Jelentkezz be Regisztrálj

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)
#8621
Posted 2010. June 09. - 13:37

Így bizony. Én SRAM kazettát tennék, azok nagyon bírják, és 2.000 km-enként láncot cserélnék. Egy SRAM kazetta kiszolgál 4 mezei láncot. (Ha nem a legkisebb keréken tapossák állandóan...)
#8622
Posted 2010. June 09. - 12:52

Egy esés bármikor gallyra vághatja a bicaj járóképességét. Nem csak a váltó sérülhet, elég a felniben egy komolyabb sérülés, máris kényszerpihenõ. Vagy csak vegyük Kisharesz legutóbbi útján jelentkezõ küllõtöréseket, már az is elég.A láncváltó lehet kibírja a 10.000-et, de vagy a lánc, vagy a gyakrabban használt lánckerekek kopnak használhatatlanra. Én nagyon utálnám, ha hágót kéne másznom egy átugrálós lánccal. Ugyanígy nem szeretnék egy egysebességesre redukálttal szenvedni.Én kb 9000-nél már nem bírtam tovább az elõzõ hajtásláncot, a jelenlegiben 6000 km körül van, de ezzel már nem indulnék el egy 3000 km-es körre. Hosszú útra csakis már bejáratott, de még alig használt fõ darabokkal indulnék.De Murphy mindig a pakliban van.
#8623
Posted 2010. June 09. - 11:17

Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem
) de beszéljetek le róla, ha úgy látjátok.
Szerintetek?
...nekem ez a kulcsmondat...


...de tetszik Python mondatai között az alap momentum...("menj gyalog"

#8624
Posted 2010. June 09. - 10:33

A tanulsága a felvetett témával kapcsolatban csak annyi, hogy a BMW a "világjáró" motorját az alábbi szempontok miatt szereli küllõs kerekekkel a könnyûfém felnik helyett. Acél csõvázzal, a deltabox helyett. Kardánnal a lánc helyett. Oktánszámhoz igazodó elektronikával, a gyenge minõségû üzemanyaghoz stb. De ez mind nem elég! Nehéz okosnak lenni, Murphyvel számolni kell!
A helyi -ha jól tévedek egy 350-es IZS Planeta- gép valóban jobban terelhetõ a súly elõnye miatt a terepen, annál is inkább mert a cuccokat át kellett pakolni a Bimmerekre. Majd a közúton meg várni kellett rá, hiszen a csúcssebessége nem érte el a százat

...és igen! A vastag mellényzseb nagy segítség ilyen szitukban...
#8625
Posted 2010. June 09. - 09:56

Nincs jó megoldás, nem lehet tutira menni! Persze a vastag mellényzseb nagy segítség ilyen szitukban...
#8626
Posted 2010. June 09. - 08:58

Murphy-t nem lehet kizárni a képletbõl, ez a kaland része. Megoldást rá az emberi találékonyság jelent.
Nincs olyan rendszer, amire 100%-os garanciát adna bárki is. Hallottunk már különbözõ világkerülõ túrákról a kerékpárnál bonyolultabb szerkezetekkel, de kisebb esetben volt szempont az, hogy lesz-e hozzá alkatrész.
Tutira nem mehetsz, legfeljebb akkor, ha minden határátlépésnél becseréled a kerót, a helyi tömeggyártmányra. Na az is egy kaland! Így biztosan lesz majd alkatrész

Sajnos Rohlit még nem volt alkalmam hajtani, de a hírek alapján a hiba és sérülési kockázata sokkal kisebb mint a hagyományos láncváltóé/sokezer kilométer. Ez megspékelve egy bordásszíjjal vagy kardánnal...
Talán érdemes lenne megnézni, hogy az útvonaladba esõ országokban mi a piacvezetõ márka váltóban, mi az elterjedt köpenyméret stb. Ez talán csökkenti valamellyest a kozkázatot. Mi az infrastruktúrális szint? Valószínûleg az acélt az alacsonyabb ipari fejletségû területeken is tudják hegeszteni. Ez a tény, akár a váltó választást is befolyásolhatja.
#8627
Posted 2010. June 09. - 07:05

Azzal nem értek egyet, hogy egy láncváltó nem bír ki 10.000 km-t a vadonban. A láncváltó egyetlen veszélye, hogy letörhet. Ha ez nem következik be, akkor az élettartama nagyon hosszú.
Én egzotikus alkatrészekkel biztos nem mennék le a térképrõl. Ilyenrõl az elsõ holdraszállás története jut eszembe: Amikor az amcsik fel akartak szállni a Holdról, vissza a keringõ ûrhajóba, a rakétaindító kapcsoló nyomógombja eltörött. Egy golyóstollal pöckölték ki, úgy szálltak fel. Ha ez valami speckó tokozott kapcsoló lett volna, Armstrongék ott haltak volna meg oxigén nélkül a Holdon.
#8628
Posted 2010. June 09. - 06:11

