SingleSpeed, 29er, 32x21. Tök jól mentem 28-32 km/h-kal síkon vele...
Jelentkezz be Regisztrálj
1x vs. 2-3x
#21
Posted 2017. October 12. - 13:02
#22
Posted 2017. October 12. - 12:48
Én idén a 3x9-ből elhagytam a két szélsőt, így maradt 1x9; 32/11-34-es kiosztással.
Hát féltem tőle.....de bejött.
Igaz, nagyrészt a gödöllői dombokon tekerek vele, vannak ott is meredek emelkedők, de legalább elég rövidek ahhoz, hogy izomból megoldjam. Persze 3 óra tekerés után már kellenének a kisebb áttételek, de idejét sem tudom annak mikor tekertem terepen 3 óránál többet.
Aszfaltra meg nem az 1x-es bicajt használom, oda valóban kevés lenne a 32x11.
Aki másokat ismer, okos, aki magát ismeri, bölcs
Aki másokat legyõz, erõs, aki magát legyõzi, hõs
Lao-Ce
#23
Posted 2017. October 02. - 18:03
Oda, ahova 65os pedalfordulattal megyek most fel nem csak az atfogas a lenyeg, hanem a finom fokozatok is, ami nekem most kicsit hianyzik az 1x11ben, az eagleben meg nagyobbak az ugrasok. A 11-42es sor meg baromi jol eltalalt.És hova kell 24x42-es legnagyobb áttétel? Még 29-es kerékkel is túl könnyű lehet már. Nekem ahol már kevés a 26x36, ott már jobb ha tolom. De ahogy számolgattam, válthatnék is 1x11-re, ha épp nem sajnálnék erre költeni. Nézegetve a 11-es slx 11-46-os fogsor kiosztását, már nem is tűnik annyira vészesnek a két legnagyobb lánctányér (37-46) közti ugrás. 32-es tányérral szinte ugyanazt fedné le, mint a mostani 2x10-es rendszerem, sőt még picit könnyebb is lenne a legkönnyebb fokozat. Az meg, hogy a legnehezebb fokozatban már 40 km/h felé már 100-as pedálfordulat kell, hát istenem, néha ki lehet birni, meg ilyen csak aszfaltos lejtőkön kell, ott meg tényleg mindegy.
Intenziv tekeresnel tetszik az 1x11, kevesbe kell tervezni, stb, de hosszu kaptatokon es tavokon, pihentetobb tekeresnel jobb lehet a 2x11. Amugy mindegyikkel el lehet lenni.
A sunrace kiosztasa jobb, ha 11-46ban gondolkozol.
Edited by arn, 2017. October 02. - 18:05.
#24
Posted 2017. October 02. - 17:29
epp azt szamolgattam, hogy talan a leguniverzalisabb 29er kombinacio... 36/24 + 11-42. 572% atfogas, 20 km/h valtassal 15 (!) fokozatszint.
persze van benne egy kis csalas, mert max 10es fogkulonbseget irnak az atdobora, de 2 fog elterest meg elszokott vinni. utana is olvastam, itt meg nem er bele a lanc sem a lanctanyerba. ha nem jon be az 1x11, lehet erre megyek majd vissza.
És hova kell 24x42-es legnagyobb áttétel? Még 29-es kerékkel is túl könnyű lehet már. Nekem ahol már kevés a 26x36, ott már jobb ha tolom. De ahogy számolgattam, válthatnék is 1x11-re, ha épp nem sajnálnék erre költeni. Nézegetve a 11-es slx 11-46-os fogsor kiosztását, már nem is tűnik annyira vészesnek a két legnagyobb lánctányér (37-46) közti ugrás. 32-es tányérral szinte ugyanazt fedné le, mint a mostani 2x10-es rendszerem, sőt még picit könnyebb is lenne a legkönnyebb fokozat. Az meg, hogy a legnehezebb fokozatban már 40 km/h felé már 100-as pedálfordulat kell, hát istenem, néha ki lehet birni, meg ilyen csak aszfaltos lejtőkön kell, ott meg tényleg mindegy.
