Jelentkezz be Regisztrálj
V-fékek - általános eszmecsere
#1541
Posted 2007. May 22. - 08:18
(bocs)
de ha már úgyis elkezdtem agyatlanul elméleteket gyártani, én kipróbálnám, hogy a kevésbé kopott hátsó betétre kicserélem, vagy felcserélem a jobbos-balost, ha nem szimemtrikusak. így másik irányba lóg majd ki a hosszabb fele, hátha mégjobban fog csikorogni ...vagy kevésbé
ez a rezonancia-elméleti megközelítés.
ezek után már én is kipróbálom, hogy tudok a nem csikorgóból csikorgót csinálni, vagy fordítva, mert elkezdett érdekelni.
#1542
Posted 2007. May 22. - 00:36
Érdekes, hogy a hátsó miért nem csinálja?
Az elsõ is jó volt kb 1 hónapig, most meg...:wallbange .
Annyira ciki a hangja, hogy nem is igazán használom pár napja, pedig hát mindenki tudja, hogy csak hátsó fékkel nem igazán jó a megállás (fõleg ha bevág elém egy autó..., de akkor ezt szoktam csinálni::doubletim (persze csak egy kézzel)
#1543
Posted 2007. May 21. - 09:37
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#1544
Posted 2007. May 19. - 19:22
#1545
Posted 2007. May 19. - 19:02
A pofabeállításnál meg nem az a cél, hogy a pofa hátsó része "ellógjon" 2-3 mm-re, hanem az, hogy egy lehelletnyivel késõbb érjen oda, szoval csak pár tizedmm-rõl van szó. A pofa, a féktest, a tüskék anyagának rugalmassága akkor úgyis enged annyit (ráadásul a csúszócsapágy is kotyog általábn annyit), hogy már enyhe húzásra is a teljes felület érintkezzen. P*csölõs beállítani, de cartridge pofák esetén csak egyszer kell belõni. Fékteljesítmény csökkenést én részemrõl nem éreztem, a fékezés kezdetén, ha jól állítod be, max. csak annyit érzel, hogy nem annyira koppanós a fékpofa.
X.
Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!
#1546
Posted 2007. May 19. - 15:21
Hát nem tuom nekem 3színû bbb van para. xtr-be de en barmit csinaltam elol mindig nyikorog.....
nemtom, szerintem szerencse kérdése is, hogy nyikorog-e. a váz, féktestek, felni, stb. összeálíltása kihoz egy rezonanciafrekit, ez van hogy közel kerül a fékpofa érintkezik-nem érintkezik effektusának frekijéhez, van, hogy nem.
úgy gondolom, azzal lehetne tenni valamit, hogy ezen komponensek valamelyikét változtatni, esetleg tömegekkel játszadozni a fékkaron, kitudja...
én mindig párhuzamosan állítom a pofákat, és van amelyik biciklin csikorog, van amelyiken nedves idõben is épphogycsak. nem is tartom logikusnak ezt a ferde beállítást, pont a fent írtak miatt: kisebb tapadás, és gyorsabb kopás, kopás után pedig megint lehet állítgatni.
én kipróbálnék más pofát, anyagban, méretben, hátha..
a mégfentebbi szorulásos problémára meg: elvielg tökmindegy, milyen hosszú a csavar a féktüskében, amíg jól tart, ugyanis az alátét a féktüskén kell, hogy felfeküdjön, nem szabad tudnia odaszorítani a fékpillangót. ha túl rövid a tüske mégis, az gond lehet, illetve nekem volt olyan, hogy a régi fékhez tartozó alátét (ami a féket tartó imbusz alatt van) beszorult az új fék kisebb kisüllyesztésébe, így akadályozta a mozgást.
#1547
Posted 2007. May 19. - 10:39
#1548
Posted 2007. May 15. - 14:39
ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom
forrás: www.yasec.hu
FÉKCSIKORGÁS
Jobst Brandt:jbrandt@hpl.hp.comNem csak a kerékpáron, de általában a gépjármuvökön is tapasztalhatjuk, hogy mûködés közben, a fék vibrál, és ezt hallható frekvencián teszi. Minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett muködnek. A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt. A rezgés, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt. A fékgumit elég puha anyagból kell készíteni ahhoz, hogy tapadjon. Mivel kézi erovel muködnek a fékek, a fékezo szerkezet nem lehet túl merev szerkezet. A mainál jóval stabilabb fékszerkezetet, csak valamilyen rásegítéssel lehet üzemeltetni. A fék áttétele 4:1 és 6:1-hez között mozog, mely sokkal kisebb, mint a motorkerékpárokon használt tárcsafék esetében, mely lényegében folyamatos érintkezik a tárcsával, így nem veszik el jelentos kézmozgás azzal, hogy a fékgumit a felniig (tárcsáig) eljuttatjuk. Sajnos a kerékpáron se a hidraulikus rendszer, se a folyamatosan finoman dörzsölo fékpofa nem praktikus alternatíva.
A hallható vibrálást két tényezo segíti elo: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha a felnin olvadt gumifoltok keletkeznek, ezek is csikorgást okoznak, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényezo. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsuk. Ha lehet, a leheto legjobb minoségu, eros anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a leheto legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezoje ennek ellenére magas. Ilyenek például a Kool-Stop modelljei.
A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következo: a fékgumi elejét egy nagyon kicsit befele kell fordítani. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel MINDIG romlik a fékteljesítmény. A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát. A befordított fékgumi úgyis kiegyenesedik, de az elvesztett milliméterek miatt vagy nem tudunk teljes fékerot alkalmazni, vagy a fékgumi dörzsölni fogja a felnit. Ha mégis sikerül ideálisan beállítani, a fékgumi kopásával sokkal hamarabb kell utána állítani a szerkezetet.
