A zárt csapágy inkább illene rá. Az "ipari csapágy" valóban téves és megtévesztő.
Jelentkezz be Regisztrálj
Otthoni szerelés, szerszámok
#461
Posted 2014. October 03. - 21:35
#462
Posted 2014. October 03. - 20:37
A Mavic és minden más "ipari csapágyas" kerékagynál csak a tengely holtjátékát állítja be, hiszen az is tud lógni. Ezért írtam az integrált hajtóművet, ott jó nagyban látszik ez a dolog.
#463
Posted 2014. October 03. - 19:32
Na ezért egy baromság az ipari csapágy elnevezés itt a kerékpár iparban. A kúpgörgős is ipari csapágy, azt pedig állítani kell! A kerékben mélyhornyú golyóscsapágy van. Azt nem kell mert az előfeszítestől tönkre megy. Erre egy jó példa az integrált tengelyes hajtómű amit rendszeresen össze húznak állat módjára...
Ehhez képest a Mavic SLR kerékben van előfeszítés a golyóscsapágyaknál.
#464
Posted 2014. October 03. - 10:22
Így van...Igazából evvel van tele a t....köm. Azzal hülyítik a népet, hogy a három forintos kínai csapágy mannyire király, mert az ipari! Ja persze...max kisipari. De az kell, meg a tárcsa fék is a duna korzóra... Na mindegy, ez már más téma.
#465
Posted 2014. October 03. - 08:59
Gondolom egy marketinges talalta ki.
regi/hibas agyvaltokat veszek.
#466
Posted 2014. October 03. - 08:32
- munbike likes this
#467
Posted 2014. October 03. - 08:08
Ha barmi baja van csere.
- munbike likes this
regi/hibas agyvaltokat veszek.
#468
Posted 2014. October 03. - 06:32
A Mavic Aksiumban nem kónuszos a csapágyazás.
A Mavic-ot még nem szedtem szét, csak a külső tisztításokat, láncolajozást végeztem el rajta. Ott van lehetőség a holtjáték állításra?
Edited by munbike, 2014. October 03. - 06:36.
#469
Posted 2014. October 03. - 06:32
#470
Posted 2014. October 03. - 03:13
Gyakorlatilag valami recsegés volt az első tárcsában fékezéskor, most felcseréltem őket és remélem a hátsóból lesz ugyanaz a hang, akkor csak karcolás és esetleg le fogom cserélni
A zaj hátravonult, új tárcsával elhallgatott Következő recsegés már jelentkezett hátul, gondolom csapágygolyó csere lesz megint (úgy tűnik évente elhasználok egy szettet).
#471
Posted 2014. October 02. - 23:14
Amikor a gyorszárat meghúzom, amennyire kézzel tudom, akkor az én fizikai adottságaim mellett az már nagyon erősnek tűnik. Ha csak annyira húzom, hogy nyomot hagyjon a tenyeremben, akkor pedig marad a holtjáték az agyban.
Szóval a gyorszár meghúzásának erőssége elég szubjektív. Nektek mi a módszertek erre?
Köszönöm előre a válaszolóknak!
Egy kicsit kotyogósra állítom az agyat, 2 nagy csavaranyát rakok a tengelyvégekre (ez imitálja a villát, sarut) és ráhúzom a gyorszárat a szokás szerint. Ekkor érzed, hogy szorul vagy finoman jár-e az agy.
De ha túl laza lenne azt érezni a behelyezett keréken, mikor jobbra-balra mozgatod azt a gumit fogva. Ha kicsit érezni a kotyogást, ilyenkor a gyorszárat erősebbre húzhatod, akkor összehúzza az agyat. (egy bizonyos határon belül lehet persze játszani ezzel a módszerrel)
#472
Posted 2014. October 02. - 19:26
Sziasztok!
Ez az első hozzászólásom ezen a fórumon, és a bringaszereléssel is pár hónapja kezdtem el komolyabban foglalkozni. Természetesen tele vagyok kérdésekkel, de most csak a kerékaggyal kapcsolatban szeretnék kérdezni.
