Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Agyváltók

- - - - -

  • Please log in to reply
2484 replies to this topic

#1941
langferi

langferi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 posts
Sziasztok!

Melóbajárós bringát akarok összehozni, és idehaza van több agyváltóm is (Sachs Torpedok schweinfurtból, [érdemes ellátogatni a schweinfurti múzeumba is :) ], õsrégi shimano 3sebességes) de én a sturmey archer AW (1971) -bõl szeretnék kihozni valamit (szabadonfutós) , egy ismerõs mûhelyébõl mentettem, jópár éve, volt benne pár bogárlárva, stb. de legnagyobb megdöbbenésemre rozsda nem, csak atomkemény zsír, vagy inkább olaj meg kosz kombó.
Kimosva, lezsírozva összeraktam, csak két dolog hiányzik róla a kenõnyílás záró bizgentyûje (nem gond ledugózom), meg a kis láncos pálca. Ezt pótoltam, a sachs-é pont jó bele. Csak itt jön a dilemma, a váltókar, pl pozicionáltban az elsõ átdobók karja jó e hozzá? (valakinek tapasztalat)
Addig meg marad a pozicionálatlan országuti.

(Meglapõdtem a sturmey archer honlapon böngészgetve, meg a Googli barátom segítségével, elég sok robbantott ábrát infot találtam, és az 1936os megjelenése óta a külcsínyen kívül sok nem változott.)

Ha minden jólmegy és sikerül olcsóért 28 lyukas országuti felnit szerezni hozzá, akkor hamarosan be lesz fûzve, és akkor menettapasztalatok is jönnek.

Esetleg az újabbak közül az 5 meg 8 sebességessel van valakinek tapasztalata?
langferi alias SzomjasFeri
Lazán, faszán, igazán!
http://piacter.bikem...500&ppuser=2602

#1942
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Azt elhiszem, hogy tetszik..
Jöhet sár kosz por, az agyváltó védõburkolaton belül kapcsolgatja az áttételeket.
Valamivel nagyobb a belsõ csillapítás a kenõanyag és a sok benne forgó
alkatrész miatt, de ha nem versenyezni kell akkor több az elõnye.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1943
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,939 posts
Második napja nyüstölünk két CUBE bringát Shimano Alfine szettel szerelve. Nagyon finom a masina. Kezd megváltozni a véleményem a Shimano agyváltókról. Bár a tartósság tekintetében nem tudok nyilatkozni, de könnyen mûködik, és itt az Alpokban is nagyon jól használható.
Tetszik na! :cool:

#1944
Phõnök

Phõnök

    vendég

  • fórumtag
  • 58 posts

A tengely biztos, hogy nincs eltörve?
Most csak régi halvány emlékeimbõl tudok idézni a 3 fokozatuval kapcsolatban..

Azért kérdezem a törést mert a hármasok egy részénél a közepén lévõ fogaskerék
csak rá van húzva a keresztben átfúrt (ettõl meggyengült) tengelyre és
egy elszegecselt stift segítségével rögzítették.
Másik típusnál már anyaggal egybe dolgozták a tengellyel.

Régen, amikor hármast használtam egyszer én is így jártam.
Hirtelen elkezdett lötyögni a kerék és az agy belsõ szerkezete kezdett kitüremkedni mindkét oldalon.

Ehhez alkatrészt sz'tem sehol nem kapsz, illetve mindent be lehet szerezni
jó pénzért de akkor már inkább egy új váltót lenne érdemes.

Gondolom már megkophatott meg gyengült, esetleg megmaródott máshol is az anyaga.
Ha közönséges olajat tettél bele ami folyóssá teszi a benne lévõ kenõanyagot az valószinüleg kimosta a zsírt és lassan kicsurgott az egész kenése.

A hármasra jellemzõen megcsorbulnak a racsni karmok végei, annál egyébként is szokott.
Ott minden váltást a racsnik vezérlésével oldottak meg, ha jól emlékszem.
Szedd ki és nézd meg mi csorbult és mi törött, de szerintem annak a sorsa kuka..