Ha a hagyományos váltót használom, kapásból nyerek vagy 200e forintot. Csakhogy nem költöm-e el ezt késõbb elsõ tányérokra, kazettára, láncra? Oké, könnyebben megjavítom, megjavíttatom, kicserélem, találok hozzá mindent... Ez tény, és megnyugtató.
Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem) de beszéljetek le róla, ha úgy látjátok.
Szerintetek?
Nekem sosem volt még eddig agyváltóm, így hosszútávú tapasztalataim sincsenek, de azt tudom, hogy a láncváltó nem bír ki 10.000 km-t túra körülmények között. Legalábbis én ezt tapasztaltam. Túrakörülményeken azt értem, mikor nem csak akkor tekerünk, amikor süt a nap. Mivel tudom, hogy Nálad nem egy-két száz km-es túráról van szó, így biztos vagyok abban, hogy a Rohloff jobb választás. Tény hogy útközben egy láncváltó gyors javítására sokkal nagyobb az esély. Kéne valaki olyan, aki már sok éve túrázik agyváltóval, engem is érdekelnének a tapasztalatai. Tudom nem segítettem semmit.

#8629
Posted 2010. June 08. - 23:41

A Rohloff-al elvileg semmi gond nem lesz, csak 5000km-enként olajcsere, azt' csók. Lassabban kopik a lánc, és az a két árva fogaskerék

Ha a hagyományos váltót használom, kapásból nyerek vagy 200e forintot. Csakhogy nem költöm-e el ezt késõbb elsõ tányérokra, kazettára, láncra? Oké, könnyebben megjavítom, megjavíttatom, kicserélem, találok hozzá mindent... Ez tény, és megnyugtató.
Egy másik ellenérv a Rohloff-al szemben, hogy nem merném otthagyni sehol... Leláncolni nem lehet, el tudok képzelni olyan vadállatot, aki ennyi pénzért képes erõvágóval elpattogtatni a küllõket.
Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem

Szerintetek?
#8630
Posted 2010. June 08. - 19:52

...a hollowtech szerintem jó találmány (lényegesen könnyebb a rendszer és nagyon egyszerû a szerelése), de sokat nem lehet csalni csak pár millimétert. Azért ugye a nagy berhelések közepette a két pedál a szimmetria tengelytõl egyenlõ távolságra van nálad...??? Mert hiába a látványos bringa, ha közben a térdkalácsodat megdolgozza az erõsen asszimetrikus kialakítás.
Neeeeeem, ne viccelj! Az gányolás lenne! Én berhelésrõl beszéltem

A viccet félretéve a tengelyt természetesen középre teszem, csak a tengelyhosszal szoktam játszani, nem aszimmetriával.
#8631
Posted 2010. June 08. - 17:27

Én egyelõre idegenkedem ezektõl a hollowtech meg octalink meg tudomisén milyen egzotikus hajtómûvektõl. Négyszögtengelyes kell, és akkor lehet játszani a tengelyhosszal, fõleg ha a cél az össze nem illõ alaktrészek összeheftelése...
...a hollowtech szerintem jó találmány (lényegesen könnyebb a rendszer és nagyon egyszerû a szerelése), de sokat nem lehet csalni csak pár millimétert. Azért ugye a nagy berhelések közepette a két pedál a szimmetria tengelytõl egyenlõ távolságra van nálad...??? Mert hiába a látványos bringa, ha közben a térdkalácsodat megdolgozza az erõsen asszimetrikus kialakítás.
#8632
Posted 2010. June 08. - 15:27

#8633
Posted 2010. June 08. - 13:59


A nexus egy lánckerekes a hagyományos 8 vagy 9. A láncvonal a nexusnál egy lánckerék felé megy a láncváltósnál kb. 50-60 mm sávot kell bejárnia. Erre gondoltam...

/Lx-nél gyári tartozék, de a deore-nél és XT-nél is, gyanítom, hogy összes többinél is/
#8634
Posted 2010. June 08. - 13:55

Néztem a Shimi honlapon, de van belõle 2 féle is: 44-32-22T/48-36-26T, ezért kérdeztem. Ha végképp nem fog elférni a 3 tányér, akkor nincs más dolgom, mint összekombinálni egy 48/32/0T -t. Piko, Te a gyári Shimi monoblokkal használod?
A másik az a monti hajtómû. A régi Lx-bõl én olyat nem láttam, ami láncvédõs volt és 44-xx-xx...

