Jelentkezz be Regisztrálj

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)
#4221
Posted 2011. March 15. - 17:24

Örülök hogy levezetted a mechanizmust.
Most okosodtam. Azért azt se felejtsük el hogy az esetek többségében egyenesen fékelünk. A kanyarban lévõ kerekek közti ív,és sebesség külömbségbõl adódó fékerõkülömbség szerintem elenyészõ, fõleg akkor nagy ívben fordulunk.
#4222
Posted 2011. March 15. - 16:49

Neked teljesen igazad van, de senki sem állította az ellenkezõjét. Drótból nem hajlítunk kerékpár vázat mert összerogyna a súlyunk alatt. Ez annyira magától értetõdõ, hogy le sem írjuk. Miért kell akkor külön kiemelni azt hogy:viszont kiegészíteném annyival hogy itt a kerék tengelyéhez közelebbi féktuskó miatt a villa valamivel nagyobb csavarásnak van kitéve
mert az emberek, ez esetben Peter nem olvassa, csak átfutja...A méretezésben, anyaghasználatban, az erõ megoszlásában lehetnek különbségek.

Egy tecsó gazdaságos villát és kereket egy jó tárcsfék lenulláz, de ez csak nekem volt egyértelmû?
A sok hülye meg ezt használja az outin, meg a montin a trekkingen, a rekun. Egy elsõt, meg egy hátsót. Miért nincs az összekötve? Nem lenne egyszerûbb, ha egy fékkar meghúzásával egyszerre mûködne az elsõ és a hátsó? Ugyan vagyon pár probléma amit meg kell oldani...Erre a fék témára aludtam egyet.
Nekem valahogy nem fér bele az elképzeléseimbe a külön fékezett kerekek.
A fékhatás kb. 70%-át az elsõ fék adja. A hátsó extrém helyzetben akár a levegõbe is emelkedhet, ebben az esetben a szükséges féknyomáspont nulla! Esetleg eltérõ mintájú köpenyek vannak rajta, vagy más a talaj minõsége a fékezéskor a két kerék alatt. stb. stb. stb.
Nézzük a trike-ot. Egyenesben azonos tapadási körülmények között és azonos fékkopás és fékhatás meglétén -elméletileg- azonos fékerõ és nyomás szükségeltetik. Amennyiben ez nem áll fenn akkor valami elektronikus kütyünek figyelnie kell a két kerék lassulását, azok eltérését és kompenzálnia kell. Ez az autóknál az ABS, ESP meg a franc tudja még milyen hárombetûs rövidítés.
Akkor egy példa. Amennyiben éppen jobra fordulsz a tringáddal, akkor a belsõ íven (jobb oldal) sebessége kisebb, hiszen az általa leírt ív is kisebb, ergó kisebb fékerõt igényel, ha fenn akarod tartani a megkezdett ívet. Amennyiben ugyan azt a fékerõt kapná, akkor egy kisebb sebességrõl, százalékosan gyorsabban lassulna mint a bal, tehát a két kerék közötti sebesség további eltéréseket fogg produkálni.
Amennyiben a belsõ íven futó kerék lassulása százalékos arányban nagyobb mint a jobb oldalon futóé, akkor szûkül az ív. Amennyiben a jobb oldal lassul nagyobb mértékben, akkor növeli az ívet.
A kerékpároknál van a két kezed, meg az a pici agyad. Az agyad nagyobb teljesítménnyel érzékeli a változásokat mint egy korszerû ABS. Képes vagy korrigálni. (de könyörgöm, nehogy valaki most azt írja nekem, hogy csak hátsó féket használ!)
Tehát amennyiben valamilyen mechanikus közösítõvel összekötöd a két elsõ féket, akkor ettõl a lehetõségtõl esel el. Nem fogod tudni fékkel korrigálni a trike mozgását, irányítását.
Én öreg vagyok, dagat és lusta! Ezért nem tartottam veletek. A Rekettye utcán sem mentem fel...Míg itt az elméleti kerékpártudomány alapköveit letettétek, mi bringáztunk egy jót motyooval.
Felment a Recúgbens a Rekettye utcán, ezzel átment az alapfokú vizsgán.