Esetleg a zsírtól lemosva még tanulmánynak jó lehet.
Szétszeded összerakod, megfigyelheted, mi hogyan is mûködött.
Legközelebb már jóval több ilyen irányu alapvetõ mechanikai ismerettel látsz neki
egy ilyen szétszedésének ha tisztítani kell. ..mert kell,
viszont ha valaki nem ismeri a részleteket akkor több kárt csinál, mintha hagyná szétkopni a kosztól.

Ez olyan mint amikor valaki egy rozzant rozsdás autót lakatoltatna vagyonért, hengerfejtömít.. stb.
Folyamatosan rámegy annyi pénz amibõl már az egészet cserélni lehetne és mégsem lesz megbízható.



Köszönöm szépen a részletes választ. Szerintem tanulmány lesz belõle, mondjuk belül épnek tûnik lehet hogy én szúrtam el hogy elfelejtettem erõsen összekontrázni a fogaskerékoldalon az anyákat.

#1945
rozsomák apó

rozsomák apó

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy van-e valakinek tapasztalata shimano Alfine-al kapcsolatban. Fõleg az érdekelne hogy mennyire bírja a terepezést, a durvább igénybevételt. Mint korábban írtam nexus 8-am van aminek azért vannak korlátai. Egyik haverom agyváltó vásárlásán gondolkozik, de igazából nem tudjuk hogy a tárcsafékfelfogatáson és a váltókaron kívül van-e lényegi különbség a két agyváltó között (árban mindenesetre van...). Az Alfine-t ha jól tudom sportos felhasználásra tervezték míg a nexus 8 inkább trekking alkatrész. A véleményeket, hozzászólásokat elõre is köszönöm.

#1946
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Asszem zsizsi, közel egyszerre írtunk de a lényeges mondanivalója néhány pontban hasonló volt.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1947
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,939 posts
Sajna alkatrészt csak neten, bontottból lehet találni, esetleg e-bay. Itthon szinte csoda, ha van. (Fõként zsír új!)
Kenõanyagnak pedig szintetikus cuccokat használ mind a két nagy S. Ollat meg nem igen kapni, csak hasonlót, de az nem gáz, csak akkor rendszeresen cserélni kell.
Amiben eredetileg sem volt olaj, abba ne is tegyél, mert rövid idõn belül megdöglik!

#1948
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Szétszakadt az agyam (Nexus 3)

..oké egyes halál. Utána kb 100m-re reccsenés, se elõre se hátra, hátsó kerék lötyög mint állat. Megnéztem, a fogaskerék oldalon az agy kiköpte a csapágygolyókat tartó keretet.. Szóval így jártam. 1: lehet-e kapni/szerezni ilyen csapágyizét illetve milyen kenõanyagot tegyek bele?

A tengely biztos, hogy nincs eltörve?
Most csak régi halvány emlékeimbõl tudok idézni a 3 fokozatuval kapcsolatban..

Azért kérdezem a törést mert a hármasok egy részénél a közepén lévõ fogaskerék
csak rá van húzva a keresztben átfúrt (ettõl meggyengült) tengelyre és
egy elszegecselt stift segítségével rögzítették.
Másik típusnál már anyaggal egybe dolgozták a tengellyel.

Régen, amikor hármast használtam egyszer én is így jártam.
Hirtelen elkezdett lötyögni a kerék és az agy belsõ szerkezete kezdett kitüremkedni mindkét oldalon.

Ehhez alkatrészt sz'tem sehol nem kapsz, illetve mindent be lehet szerezni
jó pénzért de akkor már inkább egy új váltót lenne érdemes.

Gondolom már megkophatott meg gyengült, esetleg megmaródott máshol is az anyaga.
Ha közönséges olajat tettél bele ami folyóssá teszi a benne lévõ kenõanyagot az valószinüleg kimosta a zsírt és lassan kicsurgott az egész kenése.

