Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Agyváltók

- - - - -

  • Please log in to reply
2484 replies to this topic

#2281
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Meg kene tanulni bringazni / fekezni ;)

Tudom én hogyan fékezzek, ezzel még nem is volt gondom,
legfeljebb amikor az elsõt jobban használtam.

Az elsõ fékben azért érzek hatalmas rizikót mert ha megcsúszik, márpedig megcsúszhat mint a hátsó is.
Viszont ha az elsõ csúszik meg akkor repülünk, a hátsó akkor csak farolunk egyet.

Ezért van kettõ hátsó fékem, hogy sohase szoruljak egymagában az elsõre.
Ez a dupla hátsó megoldás legkönnyebben és talán legpraktikusabban az agyváltóval oldható meg.

Persze ez nem azt jelenti, hogy másnak is ezt kell használni de nekem ez van az agyváltóhoz kapcsolódóan és örülök neki.

#2282
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

Az agyváltóba épített kontrafék miértis nem ide tartozik?
Itt végig errõl esett szó, hogy kinek melyik és miért vagy miért nem...

Csak mert az utóbbi 50-100 hozzászólásban nem sok szó esett a váltásról, ellenben a fékezésrõl annál több. Nem minden agyváltóban van kontrafék, nem minden kontrafékes agyban van váltó. Kell egy fixi agy és kész. Az már tényleg non plus ultra!

Milyen paraméterû a bringa, hogy ennyire esélyes a bukás? Mert a puha széles kopaszgumi, puha fékpofával elég hatásos. Egyesek úgy állítják, be a fékkart, hogy 3 mm bowdenhózásra minden blokkol. Szóval lehet, hogy a rendszerben is vagy egy porszem.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#2283
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

hát talán tényleg túl félõs vagy ;)

mindenesetre még mindig élmény olvasni egy-egy szinte mûvészi gonddal megírt postodat :D és ezt nem negatívan értettem!

Kössz, talán elmegyek újságírónak :) na ez csak vicc volt.
Mindíg megpróbálom leírni a meggyõzõdésem és tapasztalatom alapján az általam meglátott lényeget.

Persze azt már sokszor észre vettem, ahányan vagyunk annyi szempont szerint ítélünk.

viszont a tapasztalataid elég érdekesek.. ha végigolvasom ezt az 1-2 oldalt, az jön le, hogy más szerint is
szóval szerintem merd használni intenzívebben az elsõ féket, aztán rájösz a titkára!

Háát majd próbálgatom de nagyon félek a bukfenctõl, mert bennem az elsõ fék blokkolása egyenlõ a borulással.

#2284
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,561 posts
Meg kene tanulni bringazni / fekezni ;)
Ride fast or be last!
I`m as fast as nobody!

#2285
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Meg kell tanulni fékezni. Az autó sem kézifékkel áll meg... Amúgy ez a topik miért nem a címérõl szól?

Nem értem a kérdést.
Az agyváltóba épített kontrafék miértis nem ide tartozik?
Itt végig errõl esett szó, hogy kinek melyik és miért vagy miért nem...

#2286
málna

málna

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,117 posts
hát talán tényleg túl félõs vagy ;)

mindenesetre még mindig élmény olvasni egy-egy szinte mûvészi gonddal megírt postodat :D és ezt nem negatívan értettem!

viszont a tapasztalataid elég érdekesek.. ha végigolvasom ezt az 1-2 oldalt, az jön le, hogy más szerint is
szóval sezrintem merd használni intenzívebben az elsõ féket, aztán rájösz a titkára!

#2287
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

..akkor pillanatok alatt felgyorsultam agyváltóval kb. 30-ra és már fékezett is elõttem a sor. Pár méter radírozás után megálltam. Amikor vissza néztem láttam végig a guminyomot és a gumiszag is megcsapott.

Egy ideig kénytelen voltam csak a hátsó féket használni. Hóban és jégen sima gumival talán talán kezelhetõbb. De száraz idõben helyenként halálfélelmem volt a tíz méteres fékúttól. Meg kell tanulni fékezni. Az autó sem kézifékkel áll meg... Amúgy ez a topik miért nem a címérõl szól?

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#2288
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Kérdezd meg hogy a motorosok, hogyan fékeznek különbözõ idõjárási körülmények között. Gondolom nem kontráznak! :)

Na nem, ott van hátsó lábfék és elsõ kézifék. (legalábbis amit én használtam).
Volt egy MZ motorom is régebben és a hátsó féket részesítettem akkor is elõnyben.
Az elsõt csak módjával mertem használni, mert ha megcsúszik és elszabadul az a nagy tömeg..
nem is mondom tovább.

