Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8729 hozzászólás a témában

#5841
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.695 hozzászólás
kveszt, Balu1!

Értem mirõl beszéltek a nagyáramú üzemmódot illetõen. Ha ledet cserélek (mert mondjuk lesz erõsebb azonos fogyasztásnál stb.), akkor kiveszem azt a párhuzamosítást. Addig meg mûködik, nem szivesen szedném szét újra :)
Teljesen logikus, amit mondotok, csak ezzen a lámpán 8 és 10 óra között dolgozgattam este és lehet, ez az említett dolog elkerülte a figyelmemet :)
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.

#5842
Gyalogkakukk

Gyalogkakukk

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.739 hozzászólás
Sziasztok,

van nekem egy Petzl Zoom fejlámpám, amibe jelenleg egy kicsi halogén izzó megy. Úgy gondoltam szükségem lenne egy erõsebb fejlámpára, és ahogy néztem ezeket az új ledeket egész megtetszettek.
Mivel az egész szerkezet nagyon patent (elemtartó, pántok, ház, stb...) úgy gondoltam lehet megérné ezt átalakítani ledesre. Ehhez kérnék itt egy kis segítséget. :)
Találtam egy ilyen leírást, mûködõképes lehet ez? http://planet.weber....HYSICS/LED.html

Ebben a leírásban nyilván alap ledek vannak, én meg nézegettem ezeket az új, egész erõs darabokat. Bele lehet építeni egy ilyet ebbe a lámpába? (pl egy Seoul P4-et) Hûtéssel nem lesz gond? A gyári üveg maradhatna a Petzl-ben?
Jelenleg 4 x 2500mAh akksi gondoskodik az ellátásról, remélem az elég lenne hozzá (max 3 óra üzemidõre van szükségem), és ha nem lenne muszály ezt megtartanám, mert az elemtartó része tényleg jól van megcsinálva.
Elõre is köszönöm a segítséget! :)

#5843
kveszt

kveszt

    vendég

  • fórumtag
  • 25 hozzászólás
Semmi gond a válasszal, én se írok rögtön, nekem is gyors a világ. :)

Nem is tudom, írjak-e részletesen. Sokszor olyan általánosságokkal reagálsz, amik igazak ugyan, de nem érintik a konkrét kérdés lényegét. Egy helyen még ki is húztad az idézetembõl épp a lényeget. Nem fair.

Egyébként mint írtam is, nem az elvégzett munkával van baj (bár sztem nem árt különválasztani a mechanikai megépítést az elektronikai résztõl), hanem a reagálással a segítõ szándékra. És látom, valamiért még Te is támadásnak veszed, és véded folyton. Nézd meg inkább, miket válaszolt nekem...
Azt meg, hogy kiderült, nem is azt építette, amit mondtál neki, egy rövid mondattal elintézted. Nem vártam éljenzést, de azóta is õt dícsérgeted.
De ezt a részét sztem már így is túlbeszéltük.

Azért a led-áramhoz konkrétan: vagy félreértetted, amit írtam, vagy nemtom... :)
A grafikonok és a Ti korábbi méréseitek is jól mutatják, hogy 0,2V különbség 2x-es áramnál adódik. És a gyári adatlapok alapján ez még egy fesz-osztályon belül is lehet, tehát egy szalagon belül is. Végülis elhiszem, hogy 1x-re vett ledeknél talán nem jön ki ilyen különbség. Épp ezért használtam az "elõfordulhat" szót.
Legutóbb épp Stufi mérte meg 5 ledjét, és már ezek közt megvolt ekkora különbség (ahol még számoltál is egy átlagot, bár a legkisebb épp kimaradt). Egyébként huzallábasoknál mértem 0,1V-ra is dupla áramot...
A "messzebb esõt" a "nagyobb bajhoz" írtam, amikor akár többszörös különbség is adódhat.
Ilyen lehet akkor pl. ha vki egy lámpát megépít, majd késõbb úgy dönt, több fény kell, és vesz még 1 ledet, ami bármilyen lehet. Vagy vkinek a dupla lámpában tönkremegy egy led, és pótolja. Nem is beszélve az olyan lámpákról, mint amit Pinyo tervez, ahol direkt másfajta ledek vannak a szóráskép miatt.

