Jelentkezz be Regisztrálj

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)
#4161
Írta 2012. szeptember 30. - 14:36

Még mindig nem szedtem le, de - hogy visszatérjek a topic eredeti témájához - kibarbárkodtam* az MBK-ból a jobb oldali csészét, és tettem bele egy 113-as monoblokkot. Még csak vennem sem kellett, volt itthon. Egy másik biciklibõl szedtem ki anno, és azért került C vágányra, mert úgy találtam, hogy rág. De nem rág (nem akadozva forog), csak egy kicsit szoros. (Úgy látszik, ezek ilyenek, de legalább nem kotyog.) Beépítettem, akkor nézem, hogy ba'meg, ez aszimmetrikus! Provizórikusan rátettem a hajtómûvet, megmértem, és bizony nem szimmetrikus a váz síkjára... Asszem, itt az ideje, hogy utánanézzek, ki kivel kompatibilis a négyszögtengelyek egyszerûnek tûnõ világában...
*: Úgy sikerült kiszednem, hogy barkácsoltam a saját tengelyébõl, annak az anyajából, egy másik csészébõl és annak a kontragyûrûjébõl, meg egy nagyobbacska alátétbõl egy befogót, ami nem engedte lecsúszni a villáskulcsot a csészérõl. A már eleve nem kicsi villáskulcs egyik túloldali pofájára ráhúztam egy méteres vascsövet(!), ráléptem a stucnira aztán nekifeszültem a csõnek... Nem sok zsír lehetett alatta, de szerintem behajtották anno anélkül, hogy kipucolták volna a menetbõl a festéket. Fransziák...
#4162
Írta 2012. szeptember 30. - 11:25

Nekem a nitrohigító jött be. (Nem csináltam meg tegnap se, túl szarul éreztem magam még ahhoz is, hogy szereljek. De már egész nyáron húzódik ez a "project"...)
off off.
Persze az nekem 30 éves ragasztó volt.

#4163
Írta 2012. szeptember 30. - 10:31

off off.
#4164
Írta 2012. szeptember 29. - 21:39

Asszem, megyek is, és lepucolom róla régi ragasztót...
Ez is már ilyen sárgásan rá van kövülve? Azt mivel szeded le? Én áztattam benzinben, és napokig dörgöltem ronggyal, mire lejött a felnirõl eladás elõtt...

#4165
Írta 2012. szeptember 29. - 16:34

Más kérdés az én országútim. A "barnított ócskavas", amit vettem hozzá, 110mm-es, nem volt akkor 113-as a boltban. Beszereltem, végül is elfér a kistányér a váztól, de ránézésre jobb lenne a láncvonal 113-assal. (Az még surlódásos váltókaros, úh. elég széles tartományban kb. mindegy neki.) Kipróbálni még nem tudtam, mert közben meg az elsõ keréken halt szálszakadásos halált a szingó. Asszem, megyek is, és lepucolom róla régi ragasztót...
#4166
Írta 2012. szeptember 29. - 16:13

A bicikliklubban most épp apályon voltak a tengelyek, valószínûleg minden diák biciklit épít (van vagy 60000...), így csak egy valamennyire hasonlót találtam 116 mm-ben, szimmetrikus. Ha nem sürgõs, megnézhetem késõbb is, amikor a készletek újra föltöltõdnek (a klub régi bicikliket szed szét alkatrésznek, el is ad összeszerelve városi bicikliket).[...] Kérdés, hogy mi lesz az én, tényleg franciamenetes országútimmal. Abban szerencsére még mindkét csésze ép. Ép a tengely is, csak valaki olyan elcseszett hosszú, aszimmetrikus tengelyt rakott bele, hogy a nagytányér kijjebb volt mint a papucs, és az egyik pedál 5mm-el messzebb a középsíktól, mint a másik... (Érdekes, boldogan bicikliztem vele évekig anélkül, hogy ez feltûnt volna.) Vettem ugyan hozzá egy ilyen barnított vashulladékot, de komolyan elgondolkodtam, hogy megalázzam-e a biciklit azzal, hogy ezt beépítem... (Szóval konkrétan 2db 113mm hosszú, szimmetrikus Cr-Mo tengely kéne, a Shimano jelölésében 3H.)
Saját készletem is meglátogattam, de általában nem JIS hanem ISO szabvány szerinti négyszöges tengelyekre vadászom. 113-asban van is Stronglight, 111-ben TA, de mind a kettõ ISO. Az pedig nem jó, mert az ISO-n „lötyög(het)” a JIS hajtókar, míg a JIS tengelyen az ISO hajtókar legföljebb kevésbé megy föl.
(Fr-ul, de képekkel: TECHNIQUE: axe carré, les standards JIS et ISO .)
ELég sok pénzért persze van minden, a Mo-n használt Mercier-Poulidor kerékpárom új, TA Specialités középrészt kapott (francia szabvány szerint persze), ami még kissé állítgatható is, öröm volt fölszerelni a Campa Centaur hajtómûre (Boitiers de pédaliers Spécialités TA), ezek 2mm-es lépésekben kaphatók (BSA/BSC, olasz, francia is).
#4167
Írta 2012. szeptember 28. - 11:04

