Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7271 hozzászólás a témában

#1
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs
A kuplungfeszesseget érdemes úgy állítani, hogy közben ujjal nyomkodod a lancfeszitot, van egy holtpont ami alatt leold. Érdemes kicsit foleje állítani. Így könnyebb a váltás, ha úgy érzed menet közben, hogy csapkod, meg feszits rajta kicsit. Bringátol és stílustól függ, hogy kinek mi a megfelelő. ha nem megfelelő a kenese, akkor is leoldhat már, kenessel visszajön a finomabb működés és korrekt kuplungolas. Érdemes pár havonta szervizelni, főleg ha vmi oval tányért hasznalsz.

Asszem kikapcsolom ezt az idióta helyesirasjavitot. Mert jól nem csinálja, de legalább idegesítő ;)

arn módosította - 2019. december 23. - 18:05


#2
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.

 

Előttem már mindent leírtak, az utóbbi években csak Shimano cuccaim voltak de a 9 sebességes XTR volt a legjobb ezek közül (hosszabban a 970-es full XTR szett volt, majd 2x10-es XT, majd az 1x11 - ez utóbbi gyakorlatilag a megjelenés napjától). Nehezebb lett a váltás érzetre, a kuplungos váltók esetében ha nyitva felejtettem lényegesen jobb volt a használhatóság.

És tiszteletben tartva amit írtál (meg ha már a 12-es XTR videókat böngészed :)) így jutottam az elektromos rendszerig. Egy eTap tartalék akkumulátor 35 € (nekem nincs), de amúgy legalább 20 órát bírnak, ha teljesen le van merülve akkor 1 óra a töltés, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy míg takarítod a bringádat lehet tölteni. 

Amúgy nem gondolva túl a dolgot jelez a rendszer mikor 5 óra van már csak benne, vagy máshogy ha már nagyon tölteni kell.

Off: kezdő elektromos autósok is állandóan dugdossák a töltőre a járgányt, aztán pár hónap után már nyugodtan gurulnak hazafelé mondjuk 30 km hatótávval a 15 km-re lévő otthonukba  :). A feleségem ezt a sportot benzines és diesel autóval is remekül űzi. 



#3
horgasz-zsolti

horgasz-zsolti

    vendég

  • fórumtag
  • 31 hozzászólás

Én használok 11, 10 és 9 sebességes XT váltókart is, véletlenül pont így jött ki a 3 bringámon.

Tagadhatatlan hogy a legjobb érzetre a 9 sebességes, és ahogy megyünk felfele, úgy lesz egyre darabosabb. Igaz a 10 és 11 sebességes kuplungos váltó.

Megpróbálkozom a 11es váltó kuplung lazításán én is, mert néha, mikor a másik után ezt használom, azt hiszem valami beakadt a váltóba :D

Pedig mindegyik bringa a gyári shimano bowdenezéssel fut,sarazástól függően 1-2 évente cserélve, azzal nagy baj nálam sem lehet.

Kösz a tippet!



#4
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs

Ha a kuplungot lazitod, nem lesz akkora ellenallasa a karnak, de az egyik legjobb dolog az utobbi generacioknal.


arn módosította - 2019. december 23. - 08:35


#5
Atombike

Atombike

    vendég

  • fórumtag
  • 112 hozzászólás

'közkívánatra" a shimano is kicsit határozottab kattogósabb lett az utóbbi években. (ha shadow plus, a kuplungot oldva kicsit kevésbé feszes. persze nagyon sok múlik a bovdenezésen (bovdenvezetésen is , erre sokkal érzékenyebbek minz régebben, én is mentem olyan rendszerrel kétszer kellett rányomnom hogy váltson, pedig full xt volt.  de tapsztalatom szerint az slx picit finomabban működik mint az xt. 

Kösz a választ, azért kíváncsi lennék kiket kérdeztek meg. Emlékszem Youtube-os videokra, ahol tényleg szidták emiatt a Shimanot, de én csendben örültem, hogy nem olyan mint a Sram. Új váltókart nem akarok venni 10-es rendszerhez, mert akkor már inkább 11-es rendszerre váltanék. Közben találtam XTR (12-es) unboxing videót ahol látszik hogy sajnos ugyanolyan kattogós, nehézkes a váltás.

Megpróbálom házilag megoldani első körben, el is kezdtem már szétszedni:
2 db rugó szorítja a fő pozicionáló ütközőt a fűrészfogas "racsni" kerékhez, ebből egy is elég. Kiszedve a nagyobbik rugót kicsit könnyebbé vált a felfelé váltás, de ezzel nem volt gond amúgy sem. A másik iránnyal annál inkább, itt viszont az ütköző szöge úgy van kialakítva, hogy nehezen induljon meg és az erőátvitel is rosszabb. Egy kis reszeléssel majd megpróbálkozom...:)

A kábelek és kábelvezetékek már a legjobb minőségűek, így ezeken nem tudok javítani.



#6
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs

A kuplungot erdemes finoman hangolni, sok mulik rajta, hogy mennyire darabos a valtas.



#7
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.028 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.

'közkívánatra" a shimano is kicsit határozottab kattogósabb lett az utóbbi években. (ha shadow plus, a kuplungot oldva kicsit kevésbé feszes. persze nagyon sok múlik a bovdenezésen (bovdenvezetésen is , erre sokkal érzékenyebbek minz régebben, én is mentem olyan rendszerrel kétszer kellett rányomnom hogy váltson, pedig full xt volt.  de tapsztalatom szerint az slx picit finomabban működik mint az xt. 


  • Kisherceg kedveli ezt
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#8
Atombike

Atombike

    vendég

  • fórumtag
  • 112 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.