(...ha a deore Lx-nél kérdezed ezekhez már nincs monoblokk a két integrált csapágycsészét kell betekerni 2 oldalról és utána átdugni a hajtómûvet és a túloldalt a másik lánckerék nélküli hajtókarral rögzíteni...Ehhez speciális behajtó szerszám kell /hollowtech/...)
#8635
Posted 2010. June 08. - 13:53

Te Stoki! Ez a mondat mit jelent?
"Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles..."
#8636
Posted 2010. June 08. - 13:44

Néztem a Shimi honlapon, de van belõle 2 féle is: 44-32-22T/48-36-26T, ezért kérdeztem. Ha végképp nem fog elférni a 3 tányér, akkor nincs más dolgom, mint összekombinálni egy 48/32/0T -t. Piko, Te a gyári Shimi monoblokkal használod?A hajtómû fogszámokat innen Deore LX kiolvashatod. Ez egy trekking hajtómû a láncvédõ elárulja. (48-36-26)
Jó kis hajtómû a montimon magam is ilyet használok...
(Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles...)
#8637
Posted 2010. June 08. - 13:28

Mehetünk egy kört, majd priviben egyeztetünk. Érdekes lesz a két bringa között látni a különbséget amúgy is!!!
Addig is érdekelnek a számaid: hajtómûhossz, elsõ tányérok fogszáma. Fogszám az agyváltón. És a gumid ballonossága. Thx!
A hajtómû fogszámokat innen Deore LX kiolvashatod. Ez egy trekking hajtómû a láncvédõ elárulja. (48-36-26)


(Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles...)
#8638
Posted 2010. June 08. - 10:49


Hozz papírt és ceruzát, oszt jegyzetelj vagy esetleg megnézem este...
... és mi mellett döntöttél? Nexus7, Nexus8 vagy Alfine? Ha valakinek van errõl tapasztalata, megoszthatná velünk, mit nyújt a plusz ezresekért az Alfine a Nexushoz képest!?
#8639
Posted 2010. June 08. - 10:32

Motyoo! Én egy ilyet használok Nexus 8-al.
Az a tapasztalatom, hogy sík terepen vagy városi közlekedésben a nagytányérral és a 8 ganggal símán boldogulok. Hosszú távon 6-7 közötti fokozatokat használom, lejtõzésnél még ott a 8-ik, az még kipörgeti 65-68 Km/h-ra.
Emelkedõknél a középsõre nyomom az átdobód és még nem találtam olyan másodrendû utat, ahol ez nem lett volna elég. A hétvégi túrán a legdurvább emelkedõn, kettesig kellett lekapcsolnom. (táskák, sátor, hálózsák stb.)
Kistányért egyszer használtam valami eldugott hegyi emelkedõn, de azon a %-on és múrván már elforgott az elsõkerék. Feltoltam...
Bár mentél már a kerómmal, de ha szeretnél még egy tesztet -kiélezve a fokozat kiosztásra- akkor egyeztessünk!
Szerintem elég lesz a két méret. A kicsire csak extrém emelkedõn (és szezon kezdéskor) lenne szükség, de ott meg már nincs trakció (vagy hiányzik még az erõ).
...és javasolnám még a Sram XX 2x10-es montira készült rendszerét...
Bringa: XX: Forradalmi MTB szettet pr
Mehetünk egy kört, majd priviben egyeztetünk. Érdekes lesz a két bringa között látni a különbséget amúgy is!!!
Addig is érdekelnek a számaid: hajtómûhossz, elsõ tányérok fogszáma. Fogszám az agyváltón. És a gumid ballonossága. Thx!
#8640
Posted 2010. June 08. - 10:27

Ezt a két lánctányér esetén sem úszom meg, mert a láncvonal már így is nagyon széles elöl - a leghosszabb tengellyel raktam fel a hajtókarokat, amit otthon találtam. A kérdés, hogy mennyit fogok tudni rajta alakítani: csak a láncvonal normlizálódik, vagy befér a 3 tányér? Kiderül.Motyoo,
én a helyedben töprengenék még egy kicsit, hogyan lehetne 3 tányérost használni. Kéne egy hosszabb monoblokk, vagy be kellene horpasztani a csövet, amibe a váltó belever, vagy tudom is én. Menni fog az.
Talán ezen a fotón látszik a legjobban a felütközés Keptar - Negyedik fekvőm (2010)