Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#9421
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
koszi a tanacsokat :)

#9422
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
egy klanctanyer tulel tobb kazetta-lanc cseret. amire odaersz hogy a lanctanyeron ugrik, addigra mar nagyon durvan kopottnak kell lennie [capafog effekt]

ha a lanc kopott, es nem volt cserelgetve, akkor eselyes hogy a kazi is el van [legalabbis a kozepso 3-4 fokozat]. ez mind ilyen ranezos-kiprobalos dolog, en pont ezert nem vennek latatlanba hasznalt cuccot
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#9423
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

amikor ilyen capafogszeru? kiprobalni sajna csak akkor tudom, ha megkaptam postan :)
honnan tudom, hogy mi miatt ugrik a lanc (lanctanyerok, fogaskoszoru, racsni, lanc nyulasa)? nincs ide is vmi biztos modszer, mint a lancnyulas-meres?


Láncnyúlásmérõ a lánchoz (pl. Rohloff vagy Park Tools CC-2 v. CC-3 Chain Wear Indicator). Ha ez 0,75 mm körül mutat (a megfelelõ bütyöknél teljesen ráfekszik a láncra), a lánc kidobandó, függetlenül a többi elemtõl. Ha már 1 mm körüli, akkor már a sor is. Egy új és egy kopott lánc egymás mellett fölfüggesztve jól látható méretkülönbséggel bír. Ezt láncnyúlásmérõ híján ellenõrizhetjük mm (vagy épp tört-hüvelyk) beosztású vonalzóval is: egy teljes láncszem épp 1 hüvelyk, ha megmérünk 10-et, már látszik a kopottság mértéke. A láncnyúlásmérõ szerintem hasznos befektektés, gyors és egyértelmû az eredmény.

A Shimano hátsó lánckerekekhez van épp Rohloff HG-IG-Check nevû mérõ (kb. 20 euró), de egy új lánc is megteszi, amit körbevezet (ráigazgatva) a mérendõ lánckeréken az iparos: az elsõ és az utolsó fölfekvõ szemet ujjal oda kell nyomni a megfelelõ fogakra (ill. fogközbe). Ha ekkor az egész, azaz a többi szem is jól ráfekszik, a lánckerék jó, ha lötyög rajta, az is elég jól látszik (fölemelkedik ill. fölemelhetõ a közepe), s annak mértékében cserélendõ (vagy sem, kis lötyögés még elmehet) a lánckerék (lehet, hogy csak az egész sor cserélhetõ illetve a többi is kopott már). Ugyanígy az elsõ lánckerekek kopottságát is lehet így (új lánccal) becsülni. Ha a lánc és a sor is kopott, ettõl még az elsõ lánckerék nem föltétlenül az.

#9424
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
amikor ilyen capafogszeru? kiprobalni sajna csak akkor tudom, ha megkaptam postan :)
honnan tudom, hogy mi miatt ugrik a lanc (lanctanyerok, fogaskoszoru, racsni, lanc nyulasa)? nincs ide is vmi biztos modszer, mint a lancnyulas-meres?

#9425
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.140 hozzászólás

Most úgy van szerelve, hogy egy egyszerû - nem Deore - 8-as váltókar van és 9-esek a hátsó lánckerekek.


Ebben biztos vagy? 8-as váltókar nem mûködik (jól) 9-es fogsorral (9-es sor ugyanolyan széles mint a 8-as, tehát a 9-esnek "sûrûbben" vannak a lánckerekei, ezért a 8-as váltókar nagyobbat húz egy-egy váltásnál mint a 9-es.

ha hasznalt hajtomuvet, ill lanctanyerokat vennek, honnan latom, hogy mennyire viseletes, hogy mennyit fog meg birni?


Szerintem a legbiztosabb ha ki tudod próbálni egy új lánccal. Ha nem ugrik nagy terhelésnél egyik lánckeréken/lánctányéron sem akkor az még jó. Ránézésre ha már egy kicsit használt akkor nehéz megállapítani hogy mennyire, persze ha teljesen leharcolt akkor látod, hogy nagyon asszimetrikusak a fogak.
Failure is always an option.

#9426
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
ha hasznalt hajtomuvet, ill lanctanyerokat vennek, honnan latom, hogy mennyire viseletes, hogy mennyit fog meg birni?

#9427
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás
Köszönöm szépen a választ, sokat segítettél tamaska. Így már megtudom rendelni. Hálás köszönet mégegyszer !