Kicseréltem egy monti első kerekében a tengelyt, a kónuszokat, és a csapágyakat.A kónuszok már eléggé be voltak maródva, de az agy csapágycsészéje még használhatónak tűnik. Az itt (http://bikemag.hu/te...k-karbantartasa) megjelent cikkben leírtak szerint be is állítottam. A cikkben nevezett pendulum tesztet is elvégeztem, a gyorsszár rögzítése után is elforog a kerék magától. Ezt az állapotot viszont csak úgy tudtam elérni, hogy az agynak egy minimális, alig érezhető játéka van, és az is csak bizonyos kerékpozicíóknál. Pl. ha negyed fordulatot tekerek a keréken, akkor nem érzem a holtjátékot, újabb negyed fordulat után megint. Amennyiben úgy állítom be a kónuszokat, hogy a gyorsszár rögzítése után ne legyen játék, akkor a tesztet már nem állja ki, de még mindig könnyen forog a kerék. A cikk szerint, ilyenkor érdemes lazábbra hagyni, hogy ne kopjon olyan gyorsan az agy.
Mivel az agyat leszámítva minden új, előfordulhat az, hogy a csapágycsésze nem egyenletesen kopott, és ezért bizonyos pontokon holtjátékom lesz, míg máshol nem?
Van egy Mavic Aksium Race kerekem is országúti bringán, ami a noname montikerekemnél komolyabb mínőség. Ugyan használtan vettem, de gondos gazdától, és még nem állítottam a kerékagyon. Ezen is elvégeztem a pendulum tesztet, természetes kiállja, de ennél a keréknél is azt tapasztalom, hogy egy ponton alig érezhető, de érezhető holtjátéka van, mig nyolcad vagy negyed fordulattal később nincs.
Ebben az esetben hogy érdemes a konuszokat beállítani, illetve a gyorsszárat mennyire kell erősen meghúzni?
Amikor a gyorszárat meghúzom, amennyire kézzel tudom, akkor az én fizikai adottságaim mellett az már nagyon erősnek tűnik. Ha csak annyira húzom, hogy nyomot hagyjon a tenyeremben, akkor pedig marad a holtjáték az agyban.
Szóval a gyorszár meghúzásának erőssége elég szubjektív. Nektek mi a módszertek erre?
Köszönöm előre a válaszolóknak!
A Mavic Aksiumban nem kónuszos a csapágyazás.
#473
Posted 2014. October 02. - 18:48
Csak nagyon röviden néhány kommentárral, de mások biztosan többet hozzá tudnak szólni.
Amíg kónuszos agyakat használtam, mindig úgy állítottam be, hogy legyen egy kis holtjátéka, a gyorszárat ráhúzva ez tűnjön el. (Új agyaknál, kerekeknél, bringáknál ezzel kell kezdeni, mert túlhúzzák gyárilag.) Sosem forgattam negyed/nyolcad fordulatokkal. Őszintén szólva a pendulumtesztről most olvasok először, de állítom azért ennyire finoman minden kerekem fordult, kivéve amikor már be volt rágódva. Gyanítom a csapágyház sem egyenletes, de nem tudom kellene-e ezzel foglalkozni. Én használnám a kereket amíg megy és akkor cserélnék csapágyházat (agyat) ha megadja magát. Inkább lazábbra húznám (éppen tűnjön el a kottyanás) ha az a negyed fordulattal arrébb levő kottyanás a tárcsaféket nem zavarja.
A gyorszárra minden szerviz, bolt azt mondta alig kell meghúzni. Nem tudom aki ilyet mond, hol közelekedik, de eleve nem hallgattam rájuk, még az is kevés volt. Kilazult, balesetveszélyesen mentem vele. Azóta meghúztam rendesen, de nem téptem meg, hanem érzéssel, de feszesre. A kónuszt is úgy állítottam, hogy ilyenkor tűnjön el a holtjáték. Amíg használtam ezeket a kerekeket addig semmi gond nem volt.
#474
Posted 2014. October 02. - 12:07
Sziasztok!
Ez az első hozzászólásom ezen a fórumon, és a bringaszereléssel is pár hónapja kezdtem el komolyabban foglalkozni. Természetesen tele vagyok kérdésekkel, de most csak a kerékaggyal kapcsolatban szeretnék kérdezni.