Egyébként amikor 1/4W-os ellenállásokat javasoltál próbához, az sztem meredek, azok már tudnak füstölni is rendesen 1-2A-nél. Jó, tudom, legfeljebb kiszellõztet utána az ember, csak fogdosni nem érdemes... :)

#5844
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Már féltem, hogy sosem esik le, bárhogy próbálom mondani, és nem akartam kötözködõnek tûnni. :) :piatka:
Így most még hozzáteszem, hogy a hõfüggés miatt is jobb, ha a 900-asok a "saját" ledjük mellett vannak.

Ez is teljesen logikus, a led hõje besegít a szabályozásba.


Egyébként viszont akár 2x-es áramkülönbség is lehet, még azonos fesz-osztályú ledeknél is.
És igazából az mindegy, hogy PTomnak miként mûködik, azt mondta, neki jó így. A lényeg, hogy aki még megépíti, annak lehessen még jobb.

Szóval szerintem ezt nem olyan szempontból kell nézni mint egy mérnök vizsgamunkáját.
Ezt úgy nézzük, hogy van egy ember aki még sohasem foglalkozott ilyesmivel,
ennek ellenére elsõre összedob egy ilyen lámpát (ami boltban 100e körül jár),
és jól mûködik neki.

Néhány példa:
(csak egy 4 ledes upgrade kit /egy panel közel olyan leddel mint amit használokl/ kerül 30 ropiba!).a lámpa többi része 120 és az fölött tart:
http://www.lupine-lights.com/phpBB/viewtopic.php?t=1277
http://gretnabikes.com/lupine_lighting_systems_lightsets.asp
http://www.lupine.de/index.php?lang=us


Végülis nagy füst nem lesz így se (ezért sem erõltettem tovább), de elõfordulhat akár, hogy egyiken 600mA folyik, másikon 1200. Igazából nagyobb áramnál v. messzebb esõ ledeknél van nagyobb gond.

A messzebb esõ ledre ez igaz lehet, viszont a led szórása szerintem nem lehet ekkora.
Pontosabban fogalmazok, még nem találkoztam ilyennel de
ettõl akár elõfordulhatna, hogy közé keveredik más nyitófeszültségü tipus.


a vezetéknek is van 0,8 Ohm körüli ellenállása.

Ravasz. :) (Mondjuk én arra értettem a "nincs ellenállás"-t, hogy PTom korábban írt ellenállás-válogatásról, ami aztán keveredett a led-válogatással is.)
Ezekkel amúgy én is szoktam számolni, plusz az érintkezõk átmeneti ellenállása, csatlakozók, stb.

Az már jóval nagyobb bajt tud okozni ha a csatlakozónak v. kapcsolónak van nagy átmeneti ellenállása.
Ott egyetlen pontban alakul hõvé az energia és túlmelegíti
ill. megolvaszthatja az adott alkatrész mûanyag burkolatát.
Kicsit hasonlít a ponthegesztéshez de kisebb áramokkal.
A vezeték a nagy felülete miatt legfeljebb csak langyosodik, azzal nincs gond.


Igazából ez is felvet még pár kérdést,
..ez még a multifuse-ok szabályzási tartománya alatt van,
sztem itt még csak sima ellenállásként viselkednek.
..az akkuk merülése közben már nem kompenzálnak vissza.

A multifuse csak bizonyos tápfeszültség fölött átfolyó nagyobb áramból szabályoz le.
Túlságosan nagy tápfeszültségnél sem mûködik rendesen és ott már nem elég gyors, ezért kell még valamekkora passzív ellenállást is sorosan kötni,
pl 4 db fullra töltött Nimh akkunál..

Amit magánlevélben javasoltam "tom"-nak azt tudom idézni, az õ válaszát viszont nem illik.
Tehát ezt vjavasoltam én:

Helló!
A 900 mA-es multifuse-val sorosan kötöttem egy 0,5 Ohmos ellenállást és így az áram sem túl magas, 1100-1200 mA-rõl kezd csökkenni és a multifuse is gyorsan szabályoz. Ezt javasolnám, ledenként így kellene bekötni.

Mivel a ledek nem feltétlenül azonos nyitófeszültségüek azonos áramon ezért mindkét ledhez külön kör lenne célszerü. Persze ha egy körre kötöd az sem okozhat nagyobb bajt ha azonos szériából való mindkét led.