#25
Posted 2017. September 27. - 21:57
epp azt szamolgattam, hogy talan a leguniverzalisabb 29er kombinacio... 36/24 + 11-42. 572% atfogas, 20kmh valtassal 15 (!) fokozatszint.
http://www.gear-calc...0&SL=2.6&UN=KMH
persze van benne egy kis csalas, mert max 10es fogkulonbseget irnak az atdobora, de 2 fog elterest meg elszokott vinni. utana is olvastam, itt meg nem er bele a lanc sem a lanctanyerba. ha nem jon be az 1x11, lehet erre megyek majd vissza.
#26
Posted 2017. September 27. - 10:23
Bringaja valogatja, egy hosszabb rugoutas bringanal teljesen mashogy tekersz, mint egy konnyu xc bringaval.
Így van. Minden posztom alatt ott van, milyen bicajjal járok . Mindig annak függvényében írom, amit írok.
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
#27
Posted 2017. September 27. - 08:42
#28
Posted 2017. September 27. - 08:33
Nem is értem, hogy valaki írja, neki elég a 25km/h. Annál a tempónál én aludni szoktam.)
Én írtam. Nem sietek. Még 25-el se szoktam menni síkon, csak nagyon ritkán. Majd lefelé megyek gyorsabban.
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
#29
Posted 2017. September 27. - 07:00
#30
Posted 2017. September 27. - 01:36
mephisoft sporttárs hosszú de tartalmas hozzászólásából is kiderült amit egy számológép is alátámasz: 1x11 az csak sufni tuning tákolás lesz.
Az igaz, kompromisszum mentes 1x hajtást a 12es Sram rendszerben találja meg az ember. Azt az 50es pizzát nagyon kitalálták oda hátra - de pont így lesz gyors fokozatod is, mert nem 30as tányér kell előre.
#31
Posted 2017. September 26. - 23:47
Ott bizony az 1x11-es csereberések mind legkisebb tányérra cseréltek; 30% körüli emelkedőből nem kell hosszú, hogy megfingasson. És persze, le lehet szállni, de az azért jelentős időveszteség.
30%? Jó, nem vagyok versenyző, meg a 117 kilómat azért valahogy meg kell hajtani, de én már a 10-12%-os emelkedőnél is sűrűn káromkodok
Szerintem mikor a 30%-ot kb megközelítő emelkedőn akartam feltekerni, inkább leszálltam, mert féltem, hogy hanyattesek, ahogy meglódul a bringa (csak hogy 10 méterrel odébb már alig kapjak levegőt )
Pedig a wikipedián még a 40% sem néz ki túl ijesztően A valóságban meg ránézni is rossz
#32
Posted 2017. September 26. - 20:15
Jó, hát egy 1 óra 10-15 perces XCO-ra nincs jobb, mint az 1x11. Nyélen menve annyit még ki lehet bekkelni. Csak a többség sosem járt még XCO-n. (Mennyien is voltak most a hétvégin? ) De ez mindegy is. Többség maximum középtávon indul versenyen és 30-50 km-t bringáz valamilyen vegyes terepen.
Ahogy Marci és mások is utaltak rá: ha mégis 1x11, akkor a legkönnyebb fokozat kerüljön jól megválasztásra, az áttétel tudja azt, mint a korábbi, jól bevált. A pörgetés meg ránk fér.
Egyébként 32 - 10-es áttétellel 92-es pedálfordulat 36.5 km/h, 97-es pedálfordulat 40 km/h. 30-as tányérral úgy rémlik, 95-ös pedálfordulat 37 km/h. Országúton meg többségünknek amúgy is a 92-100 közti pedálfordulat a kényelmes. Szóval, enyhe lejtőbe beletekerni egy 30-as tányér még mindig bőven jó lehet!