Ja! Nekem a 9 is páros! Azt csináltok amit akartok és ahogy akarjátok. Szép dolog kísérletezni.

#4223
Posted 2011. March 15. - 15:37

Felment a Recúgbens a Rekettye utcán, ezzel átment az alapfokú vizsgán.
#4224
Posted 2011. March 15. - 14:17

találtam egy száz kilométeres kört,4 órán belül teljesítettem,mert nem volt útközben nyitva egyetlen egy BÜFÉ sem...


#4225
Posted 2011. March 15. - 13:06

#4226
Posted 2011. March 15. - 13:05

Azt sem értem hogy miért kell trik-on "megtanulni" menni,mivel háromkerekû,ezzel mindenki tud . Csak a fék miatt?
Mindenen meg kell tanulni még a segway-en is, pedig látszólag azzal is mindenki kell, hogy tudjon közlekedni. Szerintem nem azon van a hangsúly, hogy tud hanem azon, hogy hogyan.
#4227
Posted 2011. March 15. - 13:02

Lehet hogy a gyakorlat megváltoztatja a véleményem,de most így gondolom.
Viszont kis gondolkodással és megvalósítással lehet értelmes dolgot csinálni.Ettõl lesz valami egyedi,és nem tömegcucc.
#4228
Posted 2011. March 15. - 12:48

Erre a fék témára aludtam egyet.
Nekem valahogy nem fér bele az elképzeléseimbe a külön fékezett kerekek.
Sokszor nem mind a két kezünkel fogjuk a kormányt,márpedig ha váratlanul fékelni kell(kilépõ ember,kutya,stb)hirtelen oda kell kapni ami sok idõveszteség.
Szerintem fogjanak egyszerre a fékek.Nem is értem miért nem találnak ki a gyártók valami megoldást.
Azt sem értem hogy miért kell trik-on "megtanulni" menni,mivel háromkerekû,ezzel mindenki tud . Csak a fék miatt?
Az én járgányomon biztos nem lesz külön fékelt kerék,csak azért mert a gyárin úgy van.Meg fogom találni a tökéletes megoldást,egyébként a elõzõ tringán is megcsináltam,V féknél.
mivel a tapasztalatok zömmel a kétkezes fékekrõl szólnak, szerintem szívesen látnánk a sok kilométeres utaid után a véleményed a késõbbiekben. bõvüljön a tudás, ne legyen egysíkú gyári szag.
#4229
Posted 2011. March 15. - 12:34

Nekem valahogy nem fér bele az elképzeléseimbe a külön fékezett kerekek.
Sokszor nem mind a két kezünkel fogjuk a kormányt,márpedig ha váratlanul fékelni kell(kilépõ ember,kutya,stb)hirtelen oda kell kapni ami sok idõveszteség.
Szerintem fogjanak egyszerre a fékek.Nem is értem miért nem találnak ki a gyártók valami megoldást.
Azt sem értem hogy miért kell trik-on "megtanulni" menni,mivel háromkerekû,ezzel mindenki tud . Csak a fék miatt?
Az én járgányomon biztos nem lesz külön fékelt kerék,csak azért mert a gyárin úgy van.Meg fogom találni a tökéletes megoldást,egyébként a elõzõ tringán is megcsináltam,V féknél.
#4230
Posted 2011. March 15. - 11:02