Vagyis 1 leddel sorban egy multifuse és egy fix ellenállás még azzal sorosan.

Ezt szerintem te is mérd ki magadnak. Vegyél néhány 0,5-1-2 Ohmos negyed Wattos v. (0,2 W) ellenállást és teljesen feltöltött akkuk mellett (vagy annak megfelelõ tápegységrõl) próbáld ki mekkora ellenállás mellett áll be gyorsan az áram a multifuse-n.
Nekem SMD volt kéznél.

Feltöltött kép
Ez a 0,5 Ohmos smd ellenállás érték jelölése.

Mindíg az általad használni tervezett legmagasabb feszülséghez méretezd. Vagyis ha elemeket is teszel bele akkor ahhoz érdemes méretezni a mulifúzzal sorosan kötött ellenállást.

Gondold át és írj ha valami gond akad, aztán megbeszéljük.
Üdv..

Az könnyen lehet, sõt még valamire emlékszem is, hogy megmérte és nem sok különbséget talált a kettõ led árama között.
..és végül megcsinálta! Van egy jó lámpája.

Sok technikai részlet nem derül ki amit építés közben magánban megbeszéltünk,
sõt utólag minden szóra fejbõl én sem emlékszem vissza.

Az persze tényleg nem árt ha itt is tisztázzuk hogy lenne még célszerûbb.


Azért meg bocs, ha nem reagáltam le azonnal a lényeget de nekem
egyéb vonatkozásban túlságosan gyors lett a mai világ és néha kialvatlan vagyok.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5845
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Így most még hozzáteszem, hogy a hõfüggés miatt is jobb, ha a 900-asok a "saját" ledjük mellett vannak.

Igen, erre próbáltam, utalni, hogy "jobb esetben". Egyébként viszont akár 2x-es áramkülönbség is lehet, még azonos fesz-osztályú ledeknél is.
...
Végülis nagy füst nem lesz így se (ezért sem erõltettem tovább), de elõfordulhat akár, hogy egyiken 600mA folyik, másikon 1200. Igazából nagyobb áramnál v. messzebb esõ ledeknél van nagyobb gond.

Azért akkora különbséget még nem láttam.. ..közel akkorát sem.

Egyébként engem azért ragadott meg az, hogy összerakta, mert aki életében soha nem foglalkozik ilyesmivel, ennek ellenére neki lát, kiméri ledenként és együtt /még ha nem is a legjobb kapcsolást építette/ de az áramokat mérte és miután minden bejött neki azokkal az alkatrészekkel azután rakta össze véglegesre. Ami a lényeg, most tudja használni, vagyis van egy jó lámpája.
A másik, elmondhatja, hogy elsõre sikerült, egy útmutatást követõen összeraknia.

Ezért írom és bíztatok mindenkit, hogy vágjon bele és jobb lámpája lesz mint
amit a boltban meg tud venni. Az is igaz, hogy bizonyos dolgokat komolyan kell venni építésnél.

fontossági sorrendben: -
- a hõelvezetést,
- a maximális átfolyó áramot,
- a megfelelõ Amper/óra kapacitásu áramforrást
- és ami nem utolsó azt, hogy miként vetítjük elõre a fényt.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5846
kveszt

kveszt

    vendég

  • fórumtag
  • 25 hozzászólás

Ezt csak most vettem észre, igazán én sem értem, ezt nem így javasoltam és nem is logikus.


Már féltem, hogy sosem esik le, bárhogy próbálom mondani, és nem akartam kötözködõnek tûnni. :) :piatka:
Így most még hozzáteszem, hogy a hõfüggés miatt is jobb, ha a 900-asok a "saját" ledjük mellett vannak.

A másik viszont az, ha mûködik akkor legfeljebb a ledek szórása nincs kikompenzálva a közvetlen párhuzamosítás miatt,
de jobb esetben ez akkora gondot nem okoz.


Igen, erre próbáltam, utalni, hogy "jobb esetben". Egyébként viszont akár 2x-es áramkülönbség is lehet, még azonos fesz-osztályú ledeknél is.
És igazából az mindegy, hogy PTomnak miként mûködik, azt mondta, neki jó így. A lényeg, hogy aki még megépíti, annak lehessen még jobb.
Végülis nagy füst nem lesz így se (ezért sem erõltettem tovább), de elõfordulhat akár, hogy egyiken 600mA folyik, másikon 1200. Igazából nagyobb áramnál v. messzebb esõ ledeknél van nagyobb gond.