Kicseréltem egy monti első kerekében a tengelyt, a kónuszokat, és a csapágyakat.A kónuszok már eléggé be voltak maródva, de az agy csapágycsészéje még használhatónak tűnik. Az itt (http://bikemag.hu/te...k-karbantartasa) megjelent cikkben leírtak szerint be is állítottam. A cikkben nevezett pendulum tesztet is elvégeztem, a gyorsszár rögzítése után is elforog a kerék magától. Ezt az állapotot viszont csak úgy tudtam elérni, hogy az agynak egy minimális, alig érezhető játéka van, és az is csak bizonyos kerékpozicíóknál. Pl. ha negyed fordulatot tekerek a keréken, akkor nem érzem a holtjátékot, újabb negyed fordulat után megint. Amennyiben úgy állítom be a kónuszokat, hogy a gyorsszár rögzítése után ne legyen játék, akkor a tesztet már nem állja ki, de még mindig könnyen forog a kerék. A cikk szerint, ilyenkor érdemes lazábbra hagyni, hogy ne kopjon olyan gyorsan az agy.
Mivel az agyat leszámítva minden új, előfordulhat az, hogy a csapágycsésze nem egyenletesen kopott, és ezért bizonyos pontokon holtjátékom lesz, míg máshol nem?
Van egy Mavic Aksium Race kerekem is országúti bringán, ami a noname montikerekemnél komolyabb mínőség. Ugyan használtan vettem, de gondos gazdától, és még nem állítottam a kerékagyon. Ezen is elvégeztem a pendulum tesztet, természetes kiállja, de ennél a keréknél is azt tapasztalom, hogy egy ponton alig érezhető, de érezhető holtjátéka van, mig nyolcad vagy negyed fordulattal később nincs.
Ebben az esetben hogy érdemes a konuszokat beállítani, illetve a gyorsszárat mennyire kell erősen meghúzni?
Amikor a gyorszárat meghúzom, amennyire kézzel tudom, akkor az én fizikai adottságaim mellett az már nagyon erősnek tűnik. Ha csak annyira húzom, hogy nyomot hagyjon a tenyeremben, akkor pedig marad a holtjáték az agyban.
Szóval a gyorszár meghúzásának erőssége elég szubjektív. Nektek mi a módszertek erre?
Köszönöm előre a válaszolóknak!
#475
Posted 2014. September 03. - 21:34
fero969 köszönöm a kimerítő es érdekes taglalást.
Most, hogy beraktam az új nyeregcsövet, már elővettem a nyomatékkulcsot, meghúztam a bilincsre írt 5Nm-el, és csodálkoztam NAGYON. Ahhoz képest, ahogy eddig bántam vele, "alig" húztam meg, mégis a helyén a nyeregcső. :-(
Szóval itt is a szerelő "érzésből" húzta meg a tárcsa rögzítő csavart (CL) és kiváncsiságból az új nyomatékkulccsal az előírt 40 Nm-nél kezdve kicsit mindig (2 Nm-enként) rápróbáltam húzni hogy tudjam mennyire. 60-nál tovább nem mertem menni de nagyon úgy tűnt hogy még jóval több van benne, még így a hosszabb erőkarral is alig bírtam kioldani és közben recsegett is rendesen. Szerencsére épnek tünnek a menetek, csavarok, agy és tárcsa. Aztán meghúztam a kulccsal 40-re és érzésre épp a "még nem laza de nem is túl szoros"-ig van meghúzva.
Gyakorlatilag valami recsegés volt az első tárcsában fékezéskor, most felcseréltem őket és remélem a hátsóból lesz ugyanaz a hang, akkor csak karcolás és esetleg le fogom cserélni (motto: ha valami katasztrofális történik akkor inkább hátul). Volt egy kis por/kosz itt ott, szépen kitakarítottam, zsíroldóval, fogkefével, aztán egy kis TF2-vel amit letöröltem (teflon védőréteg) csak a CL "racsni" felületre ahol a tárcsa rácsúszik az agyra, nem a rögzítőcsavar menetre, szóval nem félek hogy így túlhúztam. Még nem próbáltam ki de remélem elhallgat Egyébként úgy látom eredetileg volt egy kis (kék) Loctite féle cucc is a meneten, de azt nem raktam rá.