#2289
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Lol. Meg, hogy szaga volt... Már bocs.

..akkor pillanatok alatt felgyorsultam agyváltóval kb. 30-ra és már fékezett is elõttem a sor.
Pár méter radírozás után megálltam. Amikor vissza néztem láttam végig a guminyomot és a gumiszag is megcsapott.

Nincs ebben semmi különleges, de vissza emlékszem mert igencsak adrenalin bomba volt az a pillanat és élmény amikor megálltam és éreztem azt a bizonyos "verseny" szagot a gumitól (ott eltûnt a minta is róla), igaz már elég kopott volt.

Pedig én nem versenyezni akartam, csak felvenni a tempót a forgalommal a következõ lámpáig.
Az agyváltóval jobban tudok gyorsulni mert a váltás csak egy pillanat volt.. azt hiszem akkor még
a három sebességes váltóval mentem nem a hetessel és pillanatok alatt fent voltam vele harmincon.
(5-6 pedálfordulat alatt folyamatosan váltogatva).

Nem vicc, három sebességes agyváltóval szinte húzott a bringa mint egy motor. A hetes már lustább valamivel.

Azt a hármas agyváltót láncátdobóssal nem lehetett volna túlszárnyalni, legfeljebb valami nagyon precíz darabbal.

#2290
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

Ami tényleg érdekes, hogy teljesen másak a tapasztalatain fék használat terén. Azt igazán nem értem hogyan lehet az amit tapasztaltál kerekezéseid során. Nekem sok dologban az ellenkezõje jött be.

Kérdezd meg hogy a motorosok, hogyan fékeznek különbözõ idõjárási körülmények között. Gondolom nem kontráznak! :)

Van valakinek váletlenül robbantott ábrája az SG-7C21 agyváltóról? Néztem az összes Shimano honlapot, de csak egy borzalmasan gyenge rajzot találtam.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#2291
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

..csak annyit tudok mondani, hogy PRÓBÁLD MÁR KI!
persze csak csúszós úton. rendes úton éppen a hátsóval kell óvatosabbnak lenni, nehogy megcsússzon, aztán jól ráesel a seggedre...

Persze protektorokkal felszerelve mindenütt, és eséshez készülve. :icon_smil

A hátsóval nincs gond ha blokkol, az jár balra-jobbra, egyensúllyal lehet irányítani, csak az elsõ meg ne csússzon.

bringáztam, sárban, esõben, hóban, ónos esõben, jégen és az a tapasztalat, hogy a hátsó fék általában inkább csak rásegít, hogy stabil maradjon a bicikli. a megálláshoz nem sok köze van...

a városi bringán dettó, pedig azt tényleg sokat használom.

menj ki bringázni és próbálj meg nem erre gondolni, hogy csak a hátsóval lehet megállni és rájössz majd, hogy kinek van igaza..

Ami tényleg érdekes, hogy teljesen másak a tapasztalatain fék használat terén.
Azt igazán nem értem hogyan lehet az amit tapasztaltál kerekezéseid során.
Nekem sok dologban az ellenkezõje jött be.

Talán az lehet az oka, hogy félek attól, hogy megcsúszik az elsõ kerék?
..mert attól mindennél jobban tartok. Ha az kimegy alólam akkor már a jó talajfogást kell keresni, ahogy tapasztaltam. Olyankor arra van idõm mert abban a szituációban szinte megáll az idõ. Amikor kimegy aklólam a bringa attól a pillanattól szinte hosszú lassú másodpercek telnek el mire talajt érek. Talán felgyorsul a gondolkodásom de mindíg van idõm kitalálni, hogyan érkezzek, hogy minél kisebb legyen a baj. Ettõl függetlenül nem szeretek esni és ritkán is szokott elõfordulni.

Ezért használon nagyon is módjával az elsõ féket.

#2292
LóFarkas

LóFarkas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,721 posts
Ez k*rva vicces:lol1:

#2293
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Lol. Meg, hogy szaga volt... Már bocs.

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#2294
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

hát ez marhajó...:D
még nagyonrégen, mielõtt elkezdtem bicózni, én is meg voltam arról gyõzõdve, hogy a hátsóval kell fékezni..szörnyülködtem is, mikor olyan biciklivel gurultam fagyizni, amint nem mûködött a hátsó..:D

Annak idején belém is ezt sulykolták és miután bringára ültem meg is tapasztaltam élõben. Az elsõ fékkel mindíg csak nagyon óvatosan bántam.

