ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom
forrás: www.yasec.hu
FÉKCSIKORGÁS
Jobst Brandt:
jbrandt@hpl.hp.com Nem csak a kerékpáron, de általában a gépjármuvökön is tapasztalhatjuk, hogy mûködés közben, a fék vibrál, és ezt hallható frekvencián teszi. Minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett muködnek. A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt. A rezgés, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt. A fékgumit elég puha anyagból kell készíteni ahhoz, hogy tapadjon. Mivel kézi erovel muködnek a fékek, a fékezo szerkezet nem lehet túl merev szerkezet. A mainál jóval stabilabb fékszerkezetet, csak valamilyen rásegítéssel lehet üzemeltetni. A fék áttétele 4:1 és 6:1-hez között mozog, mely sokkal kisebb, mint a motorkerékpárokon használt tárcsafék esetében, mely lényegében folyamatos érintkezik a tárcsával, így nem veszik el jelentos kézmozgás azzal, hogy a fékgumit a felniig (tárcsáig) eljuttatjuk. Sajnos a kerékpáron se a hidraulikus rendszer, se a folyamatosan finoman dörzsölo fékpofa nem praktikus alternatíva.
A hallható vibrálást két tényezo segíti elo: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha a felnin olvadt gumifoltok keletkeznek, ezek is csikorgást okoznak, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényezo. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsuk. Ha lehet, a leheto legjobb minoségu, eros anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a leheto legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezoje ennek ellenére magas. Ilyenek például a Kool-Stop modelljei.
A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következo: a fékgumi elejét egy nagyon kicsit befele kell fordítani. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel MINDIG romlik a fékteljesítmény. A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát. A befordított fékgumi úgyis kiegyenesedik, de az elvesztett milliméterek miatt vagy nem tudunk teljes fékerot alkalmazni, vagy a fékgumi dörzsölni fogja a felnit. Ha mégis sikerül ideálisan beállítani, a fékgumi kopásával sokkal hamarabb kell utána állítani a szerkezetet.
Ha a fékgumi hátsó része ér eloször a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Sajnos éppen a jó felfekvés a ludas. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér eloször a felihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépo vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a leheto legtisztábban tartsuk. A fékgumit nem érdemes túlzottan befordítani, mivel egy fél milliméter is garantálja, hogy a vibrációt csillapítja a gumi és a fékszerkezet elcsavarodása, torzulása.
Sokszor hallhatjuk és olvashatjuk, hogy a féktestet kell meghajlítani ahhoz, hogy a fékgumi megfelelo helyzetbe kerüljön. Ezt nem ajánlom, mivel elég nehéz az alumíniumot meghajtani, és könnyu olyan szerkezeti sérülést okozni, mely miatt az, a használat során el is törhet. A fékgumi kopása után általában újra hajlítani kellene a féktestet, és ez megint terhelést okoz az anyag szerkezetében. Én általában a felnit szoktam "beállítani". Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "elokészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag elõkészítik a felni