#476
Posted 2014. September 03. - 17:14
Hááát, ott a műanyag lap tört el. Biztos nagyon kemény gyerek vagyok (legalább ott lent)... :-D :-D :-D
Az egyik egy drágább ricsi volt, a másik egy kaka bbb. Közös volt bennük, hogy mindkettőt használtan vettem. Ezért aztán úgy döntöttem, hogy nyeregből inkább újat, nem kicsit voltam zabos vasárnap, mikor úgy tűnt, hogy behúztam idénre a harmadikat.
A két nyeregtörés is beszédes.
#477
Posted 2014. September 03. - 16:25
Én is nyomatékozok kicsit.
Szinte 100%-ra biztos, hogy a Mátrán eltört nyeregcsövem magamnak köszönhetem. Amikor összeraktam a bringát, még nem volt nyomatékkulcsom, érzésre/szokás szerint húztam minden csavart.
Most, hogy beraktam az új nyeregcsövet, már elővettem a nyomatékkulcsot, meghúztam a bilincsre írt 5Nm-el, és csodálkoztam NAGYON. Ahhoz képest, ahogy eddig bántam vele, "alig" húztam meg, mégis a helyén a nyeregcső. :-(
A törés is beszédes, nem hátrafelé liffent le, miután eltört, hanem előre, s csak egy kicsit. Vagyis hátul, ahol a bilincs szorítja össze a vázat, ott roppanhatott meg a karbon először.
Lecke megtanulva, nem volt olcsó, de örüljünk annak, hogy nem lett belőle bukta, nagyobb sérülés és/vagy kár.
A két nyeregtörés is beszédes.
A sebesség mindent megold.
#478
Posted 2014. September 03. - 16:20
http://apro.bikemag....ny-l245390.html ez egész jó kis centírozó állványnak tűnik. lehet,h 1x csinálok egy ilyet. nem nagy befektetés. vettem egy ilyet: http://www.rosebikes...tand/aid:553818 még régebben,de eléggé nyeklik,nyaklik.
Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm
D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm
Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A
#479
Posted 2014. September 03. - 13:39
Én is nyomatékozok kicsit.
Szinte 100%-ra biztos, hogy a Mátrán eltört nyeregcsövem magamnak köszönhetem. Amikor összeraktam a bringát, még nem volt nyomatékkulcsom, érzésre/szokás szerint húztam minden csavart.
Most, hogy beraktam az új nyeregcsövet, már elővettem a nyomatékkulcsot, meghúztam a bilincsre írt 5Nm-el, és csodálkoztam NAGYON. Ahhoz képest, ahogy eddig bántam vele, "alig" húztam meg, mégis a helyén a nyeregcső. :-(
A törés is beszédes, nem hátrafelé liffent le, miután eltört, hanem előre, s csak egy kicsit. Vagyis hátul, ahol a bilincs szorítja össze a vázat, ott roppanhatott meg a karbon először.
Lecke megtanulva, nem volt olcsó, de örüljünk annak, hogy nem lett belőle bukta, nagyobb sérülés és/vagy kár.
#480
Posted 2014. September 03. - 11:58
A nyomatékkulcsok körül fellángolt vitára reagálnék. Nem akarok pálcát törni senki felett, inkább az ismereteket szeretném tágítani, mert szerintem, még a szakik körében is nincs tiszta kép a nyomatéktechnológia területén.
Egy csavarkötés minőségét rengeteg tényező befolyásolja, így ha egy kötésre rá van írva , hogy 5Nm vagy 40Nm, nagyjából semmit nem jelent, legfeljebb annyit, hogy az utóbbit jóval jobban meg kell húzni.
Hogy a fenti, furának hangzó állításomat megmagyarázzam, kezdjük avval, miért is csavarozunk? Válasz: Azért, hogy két különálló anyagot OLDHATÓ MÓDON egyesítsünk. Az oldhatóság alapvető követelménye, hogy a kötést mi oldjuk, akkor amikor mi akarjuk, tehát magától ne oldódjon ki. Ezért tervezik a kötéseket ÖNZÁRÓra, vagy ha az önzárás kérdéses, ellátják még biztosítással is.