#33
Posted 2017. September 26. - 19:33
Kb. 4 éve váltottam 3x10-ről 2x10-re (38-24/11-36). Csak ezért váltottam, mert ellopták a bringám, és 3x10-es nem volt olyan, mint ami amúgy tetszett. Kicsit hiányzott az áttételből mind a két végén, de azért megszoktam.
A nyáron kezdett kísérteni a 1x10, vagy 1x11 rendszer egyszerűsége...
Nem akarok nyalni, de az ilyen hozzászólásokért kezdtem ezt a beszélgetést. thx
#34
Posted 2017. September 26. - 18:19
Kb. 4 éve váltottam 3x10-ről 2x10-re (38-24/11-36). Csak ezért váltottam, mert ellopták a bringám, és 3x10-es nem volt olyan, mint ami amúgy tetszett. Kicsit hiányzott az áttételből mind a két végén, de azért megszoktam.
A nyáron kezdett kísérteni a 1x10, vagy 1x11 rendszer egyszerűsége, és főleg a kisebb súlya. Külföldi XCO versenyeken járva (a fiam nyomul XCO-ban, én csak néha bohóckodom) már szinte csak 1x rendszereket lehetett látni. Sokat számolgattam, és arra jutottam, hogy 1x11-gyel mind a két végén kb. egy fokozatnyit vesztenénk. Kipróbáltam, párszor úgy bringáztam, hogy nem használtam a két végét. Ahol korábban fel tudtam menni a környéken az extrém meredekeken, így is föl tudtam tekerni. Viszont harmadnapra megfájdult a térdem. Hosszú meredeken nem mentem így, de a térdfájás után már nem is akartam kipróbálni. (Nem vagyok ifjonc, az M3 kategóriában versenyzek.) A másik végén kevésbé fájt volna az áttétel hiánya, de azért egy enyhe aszfaltos lejtőn nyilván hamarabb kipörögnék; és maratonokon azért szokott ilyen lenni, márpedig 40km/h fölött is bele akarok tudni tekerni. (Éppenséggel ezen a fronton volt nagyobb veszteség a 3x10-ről a 2x10-re váltás. Nem is értem, hogy valaki írja, neki elég a 25km/h. Annál a tempónál én aludni szoktam.)
Na és ekkor kijött a már megfizethető 1x12, a GX Eagle. Kiszámoltam, 34/10-50-nel mind a két végén egy lehelletnyit vesztek az áttétel-tartományból, olyan keveset, hogy azt valószínű már nem is lehet érezni. Beleugrottam, és akkor már egyből markolatváltóra is áttértem, nem is azért, hogy többet tudjak váltani mindkét irányban, hanem mert így még „tisztább” a bringa kinézete, illetve mert időnként bevertem a térdem a váltókarba (mert béna vagyok), így nincs mibe beleverjem.
Kb. két hónapja van meg az új rendszer, vagyis már kitapasztaltam, bár amúgy azonnal megszoktam. (A Bükk Maraton előtti nap tettem föl; és nem volt ebből semmi gond.)
Az áttételtartomány rendben van, valóban nem érzem a különbséget a végeken a 2x10-hez képest. Az ugrások is teljesen rendben vannak. Hátul a „pizza” látványát elég hamar megszoktam, most már ez a természetes. A dolog többi része, a letisztult kormány és leegyszerűsödött hajtás nagyon tetszik.