Igaz késõbb bevállalósabban (de azért óvatosan) használtam egy olyan terep úton is ahol éreztem, hogy a hátsó kevés. Na persze kicsúszott alólam a bringa oldalra szállt én meg a másik irányban fogtam talajt, pedig nagyon óvatosan húztam az elsõt.
Az ilyenek hagynak bennem nyomot és azért törekszem lehetõség szerint a nagyobb biztonságra, legalább a hátsó el ne szálljon.

..viszont mióta rendszeresen bringázom, megváltozott a véleményem..amikor az idõjárás enged, bringával járok dolgozni, ez sokszor azt jelenti, hogy az autók között lavírozok helyenként, és ez néha megköveteli a gyors fékezést megállást...

Ugyanezt én is átéltem kontrás agyváltóval.
Rákóczi úton indul a forgalom a lámpától és bele tekertem, utána elõttem stop, megálltak.
Azonnal kontra valamennyi elsõfék és szerintem még a hátsóhoz futó kart is húztam, pedig tudom, hogy a kicsit mozgásban lévõ kerék jobban tapad. A bringa fara szinte önálló életet élt de még idõben megálltam. Persze a gumin is meglátszott és szaga is volt de elkerültem a nagyobb zûrt.

Ha az elsõ féket egy kicsit is erõsebben húzom és az a kerék is megcsúszik akkor becsúszom az autókerekek alá.
Legalábbis lett volna esélye, de hátsóval megúsztam és meg is álltam.

Lehet, hogy kissé majrésabb vagyok az átlagnál és nem bízom teljesen a gépben, fõleg amelyik alkatrésszel volt zûr másoknál is. (mert ami elromolhat az el is romlik (lásd.: példák)) ez fõleg egy biztonsági berendezésnél veszélyes, azért törekszem a tartalékra mert akkor érzem fékügyben igazán biztonságban magam.

lehet, hogy ez nagyon egyéni és extrém de akkor látja az ember ennek a hasznát ha elkerül vele egy balesetet.


Tehát mégegyszer: Elsõ fék is kell és hátsó is kell.
Ennek sohasem állítottam az ellenkezõjét.
A futófelület és talaj kapcsolata így megduplázódik, ez is nyilvánvaló.
Az is igaz, hogy az elsõ fék jobban a talajhoz nyomódik és ezért elvileg nagyobb lehet a fékhatás, ha valaki ki meri használni a megcsúszás borulás kockázatával.

Az viszont már /ezek szerint/ az egyéni majrém (na meg tapasztalatom) hogy az elsõt csak nagyon óvatosan húzom .

balu1: persze, hogy lehet véleményed, le is írhatod, de ha valami epirikusan és papíron kiszámolva is megcáfolható, akkor azt nem kéne tényként terjeszteni, mert még valaki komolyan veszi és megsérül...

Papíron a fékhatás kiszámolható de a megcsúszás kockázata az az adott útviszonyoktól függ.
Szóval ami a potenciális veszélyt jelentheti ha valaki annyira megbízika leírtak alapján az elsõ fékben, hogy bátran kipróbálja hegyrõl lefelé és jól össze töri magát. Ennek nagyobb a veszélye.

Mint írtam elõbb, soha nem vitattam az elsõ fék fontosságát, de csak mértékkel.

...vagy jéghegyen élsz, vagy úgy mûködik az ujjad, hogy vagy fékezel, akkor tökig, vagy nem nyúlsz a fékkarhoz, vagy nemudom, de nagyon fura, amit írsz..

Amirõl írtam az egy kipörgõs apróköves leveles erdei úon volt ahol úgy éreztem, hogy nem tudok megállni csak egyre gyorsultam és közben pörgött alólam a talaj.
A hátsó fék nem ért semmit viszont valahogy meg kell állni és kockáztattam amitõl mindíg tartok és óvatosan kezdtem húzni az elsõt, amitõl kiszaladt alólam az egyész bringa.
Miután egyenesbe állítottam a kormányt és a kereket aztán megpróbáltam ismét felülni de inkább leszálltam és a lefelé tolást választottam talpammal csúszkálva az avarban az erdei úton.

Ez a Pilisben, közvetlen a Hoffman kunyhó fölött balra volt az erdei úton ha a kunyhó felõl nézünk felfele balra a farakások felé.

Elnézést ha némi off is van benne de az agyváltó-kontrafék-történések bizonyos fokon összefûzõdnek.

#2295
málna

málna

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,117 posts

Csak elsõvel nagy sebességnél csak az arcra esésbe tudom elképzelni, hogy bele jön az ember.

