Nemrég Yobo
http://forum.bikemag...&postcount=1161kételkedett abban, hogy a francia (legalábbis Maillard,
Regina) szabadonfutóknak más menete lenne, mint a ,,szokásos''.
Idézek egy tekintélyt, néhai Sheldon Brown-t:
http://www.sheldonbr....html#threadingFreewheel Threading / szabadonfutó menetfajták
Type Thread Specification Equivalent
/ típus / menet elõírás / egyenértékû
I.S.O. 1.375" x 24 tpi 34.92 x 1.048 mm
/ szabvány
British 1.370" x 24 tpi 34.80 x 1.058 mm
/ brit
French 34.7 x 1 mm 1.366" x 25.4 tpi
/ francia
Italian 35 mm x 24 tpi 1.378" x 1.058 mm
Metric BMX 30 mm x 1 mm 1.181" x 25.4 tpi
/metrikus BMX
French and Metric BMX freewheels thread don't work with anything else.
A francia és a metrikus BMX szabadonfutók nem mûködnek semmi mással.
,,ISO, English and Italian are all semi-interchangeable, but it you
shouldn't go back and forth between different types of freewheels on
the same hub repeatedly.''
Az ISO szabvány szerintiek, az angolok és az olaszok egymás közt
,,félig'' csereberélhetõk, de ugyanannál az agynál nem szabad
ismételten oda-vissza menni.
----
Másutt részletesen tárgyalja a francia biciklik sajátosságait:
http://sheldonbrown.com/velos.html,,... French thread freewheels used a smaller diameter attachment to the
hub. Neither the freewheels nor the hubs are interchangeable with
anything else. Fortunately, they are quite rare, virtually all French
bicycles sold in the U.S. had standard British/I.S.O. freewheel
threads. ...''
azaz
... A francia menetû szabadonfutók kisebb átmérõvel csatlakoznak az
agyra. Sem a szabadonfutók sem az agyak nem kompatibiliesek semmi
mással. Szerencsére gyakorlatilag az összes, az AEÁ-ban eladott
biciklinek szabványos brit/ISO szabadonfutó menete volt. ...
---
Eddig a tekintély. Azaz a francia szabadonfutók bizony eltérnek. Vagy
csak eltérHETnek?
Mi az
Igazság? Elõvettem hat szabadonfutós fogsort.
A régi Peugeot-mon Atom (francia) típusú 6-os sor van (14-24), szépen
megmondja magáról, hogy 34,7 x 1. Eddig Sheldon nyert (meg én, aki
tõle olvastam), ez bizony nem szabványos és francia.
A Gitane-on 5-ös Maillard (francia; 14-24), sajnos nincs ráírva; a
tolómérõ kb. 33,5 mm-t mutat, nincs menetmérõ kéznél. Az agy
Pelissier, a kerék Wolber Super Champion Gentleman GTA.
Csakhogy egy 6-os Atom (14-24, nem a fenti, a Peugeot-n lévõ, hanem
egy másik) nem megy rá erre az agyra, pontosabban egy darabig igen, de
érezhetõen nõ az ellenállás; nem erõltetem. Ez is rendes, rá van írva,
hogy 1.375 x 24 TPI. ISO tehát! A tolómérõ kb. 33,9 mm-t mutat.
Ugyanígy (?) a 6-os Sachs-Maillard (13-23), azaz az sem jó.
Az 5-ös Atom (14-22) ismét simán rácsavarható.
Az 5-ös Cyclo (13-19) is.
Itt megállok.
Tanulság: Yobo-nak köszönhetõen megtanultam, hogy a francia
szabadonfutókat illetve agyakat alaposan ellenõrizzem összerakás
elõtt, és _nem_ szabad erõltetni, mert ha akad, akkor valami nem fér
össze. Eddig azt hittem, ami Maillard az francia, s ami francia az
eleve nem fér össze mással. A helyzet bonyolultabb, elõttem van pár
ISO szabványos és pár nem szabványos, mind régebbi (~1970-80 körüli)
szabadonfutó, mind francia, ua. cégen belül sincs azonosság (nyilván,
ahogy a piacok változtak és a szabványosítás haladt).
Yobo viszont láthatja, hogy amit õ hitt, az sem volt a teljes igazság.
Bonne nuit, Tamás