Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

V-fékek - általános eszmecsere

- - - - -

  • Please log in to reply
4041 replies to this topic

#1541
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts
talán ha finom telóolajat egyenletesen szétkensz a felnin... :]
(bocs)

de ha már úgyis elkezdtem agyatlanul elméleteket gyártani, én kipróbálnám, hogy a kevésbé kopott hátsó betétre kicserélem, vagy felcserélem a jobbos-balost, ha nem szimemtrikusak. így másik irányba lóg majd ki a hosszabb fele, hátha mégjobban fog csikorogni :) ...vagy kevésbé
ez a rezonancia-elméleti megközelítés.
ezek után már én is kipróbálom, hogy tudok a nem csikorgóból csikorgót csinálni, vagy fordítva, mert elkezdett érdekelni.

#1542
jimmy8

jimmy8

    vendég

  • fórumtag
  • 31 posts
Nekem is elkezdett csikorogni az elsõ. Valamit kezdenem kell vele, mert az utca végén is hallják, ha meg akarok állni.
Érdekes, hogy a hátsó miért nem csinálja?
Az elsõ is jó volt kb 1 hónapig, most meg...:wallbange .
Annyira ciki a hangja, hogy nem is igazán használom pár napja, pedig hát mindenki tudja, hogy csak hátsó fékkel nem igazán jó a megállás (fõleg ha bevág elém egy autó..., de akkor ezt szoktam csinálni::doubletim (persze csak egy kézzel)

#1543
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,199 posts
Nekem csak felhevülve nyikorog picit, de olymindegy. :D
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#1544
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,811 posts
fogni kell egy használt bankkártyát/teelfonkártyát, és azt kell bedugni a hátsó rész mögé, és úgy kell beállítani. de egy háromba-ötbe hajtott A/4es lap is megfelel erre a célra...ha az sincs, akkor valamelyik szomszéd postaládájában csak akad már egy teszkós reklámújság, az is pont jó. a húsételektõl az üditõkig tartó részt kell betenni a pofa alá..

:D

#1545
Xabi

Xabi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 751 posts
Csikorgásnál a fékpofa kiképzése is számít. Nekem eddig legjobban a Ritchey piros és fekete pofái és az Avid RW2-ese volt tuti (meg fékteljesítményben is).

A pofabeállításnál meg nem az a cél, hogy a pofa hátsó része "ellógjon" 2-3 mm-re, hanem az, hogy egy lehelletnyivel késõbb érjen oda, szoval csak pár tizedmm-rõl van szó. A pofa, a féktest, a tüskék anyagának rugalmassága akkor úgyis enged annyit (ráadásul a csúszócsapágy is kotyog általábn annyit), hogy már enyhe húzásra is a teljes felület érintkezzen. P*csölõs beállítani, de cartridge pofák esetén csak egyszer kell belõni. Fékteljesítmény csökkenést én részemrõl nem éreztem, a fékezés kezdetén, ha jól állítod be, max. csak annyit érzel, hogy nem annyira koppanós a fékpofa.


X.

Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!



#1546
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts

Hát nem tuom nekem 3színû bbb van para. xtr-be de en barmit csinaltam elol mindig nyikorog.....


nemtom, szerintem szerencse kérdése is, hogy nyikorog-e. a váz, féktestek, felni, stb. összeálíltása kihoz egy rezonanciafrekit, ez van hogy közel kerül a fékpofa érintkezik-nem érintkezik effektusának frekijéhez, van, hogy nem.
úgy gondolom, azzal lehetne tenni valamit, hogy ezen komponensek valamelyikét változtatni, esetleg tömegekkel játszadozni a fékkaron, kitudja...

én mindig párhuzamosan állítom a pofákat, és van amelyik biciklin csikorog, van amelyiken nedves idõben is épphogycsak. nem is tartom logikusnak ezt a ferde beállítást, pont a fent írtak miatt: kisebb tapadás, és gyorsabb kopás, kopás után pedig megint lehet állítgatni.

én kipróbálnék más pofát, anyagban, méretben, hátha..

a mégfentebbi szorulásos problémára meg: elvielg tökmindegy, milyen hosszú a csavar a féktüskében, amíg jól tart, ugyanis az alátét a féktüskén kell, hogy felfeküdjön, nem szabad tudnia odaszorítani a fékpillangót. ha túl rövid a tüske mégis, az gond lehet, illetve nekem volt olyan, hogy a régi fékhez tartozó alátét (ami a féket tartó imbusz alatt van) beszorult az új fék kisebb kisüllyesztésébe, így akadályozta a mozgást.