Amikor a hátsó megcsúszik azt lehet uralni, lehet farolgatni vele.
Az elsõ megcsúszik ott már repül a gép eleje oldalra és csak a borulás jöhet szerintem.
Persze ha van más tapasztalatod azt sem vetem el ha nem mond ellent a logikának.

Persze ha azt válaszolod, hogy ennyi rizikót be kell vállalni mint a csak elsõvel fékezés jelent az már nem igazán jó indok.

Ezek szerint nem érted amit én ki akarok hozni belõle. Kiváncsi lennék a véleményedre abban amit most leírok mert nem tudom ebben 'hol megyünk el' egymás mellett.

Az elsõ fék természetesen fontos, de óvatosabban kell használni ha olyan az út, hogy megcsúszhat a kerék.
Eddig egyet értünk?


Fékezni úgy szoktam, hogy a hátsó féket húzom erõsebben és az elsõt valamivel gyengébben mert a hátsó nem baj ha megfarol. Gondolom eddig szintén egyet értünk.

Viszont ha csak az elsõ fog akkor az összes energia azon a féken nyelõdik el és a talaj-kerék kapcsolat biztonságos tapadás határáig vehetõ igénybe.
Ezzel szintén egyet értünk?

Azt viszont csak saccolni lehet, hogy az mikor lépi át a kritikus pontot, illetve mikor kerül valami por a kerék elé, amikor viszont menthetelenül megcsúszik oldalra a kerék és ez elsõ erék esetén.. szerinted korrigálható?

Egyelõre ennyi.



a fekete résszel értek egyet, a többivel nem.

csak annyit tudok mondani, hogy PRÓBÁLD MÁR KI!
persze csak csúszós úton. rendes úton éppen a hátsóval kell óvatosabbnak lenni, nehogy megcsússzon, aztán jól ráesel a seggedre...

bringáztam, sárban, esõben, hóban, ónos esõben, jégen és az a tapasztalat, hogy a hátsó fék általában inkább csak rásegít, hogy stabil maradjon a bicikli. a megálláshoz nem sok köze van...

a városi bringán dettó, pedig azt tényleg sokat használom.

menj ki bringázni és próbálj meg nem erre gondolni, hogy csak a hátsóval lehet megállni és rájössz majd, hogy kinek van igaza..

#2296
Kislust

Kislust

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,507 posts
hát ez marhajó...:D
még nagyonrégen, mielõttt elkezdtem bicózni, én is meg voltam arról gyõzõdve, hogy a hátsóval kell fékezni..szörnyülködtem is, mikor olyan biciklivel gurultam fagyizni, amint nem mûködött a hátsó..:D

viszont mióta rendszeresen bringázom, megváltozott a véleményem..amikor az idõjárás enged, bringával járok dolgozni, ez sokszor azt jelenti, hogy az autók között lavírozok helyenként, és ez néha megköveteli a gyors fékezést megállást...az elmúlt pár év alatt 3 tipusú szetáphoz volt szerencsém:
1:elöl és hátul is fék: semmi gond
2:csak hátul fék: többször belecsúsztam az elöttem hirtelen megálló kocsikba..
3: semmi gond, csupán fura volt a fékkar hiánya.

balu1: persze, hogy lehet véleményed, le is írhatod, de ha valami epirikusan és papíron kiszámolva is megcáfolható, akkor azt nem kéne tényként terjeszteni, mert még valaki komolyan veszi és megsérül...
nemtudom, hogy milyen tapasztalataid vannak, vagy hogy milyen körülmények között, de vagy nem jó az elsõ féked, vagy egy jéghegyen élsz, vagy úgy mûködik az ujjad, hogy vagy fékezel, akkor tökig, vagy nem nyúlsz a fékkarhoz, vagy nemudom, de nagyon fura, amit írsz..
Van állásom...:bananadan

#2297
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Én csak azt nem értem, hogy miért okozhat gondot blokkolás alatti szinten tartani a féket? Ha a hátsó megcsúszik, az is rossz, mert bár farolgathatsz, azért az nem irányítás. Kizárólag hátsó fékkel megállni simán kétszer annyi távon tudsz, mert sokkal kevesebb fékerõt tudsz elõcsalni, ha csúszik, akkor meg 2-3 ilyentõl elkopik a hátsó gumid. Egyébként, ha normális gumid van, és ismered a határait miért csúszna meg? Betonon, vagy vizes betonon még sosem csúszott meg azt elsõ kerekem, pedig fékeztem párszor 60-0-t szinte csak elsõvel 1 ujjal. A gumik úgy passzírózodtak bele a betonba, hogy öröm volt nézni, miért csúszna meg? Ha meg vmi DH ösvényen zúgsz le a terepviszonyoknak megfelelõ gumival, akkor megintcsak rajtad múlik, hogy ismered-e a saját és a bringád, alkatrészeid határait. Olyan már volt, hogy sziklás, meredek lefelén ereszkedtem fékezgetve, és az elsõ kerék váratlanul elpattant, majd vissza; béna voltam, nem engedtem el a fékkart, álló kerék leért, én meg pofára - de ez az én bénaságom volt egyértelmûen.

