Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Karbon váz építés

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
75 hozzászólás a témában

#41
cindercone82

cindercone82

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.529 hozzászólás
Hi All!
Lehet hogy kicsi OFF,de szerintem ide tartozik.Engem is érdekelne ez a tecnika,próbáltam utánaolvasni hogy üvegszálas/karbonszálas technikákhoz hogyan kell hozzákezdeni.Már próbálkoztunk hasonló technikával tavaj,egyik barátom autójába csináltunk üvegszálas kalaptartót/hanszóró konzolt több kevesebb sikerrel.A problémám a következõ:nem tudom mibõl lehetne jó sablont csinálni.Tud valaki olyan mûanyag habot javasolni ami könnyen faragható, csiszolható, vágható és a mûgyanta nem lép reakcióba vele és nem olvad ösze?Mert sablon nélkül elég nehéz bármit is csinálni:( és azért jó volna valami olyan anyag ami olcsó és nem gyémántal kell vágni...

Minden bonyolult problémának van egy egyszerû, világos és rossz megoldása.
 


#42
Nitr-O

Nitr-O

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.122 hozzászólás
Letisztult karbonváz :D http://www.headhunte...arbon_fiber.htm

"De én most megiszom a sörömet és vidám leszek!!"
/Fabian Cancellara/


#43
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Hát, nem tudom, bevallom. Én azt mondanám, hogy gyanta. Szóval matt (vagy selyemfényû) felület, nem az a csili-vili, ami a legtöbb karbonvázon van. Giant MCM karbon felület egyébként. (de tudom, hogy abból is volt csillogó széria és matt hatású is...) Csak úgy jutott eszembe, hogy télidõbe elkezdek bringát javítgatni - s az alu részeken ugye jó kis modellfesték, neadjisten rallilakk, de a karbon részekkel nem tudok mit kezdeni.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#44
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
lakk vagy a gyanta?

ha lakk akkor siman ujralakkozni
ha gyanta az gebaszosabb

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#45
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Bár nem karbonváz-építés, de megkérdem, hátha - szóval ha sérül egy kicsit (lepattan, felhasad) a karbont fedõ lakkréteg, hogyan érdemes pótolni? A festett alu részeken ugye egy kis makettfestékkel megoldom az év végi pepecselést, de van pár lakklepattanásom is, s azokat is rendbetenném, ha tudnám.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#46
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 hozzászólás
Matuz oldalon láttam karbon vázszett csöveket, most éppen nem találom az oldalon. De biztos meg lehet alkudni velük.
--
tocsa

#47
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 hozzászólás
Sziasztok!

Kajak-kenu sportban és egyéb vízi sportokban (evezés, vitorlázás) az élvonalban jóval régebb óta használnak karbon (és kevlár) anyagokat, mint a kerékpár sportban. Én kajak részrõl vagyok érintett.

Egyrészt valamennyire tisztában vagyok a gyártás technológiájával. Karbon lapát toll vagy hajótest készítése hasonlít az üvegszálas toll vagy test készítéséhez. Az üvegszál és a karbon is szövet, és mindkét esetben ott van a mûgyanta. A karbon szálak biztosítják a szakítószilárdásgot, viselik a terhet, a mûgyanta pedig egyben tartja a cuccot.
Egy test megformázásához elõször kell a negatív forma. A formát kezelni kell, hogy a gyanta megszilárdulása után kiszedhessük a testet. Ezután belehelyezzük a karbonszövetet a kívánt módon a formába, és közben a megfelelõ mûgyantával is kezeljük. A mûgyanta két komponensû, összekevered a két komponenst, a szilárdulás közben hõ fejlõdik. Az áránnyal be lehet játszani, hogy milyen gyorsan kössön, vigyázni kell arra is, hogy nehogy megrepedezzen. Amúgy az egész gyártás baromira büdös, jól be lehet szipuzni. Védõfelszerelések nem ártanak, bár már láttam embert puszta kézzel mûanyagozni!!!

Ha valahol nagy a mûgyanta koncentrációja, ott könnyebben reped, törik az anyag, ugyanis a mûgyanta merev. Ami viszont még fontosabb: a mûgyanta nehéz is! Ha csak simán pepecsel a szövettel és a gyantával az ember, és nem törekszik arra, hogy a keletkezõ testben minimalizálja a mûgyanta mennyiségét, akkor kerékpár váz esetében könnyen lehet, hogy egyrészt _nehezebb_ lesz az eredmény, mint egy nehéz CroMo vagy Alu váz, másrészt a mûgyanta bereped. A repedésen vizet tud felvenni az anyag, a szálak kirojtosodhatnak, stb.