Ha a fékgumi hátsó része ér eloször a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Sajnos éppen a jó felfekvés a ludas. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér eloször a felihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépo vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a leheto legtisztábban tartsuk. A fékgumit nem érdemes túlzottan befordítani, mivel egy fél milliméter is garantálja, hogy a vibrációt csillapítja a gumi és a fékszerkezet elcsavarodása, torzulása.
Sokszor hallhatjuk és olvashatjuk, hogy a féktestet kell meghajlítani ahhoz, hogy a fékgumi megfelelo helyzetbe kerüljön. Ezt nem ajánlom, mivel elég nehéz az alumíniumot meghajtani, és könnyu olyan szerkezeti sérülést okozni, mely miatt az, a használat során el is törhet. A fékgumi kopása után általában újra hajlítani kellene a féktestet, és ez megint terhelést okoz az anyag szerkezetében. Én általában a felnit szoktam "beállítani". Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "elokészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag elõkészítik a felni
#1549
Posted 2007. May 15. - 14:03
ja ezt a ferde modszert már én is próbálgattam ..csak aza gond hogy nekem igy nem blokkolt a legjobban ás nekem ugy tunnt hogy még jobban eszia mavic felnimet.....egyébként is a mavik felnik nem alegjobbak v- fékezésre max a kerámiás de mindeggy
nekem ez a tapasztalatom
Ez a blokkolás dolog érdekes. Nekem a régi merevvillás cherokee-men kétujjal blokkolt a hátulja, pedig vasvázas volt, ami ugye rugalmasabb, tud tekeredni a támvilla.
A mostani trek aluváznál nem csavarodik, de jobban kell húzni a kart, hogy ugyanúgy fogjon.
A fékbetét ugyanolyan, a beállítás is (a betét hátulja és a felni közé telefonkártyát szoktam rakni sablonként, hogy egyforma legyen), és a fékek erõkarjait is megmértem tolómérõvel, ott sincs különbség.
Viszont ez sem nyikorog
Arra gyanakszom, hogy a cherokee-nek rövidebb a tengelytávja, ezért könnyebben emeli a seggét fékezéskor --> hamarabb megcsúszik.
A treknél meg az elsõ teleszkóp fékezéskor megy össze, lejjebb viszi a súlypontot is, így kevésbé emelkedik hátul.
Javítsatok ki ha tévedek.
Megállni mindegyikkel meg tudok
#1550
Posted 2007. May 10. - 10:13
hétvégén megtakarítottam a kerót, visszatettema kerekeket, és a fékek egyik oldala fogott csak, a másik nem is mozgott, csak picit. (elsõ is, hátsó is) . ja, és amelyik fogott, az a fékkar behúzása után nem állt vissza a helyére, majdhogynem blokkolta a kereket.
a rugót ellenkezõ irányba megfeszítettem egy kicsit, de azzal sem lett sokkal jobb a helyzet, max annyi, hogy valamivel jobban visszaállt a helyére a fék.
másnap elmentem tekerni egy kicsit, és mire hazaértem, már majdnem olyan volt, mint anno:)
de elvittem egy ismerõshöz, hogy csinálja meg, mert a csavarokat annyira eltekertem, meg elállítottam, hogy jobbnak láttam ezt tenni.
üdv
#1551
Posted 2007. May 09. - 19:40
nekem ez a tapasztalatom
#1552
Posted 2007. May 08. - 17:09
#1553
Posted 2007. May 08. - 12:09
#1554
Posted 2007. May 08. - 11:50
Hübük!
Az lenne a kérdésem, hogy mitõl "nyikorog" a fékem fékezéskor?
Eddig nem sikerült rájönnöm
Rosszul van beállítva.
Így kell:
Vagyis a fékpofa kicsit ferdén érjen a felnihez, a forgásirányhoz képest a hátsó része egy lehelenyivel beljebb van. Ellenkezõ esetben nyikorog a fék.
X.
Ps: fékbeállítás angolul, képekkel itt: http://www.parktool....howto.asp?id=21
Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!
#1555
Posted 2007. May 08. - 11:41
Az lenne a kérdésem, hogy mitõl "nyikorog" a fékem fékezéskor?
Eddig nem sikerült rájönnöm
#1556
Posted 2007. May 07. - 18:39
#1557
Posted 2007. May 07. - 18:37
#1558
Posted 2007. May 07. - 18:35
'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960
#1559
Posted 2007. May 07. - 18:30
Csapágyazott fékek: Avid Ultimate, Shimano XTR, FRM DP4.ez már a cspágyazott ugye?
"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."
"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]
#1560
Posted 2007. May 07. - 18:24
hát ez hihetetlen.
építgetem a városi bicót. fel is raktam a régi alivio v fékeket, tökjó meg minden, de egy a gond: mind elöl, mind hátul csak az egyik oldalit hajlandó visszahúzni a rugesz. illetve azt is visszahúzza, ha nincs benn rõgzítõcsavar de amint jobban meghúzom a rögzítõcsavart, máris nem húzza vissza. raktam már mindhárom lyukba, a legfelsõben (azt hiszem, az a legerõsebb) egy egész kicsit visszahúz, de nagyon minimálisat...a másik oldali meg teljesen jól mûködik. mindent kipróbáltam, nincs több ötletem.
valaki valami tipp??
ez már a cspágyazott ugye?nekem egy promax csapágyassal volt bajom.ugyanez.egy kis olaj a forgáspontra és jó is!próbáld meg hátha sikerül.
'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960