Egyébként a nagyáramu körben is van egy kb. 0,8 Ohmos ellenállás csak nincs berajzolva.
Annak a vezetéknek az ellenállása ami kb 1.8-2 méter, amivel bekötöd a teleptartóba,...


Ravasz. :) (Mondjuk én arra értettem a "nincs ellenállás"-t, hogy PTom korábban írt ellenállás-válogatásról, ami aztán keveredett a led-válogatással is.)
Ezekkel amúgy én is szoktam számolni, plusz az érintkezõk átmeneti ellenállása, csatlakozók, stb. Igazából ez is felvet még pár kérdést,
ugyanis mint kiderült, friss akkukkal az áram 1,7A, és ez még a multifuse-ok szabályzási tartománya alatt van, sztem itt még csak sima ellenállásként viselkednek.
Legfeljebb a hosszabb üzem közbeni melegedéstõl változik kicsit az értékük, de az akkuk merülése közben már nem kompenzálnak vissza. Ezt persze ki kellene mérni, lehet, hogy nem jó a megérzésem. Mindenesetre a korábbi tapasztalatok, plusz saját, és a katalógusadatok is mind arra utalnak, hogy ezek valahol 1,2-1,4A körül korlátoznának /db (a letörési értékük 1,8A), tehát a 2 együtt sose jut idáig, hisz ott a 2,5-es biztosíték, no meg a sok átmeneti ellenállás.

Na de azzal együtt mint elsõ munka.. bár mindenki így állna hozzá, ilyen alkotó gondolatokkal.


Igen, ahhoz képest jól sikerült. Ezért is furcsa, hogy a javító szándékú kiegészítésemre ilyen reakciók jöttek. Talán kissé túldícsérted. :chin: :kapturek:

#5847
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

A Z-led a fali képnél kb. milyen messzirõl világít, és milyen széles a nagy kõr?
Tudsz mutatni ugyanilyen távolból képet a 10mm-essel? (akár a "csokorral", akár 1-et)
És ha lehet, a natúr Z-leddel is. :)

Majd holnap este készítek ilyen fotókat.


A kapcsoláshoz: amit írsz (a 2 led 1-1 mulifuse-val van sorosan) az végülis az, amit javasoltam is, de a rajzon nem ez van.
..
Ott nem ledenként van a multi, hanem közösködnek (és nagyáramú módban nincs benne ellenállás sem).

Ezt csak most vettem észre, igazán én sem értem, ezt nem így javasoltam és nem is logikus.
Na de azzal együtt mint elsõ munka.. bár mindenki így állna hozzá, ilyen alkotó gondolatokkal.
A másik viszont az, ha mûködik akkor legfeljebb a ledek szórása nincs kikompenzálva a közvetlen párhuzamosítás miatt,
de jobb esetben ez akkora gondot nem okoz.

Egyébként a nagyáramu körben is van egy kb. 0,8 Ohmos ellenállás csak nincs berajzolva.
Annak a vezetéknek az ellenállása ami kb 1.8-2 méter, amivel bekötöd a teleptartóba,
oda azért javasoltam azt a piros-fekete autós érpárt, mert az nekem is bejött.
mert nem túl vastag és pótolja az ellenállást, egy részét mindenképp. Persze más hasonló is használható.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5848
kveszt

kveszt

    vendég

  • fórumtag
  • 25 hozzászólás

Van még képem amit össze tudunk vetni.


Ismét köszi a részletes infókat és teszteket. :)
A Z-led a fali képnél kb. milyen messzirõl világít, és milyen széles a nagy kõr?
Tudsz mutatni ugyanilyen távolból képet a 10mm-essel? (akár a "csokorral", akár 1-et)
És ha lehet, a natúr Z-leddel is. :)

A kapcsoláshoz: amit írsz (a 2 led 1-1 mulifuse-val van sorosan) az végülis az, amit javasoltam is, de a rajzon nem ez van (ha az lenne, természetesen nem ajánlottam volna ugyanazt). Ott nem ledenként van a multi, hanem közösködnek (és nagyáramú módban nincs benne ellenállás sem). Ezt az ellentmondást nem értem, de sebaj, a lényeg, hogy bevált a dolog.