A hármasra jellemzõen megcsorbulnak a racsni karmok végei, annál egyébként is szokott.
Ott minden váltást a racsnik vezérlésével oldottak meg, ha jól emlékszem.
Szedd ki és nézd meg mi csorbult és mi törött, de szerintem annak a sorsa kuka..

Esetleg a zsírtól lemosva még tanulmánynak jó lehet.
Szétszeded összerakod, megfigyelheted, mi hogyan is mûködött.
Legközelebb már jóval több ilyen irányu alapvetõ mechanikai ismerettel látsz neki
egy ilyen szétszedésének ha tisztítani kell. ..mert kell,
viszont ha valaki nem ismeri a részleteket akkor több kárt csinál, mintha hagyná szétkopni a kosztól.

Ez olyan mint amikor valaki egy rozzant rozsdás autót lakatoltatna vagyonért, hengerfejtömít.. stb.
Folyamatosan rámegy annyi pénz amibõl már az egészet cserélni lehetne és mégsem lesz megbízható.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1949
Phõnök

Phõnök

    vendég

  • fórumtag
  • 58 posts
Szétszakadt az agyam (Nexus 3)

kb 3 éve használom az agyváltómat, közel egy éve futárként. Sokáig szépen mûködött, párszor szaladt (napi 1-2 aztán egyre több, de nem volt zavaró) aztán a kontrája elkezdett csikorogni. Szétkaptam, televágtam zsírral, a problémát nem oldotta meg. Sok olaj sem. Aztán már nem is foglalkoztam vele, amikor elkezdett egyre durvább dolgokat csinálni. Tekerem, reccsenés se elõre se hátra a hajtókar, aztán egy jo nagy kontra megoldotta a problémát. Megint egy hétig mûködött a cucc aztán az egyes elkezdett borzasztó hangokat adni, oké egyes halál. Utána kb 100m-re reccsenés, se elõre se hátra, hátsõ kerék lötyög mint állat. Megnéztem, a fogaskerék oldaon az agy kiköpte a csapágygolyókat tartó keretet, persze szét volt roncsolódva. Otthon megnéztem, valószínûleg az összekontrázott két anya (amelyek közül az egyik a golyókat támasztja) szétlazulhatott. Szóval így jártam. 1: lehet-e kapni/szerezni ilyen csapágyizét illetve milyen kenõanyagot tegyek bele?

#1950
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

..váltás közben mindig úgy hajtok, hogy ne terhelõdjön az agy.

Agyváltónál azt úgy is kell, akkor tud könnyen lépni a váltó mechanizmus ha nem feszül a szerkezete.
Pont fordítva mint a láncdobósnál, ott nyilván csak hajtás közben mûködik.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1951
rozsomák apó

rozsomák apó

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Hoppá hoppá én erre nem is gondoltam. Én váltás közben mindig úgy hajtok, hogy ne terhelõdjön az agy.

#1952
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Az alkatrészek terhelhetõsége egyébként is véges. ..hogy egy ilyen mit bír..? ..csak a gyártó tudhatja.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1953
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

..Savanyugabi, bevallom nem igazán értem hogy érted azt, hogy a legkisebb áttétel meg van határozva. Hátul minél nagyobb elöl pedig minél kisebb lánckereket használsz annál kisebb fokozatok jönnek létre.

Az áttétel minél nagyobb nyomatékot tud átadni az agyváltónak, annál jobban terhelõdnek az erõátviteli tagok.

Pl. ilyenkor nagyobb terhelésnél kényesebb a hajtás (erõátvitel) közbeni váltásra mert átcsúszás közben
kisebb felületek fekszenek egymásra, ha akkor megtaposod, csorbulhat a kapcsolódó 'elem' sarka.
El lehet kerülni, ha a váltás idejére pillanatra nem hajtasz.

Sík úton meg sem kottyan neki, pillanatnyi nyomaték csökkenéskor könnyedén átcsúszik mert kisebb az erõátvitel.