#4168
Írta 2012. szeptember 28. - 06:51

hát ha most a dot-os fékfolyadékokra gondolsz akkor az faszán megeszi a festést is.
Igen arra gondolok, bringat stabil oldalfekvesbe hoztam es injekcios tuvel+fecskendo tobbszor keveset nyomtam a menethez. Nekem nem jott igy le a festes...
#4169
Írta 2012. szeptember 27. - 20:58

#4170
Írta 2012. szeptember 27. - 20:29

A váz az éjszakát oldalra döntve töltötte, a csésze körbefujkálva vaníliás petróleummal (WD40).
WD40 a rozsdán nem segít. Nekem az (autóba való) fékfolyadék jött be...
#4171
Írta 2012. szeptember 27. - 19:24

Tuti, 100%, biztos, ziher. Az olasz nagyobb, a franciát nem így jelzik (és az 1,38'' lenne britül
). Sheldon Brown's Bottom Bracket Size Database
Petróleumfürdõ éjszakára, majd megfelelõ erõkar a szomszéd combos kulcsára. Satu még jobb lenne, ha belefér, úgy a váz lehetne az erõkar. Balmenetes:), azaz az irány a „másik”. Nem lesz az berohadva, 20-30 éves darabokat is szedtem szét, egyik sem volt könnyû eset (sõt, volt felirat nélküli is bõven), de nem voltak berohadva.
Köszi, ezeket én is tudom, illetve végigmentem ugyanezen a gondolatmeneten. SB-t is néztem.
A váz az éjszakát oldalra döntve töltötte, a csésze körbefujkálva vaníliás petróleummal (WD40). De aztán mégse feszültem neki megint, elõbb megpróbálok bele új tengelyt szerezni. Ha nem sikerül, van a szomszédnak nagy satuja is, ami körül el lehet fordítani egy biciklivázat... Ebbe legalább tudok tenni monoblokkot is. Kérdés, hogy mi lesz az én, tényleg franciamenetes országútimmal. Abban szerencsére még mindkét csésze ép. Ép a tengely is, csak valaki olyan elcseszett hosszú, aszimmetrikus tengelyt rakott bele, hogy a nagytányér kijjebb volt mint a papucs, és az egyik pedál 5mm-el messzebb a középsíktól, mint a másik... (Érdekes, boldogan bicikliztem vele évekig anélkül, hogy ez feltûnt volna.) Vettem ugyan hozzá egy ilyen barnított vashulladékot, de komolyan elgondolkodtam, hogy megalázzam-e a biciklit azzal, hogy ezt beépítem... (Szóval konkrétan 2db 113mm hosszú, szimmetrikus Cr-Mo tengely kéne, a Shimano jelölésében 3H.)
#4172
Írta 2012. szeptember 27. - 18:17

Eddik egy shimano hone hátsó váltóm volt, azonban nemrég megsemmisült..

Lõttem róla pár fotót, hogy h néz ki még most,
https://dl.dropbox.c...0927_164946.jpg
https://dl.dropbox.c...0927_165042.jpg
https://dl.dropbox.c...0927_165239.jpg
és a rászerelendõ saint váltó :
TestBike - kép nagyítás
http://bolha.testbik...1296&height=972
elvileg most 10 es tengelyem van, a sainté 12 esre való.
megoldható?
#4173
Írta 2012. szeptember 27. - 17:50

Sziasztok!
Eggbeater-be való csapágyat lehet szerintetek külön kapni. Vagy csak a javító kitt játszik?
nekem van 1 darab még ezer évvel ezelõttrõl marad készletbõl, ha gyorsan kell és elég, akkor fel tudom ajánlani
(egyébként nem tudom hol lehet kapni, annó nekem egy csapágyboltos barátom hozta mindig, nem kizárt, hogy még mindig beszerezhetõ)
#4174
Írta 2012. szeptember 27. - 15:25

Eggbeater-be való csapágyat lehet szerintetek külön kapni. Vagy csak a javító kitt játszik?
#4175
Írta 2012. szeptember 26. - 21:28

Tuti, 100%, biztos, ziher. Az olasz nagyobb, a franciát nem így jelzik (és az 1,38'' lenne britül[...] Az van ráírva, hogy Shimano, meg BC 137. Utóbbiról kis keresés után kiderült, hogy nem típusszám, hanem az átmérõ, 1.37". Valszeg sima angol rendszerû, balmenetes.