#5849
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

led kene

cree varhato vmikor?
vagy most inkabb a z ledet nezzuk?
az mintha ~300ft lenne az oldalon az valos?

chris mifelet kapott?
csak 25 fokos optika van?

A Chriss félét teszteltem a hozzá való tükörrel, az is tõle..
Szerintem egyelõre az a legjobb amit eddig láttam.
Kérdezd meg tõle megánban a forum.terminalon..

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5850
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

..
6 volt AC az ~8.5 volt egyenfesz. a dinamó kivezetéseihez nem kell graetzt venni, összeraksz egyet 4 darab 1N4148as diódából (ez kb jó, ha jól emlékszem. darabja 5 forint körül.

..a gretz meg majdnem egy huszas a Lomexnél és nem kell diódákat kötözgetni. ..na áfával 24,-
..és még kisebb helyet is foglal!

Feltöltött kép

http://www.lomex.hu/


.. 8.5 volton 3 watt az kb 0.35 amper, azaz 350 mA egy led esetén..

A lednél elég érdekesen alakul a feszülltség-áram viszonya.
Az alap képletek mindenre igazak, viszont a led viselkedik kissé különlegesen.
Azt is mondhatom, hogy önszabályozó módon a feszültség emelkedésével növekszik az áramfelvétele.
Vagyis amikor elkezdesz a bringával száguldozni akkor a teljesítmény led
nagyobb áramot igyekezne felvenni amitõl lejjebb esik a feszültség
egy egyensúlyi szintre, egy korlátozott terhelhetõségü generátor esetén.

Így nem kell félni attól, hogy túlhajtod, így még multifuse és biztosíték sem valószinü, hogy kell,
csak a diódahíd és a villogást megszûrõ elkóra van szükség.


Egyszer régen még dörzsdinamós koromban tettem diódát és ledet dilifénynek közvetlenül a dinamó szorító alá.
Azután mentem
(Bp-Jászberény útvonalon, Debrecenen keresztül Körösszakállig)
Akkor még a led nagyon ritka volt (20-25 évvel ezelõtt) a jászberényi laktanya kapujában az õrszolgálatos
úgy nézte mi villog a kerék mellett vörösen, mintha ellenséges repülõt látott volna.:))
A led feltünõen látványosan sûrûn villogott.
Szerintem csak egy vörös szaggatott vonalat láthatott elsuhanni.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5851
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
SMD...na azt nem kedvelem, nem elég precíz hozzá a kezem. béna vagyok, na. :D amúgy elhiszem neked, hogy nem nagyobb, végülis te többet találkozol ilyen dolgokkal, mint én. :) valószínûleg az a baj, hogy eddig csak ilyen nagyobbacska graetzekkel találkoztam, meg hogy én mindig 1N*-es diódákból csinálom, az van itthon jó sok darab, aztán a megszokás nagy úr.

én eddig csak 50 Hz-el foglalkoztam, szóval megintcsak elhiszem neked és feljegyzem a tudástáramba ezt az új dolgot. köszi az infot, Mester ;)

de azért zárójelben megjegyzem, hogy az az ~50 forint, amibe 1 darab 470uF/16V elko kerül, az aztán tényleg nagyon megdobná a költségvetést ilyen soksokforintos 100 lm/W ledek esetén. ha meg elfér a lámpaházban, akkor ártani nem árthat, ha már ott van.


#5852
hozé

hozé

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.747 hozzászólás
Itten akkor kicsit belepofáznék. :)

1A-es Graetz azért nem mondanám hogy nagyobb
(KB. So8-as tok SMben.)
A kondi meg... frekvencia érték nélkül beszélni róla nem értelmes,
az 1000uF/1A 100Hz-re esetleg támpontnak jó, de mekkora a freki a dinamónál?
Simán ki lehet próbálni kondi nélkül is.

"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."


#5853
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.811 hozzászólás
egyenirányításnál mindig kellene rakni pufferelkot, lámpánál meg fõleg ,hogy ne villogjon.

