sem biztos, hogy igazam van, tehát a vitát szívesen veszem, már ha az nem abból áll, hogy „hülye vagy, te még ilyet sem tudsz, csak pofázni…”
nyitó kép: Jó, mert bemutatja a jellegzetes ciprusi tájat, növényzetet. A háttérben kanyargó út el- és visszavezeti a tekintetet a bringáshoz. Véleményem szerint azonban a kép jobb oldalából vágni kellett volna vagy 3-4 ujjnyit, mert felesleges, a belógó bokorrészlet meg inkább zavaró. Kisebb hiba – bár ebben a szögben nehezen kiküszöbölhetõ – hogy a bringás lábát a talaj bokából levágja... (Általában kerulni kell a végtagok ízületnél történõ „csonkolását.”)
8. oldal, felsõ nagy kép: Itt tipikusan az történt, hogy a helyszínen lenyûgözõ, lélegzetelállító látványt próbálta a fotós visszadni, sikertelenül. A képet készítõ fel tudja idézni magában emlékeit, az olvasó nem kötõdik a helyszínhez. A képen tulajdonképpen nincs is kompozíciós elem, még egy árva horizont sem. Kérdés, mit is akar megmutatni: a növényzetet (ahhoz elnagyolt), a domborzatot (így, horizont nélkül kevéssé érvényesül), a kis tavat (alig látszik), vagy a fények játékát (ami nincs)...
alatta lévõ kép: Sokkal jobb, kár, hogy a panorámát figyelõ bringás (gondolom azt teszi) tekintete nem vezet el minket a - panorámához. Bármilye csodálatos volt, az nem derül ki. (Általában sem szerencsés a háttal álló, „arc nélküli” személy a képeken – hacsak ez nem lényegi elem.) Szerencsésebb lett volna, ha a bringás a másik oldalról tekint a távolba úgy, hogy az valóban látszik, míg a nagy fa a másik oldalon, mint ellenpont szerepel.
9. oldal, felsõ kép: Pontosan középre helyezett a kerékpáros, ami általában a legerõsebb és legstatikusabb kompozíció mód, így egy mozgásban lévõ (száguldó) bringáshoz nem szerencsés. A „zavaros” háttérbe ráadásul erõsen beleolvad a biciklis.
Macska: nem derül ki, hogy ez egy ciprusi cica, akárt Makkoshotykán is lencsevégre kaphatta volna a fotós. Ráadásul a jobb oldalról belógó valamik nagyon zavaróak. Még azt sem modhatjuk, hogy egy nagyon jellegzetes macskapózban van.
Ciprusi sikátor: Ide bizony (nagyon) nagy látószögû objektiív kell(et volna)! Bal oldalon lent a jukka szegény a semmibõl nõ, kicsit több méricskéléssel sokkal jobb lehetett volna.
10. oldal, balra fent: A kép jobb oldalából vágtam volna, hogy csak az egyedülálló fa maradjon, a belógó ágak már ne, esetleg meg lehetett volna próbálni az útkanyarulatot jobban bekomponálni, hogy vezessen valahova. Úgy tökéletes, hiszen elõször a bringásra megy a tekintet, majd követi az utat, rátér a fára, majd vissza a biciklisre. Azért így sem rossz, sõt.
Varrogató néni: Ez annyira jó téma, hogy megérdemelt volna egy jóval nagyobb méretet és picit gondosabb kompozíciót. Dícsérendõ, hogy bemutatja a jellegzetes árukészletet, nagyon jó, hogy ott a ventillátor (szite érezzük a ciprusi hõséget) és jó a spontán, elkapott pillanat. Sajnos – mivel a néni középen van, megragadja a tekintetet és ott is tartja, így a további elemek kevesebb figyelmet kapnak. Jobb lett volna, ha a néni pl. a kép alsó/bal harmadában kap helyet valahol és így még több látható a tipikus ciprusi boltból, hiszen itt elsõsorban nem a néni a fontos (nem portré).