Az elől váltás megszűnése jó, de azért néha picit rossz is. Egyrészt jó, hogy nem kell kombinálni/tervezni, hogy mikor mivel váltsak („föl tudok-e menni nagytányéron, vagy ha nem, akkor viszont már most kell elől váltanom”), hanem egyszerűen amikor kell váltok, és kész. Másrészt viszont vannak helyek, amiket már nagyon kitanultam, hogy a hosszú nagyon meredek előtt mikor váltok elől kicsire. – No ezeken a helyeken néha még hiányzik az az egyszerre nagy váltás. Ezeken a helyeken az egy nagy ugrás pont jó volt, most meg (még?) nem tudom, hogy kettőt, vagy hármat kéne váltsak? Illetve régen - talán mert mindig figyelni kellett a váltásra - mindig tudtam, hol is van a lánc. Most nem kell figyeljek, és néha teljesen elveszettnek érzem magam, azt hiszem, van még 3 fokozat – aztán amikor lenézek, meglepődök, hogy jé, már csak egy van? (Ez nálam azóta nagyobb gond, hogy bifokális bringás szemüvegem van. Tök jó ez az új szemüveg, végre rendesen látom a Garminomon a térképet, de sajnos a váltásra hátrapillantás nem esik jól vele; vagy életlen, alig látom, vagy már-már fel kell tekerjem a nyakam, hogy ne a diptriás részen át lássam a fogaskoszorút.)
Szumma-szummárum: nekem bejött az 1x12; tavasszal a fiamét is átállítom.
Ami csak elmélet: szerintem nekem az 1x11 nem lenne jó (kivéve e*thirteen, de az drága, és túl egzotikus). Vagy mind a két végén kevés, vagy valamelyik végén nagyon kevés.
És még egy elméleti szempont: az 1x11-es rendszereknél az előre ajánlott 30-as tányér szerintem már extrém kicsi, ennél a méretnél már jelentősen romlik a hajtás mechanikai hatásfoka. (A terep-függő tányér-cserebere pedig számomra megoldási javaslatként felfoghatatlan, értékelhetetlen.)
És egy utolsó: azt sem szoktam érteni, amikor arról beszélnek, hogy a hazai középhegységekbe „elég az!”, nem kell az ilyen-olyan áttétel. Na aki ezt mondja, az jött volna el az XCO OB-ra Zalaegerszegre. Ott bizony az 1x11-es csereberések mind legkisebb tányérra cseréltek; 30% körüli emelkedőből nem kell hosszú, hogy megfingasson. És persze, le lehet szállni, de az azért jelentős időveszteség.
Ráadás: szerintem a Sram az 1x12-vel le fogja tarolni a piacot, főleg ha kijön még egy árkategóriával lejjebb. Ha a Shimano nem lépi meg nagyon gyorsan a kazetta-szabvány váltást, akkor lehúzzák a WC-n, mert a 10 és 11 között bizony elég nagy a különbség, 50 fölé pedig talán már mégsem lehet menni. Mondom ezt úgy, hogy mostanáig csak és kizárólag Shimano cuccaim voltak, és nagyon szerettem, de szerintem most csúnyán elszámolták a stratégiájukat. Szurkolok, hogy hamar észhez térjenek, maradjon versenytársa a Sram-nak.
- szak likes this
#35
Posted 2017. September 26. - 16:14
Egyszer már kifejtettem egy másik topikban: a többségnek szerintem is 2x10/2x11 vagy ha bevált, a jó öreg 3x9/3x10/3x11-es a legjobb...
Tudom, sokan kedvelitek a számokat, pláne, mikor tényekkel támasztunk alá valamit , szóval itt a kedvenc példám: idei Salz "B"-távom, Salzberg, helyenként 30+ %-os meredekség. Átlag 54-es pedálfordulat...
https://www.strava.c...sis/11145/11479
(valószínűleg a megtekintéshez Strava regisztráció szükséges)
32x10-42... Nem ez volt az egyedüli versenyem az idén, ahol jobb lett volna a 2x10 vagy 2x11 inkább, pedig hobbi szinten viszonylag jól megyek...
#36
Posted 2017. September 26. - 16:05
Engem nem csak a matek érdekel. A kalkulátort én is be tudom állítani és tudom értelmezni a számokat. Azért indítottam el ezt a beszélgetést, mert kíváncsi vagyok azok gyakorlati tapasztalataira, akik már meglépték az 1x-t. Nem kell meggyőzni se pro se kontra, már eldöntöttem (csak még gyűjtöm a zsebpénzem). Arra gondoltam lehet, hogy más is beszélgetne velem erről a témáról. Akit nem érdekel vagy unja úgyis átugorja (vagy trollkodik egy kicsit).