Szerintem nem teljesen így van, hogy kötözködjek egy picit. A tárcsafékes résszel egyetértek, viszont kiegészíteném annyival hogy itt a kerék tengelyéhez közelebbi féktuskó miatt a villa valamivel nagyobb csavarásnak van kitéve. A keréknél a féktárcsán keresztül az agyat fékezzük, itt a küllõkre és a felnire sokkal nagyobb terhelés jut, olyan, mintha a peremet satuba fognám, az agyat meg csõfogóval tekergetném benne. A v féknél egybõl a peremet fékezed, az agy és a küllõk semmit nem vesznek át a fékezésnél fellépõ terhelésbõl(eddig Sao kollega jól látja). Ezeknek a tényezõknek viszont csak a kerék alkatrészeinek kiválasztásánál van jelentõsége. A vázépitést a fékválasztás csak a féktestek felfogatási helye miatt befolyásolja. Az ABS összefüggéssel viszont 100%-ban egyetértek, ember szebben meg nem fogalmazhatta volna.Fék: A rendszert kell vizsgálni. Ha egy villát nézel, ami két ponton tartja a tengelyt vagy egy fél lengõkart, ami asszimetrikusan, a végeredmény ugyan az! A méretezésben, anyaghasználatban, az erõ megoszlásában lehetnek különbségek.
Pl.: tárcsafék esetén a fékhatás az agyra hat, ami már EGYENLETESEN ELOSZTVA juttatja azt tovább a küllõkön és felni keresztül a köpenyre és a talajra.
Egy "V" fék esetén, a felnit fékezi, ami a köpenyen keresztül lassítja a rendszert, de lassulásból adódó terhelés a küllõkön keresztül az agyig, a tengelyeken ugyanúgy jelentkezik. Ja meg a tömeg tehetetlensége, de ez egy más téma...
Az autókon alkalmazott különbözõ elektronikus rendszerek képesek arra, hogy a belsõ ívû fék nagyobb hatásfokú alkalmazásával szûkebb íven fordítsa meg a jármûvet, vagy eltérõ talajminõség esetén is egyenesen irányban tartsa azt. Ehhez különbözõ érzékelõk és számítástechnikai eszközök szükségeltetnek.
Az agyunk önmagában is képes erre. Használtál már motort és biztosan tudtad fékezni azt csúszászhatáron, tehát ABS van beépítve a kezedbe!

#4231
Posted 2011. March 15. - 08:29

Reménytelen.
Élvezettel olvastam!

Azért némi észrevételt tennék. Amit Sao ír alapvetõen logikus, de téves. Valószínûleg ezért ragaszkodik az elképzeléseihez.
Hogy a konvencionális megoldásokat részesítenénk elõnyben? Hmmm.
Az elsõ villa alkalmazása hátul, görgõ helyett csúszka, központi kormányzás vagy lengõ orr. Van ami megtalálható széria gyártmányon is, de messze nem ez a konvencionális, az elfogadott, a megszokott.
A trikehoz:
A négykerék elég stabil felfekvést ad, a három már kevésbé, kettõ eszetekbe se jusson! Nem is értem, miért jár az emberek többsége kerékpárral?

-Ezt inkább csak a példa és a gondolkodásmód miatt írtam...
Fék: A rendszert kell vizsgálni. Ha egy villát nézel, ami két ponton tartja a tengelyt vagy egy fél lengõkart, ami asszimetrikusan, a végeredmény ugyan az! A méretezésben, anyaghasználatban, az erõ megoszlásában lehetnek különbségek.
Pl.: tárcsafék esetén a fékhatás az agyra hat, ami már EGYENLETESEN ELOSZTVA juttatja azt tovább a küllõkön és felni keresztül a köpenyre és a talajra.
Egy "V" fék esetén, a felnit fékezi, ami a köpenyen keresztül lassítja a rendszert, de lassulásból adódó terhelés a küllõkön keresztül az agyig, a tengelyeken ugyanúgy jelentkezik. Ja meg a tömeg tehetetlensége, de ez egy más téma...
Az autókon alkalmazott különbözõ elektronikus rendszerek képesek arra, hogy a belsõ ívû fék nagyobb hatásfokú alkalmazásával szûkebb íven fordítsa meg a jármûvet, vagy eltérõ talajminõség esetén is egyenesen irányban tartsa azt. Ehhez különbözõ érzékelõk és számítástechnikai eszközök szükségeltetnek.
Az agyunk önmagában is képes erre. Használtál már motort és biztosan tudtad fékezni azt csúszászhatáron, tehát ABS van beépítve a kezedbe!