Egyébként elég meddõ a vita. Ha te kontrázol, hát kontrázz, ha egy rendes fékkel fejreesel, akkor ne használj iesmit. Másokat nem fogsz meggyõzni, és õk sem téged az ellenkezõjérõl.

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#2298
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

erre csak annyit mondanék, hogy jó féket kell venni és megtanulni biciklizni

teljesen evidens, hogy alapvetõen az elsõ fék az, ami megfog. ha nem tudod használni, akkor inkább tényleg húzd a hátsót, de azért bele lehet jönni..

Csak elsõvel nagy sebességnél csak az arcra esésbe tudom elképzelni, hogy bele jön az ember.

Amikor a hátsó megcsúszik azt lehet uralni, lehet farolgatni vele.
Az elsõ megcsúszik ott már repül a gép eleje oldalra és csak a borulás jöhet szerintem.
Persze ha van más tapasztalatod azt sem vetem el ha nem mond ellent a logikának.

Persze ha azt válaszolod, hogy ennyi rizikót be kell vállalni mint a csak elsõvel fékezés jelent az már nem igazán jó indok.

..úgy beszélsz róla, mintha valami misztikus és túlbonyolított dolog lenne, pedig nem az..

csak azért írtam ide, hogy szerencsétlen kezdõk nehogy gyorsan felrakjanak a jó kis montijukra kontrát és leszereljék az elsõ féket mert veszélyes. téged nem akarlak meggyõzni, mert látom nagyon be van betonozva az álláspontod, de legalább ne terjedjen..

Ezek szerint nem érted amit én ki akarok hozni belõle. Kiváncsi lennék a véleményedre abban amit most leírok mert nem tudom ebben 'hol megyünk el' egymás mellett.

Az elsõ fék természetesen fontos, de óvatosabban kell használni ha olyan az út, hogy megcsúszhat a kerék.
Eddig egyet értünk?

Fékezni úgy szoktam, hogy a hátsó féket húzom erõsebben és az elsõt valamivel gyengébben mert a hátsó nem baj ha megfarol. Gondolom eddig szintén egyet értünk.

Viszont ha csak az elsõ fog akkor az összes energia azon a féken nyelõdik el és a talaj-kerék kapcsolat biztonságos tapadás határáig vehetõ igénybe.
Ezzel szintén egyet értünk?

Azt viszont csak saccolni lehet, hogy az mikor lépi át a kritikus pontot, illetve mikor kerül valami por a kerék elé, amikor viszont menthetelenül megcsúszik oldalra a kerék és ez elsõ erék esetén.. szerinted korrigálható?

Egyelõre ennyi.

#2299
Mohus

Mohus

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,156 posts
Hát amirõl Balu mester írogat esszéket itt az egy sületlenség, bár jókat röhögtem rajta. Látta már valaki milyen randa , ha elszakad a lánc miközben kiállva tekersz? Rakhatnánk fel mondjuk bal oldalra egy biztonsági meghajtást. Vagy egy plusz kormányt, ha az egyik esetleg eltörne. :wtf: Ez nem repülõgép....

#2300
adamkg

adamkg

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,715 posts
Elsõ fék nélkül esélytelen a jó lassulás, de szerintem a hátsó nélkül sem lehet jól bringázni, mert annak a behúzása pont a pofáraesést gátolja meg, ill. segít az irányításaban. Ha a testsúlyt normális helyen tartod, és a fékezés intenzitásának megfelelõen mozogsz elõre/hátra, akkor soha nem esel pofára, és még a fékerõre is rásegítesz. Egy rutinos bicajos egy szar fékkel sokkal hamarabb megáll, mint ugyanazzal egy kezdõ.

Én több, mint 20 éve tekerek, ebbõl 13 éve versenyszerûen, és még soha nem estem pofára, tehát tépje csak mindenki az elsõféket, de közben a popóját nyomja hátra, ill. amennyire lehet le, és akkor pikk-pakk megáll.

Gyorsasági motorosokról hallottam, hogy õk tulképp. csak az elsõt használják, mert csak így lehet lassulni. A hátsó csak a kavicságyon.