Savanyugabi: Rá kéne keresni a gyártónál.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1954
savanyugabi

savanyugabi

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,707 posts
épp' ez az amit kérdeztem
Hogy mekkora erõt visel el károsodás nélkül az agy belsõ szerkezete
gondolom, a gyártó javasolja, hogy bizonyos áttételi arány fölé ne menjen az ember fia
a rohloffnál ezt asszem kikötik

#1955
rozsomák apó

rozsomák apó

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Heló Balu1!

Köszi a tanácsokat, úgy néz ki egy jó ideig sajnos biciklitávolban leszek úgyhogy a rendberakás várat magára.

Savanyugabi, bevallom nem igazán értem hogy érted azt, hogy a legkisebb áttétel meg van határozva. Hátul minél nagyobb elöl pedig minél kisebb lánckereket használsz annál kisebb fokozatok jönnek létre. Hátul 22-es fogaskerekem van, mikor elöl fent volt az elsõváltó és a három lánctányér, a legkisebb fokozatom kisebb volt, mint haverom 3×9-es rendszerén a legkisebb fokozat.

#1956
savanyugabi

savanyugabi

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,707 posts

. Elõször én elsõváltóval használtam (úgy mindenhova felmegy) de késõbblevettem.


Ezeknél nincs meghatározva a beérkezõ nyomaték/uszkve a legkisebb láncáttétel?
Anno én gondolkodtam hogy egy spectro terephasználatra kerül, de nem gazán sikerült számomra kellõen rövid fokozatokat /bükki mászókák ;-)/ kreálni...

#1957
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

A nexus 8-as agyváltót be tudom-e zsírozni anélkül hogy darabjaira szedjem...
Házilag egyelõre nem merek hozzányúlni, viszont lassan nem ártana újrazsírozni (6000 km használat mindenféle terepen).

Már többtíz éve használok agyváltókat és bizonyos idõszakonként szétszedem amennyire feltétlen szükséges, közben folyamatosan figyelem, mi honnan jött ki és mi lehet a szerepe. Mellesleg robbantott rajzot lehet találni hozzá a neten.
Az egyik saját képtáramban is van egy-két típushoz a kep.tar.hu/tmscsaba ott a végefelé megtalálható albumnak agyváltók v. ilyesmi neve van. Ez asszem nincs benne de nézz körül.

A kenés elõtt a golyóskosár és környéke gyüjti be a legtöbb mocskot, csiszoló koptató kvarcport. Azt feltétlen ki kell mosni benzinben és célszerü kimosni kitörölgetni a fészkét.
Aztán vagy kitakarítod a belsõ áttételeket és újra kened barna lítiumos zsírral, vagy csak a golyóscsapágy környékét teszed rendbe. Ha szétszeded akkor keverhetsz olyan anyagot ami az enyémben is van. A lítiumos zsírba nyomtam a jól felrázott TF2-es palackból elég sok anyagot, jól összekevertem majd meleg helyen (mondanám napon, ha nyár volna) hagytam elpárologni a hajtógázt és ami illékony.
Semmiképp ne tûzön és ne is lakásban mert büdi és robbanásveszélyes ami az új palackokban van.

A keverésnek az az elõnye, hogy könnyebben fut mert kisebb erõ kell a kenõanyag megtöréséhez.

Ha magad keversz ilyen kenõanyagot akkor figyeld meg, nem szabad lefolyni a keverõ pálcáról ha kiveszel egy darabot az edénybõl. kiemeled akkor húz egy csúcsot, annak meg kell maradni nagyjából kúpnak, mint a sûrûbb kenõanyagoknál. Lényeg, hogy nem lehet folyós. Az agyban is úgy fog viselkedni, viszont kevesebbet csillapít. Nekem ez volt a legnagyobb gondom az új váltónál, amíg ki nem cseréltem a zsírt, nagy erõ kellett a forgásban tartásához. Az Sram7 kontrás.

Ha sok kenõanyag kerül bele akkor egy ideig törölgetni kell a felesleget ami kinyomódik, aztán ez megáll.