#1547
szipka

szipka

    vendég

  • fórumtag
  • 167 posts
Hát nem tuom nekem 3színû bbb van para. xtr-be de en barmit csinaltam elol mindig nyikorog.....

#1548
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,760 posts

ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom




forrás: www.yasec.hu

FÉKCSIKORGÁS

Jobst Brandt:jbrandt@hpl.hp.com

Nem csak a kerékpáron, de általában a gépjármuvökön is tapasztalhatjuk, hogy mûködés közben, a fék vibrál, és ezt hallható frekvencián teszi. Minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett muködnek. A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt. A rezgés, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt. A fékgumit elég puha anyagból kell készíteni ahhoz, hogy tapadjon. Mivel kézi erovel muködnek a fékek, a fékezo szerkezet nem lehet túl merev szerkezet. A mainál jóval stabilabb fékszerkezetet, csak valamilyen rásegítéssel lehet üzemeltetni. A fék áttétele 4:1 és 6:1-hez között mozog, mely sokkal kisebb, mint a motorkerékpárokon használt tárcsafék esetében, mely lényegében folyamatos érintkezik a tárcsával, így nem veszik el jelentos kézmozgás azzal, hogy a fékgumit a felniig (tárcsáig) eljuttatjuk. Sajnos a kerékpáron se a hidraulikus rendszer, se a folyamatosan finoman dörzsölo fékpofa nem praktikus alternatíva.
A hallható vibrálást két tényezo segíti elo: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha a felnin olvadt gumifoltok keletkeznek, ezek is csikorgást okoznak, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényezo. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsuk. Ha lehet, a leheto legjobb minoségu, eros anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a leheto legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezoje ennek ellenére magas. Ilyenek például a Kool-Stop modelljei.
A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következo: a fékgumi elejét egy nagyon kicsit befele kell fordítani. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel MINDIG romlik a fékteljesítmény. A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát. A befordított fékgumi úgyis kiegyenesedik, de az elvesztett milliméterek miatt vagy nem tudunk teljes fékerot alkalmazni, vagy a fékgumi dörzsölni fogja a felnit. Ha mégis sikerül ideálisan beállítani, a fékgumi kopásával sokkal hamarabb kell utána állítani a szerkezetet.
Ha a fékgumi hátsó része ér eloször a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Sajnos éppen a jó felfekvés a ludas. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér eloször a felihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépo vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a leheto legtisztábban tartsuk. A fékgumit nem érdemes túlzottan befordítani, mivel egy fél milliméter is garantálja, hogy a vibrációt csillapítja a gumi és a fékszerkezet elcsavarodása, torzulása.
Sokszor hallhatjuk és olvashatjuk, hogy a féktestet kell meghajlítani ahhoz, hogy a fékgumi megfelelo helyzetbe kerüljön. Ezt nem ajánlom, mivel elég nehéz az alumíniumot meghajtani, és könnyu olyan szerkezeti sérülést okozni, mely miatt az, a használat során el is törhet. A fékgumi kopása után általában újra hajlítani kellene a féktestet, és ez megint terhelést okoz az anyag szerkezetében. Én általában a felnit szoktam "beállítani". Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "elokészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag elõkészítik a felni



#1549
Schnitt

Schnitt

    vendég

  • fórumtag
  • 18 posts

ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom



Ez a blokkolás dolog érdekes. Nekem a régi merevvillás cherokee-men kétujjal blokkolt a hátulja, pedig vasvázas volt, ami ugye rugalmasabb, tud tekeredni a támvilla.
A mostani trek aluváznál nem csavarodik, de jobban kell húzni a kart, hogy ugyanúgy fogjon.
A fékbetét ugyanolyan, a beállítás is (a betét hátulja és a felni közé telefonkártyát szoktam rakni sablonként, hogy egyforma legyen), és a fékek erõkarjait is megmértem tolómérõvel, ott sincs különbség.
Viszont ez sem nyikorog :)
Arra gyanakszom, hogy a cherokee-nek rövidebb a tengelytávja, ezért könnyebben emeli a seggét fékezéskor --> hamarabb megcsúszik.
A treknél meg az elsõ teleszkóp fékezéskor megy össze, lejjebb viszi a súlypontot is, így kevésbé emelkedik hátul.

