Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)

- - - - -

  • Please log in to reply
13414 replies to this topic

#8621
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,423 posts
"Hosszú útra csakis már bejáratott, de még alig használt fõ darabokkal indulnék."

Így bizony. Én SRAM kazettát tennék, azok nagyon bírják, és 2.000 km-enként láncot cserélnék. Egy SRAM kazetta kiszolgál 4 mezei láncot. (Ha nem a legkisebb keréken tapossák állandóan...)
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#8622
Zéta

Zéta

    vendég

  • fórumtag
  • 140 posts
Azzal nem értek egyet, hogy egy láncváltó nem bír ki 10.000 km-t a vadonban. A láncváltó egyetlen veszélye, hogy letörhet. Ha ez nem következik be, akkor az élettartama nagyon hosszú.

Egy esés bármikor gallyra vághatja a bicaj járóképességét. Nem csak a váltó sérülhet, elég a felniben egy komolyabb sérülés, máris kényszerpihenõ. Vagy csak vegyük Kisharesz legutóbbi útján jelentkezõ küllõtöréseket, már az is elég.A láncváltó lehet kibírja a 10.000-et, de vagy a lánc, vagy a gyakrabban használt lánckerekek kopnak használhatatlanra. Én nagyon utálnám, ha hágót kéne másznom egy átugrálós lánccal. Ugyanígy nem szeretnék egy egysebességesre redukálttal szenvedni.Én kb 9000-nél már nem bírtam tovább az elõzõ hajtásláncot, a jelenlegiben 6000 km körül van, de ezzel már nem indulnék el egy 3000 km-es körre. Hosszú útra csakis már bejáratott, de még alig használt fõ darabokkal indulnék.De Murphy mindig a pakliban van.

#8623
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts

Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem :D) de beszéljetek le róla, ha úgy látjátok.
Szerintetek?


...nekem ez a kulcsmondat...:) Nem tök mindegy milyen a Rohloff, ha nincs rá pénzed...:) ???

...de tetszik Python mondatai között az alap momentum...("menj gyalog" :))

#8624
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Erre utaltam én is, csak nem akartam a motoros vénámmal összefröcskölni a fórumot. Ewan McGregor mint kalandvágyó celeb, Charley Boorman értelmi szerzõ, David Alexanian operatõr voltak a résztvevõk és elsõsorban Ewan McGregor miatt kapott nagy média hírverést az út. Gondolom a hírverésbe a bajor motorgyártó is besegített, hiszen a túrára a GS adventure-ket használtak.

A tanulsága a felvetett témával kapcsolatban csak annyi, hogy a BMW a "világjáró" motorját az alábbi szempontok miatt szereli küllõs kerekekkel a könnyûfém felnik helyett. Acél csõvázzal, a deltabox helyett. Kardánnal a lánc helyett. Oktánszámhoz igazodó elektronikával, a gyenge minõségû üzemanyaghoz stb. De ez mind nem elég! Nehéz okosnak lenni, Murphyvel számolni kell!
A helyi -ha jól tévedek egy 350-es IZS Planeta- gép valóban jobban terelhetõ a súly elõnye miatt a terepen, annál is inkább mert a cuccokat át kellett pakolni a Bimmerekre. Majd a közúton meg várni kellett rá, hiszen a csúcssebessége nem érte el a százat :) De nem volt ez sem annyira rémes, mert az operatõrt az elsõ reptéren várta az új felkészített R 1200 GS!
...és igen! A vastag mellényzseb nagy segítség ilyen szitukban...

#8625
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts
Láttátok (ti motorosok) a Long Way Round-ot? 3 böszme BMW-vel indultak neki körbemotorozni a földet a skót srácok. Az egyik vas valami barom hiba miatt kiesett valahol ázsia közepén, pedig volt szerszámuk, alkatrészük is. Otthagyták, vettek egy helyi köszörûkövet (kb mindenkinek olyan volt) és azzal ment tovább a szerencsétlen operatõr. Persze utána kiderült, hogy a nagy sárban könnyebb a 100 kilós "kis"motorral, mint a 300+-os BMW-kkel...
Nincs jó megoldás, nem lehet tutira menni! Persze a vastag mellényzseb nagy segítség ilyen szitukban...