A nagy nevû hajóépítõ cégek azon erõlködnek, hogy minél kisebb mennyiségben maradjon gyanta a hajótestben/lapáttollban/lapátszárban. A technológiát persze gondosan titokban tartják, én sem tudom, hogyan csinálják, sejteni azért lehet. Olyan gyártók, mint portugál Nelo vagy a lengyel Plastex már olyan hi-tech trükkökkel variálnak, hogy bizonyos lépéseket magas hûmérsékleten, vagy légritkított térben végeznek. így többek között könnyebben kiizzad a gyanta a cuccból. Az is fontos, hogy légbuborék sem maradjon a testben!

http://www.mar-kayaks.pt/
http://www.plastex.home.pl/

Az már látható, hogy karbon a jövõ a kerékpárnál is, mert ebbõl készülnek a legkönnyebb vázak. Nade mi van a kerékpáros kényelmével? A karbon iszonyat merev! Szétráz téged! Ezért nem vonz engem a kerékpárnál. Inkább legyen fél kilóval nehezebb vázam, de nekem ne rázza ki a belem! Gunn Rita Dahle is panaszkodott a bringájára emiatt!

Tehát erõlködnek a gyártástechnológiával, hogy kevesebb gyanta maradjon az anyagban. De akkor még nem beszéltünk arról, ami nagyon érdekes, hogy a szál irányok variálásával szabályozni lehet, hogy milyen irányú terhelésekre hogyan reagáljon. Ezáltal akár lehetne a váz kényelmes is. De ilyet még nem láttam. Csak amire azt mondják, hogy ilyen.

Litván-Magyar lapát gyártó:
http://www.braca-sport.com/

A karbon sem örök. Amikor kezdtek itthon megjelenni a karbon lapátok, az újpesti öbölben odaadtak Storcz Botondnak egy normál modellhez képest megerõsített lapátot. Nem tudom, hogy Brácsa volt-e, mind1. A lényeg, hogy az elsõ rajtolásnál eltörte.

Ezen kívül könnyen kirojtosodhat a lapát széle, ha nem vigyáznak rá. Ez bringás szempontból is lényeges. Bármilyen hely, ahol a szálak végzõdnek, elkezdhet rojtosodni. Meglazul az anyag. Ilyen lehet pl karbon vázaknál az alu csatlakozó elemek. Irták itt, hogy még oxidáció is fellép. Ennek fényében nem mennék ilyen vázzal az tuti.

Nem ajánlatos bilincset rakni a csövekre. Ez a szálak irányára merõlegesen nyírja az anyagot, így ott megreccsenhet. Mondjuk már egy megszoríttott gurtnitól is, de egy fém bilincstõl pláne. Bilncs lehet a nyereg bilincsnél, V fék konzolok rögzítése néha ilyen, stb.

Azért kíváncsi vagyok, mire juttok.
--
tocsa

#48
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Véletlenül idenéztem...

Nyeregcsõ függõ, de a köv módon kell megoldani, ki kell pucolni a vázból a gyári karbon fedõ (világosszürke) trutyit (az kb zsírnak felel meg, s azon mászik le a csõ), meg alkesszal letisztítani a csövet, majd egy pici 3M (KÉÉÉÉÉK, tehát nem piros, hanem KÉK) fotorögzítõt a csõre fújni, s betenni, ekkor meg sem kell tépni.

3M spray (kék) - fotók nem permanens rögzítésére és tervlapkasírozásra szolgál, de REMEK bringatuning szernek is - nem maradandó, kis pattanással bármikor oldható, s lemosható alkohollal, szóval semmit sem roncsol. Amire használom:
-markolat
-kilazuló-kirázódó csavarok (pl kulacstartó)
-nyeregcsõ
-kormányszarv
stb...szóval egy jó kis fújható menetrögzítõ / tapadásnövelõ
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#49
Valeria Victrix

Valeria Victrix

    Isten ostora

  • fórumtag
  • 9.274 hozzászólás

Szasztok.

Van egy carbon vázam, s az a problémám, hogy belecsúszik a carbon üléscsõ pedig csak 70 kilós vagyok. A bilincset már megtéptem ezerrel.