Még jut eszembe, a váltó vezérlõ rudakat és annak a furatát is érdemes jól áttisztítani oldószerrel átitatott nedvszívó anyaggal, pl vékony spárgával.
Igaz, ehhez már jobban szét kell szedni mert a belsõ nyílása az áttétel vezérlõ retesznél végzõdik. Három fokozat fogaskerékben csúszik és az áttétel részben attól függ mikor melyiket állítja meg a bolygómû közepén. A többi addig szabadon fut. Azt is egy másik hasított vezérlõ rúd kapcsolja, hogy milyen irányban mûködjön a hármas áttétel csoport.
Nálad lehet, hogy nem három van hanem négy, nyolcast még nem láttam belül.
Már nekem is aktuális lenne áttisztítani a sajátomat de nehezen veszem rá magam, mert sok aprólékos és nagy figyelmet igénylõ munka.

Még valami, csak akkor láss neki magad, ha pokolian türelmes vagy és elsõre akár több napot is rá tudsz szánni. Ha az elsõ tisztításon sikeresen túl vagy, a második stb. már egyre könnyebb lesz, de sokadikra is nagyon oda kell figyelni és akkor is igénybe vesz min. egy napot. ..vagy lehet, hogy én lassan dolgozom mert közben élvezettel tanulmányozom mi hova is tartozik, mivel mûködik együtt. Elszánt szerelési kedv és végtelen türelem nélkül ne is láss neki!! ..mert dobozban viszed a szerelõhöz.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1958
rozsomák apó

rozsomák apó

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Hali zirp!
Hátul 22-es elöl 44-es lánctányért használok.

#1959
zirp

zirp

    vendég

  • fórumtag
  • 67 posts
szia,

meg szabad kérdezni milyen fogszámú hajtómûvet és lánckereket használsz?

köszi

zirp
2StUpId2ShIfT

#1960
rozsomák apó

rozsomák apó

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Egyébként 6000 km-t mindenféle terepen raktam bele. A váltás nagyon precíz rögtön vált, ég és föld a különbség egy hagyományos láncváltóhoz képest. Van azonban egy szabály amit nem árt betartani: váltás közben terhelés nélkül tekerj (vagy ne tekerj). Testvérem mikor kipróbálta és váltás közben gyorsított szép nagyokat reccsent a cucc. Az áttételtartomány a legtöbb helyre bõven elég a Bükkben volt azért néhány ösvény ahová elkelne még néhány fokozat. Elõször én elsõváltóval használtam (úgy mindenhova felmegy) de késõbblevettem. Debrecenbe (ahol lakom) így is bõven elég, a 3 legkisebb fokozatot így sem használom. A port sarat nagyon jól bírja még soha nem tömõdött el. A régi deore/lx váltórendszerem állandóan besz@rt eltömõdött de ezzel még nem volt ilyen problémám.

Sajnos azonban van negatívuma is. Egy bükki kiruccanás alkalmával egy zúzósabb nap után észrevettem hogy szorul a tengely. Visszavittem a boltba (még garanciás), ott mondták Pesten van egy ember aki ért hozzá... Mikor visszahozták és kérdeztem mi volt a baja a boltos csak mosolygott és tudatta velem hogy a szerelõ azt üzeni hogy ne nyúlkáljak bele...(az életben nem szedtem szét) Mindenesetre ez számomra intõ jel volt. Azóta normális keretek között használom. A normál terepezést túrázást simán bírja, köves gyökeres ösvényeken viszont nem kell 30-40-nel dh-zni lefele. Csomagtartós túrára jól megpakolt cuccal viszont ez a legjobb.

Mindent összevetve egyáltalán nem bántam meg hogy megvettem, mindig pontosan rögtön vált, olcsó fenntartani (a hátsó lánctányér plusz lánc cseréje kb 1000 ft), a régi váltórendszeremtõl majd idegösszeomlást kaptam egy sáros, poros túra után. Ezt egyszer jól beállítod és kész.