6 volt AC az ~8.5 volt egyenfesz. a dinamó kivezetéseihez nem kell graetzt venni, összeraksz egyet 4 darab 1N4148as diódából (ez kb jó, ha jól emlékszem. darabja 5 forint körül. de az 1Nes sorozatban biztos van nekd mefelelõ), ez még kisebb helyet is foglal. 8.5 volton 3 watt az kb 0.35 amper, azaz 350 mA egy led esetén, ehhez pufferkondinak minimum egy 330 uF/16volt, de inkább egy 470uF/16 volt kell. (1 amperhoz szoktak 1000uFet rakni)...aztán ehhez lehet még rakni biztosítékot meg kapcsolót meg multifuset.

#5854
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

..Most keresgélek ilyet agydinamós kerékhez, mert a német szabványú lámpa gyenge, viszont láttam, hogy a 3 wattos ledek, amit még ki tud hajtani gond nélkül, legalább kétszer akkora fényerõvel bírnak.

..azért annál többel.
A halogén izzó kb. 20-25 lm/W fényteljesítmény leadására képes.
Az a led amirõl éppen beszélgettünk, az ~91-118 lumen/W fényt ad le.
Ezt nevezik 100 lm/W-os lednek.
Ha elosztjuk akkor szép nagy szám jön ki, amennyivel erõsebb azonos fogyasztás mellett.


A shimanonak pedig van egy 9,5V/5W lámpája (LP-R600), amit szintén a 6V/3w teljesítményû dinamó hajt meg. Ez utóbbi ügyében érdekelne, szerintetek hogy lehet névleges teljesítmény felett világítani?

Ez az a lámpa amirõl írtál.
Feltöltött kép
Szerintem az nem világít névleges teljesítmény fölött (legfeljebb lejtõn).
Azért szokták az izószálas lámpákat kissé fölé méretezni mert akkor
nem ég ki az izzó ha gyorsan leszáguldasz valahonnan.

Ami a lednél fontos, hogy egyenirányítani kell a dinamó (pontosabban generátor) feszültségét.
A led jobban vissza adja a villogást ezért valami elektrolit kondenzátort érdemes rákötni a gretz egyenirányító hídra.

Mivel a dinamó teljesítménye korlátozott ezért /elméletben úgy tûnik/ sokat nem érdemes foglalkozni az áramkorlátozással
mert amikor nagyobb lenne a feszültség akkor a led jobban beterhel és nem növekedhet meg nagyon azáram.
Persze ezt üzem közben ki kellene mérni, hogy bejön-e az elméleti modell.

Aztán lehet valami kicsi akkukat is tölteni út közben.
Amikor valamiért megállsz akkor sem maradj kivilágítás nélkül mert valami takarékos üzemre kapcsolna és akkukról is világítana annyit, hogy láthassanak.

Ez csak tervezés kérdése.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5855
nexus8

nexus8

    vendég

  • fórumtag
  • 31 hozzászólás
Olvasgatom a hozzászólásokat, de nem látom, hogy bárki is épített volna dinamóra lámpát. Most keresgélek ilyet agydinamós kerékhez, mert a német szabványú lámpa gyenge, viszont láttam, hogy a 3 wattos ledek, amit még ki tud hajtani gond nélkül, legalább kétszer akkora fényerõvel bírnak.
A shimanonak pedig van egy 9,5V/5W lámpája (LP-R600), amit szintén a 6V/3w teljesítményû dinamó hajt meg. Ez utóbbi ügyében érdekelne, szerintetek hogy lehet névleges teljesítmény felett világítani?

#5856
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Van még képem amit össze tudunk vetni.

Itt a 100 lm/W-os Z-led bármiféle optika v. tükör nélkül, csak úgy magában:
Feltöltött kép

12db huzal kivezetésü 5chipes 30fok 250candela, összesen 1A 4W (Stufi007 féle ledek)
Feltöltött kép
Ennek alapján akár azonosnak is mondható a fénye, ha a megvilágított területet és fényerõt össze vetjük.
Sõt a huzal kivezetésü itt még akár többnek is látszik. Ennyi függ a megfelelõ széttartáson.

Ezekbõl a tesztekbõl az is kiderül. hogy a kivetítés mikéntje nagyon sokat változtat a megvilágításon.
A Stufi féle ledek és a Z-led egymás alatti tesztfotója is ezt mutatja.
Egyébként Stufi ledjének sárgásabb a szine, kissé hasonlít a halogénhez (a halogén vörösesebb).
Viszont az éjszakai gyenge megvilágításnál a kékes színt látjuk fényesebbnek.