Petróleumfürdõ éjszakára, majd megfelelõ erõkar a szomszéd combos kulcsára. Satu még jobb lenne, ha belefér, úgy a váz lehetne az erõkar. BalmenetesKi ettõl még nem jött, hiába kínáltam erõsen WD40-el, meg a szomszédtól kölcsönkért combos 36-os kulccsal, mert az én lemezkulcsom szétnyílt rajta. (Hiába, egy Krisztus elõtt 137-ben készült középcsapágynak volt ideje berohadni... :-)) A csésze egyébként nem sérült, a tömítése is ép, úgyhogy akár a helyén is maradhatna, ha kapnék bele külön tengelyt. Az a baj, hogy ilyen, külön csésze-tengely rendszer már csak a legótvarabb kategóriákban fordul elõ. Ha egymás mellé teszek egy olyanhoz kapható tengelyt meg ezt, a kettõ között nagyon feltûnõ a különbség felületi minõséget illetõleg.

#4176
Írta 2012. szeptember 26. - 20:39

Hopp, az igazi svájci megint más káposzta, az ui. olyan, mint a francia, csak persze jobb (de nem menetileg, hanem elvileg), mert a menete metrikus (35x1) és a csészéje balmenetes a jobboldalon (ld. pl. Sheldon Brown, most késõ van pontosan idézgetni).
Az MBK (azt hiszem, hogy) a francia Motobécane (a szó kb. motorbringát jelent) utódja, ilyen biciklim (Motobécane, régi, összehajtható) van is. Erre (MBK) nem tudom, hogy áll-e a Peugeot-k evolúciója. A BSA szabvány francia használatáról csak Peugeot és Gitane tapasztalatom ill. hivatkozásom van, 1980-tól a Peugeot középcsapágynál áttért BSA-ra (általában, semmi sem tuti), 1986-tól meg minden egyébben is (hátsó agy, kormány). A Gitane is akörül. Ezt több Peugeot-n és két Gitane-on is tapasztaltam, pontosabbat sajnos nem tudok. Ha bármilyen szám ill. szöveg lenne írva az agyra, az segíthetne (nyilván nincs, hisz akkor te is következtetnél).
Hö, megnézni mi van a középcsapágyra írva, télleg. (Tegnap már rámsötétedett, mire idáig jutottam, nem tûnt fel, hogy valami lenne ráírva.)
Az van ráírva, hogy Shimano, meg BC 137. Utóbbiról kis keresés után kiderült, hogy nem típusszám, hanem az átmérõ, 1.37". Valszeg sima angol rendszerû, balmenetes. Ki ettõl még nem jött, hiába kínáltam erõsen WD40-el, meg a szomszédtól kölcsönkért combos 36-os kulccsal, mert az én lemezkulcsom szétnyílt rajta. (Hiába, egy Krisztus elõtt 137-ben készült középcsapágynak volt ideje berohadni... :-)) A csésze egyébként nem sérült, a tömítése is ép, úgyhogy akár a helyén is maradhatna, ha kapnék bele külön tengelyt. Az a baj, hogy ilyen, külön csésze-tengely rendszer már csak a legótvarabb kategóriákban fordul elõ. Ha egymás mellé teszek egy olyanhoz kapható tengelyt meg ezt, a kettõ között nagyon feltûnõ a különbség felületi minõséget illetõleg.
#4177
Írta 2012. szeptember 26. - 13:06

Meghúzhatod, ahogy akarod, de nekem akkor is le tud lazulni (kentem már el záróanyát is), jobban jársz, ha a menetet menetrögzítõvel kezeled.
Vedd ki az alátétet a záróanya alól.
A sebesség mindent megold.
#4178
Írta 2012. szeptember 26. - 12:40

Valószínûleg a záróanya lehet laza; 40-50 Nm nyomaték kell hozzá, azaz megfelelõ szerszám és nyomatékkulcs. Ha nincs nyomatékkulcs, jól meg kell bikkantani. A szerszám pl. Park Tool FR5 vagy FR5G, utóbbinak nyele van, hogy a gyorszárt ne kelljen rátenni közben (mert egyébként kell, hogy le ne csússzon a szerszám).
Mivel gyakorlatlan vagy, legjobb a szaküzlet.
Meghúzhatod, ahogy akarod, de nekem akkor is le tud lazulni (kentem már el záróanyát is), jobban jársz, ha a menetet menetrögzítõvel kezeled.
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás

#4179
Írta 2012. szeptember 26. - 11:27

Valószínûleg a záróanya lehet laza; 40-50 Nm nyomaték kell hozzá, azaz megfelelõ szerszám és nyomatékkulcs. Ha nincs nyomatékkulcs, jól meg kell bikkantani. A szerszám pl. Park Tool FR5 vagy FR5G, utóbbinak nyele van, hogy a gyorszárt ne kelljen rátenni közben (mert egyébként kell, hogy le ne csússzon a szerszám).Igen, ez a probléma. Még nem szeretném cserélni, ennyi idõ után fõleg...
Mivel gyakorlatlan vagy, legjobb a szaküzlet.
#4180
Írta 2012. szeptember 26. - 11:09

ha 4 legkisebb külön, kézzel mozgatható a többihez képest, az nem jó. nézz be egy bringaboltba vele!
Igen, ez a probléma. Még nem szeretném cserélni, ennyi idõ után fõleg...