Lehet átsiklottál a rövid véleményemen, de én már nem cserélném vissza semmilyen más rendszerre az 1x11-et, 3*9-ről váltottam egyébként. 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42 sor 30-as tányérral. Bőven elég a kiosztás nekem mindenre. Ahol nem, ott én feltolom vagy felviszem a bicajt, de ott a 3*9 vagy 2*11 rendszerrel is tolnám vagy cipelném.
És ami nekem nagyon fontos, elől csak egy tányért kell tisztán tartani :-). Engem nagyon zavart korábban a 3 tányér ebből a szempontból. Soha nem tudtam igazán tisztán tartani. És ugyanez igaz a váltóra is, egyel kevesebbet kell gondozni.
Az is nagyon tetszik, hogy nem két váltó van, emiatt csak egy kar ugye, jobban tetszik így a bicaj, könnyebben elhelyezhető a dropper post karja és nem kell 2 kart se húzogatni.
Sík úton vagy lejtőn nagyobb sebességnél kevés a 30-as tányér, én síkon 25 km-ig partiban vagyok a haverokkal (3*9; 3*10; 2*11), 25-30 között is tartom, de ekkor már nem kényelmes, 30 felett már nagyon pörgetni kell. Viszont ennyivel nem is megyek, mert örömbringázom, ráadásul össztelóssal, nem sík úton megyek vele, lejtőn meg nem tekerek, max. tempót érek el.
Nekem nagyon bejött! Én azt mondom, érdemes kipróbálni valamilyen úton-módon. Igaz én nem tettem meg, de nagyon örülök, hogy ezt a rendszert választottam.
Edited by ultio, 2017. September 26. - 16:05.
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
#37
Posted 2017. September 26. - 15:01
Nekem eleg nagy volt az ugras, mert 3x9 utan jott a 1x11, sor 10-42, tanyer 32-es. A gyors attetel nagyon ritkan hianyzik, viszont neha egy hosszabb emelkedon jol esne egy porgosebb attetel. Ehhez meg azt is hozzateszem, h aranylag konnyen tudok 230-240W-on menni 67kg-val, szoval az atlagnal talan erosebb vagyok. Az ugrasok egyaltalan nem zavaroak, annak ellenere, hogy amugy foleg orszaguton megyek, ahol meg sokszor egyesevel no a sor.
Kozephegysegbe idealis szerintem a rendszer, de alpokban lehet gond, igaz, egy 30-as tanyer sok mindent megold felfele, akkor viszont a lejtokon forog el a lab. Szerintem inkabb versenyzosebb beallitottsagu embereknek valo az 1x11, ha az orombringazas a cel, egy 2x11 talan jobb.
- szak likes this
#38
Posted 2017. September 26. - 11:24
Pont ezt mondom én is, egyszerű matek !
Engem nem csak a matek érdekel. A kalkulátort én is be tudom állítani és tudom értelmezni a számokat. Azért indítottam el ezt a beszélgetést, mert kíváncsi vagyok azok gyakorlati tapasztalataira, akik már meglépték az 1x-t. Nem kell meggyőzni se pro se kontra, már eldöntöttem (csak még gyűjtöm a zsebpénzem). Arra gondoltam lehet, hogy más is beszélgetne velem erről a témáról. Akit nem érdekel vagy unja úgyis átugorja (vagy trollkodik egy kicsit).
Edited by szak, 2017. September 26. - 11:26.
#39
Posted 2017. September 26. - 10:53
#40
Posted 2017. September 26. - 10:52
azert ez nem fekete es feher...
Hello arn, ezt mondom én is. A "faszság" és a "a bringázás örömet kell(ene) adni minden percében" - na ez a fekete és fehér.