Megmondom õszintén, a Stufi féle ledtõl kicsivel többet vártam, de csak azért a csalódás mert az
alapból már 30-35 fokban, (30 fokig jóval egyenletesebben) világít
mint a tükörrel fókuszolt és ez önmagában adja, hogy mit látunk.
Szóval az se rossz ha valaki szereti a sárgásabb fényt.
Az is igaz, hogy az inkább közelinek jó és nem célszerü keverni a hideg fényü leddel.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5857
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

..Úgy tûnt, szerinted is a Z-led fényesebb, ami ellentmond az adatoknak, csak erre akartam utalni...
Próbáltam elkerülni a hosszú hsz-eket, de mégsem sikerült. :)

Volt amikor én is rövidebben fogalmaztam de akkor mindíg olyan kifogások és meg nem értések jöttek vissza amit több hsz.. váltáson keresztül lehetett tisztázni.
Egy hosszabb hsz.. v. több rövidebb. Ahogy a tótok mondják: secko jedno (mindegy),
ezért inkább elõször igyekszem jobban kibontani a témát.

Amit az ember nem mond ki azt nem értik meg, ez a probléma ha nem elegendõen kidolgozott a téma. Ezért inkább kifejtem részletekbe menõen és kevesebb a felesleges kérdés, csak olyan adódik ami ténylegretörõ.

Egyébként a Z-led karaktrisztikája tükörrel optimálisabb fejlámpának
(közelre s távolra) mint az egyenletes elosztásu 10mm-es ledé.

lor-nak azt javasolom, hogy a Chriss féle Z-leddel és tükörrel érdemes per-pill. építeni (a "Z" teszteken az látszik), mert messzire is jól visz és közel is jól látsz vele. Annak tükörrel 2,5 ropi körül van az ára boltban.

Éppen tegnap csináltam egy újabb mozgó tesztet Z-leddel.
Azon meg lehet látni, hogy milyen fényfoltot vetít különbözõ távolságokra. És az itt korábban feltett kérdésre is megadja a választ, mitõl olyan világos a folyosó vége és a széle szintén.

Feltöltött kép


A fenti Z-lednek tükörrel ilyen a fényelosztása:
Feltöltött kép
Közelre a fényudvar világít és távolra a szúrófény visz.
Ez elég lágyan eloszlik hosszabb úton, amint a fenti képen látható.
Közelre viszont túl erõs a közepe.


Ha kimérés alatt a ledek válogatását érted, akkor oké, de mintha ellenállást írtál volna. Párhuzamosan kötött ledeken nagy mák kell még így is az 1-2 századhoz.


Pont ezért kell kimérni :)
Nálam ez jött be. 900-nál a csúcsra töltött akkukkal ~1,71 mA áll be a fõkörben és 1-2 századnyi a különbség a ledeknél.

Az az érték ~1,71 A, legfeljebb elírás lehet.
A 2 led 1-1 mulifuse-val van sorosan és egy ellenállás ejt még valamennyit,
hogy a multifuse megfelelõ szabályozási tartományén belül legyen az áram.
Végülis ez valójában nem erre a célre készült hanem, hogy
"bontson" (nagy ellenállás felé menjen), vagy vezessen.
Az a szabályzási tartomány amit mi hasznosítani tudunk, az sokkal keskenyebb
mint az klasszikus felhasználási területén biztosíték üzemben rá jellemzõ.
Ehhez tette be PTom célszerüen az ellenállást. Azon beáll a ptk szabályozási szintjére.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#5858
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
az egyik egyszeru a masik a ~~idealis

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#5859
kveszt

kveszt

    vendég

  • fórumtag
  • 25 hozzászólás

Úgy értettem, hogy az én esetemben a kipróbált módok közül ez az összeállítás vált be :)


Bocs, de ezt az enyémre írtad? :) Mert valahogy nem kötõdik...

#5860
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.695 hozzászólás

Ha kimérés alatt a ledek válogatását érted, akkor oké, de mintha ellenállást írtál volna. Párhuzamosan kötött ledeken nagy mák kell még így is az 1-2 századhoz.


Úgy értettem, hogy az én esetemben a kipróbált módok közül ez az összeállítás vált be :)
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.