#8626
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Az átdobó letörhet, a lánc szakadhat, agyváltó is megadhatja magát, a váz megrepedhet, köpeny kopik, küllõ törik. Menj gyalog!
Murphy-t nem lehet kizárni a képletbõl, ez a kaland része. Megoldást rá az emberi találékonyság jelent.
Nincs olyan rendszer, amire 100%-os garanciát adna bárki is. Hallottunk már különbözõ világkerülõ túrákról a kerékpárnál bonyolultabb szerkezetekkel, de kisebb esetben volt szempont az, hogy lesz-e hozzá alkatrész.
Tutira nem mehetsz, legfeljebb akkor, ha minden határátlépésnél becseréled a kerót, a helyi tömeggyártmányra. Na az is egy kaland! Így biztosan lesz majd alkatrész :)!
Sajnos Rohlit még nem volt alkalmam hajtani, de a hírek alapján a hiba és sérülési kockázata sokkal kisebb mint a hagyományos láncváltóé/sokezer kilométer. Ez megspékelve egy bordásszíjjal vagy kardánnal...

Talán érdemes lenne megnézni, hogy az útvonaladba esõ országokban mi a piacvezetõ márka váltóban, mi az elterjedt köpenyméret stb. Ez talán csökkenti valamellyest a kozkázatot. Mi az infrastruktúrális szint? Valószínûleg az acélt az alacsonyabb ipari fejletségû területeken is tudják hegeszteni. Ez a tény, akár a váltó választást is befolyásolhatja.

#8627
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,423 posts
Én csakis olyan bringával mennék vad vidékekre túrázni, amihez biztosan kapok pótalkatrészt, ÉS az út szélén legalább járóképes állapotba tudom hozni. Így aztán egyértelmûen a hagyományos láncváltóra szavazok. Ha a váltó letörne, még mindig lehet egysebességest csinálni belõle.

Azzal nem értek egyet, hogy egy láncváltó nem bír ki 10.000 km-t a vadonban. A láncváltó egyetlen veszélye, hogy letörhet. Ha ez nem következik be, akkor az élettartama nagyon hosszú.

Én egzotikus alkatrészekkel biztos nem mennék le a térképrõl. Ilyenrõl az elsõ holdraszállás története jut eszembe: Amikor az amcsik fel akartak szállni a Holdról, vissza a keringõ ûrhajóba, a rakétaindító kapcsoló nyomógombja eltörött. Egy golyóstollal pöckölték ki, úgy szálltak fel. Ha ez valami speckó tokozott kapcsoló lett volna, Armstrongék ott haltak volna meg oxigén nélkül a Holdon.
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#8628
Zéta

Zéta

    vendég

  • fórumtag
  • 140 posts

Ha a hagyományos váltót használom, kapásból nyerek vagy 200e forintot. Csakhogy nem költöm-e el ezt késõbb elsõ tányérokra, kazettára, láncra? Oké, könnyebben megjavítom, megjavíttatom, kicserélem, találok hozzá mindent... Ez tény, és megnyugtató.
Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem :D) de beszéljetek le róla, ha úgy látjátok.
Szerintetek?


Nekem sosem volt még eddig agyváltóm, így hosszútávú tapasztalataim sincsenek, de azt tudom, hogy a láncváltó nem bír ki 10.000 km-t túra körülmények között. Legalábbis én ezt tapasztaltam. Túrakörülményeken azt értem, mikor nem csak akkor tekerünk, amikor süt a nap. Mivel tudom, hogy Nálad nem egy-két száz km-es túráról van szó, így biztos vagyok abban, hogy a Rohloff jobb választás. Tény hogy útközben egy láncváltó gyors javítására sokkal nagyobb az esély. Kéne valaki olyan, aki már sok éve túrázik agyváltóval, engem is érdekelnének a tapasztalatai. Tudom nem segítettem semmit. :)

#8629
Kisharesz

Kisharesz

    vendég

  • fórumtag
  • 16 posts
Ha hosszú útra mennétek rekuval, teszem azt olyan helyekre is, ami kívül esik a "nyugati civilizáció" fogalma alól, milyen váltóval indulnátok neki?