Mit csináljak, cseréljem ki egy erõsebbre?

Valaki aki érti szakértse meg már nekem.

Köszi.

Keresd meg Dante-t privibe, mert õ is ugyan ilyen problémával küzdött, és sikerült megoldania!


#50
troger

troger

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 296 hozzászólás
Szasztok.

Van egy carbon vázam, s az a problémám, hogy belecsúszik a carbon üléscsõ pedig csak 70 kilós vagyok. A bilincset már megtéptem ezerrel.

Mit csináljak, cseréljem ki egy erõsebbre?

Valaki aki érti szakértse meg már nekem.

Köszi.

#51
GreatVictory

GreatVictory

    vendég

  • fórumtag
  • 141 hozzászólás
Ezek szerint átvertek az oroszok. ch-t adtak k helyett.
Nem csoda, hogy nem találtam

#52
XC_Rider

XC_Rider

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.218 hozzászólás
www.zoltek.hu illetve www.zoltek.com

:love: I Love Kolim!!!!!!!


Tüzes Paripám


#53
GreatVictory

GreatVictory

    vendég

  • fórumtag
  • 141 hozzászólás
Nem tud valaki infót a Zoltech-rõl? Nem találtam honlapjukat, pedig az egyik legnagyobb karbonszálgyártó cég. Ja, és magyar :)

#54
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás
Az a könyv nagyon jó! :)
Már 3 éve használom, 5 tárgyból segített vizsgázni. Alapszinten leírja a dolgokat, de a speckó részhez szakirányon jut az ember, ami ebben már nincs benne.
Anyagtulajdonságokért faggasátok õt:
www.matweb.com

Haverom (szintén BME) elég komolyan benne van a karbontechnikában. Remélem megszponzorál tavasszal egy tesztpilótai állássál. ;)

#55
ZSIROSMACSKA

ZSIROSMACSKA

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.931 hozzászólás
ez inkább kompozittechnika

a polimerek nyúlnak, de sokat. ezek meg 0át.
Too many times your body can't take
Too many times you've made a mistake
Too many times you haven't realized
Too many times your mind became paralyzed

A biciklim. Saját konstrukció.

vmi állást én is keresnék. esetleg ha vki tudna vmi testhezállót, egészen nyugodtan ne fogja vissza magát...

#56
Blazor

Blazor

    újonc

  • fórumtag
  • 1 hozzászólás
Sziasztok!

A múlt hétvégén rákattantam, hogy egy picit megkönnyítem a gépem és egybõl ezek a polimer anyagok jutottak az eszembe. Szinte egéyz hétvégén a neten bolyongtam infó után, többek között ide is eljutottam. Mivel látom mennyien érdeklõdtök a technika után gondoltam megosztom veletek amit találtam.
Elõször is egy könyv amit az elsõ linkben is megtaláltok a címe: A polimertechnika alapjai. A Mûszaki könyvtárból lehet kölcsönözni, Budafoki út.
Itt van még néhány érdekes link:

http://bacilus.tar.h...evezoshajok.htm
http://www.blids.nl/

A vákumos laminálásról sajna semmi erdemlegeset nem találtam de ha valakinek van ötlete hogyan lehetne egy vázat egészben vákumozással megcsinálni az nagyon jó lenne. Még jobb ha olyan amit utána fel lehet hevíteni.

Örülök, hogy segíthettem sok sikert!

#57
Scottos_Misi

Scottos_Misi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 271 hozzászólás
Persze.

http://www.bikemagaz...biciklista.html

innen: KERÉKPÁROS TUDOMÁNY

és

http://www.bikemagaz..._rinard_01.html

De van több cikk is ugyanitt.

#58
vBalu

vBalu

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 251 hozzászólás
bikkmakkon? Dobnál egy linket?
vBalu

#59
Scottos_Misi

Scottos_Misi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 271 hozzászólás
Hi!

Találtam a Bikmakk oldalon róla infót (hogy miért nem ott néztem elõször  ??? ???). Szóval ahelyett, hogy ülye kérdéseket tennék fel inkább átnézem azt. Bocsi a sok értelmetlen bezsólásért. :-X

#60
DHR

DHR

    vendég

  • fórumtag
  • 250 hozzászólás
  • LocationBudapest
Gyertel ki a Triál Budapest bajnokságra 7-én, kint leszek kérdezhettek. a másik képen a triál váz elsõ háromszöge van.