Az önzáró csavarkötés egyszerűbb folyamat, kezdjük avval: adott egy lejtő (emelkedő), amely szögét a menetemelkedés és a csavarátmérő határoz meg. A záráshoz kell valamilyen előfeszítés, záró erő, az ideális az volna, ha ezt a záró erőt mérnénk, mert nekünk és mindenkinek, aki csavaroz, az kell. Sajnos a záró erőt a gyakorlati életben nem lehet mérni, vannak laboratóriumi és indirekt módszerek, de közvetlen mérésre nincs lehetőség. A nyomatékot viszont egyszerűen lehet mérni, és a nyomaték EGYENESEN ARÁNYOS A ZÁRÓERŐVEL, de csak akkor, ha MINDEN KÖRÜLMÉNY megegyezik a kísérleti és a gyakorlati csavarozás között. A minden körülmény alatt a következőket értem: a csavar és csavarfej bevonata, felületi érdessége, súrlódási együtthatója, anyaga, kenése, fejgeometriája, megmunkálása, az anya menet bevonata, felületi érdessége, súrlódási együtthatója, anyaga, kenése.
Minden tényező fontos, így ha az van ráírva egy stucnira, hogy 5Nm, az még nem jelent semmit, ha nem teszik hozzá, hogy milyen csavarral, milyen kenési viszonyok között vagy esetleg szárazon kell meghúzni. Igen, a stucnival együtt adott csavarral úgy gondolnánk, hogy magától értetődik… remélem a gyártó is így gondolja. Viszont gondoljatok erre a pontra, amikor gyári csavart cseréltek alura vagy titánra….
Valaki említette, hogy olajozza a csavart. Lelke rajta, sőt, lehet, hogy kell is, de…. mi történik a záró erővel száraz vs olajos csavar esetében?? A kötésbe fektetett energia jelentős része, kb 90%-a arra fordítódik, hogy legyőzze a menetsúrlódást és a fej alatti súrlódást. A maradék 10% fordítódik a záró erőre. Amint megolajozzuk a csavart, a súrlódások lecsökkennek, fordítódjon csak 80% súrlódásra, mennyi marad a záró erőre? Igen 20%, tehát a száraz állapot DUPLÁJA, amelyet méretezéstől függően már nem biztos, hogy kibír. Tehát, ha valaki azt tapasztalta, hogy olajosan kitépte a menetet, vagy leszakadt a csavar feje, no az ettől van. Szóval ésszel az olajozással.
Volt polémia a nyomatékkulcsok pontossága kapcsán. Nos, a pontos típusok ismerete nélkül is állítom, az a 4% édes álom, semmi több, a valóság sajnos sokkal rosszabb, a gyakorlatban megismételhetetlen.
Konkrét példa, iparváállalatnál 3-400EUR-os mechanikus kattanós nyomatékkulcsot kimérve kijött Cmk = 0,6, úgy hogy a nyomaték előírás 6Nm +3Nm/-1Nm volt a tűrés, tehát a mérés során a kulcs hébe-hóba talált bele a 5-9Nm közötti elvárt nyomatéktartományba. Az ipari elvárás Cmk = 1,66.
A mechanikus nyomatékkulcsok pontosságát befolyásolja a meghúzás sebessége, de az is, hogy hol és hogyan fogod a kulcsot. Kalibráláskor adott sebességgel, egy készülék segítségével húzzák a kulcsot, hogy kiiktassák a kezelő befolyását. A skálával, beosztással rendelkező kulcsoknál tovább rontja a dolgot a leolvasás pontossága illetve pontatlansága.
Az egész írás célja az volt, hogy jelezzem, a nyomatékkulcs sem a szent grál vagy a bölcsek köve, csak egy eszköz, ami értelmes ember kezében, kritikával alkalmazva lehet csak hasznos eszköz.
Jó töprengést!
Feri
Ui: Az egész írást egyszusszra írtam, ha valami nem tiszta, vagy pontatlannak érzed, szólj bátran, igyekszem válaszolni.
Ui-2: Szerettem volna csatolt pdf-ként idetenni az írást, de nem találtam lehetőségét!