A Rohloff-al elvileg semmi gond nem lesz, csak 5000km-enként olajcsere, azt' csók. Lassabban kopik a lánc, és az a két árva fogaskerék :) Mindenki, akinek ilyen van, erre esküszik, és nem váltana vissza hagyományos váltóra. Állítólag nem megy tönkre soha... De ott van ugye Murphy: mi van, ha valami történik vele? Akkor ott meg vagyok lõve... Egy fekete doboz, megjavítani, vagy javíttatni tuti nem lehet. Vagy visszaküldöm Németországba, hogy azon nyomban küldjenek egy jót helyette? Min. 2 hét helyben toporgás - ami persze lehet jó is, ha épp szép helyen vagyunk...

Ha a hagyományos váltót használom, kapásból nyerek vagy 200e forintot. Csakhogy nem költöm-e el ezt késõbb elsõ tányérokra, kazettára, láncra? Oké, könnyebben megjavítom, megjavíttatom, kicserélem, találok hozzá mindent... Ez tény, és megnyugtató.

Egy másik ellenérv a Rohloff-al szemben, hogy nem merném otthagyni sehol... Leláncolni nem lehet, el tudok képzelni olyan vadállatot, aki ennyi pénzért képes erõvágóval elpattogtatni a küllõket.

Most épp anti-Rohloff hangulatban vagyok (nameg nincs is rá pénzem :D) de beszéljetek le róla, ha úgy látjátok.
Szerintetek?

#8630
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

...a hollowtech szerintem jó találmány (lényegesen könnyebb a rendszer és nagyon egyszerû a szerelése), de sokat nem lehet csalni csak pár millimétert. Azért ugye a nagy berhelések közepette a két pedál a szimmetria tengelytõl egyenlõ távolságra van nálad...??? Mert hiába a látványos bringa, ha közben a térdkalácsodat megdolgozza az erõsen asszimetrikus kialakítás.


Neeeeeem, ne viccelj! Az gányolás lenne! Én berhelésrõl beszéltem ;)
A viccet félretéve a tengelyt természetesen középre teszem, csak a tengelyhosszal szoktam játszani, nem aszimmetriával.

#8631
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts

Én egyelõre idegenkedem ezektõl a hollowtech meg octalink meg tudomisén milyen egzotikus hajtómûvektõl. Négyszögtengelyes kell, és akkor lehet játszani a tengelyhosszal, fõleg ha a cél az össze nem illõ alaktrészek összeheftelése...


...a hollowtech szerintem jó találmány (lényegesen könnyebb a rendszer és nagyon egyszerû a szerelése), de sokat nem lehet csalni csak pár millimétert. Azért ugye a nagy berhelések közepette a két pedál a szimmetria tengelytõl egyenlõ távolságra van nálad...??? Mert hiába a látványos bringa, ha közben a térdkalácsodat megdolgozza az erõsen asszimetrikus kialakítás.

#8632
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts
Én egyelõre idegenkedem ezektõl a hollowtech meg octalink meg tudomisén milyen egzotikus hajtómûvektõl. Négyszögtengelyes kell, és akkor lehet játszani a tengelyhosszal, fõleg ha a cél az össze nem illõ alaktrészek összeheftelése...

#8633
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts
:)
A nexus egy lánckerekes a hagyományos 8 vagy 9. A láncvonal a nexusnál egy lánckerék felé megy a láncváltósnál kb. 50-60 mm sávot kell bejárnia. Erre gondoltam...:)
/Lx-nél gyári tartozék, de a deore-nél és XT-nél is, gyanítom, hogy összes többinél is/

#8634
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts

Néztem a Shimi honlapon, de van belõle 2 féle is: 44-32-22T/48-36-26T, ezért kérdeztem. Ha végképp nem fog elférni a 3 tányér, akkor nincs más dolgom, mint összekombinálni egy 48/32/0T -t. Piko, Te a gyári Shimi monoblokkal használod?


A másik az a monti hajtómû. A régi Lx-bõl én olyat nem láttam, ami láncvédõs volt és 44-xx-xx...:)
(...ha a deore Lx-nél kérdezed ezekhez már nincs monoblokk a két integrált csapágycsészét kell betekerni 2 oldalról és utána átdugni a hajtómûvet és a túloldalt a másik lánckerék nélküli hajtókarral rögzíteni...Ehhez speciális behajtó szerszám kell /hollowtech/...)