...és most irány Isaszeg!

#4232
Posted 2011. March 15. - 07:54

A tengelycsonk meg a villa, megint ugyanez, én az esztétika és a tárcsafék miatt választottam tengelycsonkot...de szerintem a villában a v-fék ugyanúgy csavarja a villát a vázhoz csatlakozó résznél mindenképp...
De szerintem ezeken a dolgokon felesleges vitázni, mindenki maga belátása szerint döntsön, a próbaúton úgyis minden kiderül....egy a lényeg, baleset ne érjen senkit

#4233
Posted 2011. March 15. - 01:10

#4234
Posted 2011. March 15. - 01:01

Hát ez nem jó hír. Én ismerek egy ilyesmi embert, de pénzes és nem pesti.Valószínûnek tartom, hogy erõsen van abban igazság, amit írsz azaz, hogyha az elméleti erõsen képzett emberek összeülnek nem mindig sikerül a megoldásra lelni. Az én munkámban is rendszerint a dr.-el kezdõdõ emberekkel van a gond, pedig egy egyszerû automata levelet kellene józan paraszti ésszel feldolgozni.:)Azt figyeltem meg, hogy a nagyon erõs iskolákkal rendelkezõ emberek mindig valami többet olvasnak ki, mint amit kellene és ezért nem sikerül átsiklani a problémán.Elképzelhetõnek tartom, hogy nálad is valami ilyesmi lehet, függetlenül attól, hogy erõs elméleti tudás nélkül nem itt tartana a világ.
Sao
Nincs túlpörgetve ez a trike fék probléma ? Bár én nem vagyok trike tapasztalt, de azon gondolkodtam, hogyha egy szakaszra tenném a Pista bácsit és a vérprofi trike-olót úgy hogy a szakasz elején Pista bá van a szakasz végén meg pl Tom2, akkor hol van az a pont a szakaszon az a választó pont, amikor már biztonsággal be lehet vetni a két külön fékezõ elsõ kereket. Mert én úgy gondolom, hogy lényegesen közelebb van Pista bához, mint a vérprofi trike-hoz.
Egy trike-al csak úgy szabad emberek közé menni - pláne forgalomba - ha elõtte gyakorol az ember. Nyilván a kilométerek hozzák a rutint, de egy pár óra a Hõsök terén csodákra képes.

#4235
Posted 2011. March 15. - 00:02

Sajnálom ha abból hogy jóindulatúan megpróbáljuk a kezdõket a kevésbé veszélyes felé terelgetni a gyakorlati tapasztalatok megosztásával, az jön le Neked amit írtál. Bizonyára mélyen érintett a bíráló szó, ezért elnézést érte.
A kétoldalt független fék felé terelés a veszélyes felé terelés -még egyszer elmondom: átlagembernek.
Próbálok jól, nem bántón fogalmazni, néha nem úgy sikerül, hiába javítom át... Csak azt akartam közölni, hogy a jó megoldásokat többfelé is lehet keresni, és érdemes az évi párszáz darabos "sorozatgyártás" tapasztalatai, és a többmilliós sorozatgyártás csuklómozdulatai közt megtalálni a valóban bevált dolgokat -ha már egyszer BEVÁLT dolgokat keresünk. Ha nem azt, akkor kísérlet az. Beválhat hozzáértõ embernél, kispista meg fejreáll vele. Nem hiszem, hogy leszóltam a munkád, a tapasztalatod, sõt, azt írtam le többször, hogy a különleges tapasztalattal bíró ember jó.
Csak én legénykoromban (még jó volt a szemem, és soha nem szédültem meg) végigmentem a 30-as falon, összeszögeltem a létraállványt, mégsem beszélek rá senkit, hogy a palló mellett a korlát fölösleges dolog, megszokja anélkül az ember, nem kell senkinek