#9
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 915 hozzászólás

Most szerelek/használok először karbon kormányt és így nincs tapasztalatom.

Én ezt használom:

https://www.bike-dis...ease-100g-36199


Ridley Noah Fast / Winora Sirius ix 11 


#10
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

A fék nagyon jó, szeretem. Hideg még nem volt így nyomáspont vándorlásról nem tudok nyilatkozni. 

A váltókart visszaépítettem, nekem nem volt jó az Ispec EV fékkar és az Ispec II váltókar házasítása. Működik de nem tökéletes. Mindenféle átalakítót gyártanak de olyat ami ehhez jó lenne nem  :)  :( .

 

Én annyi mindent újítottam a bringám, hogy nem cserélném újra sem, utálok megszokni új dolgokat, újra beállítani, rövidebb ez, etc. 

No meg a jelenlegin nem fáj semmim, van könnyű kerekem, karbon vázam, stb. Egy Pinion féle hajtással és szíjjal épített kerékpárért viszont hajlandó lennék állítgatni :P  :D . Igazán jót, ami XC-re való kevesen gyártanak. A Nicolai modellek tetszenek, de azok sem XC-k. 

 

 

Koszi! En mar megvarom az idei canyonokat, aztan dontok, hogy erdemes e kolteni ra, vagy bringacsere lesz. Jelenleg ott tartok, hogy inkabb cserelnem az egesz szettet, jol jonne a kisebb attetel.

Fek milyen hosszabb tavon?


  • arn kedveli ezt

#11
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs
En nem tettem ala semmit, asszem a kormany erdesitve volt ott. Nyomatekot, meg amit mas kormanyon. Ha vmi specialis db, ugyis rairjak, hogy mennyire gyilkolhatod.

#12
Frenk

Frenk

    vendég

  • fórumtag
  • 37 hozzászólás

Sziasztok,

 

érdeklődöm, hogy Shimano Ultegra fékváltókar, karbon kormányra történő "applikálása" során,

- a fékváltókar bilincse köré/alá kell e esetleg valamit tenni/kenni (a bilincs helyén érdesített felület van a karbon kormányon);

- a bilincset mekkora nyomatékkal ajánlott meghúzni?

 

Most szerelek/használok először karbon kormányt és így nincs tapasztalatom.


Frenk módosította - 2019. augusztus 23. - 16:02


#13
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs
Koszi! En mar megvarom az idei canyonokat, aztan dontok, hogy erdemes e kolteni ra, vagy bringacsere lesz. Jelenleg ott tartok, hogy inkabb cserelnem az egesz szettet, jol jonne a kisebb attetel.

Fek milyen hosszabb tavon?

arn módosította - 2019. augusztus 22. - 07:45


#14
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

Sikerült összepárosítanom az ISPEC II váltókart az ISPEC EV fékkarral. Simán fel lehet direktbe csavarozni a váltókart, nem kell a műanyag bilincs, csak nem biztos, hogy ez így jó.... 

Tökéletesen nem vagyok elégedett mert meredeken áll a váltókar, sokat kell nyújtanom a hüvelykujjamat felfelé váltáskor. 

Az újabb karokon melyek EV-sek kisebb is az a kar. 

Így áll mint a lenti képen a jobb oldali kar, ennél már csak rosszabb lehet (az is egy ilyen ügyeskedés):

1223889d1541554158t-2019-xtr-ispec-ev-20

 

A 8100-as XT-ről nem találtam ilyen képet, az XTR amúgy hasonlóan áll, kicsit fura:

 

stw-2018-07-03-IKS2522-768x512.jpg


karakoram módosította - 2019. augusztus 22. - 07:05


#15
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs

Az tiszta sor, de magyarul meg kell rendeljem amit linkeltem? 
Mtbr fórumon olvastam, csak nem tudtam hogyan lesz a bilincses megoldásból I-Spec II. Cserélnem kell a ház tetejét.  
Köszi.


Mivel hivatalosan nem kompatibilis, es en nem probaltam, nem merem azt mondani, hogy tuti ez kell neked. Szvsz en is ott olvastam a muanyag elhagyasat, amit utobb linkeltel.

#16
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

Ezt találtam:

https://forums.mtbr....ev-1091768.html

 

 



#17
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

Az tiszta sor, de magyarul meg kell rendeljem amit linkeltem? 

Mtbr fórumon olvastam, csak nem tudtam hogyan lesz a bilincses megoldásból I-Spec II. Cserélnem kell a ház tetejét.  

Köszi.



#18
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs

elvileg az a muanyag nem kell hozza, mi a kepen is van, hanem kozvetlenul kell rarakni a valtokarra.



#19
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.269 hozzászólás

A Shimano oldalán nem találok semmit, ennyire béna nem lehetek. 

Nekem most kormányra rögzíthető, bilincses változat van. 

Ezt kellene rendeljem? 

https://www.bike24.com/p2225425.html

 

Tuti nincsen itthon.... 



#20
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.867 hozzászólás
  • LocationBécs

Jól látom, hogy nem nagyon van a piacon I-Spec EV kompatibilis fékkarhoz (BL-M8100) olyan adapter mellyel össze tudom párosítani egy I-Spec II kompatibilis váltókarral (csak jobbos kell, SL-M8000). A fékkar az új 2019-es XT, a váltókar az eggyel régebbi XT, 11-es. 

Köszönöm.

Ui: igen arn, igazad lett, és még csak nem is egyszerű megtalálni ami kell :). Az új kormányom kapcsán kényelmesebb helyen lenne az ujjam váltáskor 

 

elvileg csak el kell hagyni a muanyagot, es ramegy.