#8635
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Azt hiszem, nem is lehet másképpen... Én együtt vettem a csapágyakkal, de hogy ez gyári tartozék-e vagy külön illett volna megvennem, nem tudom. A rendszer része a jobb oldalhoz rögzített csõtengely. Erre kell feltenni (a szerintem gyári) csapágyakat a spec hollowtech kulccsal. Ismerve a piacot, biztosan gyártanak különbözõ minõségben és árban, de majd ezt is megnézem...

Te Stoki! Ez a mondat mit jelent?
"Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles..."

#8636
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

A hajtómû fogszámokat innen Deore LX kiolvashatod. Ez egy trekking hajtómû a láncvédõ elárulja. (48-36-26):) Jó kis hajtómû a montimon magam is ilyet használok...:)
(Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles...)

Néztem a Shimi honlapon, de van belõle 2 féle is: 44-32-22T/48-36-26T, ezért kérdeztem. Ha végképp nem fog elférni a 3 tányér, akkor nincs más dolgom, mint összekombinálni egy 48/32/0T -t. Piko, Te a gyári Shimi monoblokkal használod?

#8637
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 posts

Mehetünk egy kört, majd priviben egyeztetünk. Érdekes lesz a két bringa között látni a különbséget amúgy is!!!
Addig is érdekelnek a számaid: hajtómûhossz, elsõ tányérok fogszáma. Fogszám az agyváltón. És a gumid ballonossága. Thx!


A hajtómû fogszámokat innen Deore LX kiolvashatod. Ez egy trekking hajtómû a láncvédõ elárulja. (48-36-26):) Jó kis hajtómû a montimon magam is ilyet használok...:)
(Ha nexusozol a láncvonalad nem lesz ilyen széles...)

#8638
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Bocs, de fingom sincs! Kezdem átvenni Lompi empírikus tervezési stratégiáját! :)
Hozz papírt és ceruzát, oszt jegyzetelj vagy esetleg megnézem este...

... és mi mellett döntöttél? Nexus7, Nexus8 vagy Alfine? Ha valakinek van errõl tapasztalata, megoszthatná velünk, mit nyújt a plusz ezresekért az Alfine a Nexushoz képest!?

#8639
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

Motyoo! Én egy ilyet használok Nexus 8-al.
Az a tapasztalatom, hogy sík terepen vagy városi közlekedésben a nagytányérral és a 8 ganggal símán boldogulok. Hosszú távon 6-7 közötti fokozatokat használom, lejtõzésnél még ott a 8-ik, az még kipörgeti 65-68 Km/h-ra.
Emelkedõknél a középsõre nyomom az átdobód és még nem találtam olyan másodrendû utat, ahol ez nem lett volna elég. A hétvégi túrán a legdurvább emelkedõn, kettesig kellett lekapcsolnom. (táskák, sátor, hálózsák stb.)
Kistányért egyszer használtam valami eldugott hegyi emelkedõn, de azon a %-on és múrván már elforgott az elsõkerék. Feltoltam...

Bár mentél már a kerómmal, de ha szeretnél még egy tesztet -kiélezve a fokozat kiosztásra- akkor egyeztessünk!
Szerintem elég lesz a két méret. A kicsire csak extrém emelkedõn (és szezon kezdéskor :)) lenne szükség, de ott meg már nincs trakció (vagy hiányzik még az erõ).

...és javasolnám még a Sram XX 2x10-es montira készült rendszerét...
Bringa: XX: Forradalmi MTB szettet pr


Mehetünk egy kört, majd priviben egyeztetünk. Érdekes lesz a két bringa között látni a különbséget amúgy is!!!
Addig is érdekelnek a számaid: hajtómûhossz, elsõ tányérok fogszáma. Fogszám az agyváltón. És a gumid ballonossága. Thx!

#8640
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

Motyoo,
én a helyedben töprengenék még egy kicsit, hogyan lehetne 3 tányérost használni. Kéne egy hosszabb monoblokk, vagy be kellene horpasztani a csövet, amibe a váltó belever, vagy tudom is én. Menni fog az.

Ezt a két lánctányér esetén sem úszom meg, mert a láncvonal már így is nagyon széles elöl - a leghosszabb tengellyel raktam fel a hajtókarokat, amit otthon találtam. A kérdés, hogy mennyit fogok tudni rajta alakítani: csak a láncvonal normlizálódik, vagy befér a 3 tányér? Kiderül.
Talán ezen a fotón látszik a legjobban a felütközés Keptar - Negyedik fekvőm (2010)