Javítsatok ki ha tévedek.

Megállni mindegyikkel meg tudok :)

#1550
izomhod

izomhod

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,538 posts
nekem is pont ez volt a baj.

hétvégén megtakarítottam a kerót, visszatettema kerekeket, és a fékek egyik oldala fogott csak, a másik nem is mozgott, csak picit. (elsõ is, hátsó is) . ja, és amelyik fogott, az a fékkar behúzása után nem állt vissza a helyére, majdhogynem blokkolta a kereket.

a rugót ellenkezõ irányba megfeszítettem egy kicsit, de azzal sem lett sokkal jobb a helyzet, max annyi, hogy valamivel jobban visszaállt a helyére a fék.

másnap elmentem tekerni egy kicsit, és mire hazaértem, már majdnem olyan volt, mint anno:)

de elvittem egy ismerõshöz, hogy csinálja meg, mert a csavarokat annyira eltekertem, meg elállítottam, hogy jobbnak láttam ezt tenni.

üdv

#1551
dokki

dokki

    újonc

  • fórumtag
  • 3 posts
ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom

#1552
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,811 posts
azért a gyalogos inkább örül, hogy egy hangos nyikorgás jelzi, hogy jössz, és félre tud állni, mint hogy hangtalanul elsuhansz mellette és õ meg becsinál a gatyába ijedtében...;)

#1553
elZúzda

elZúzda

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts
Köszi a gyors választ és a linket, magam, a gyalogosok és az erdõ lakói nevében :)
"Azt viszont nem tudják, hogy mi nem tudjuk azt, amirõl õk úgy tudják, hogy tudjuk." Irányított szakasz

#1554
Xabi

Xabi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 751 posts

Hübük!

Az lenne a kérdésem, hogy mitõl "nyikorog" a fékem fékezéskor?
Eddig nem sikerült rájönnöm :(


Rosszul van beállítva.
Így kell:
Feltöltött kép

Vagyis a fékpofa kicsit ferdén érjen a felnihez, a forgásirányhoz képest a hátsó része egy lehelenyivel beljebb van. Ellenkezõ esetben nyikorog a fék.

X.

Ps: fékbeállítás angolul, képekkel itt: http://www.parktool....howto.asp?id=21

Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!



#1555
elZúzda

elZúzda

    vendég

  • fórumtag
  • 14 posts
Hübük!

Az lenne a kérdésem, hogy mitõl "nyikorog" a fékem fékezéskor?
Eddig nem sikerült rájönnöm :(
"Azt viszont nem tudják, hogy mi nem tudjuk azt, amirõl õk úgy tudják, hogy tudjuk." Irányított szakasz

#1556
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,030 posts
szabadon lévõ csúszócsapágyra direkt jó bármilyen kenõanyag mert jobban gyûjti magára a koszt.

#1557
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,811 posts
olaj megvolt, azt is kipróbáltam, de egyszerûen nem akar menni. holnap szerintem kipucolom a féket, meg keresek egy hosszabb csavart...

#1558
Camping Joe

Camping Joe

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,592 posts
én azt mondom, amelyik nem a féktüksén forog, hanem magába a fékbe van egy forgáspont.na én oda szoktam egy kis olajat csöppinteni.

'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'

ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960

#1559
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

ez már a cspágyazott ugye?

Csapágyazott fékek: Avid Ultimate, Shimano XTR, FRM DP4.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#1560
Camping Joe

Camping Joe

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,592 posts

hát ez hihetetlen.

építgetem a városi bicót. fel is raktam a régi alivio v fékeket, tökjó meg minden, de egy a gond: mind elöl, mind hátul csak az egyik oldalit hajlandó visszahúzni a rugesz. illetve azt is visszahúzza, ha nincs benn rõgzítõcsavar de amint jobban meghúzom a rögzítõcsavart, máris nem húzza vissza. raktam már mindhárom lyukba, a legfelsõben (azt hiszem, az a legerõsebb) egy egész kicsit visszahúz, de nagyon minimálisat...a másik oldali meg teljesen jól mûködik. mindent kipróbáltam, nincs több ötletem.:(

valaki valami tipp??


ez már a cspágyazott ugye?nekem egy promax csapágyassal volt bajom.ugyanez.egy kis olaj a forgáspontra és jó is!próbáld meg hátha sikerül.

'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'

ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960