Itt csak azt a keveset állítom, amit tudok. Mert tanították. Meg érdekelt.
Azt azért fejtsd már ki nekem hogy a villával szerelt elsõ kerekeknél miért ne kéne kerékösszetartás, meg csapterpesztés...
-Mert a kerékpárvillában levõ, kétoldalról befogott kereket a középen levõ kormánnyakcsõ középen húzza, a menetellenállás úgy hat a kerékre, hogy nem téríti ki az egyenesen haladásból, sõt, önmagától beáll egyenesbe, pusztán az utánfutás miatt. (A tengelycsonkon levõt oldalról vonjuk, ezért téríti ki a menetellenállás az egyenesbenfutásból, kifelé, ezt ellensúlyozandó kell pl. összetartás.)
-Csapterpesztés azért nem kell a kerékpárvillába fogott tengelynek, mert a függõleges (bár kicsit hátradöntött, de hátulról nézve függõleges az) kormánnyak egyenesen, a kerék középvonalára, a talajjal érintkezõ vonalára mutat, tehát nem kell javítani, hogy a meghosszabbított vonala körül forduljék a kerék, ott fordul eleve.
#4236
Posted 2011. March 14. - 22:55

Ha a szóhasználatot szelídebbre vesszük, igazad is van. Bár lehet a triciklin külön féket használni a két oldalra gyakorlott embernek akár jól is, de a jól elkészített fék nem az.
Elhiszem, hogy Tom2-nek már nem kunszt, de Dartsosnak "csak 10-15 cm.t tér ki", ami vészfékezéskor pont egy megpördülés is lehet.
Csakhát ez egy olyan közösség, akik bár hagyományoktól elrugaszkodó bringákat építenek, azonban a rekus hagyományokhoz mereven ragaszkodnak. Ha a felkent gyártók nem úgy csinálják, akkor nem könnyen fogadják el, hogy jó, ami máshol tökéletes, sõt elõírás
Majd lesz, aki megszól azért is, hogy a mellsõ kerekeket nem tengelycsonkra tetted, hanem villába, mert nem úgy szokás... Pedig jól tetted, mert így nem kellett kerékösszetartással, csapterpesztéssel, megfelelõen erõs tengelycsonk legyártatásával foglalkoznod.
Sajnálom ha abból hogy jóindulatúan megpróbáljuk a kezdõket a kevésbé veszélyes felé terelgetni a gyakorlati tapasztalatok megosztásával, az jön le Neked amit írtál. Bizonyára mélyen érintett a bíráló szó, ezért elnézést érte.
Azt azért fejtsd már ki nekem hogy a villával szerelt elsõ kerekeknél miért ne kéne kerékösszetartás, meg csapterpesztés, mert ha így lenne ahogy mondod, akkor én nagyon rosszul tudom.
Nem független az elõzõ kettõ a kerék rögzítésének típusától?
(DE)

#4237
Posted 2011. March 14. - 22:33

Kivont vastagkolbásszal csak a kutya után kellett volna szaladnod. Hidd el, ha akkor utoléred ,ma már biztosan kedvelne.
Szaladni. Kutya után, ami akkora, hogy felülhetnék a hátára. Brrr.
Ne szaladj olyan kutya után, ami nem vesz fel a hátára... Aki a kolbászt szereti, rossz kutya nem lehet... Több kutya, mint kolbász... Ki mint veszi kolbászt, addig él a biciklista...
#4238
Posted 2011. March 14. - 22:32

#4239
Posted 2011. March 14. - 22:30

A puding próbája az evés.
#4240
Posted 2011. March 14. - 22:21

A tengelycsonk 20-as átütõs agyba való, 3-as falvastagsággal. Remélem ezt az egyet nem méreteztem alul.
Lompi azt mondta, amikor kérdeztem a 12-es tengelyrõl, a 20-as a megfelelõ. Akkor biztos nem méretezted alul. És túl sem.