Alatta: Ugyanaz, mint a nyitó képnél. A kanyargó utak esetleg lehettek volna kompozíciós elemek, de így nem sokat mond a kép. Ilyenkor érdemes esetleg panorámázni, továbbá próbálkozni a kedvezõbb, egyedibb fényviszonyokkal amik önmagukban létrehozhatnak megörökítésre méltó fényjátékokat. (kora reggel, napfölkelte elõtt, napnyugtakor...)
Tengerparti ride: Bal oldalon hatalmas (és kiégett) felesleges felület, míg pont a tengerbõl jobb oldalon kevesebb... Alulról is nyugodtan vágni lehetne kétujjnyit. Kár, mert nagyon jól elkapott és jellegzetes a kerékpáros testtartása. Sajnálatos (technikai) hiba, hogy a fehér kõ teljesen kiégett. Tûzõ napon digitális géppel persze igen nehéz ezt kiexponálni, esetleg RAW formátumos feldolgozás segített volna, vagy netán expozíció-sorozat, majd Photoshoppos „rétegelés”...
Alatta: Jól elkapott jellegzetes testtartású bringás, látszik a koncentrált figyelem. Jól mutatja a jellegzetes talajt, a növényzetet, könnyû (egy bringásnak fõleg) átélni a képet. A kanyargó ösvény el- és visszavezeti a tekintetet a fõ motívumra. Alulról még egy kicsit vágnék, vagy többet vettem volna be az ösvénybõl...
Kisbolt: A hálás és jellegzetes téma kevéssé sikerült elkapása, ami azért is kár, mert a boltocska aligha szaladt volna el, ha többször próbálkozik a fotós. A sarokban lévõ ládák így csak zavaróak, holott élénk színeikkel feldobhatták volna a kompozíciót. (Megjegyzem: én magam akár kissé át is rendezem a terepet a fotóimhoz, ha úgy látom jónak...) Túl szûk a kivágás, többet kellene mutatni az üzlet egészébõl, ugyanakkor jó, hogy látszik a pénztárgép, a „supermarket” felirat pedig még finom iróniát is csempész a kép hangulatába. (ötlet: ilyen esetekben – pláne Cipruson, nyugodtan megkérhetjük a tulajt – kivált ha jellegzetes helyi karakter -, hogy álljon a boltja/portékája mellé, általában szívesen megteszik...)
Szavanna ride: Jó. De alulról vágni és a bringás kerülhetett volna a kép bal oldalára, ahogyan a lejtõrõl lefelé gurul... Esetleg lehet ügyeskedni, hogy a teljes bringa látszódjék. Mindig ismétlem: a totál középre komponált téma nagyon statikus.
Egy jó lejtõ: Nem rossz, de itt szerencsésebb lett volna valahogy úgy helyezkedni, hogy kissé átlósan/oldalról készüljön a felvétel, azaz az ösvény egyfajta képátlót képezzen. A bal oldali, nagy, bozótos, gazos terület érdektelen.
A 13. oldal felvételei rendben vannak, esetleg némi szûkebb (szélesebb) jellegû vágás még jobb lenne.
A 14. oldal „Jó móka lesz!” képe egyértelmûen a legjobb az össszes közül, jól exponáltak a sziklák, jól elkapott a tajtékzó tenger, jók a bringások, csupán annyi, megintcsak nem középre tettem volna (vagy utólagos vágással korrigáltam volna) a fõszereplõket...
A reggelizõterasz is jó, a virágba borult fával, itt is annyi, hogy a jobb szélen látható, belógó faszerkezetet vagy teljesen lehagytam volna, esetleg többet veszek belõle. Talán más szögbõl a táj mint háttér is szerepelhetett volna. A helyszín annyira kínálja magát, hogy megérdemelte volna a több szögbõl történõ próbafelvételeket.
No, ennyi mindösszesen, és persze ez is csak egy vélemény... fotós üdvözlettel.