#9428
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
a 8as es a 9es fogaskereksor ugyanolyan szeles, szoval levenni a 9est es felrakni a 8ast remesen egyszeru dolog. raadasul olcsobb is lesz a 8as lanc es sor.

a shimano lanctanyer ha nem XTR-hez valo [de ez kulon oda lesz irva] akkor 4x64es [kistanyer] vagy 4x104es [kozepso vagy nagytanyer] igy gyakorlatilag barmilyen shimano hajtomuhoz jo lesz. nyilvan nem fogjak odairni hogy mielyik hajtomu kompatibilis, mert a lista 2 oldalas lenne.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#9429
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás
Mióta megvan ez a trekking, önszorgalomból szert tettem egy kisebb kerékpár szerelési tapasztalatra. Már nem gond a 8-as és a tojás, a váltó, a kormánycsapágy és egyáltalán a zsírzás, a fékek. A hajtómûvet még nem kellett szerelnem. Egyetértek amit írsz, valóban keresni kellene egy jó boltot.
Nem tudnál esetleg abban segíteni - mert ma elég sok idõt fektettem a netes keresésbe és nincs pontos információm -, hogy a Shimano FC-M571-es hajtómûre vajon lehet kapni egyáltalán lánctányért ? Sehol nem írják oda, hogy jó az FC-M571-esre és nem találok egy kompatibilis táblázatot. Nekem a 44 és 32 fogszámú lánckerékre lesz szükségem. Még egy kérdés - kérés lenne. Most úgy van szerelve, hogy egy egyszerû - nem Deore - 8-as váltókar van és 9-esek a hátsó lánckerekek. Szeretném ha már úgyis csere lesz, hogy a lánckerék is nyolcas legyen és akkor a hozzávaló lánc is. De vajon meg lehet-e csinálni, mert ahogy olvasom a Shimano oldalát a rendszer 9-es minden elemét tekintve, csak a váltókarom nem az aminek kellene lennie. Tehát, lehet-e ezt a rendszert átalakítani 8-sebességessé. Nem akarok ezzel zaklatni senkit sem, ha nem hát nem.

#9430
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
azt irtam hogy a kedvenc bringaboltodba. ha ennyire nem ertenek hozza miert nem mesz egy masikba?

az en kisvarosomban is csak egy bolt volt, ahol se szaktudas se kinalat, igy elso korben a 25km-re levo szolnokra mentem, hogy talaljak egy felig-meddig jo boltot rapszodikus felhozatallal es hozzaertessel. [neha a tulaj edesanyja volt bent, aki kb 70 eves es halvany lila segedfogalma sem volt kb semmirol ami bicikli] ha pedig komoly kinalatot akartam latni akkor meg utaztam masfel orat pestre.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#9431
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás
Igazad van. Defektvédelemmel ellátott külsõ.

#9432
Rémhörcsög

Rémhörcsög

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.108 hozzászólás
Olyan hogy defektmentes külsõ nem létezik, max a tömör gumi :)
High5 ->A világ leggyorsabb sportitala

#9433
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás

ez nem feltetlen igaz. bemesz a kedvenc boltosodhoz a bicikliddel, akkor o is meg tudta volna ugyanezt mondani, lehet van neki ravalo lanctanyerja is raktaron, fel is szereli, mindenki boldog. es nem kellett hozza internet



Épp ezért kérdeztem itt, mert ráfaragtam már a bolt szakértelemére. Nézd, ott ahol tõlem hallják elõször, hogy léteznek defektmentes külsõk, akkor mégis mire lehet számítani ? Ez a mondat 2009 végén hangzott el. Ez van sajnos.

#9434
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás

Azért azon elgondolkodtam, hogy internet nélkül már lánctányért sem lehet cserélni :).


ez nem feltetlen igaz. bemesz a kedvenc boltosodhoz a bicikliddel, akkor o is meg tudta volna ugyanezt mondani, lehet van neki ravalo lanctanyerja is raktaron, fel is szereli, mindenki boldog. es nem kellett hozza internet
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#9435
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás
40 Nm-t ha pl1/2" crovával húzod és nem vagy 120kg csupa izom akkor nem fogod megszakítani
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#9436
Valeria Victrix

Valeria Victrix

    Isten ostora

  • fórumtag
  • 9.274 hozzászólás

Nem tudja valaki, hogy 9 sebességes Shimano fogaskereket hogy lehet leszedni? Vettem egy kazetta leszedõt, de ugye ezt elkezdem tekerni, akkor a fogaskerekek is elkezdenek mozogni. Próbáltam megfogni ronggyal, de elég erõsen rá van szorítva. Visszatekerésnél 40N van írva, az kb. mekkora?Állítólag elég emberesen meg kell húzni, de megszakítani nem akarom (a nyomatékkulcs meg elég drága).


A leszedéshez szükséged van egy láncos kulcsra, mivel ezzel kell ellentartani a fogaskoszorúnak, hogy ne forogjon el a kazetta leszedésekor.

Példa: http://www.bikemarke...eszlet&tid=2339


#9437
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás
Meghajlok az internet és az információitok elõtt. Megtaláltam: Shimano Fc-M571.
Azért azon elgondolkodtam, hogy internet nélkül már lánctányért sem lehet cserélni :).

#9438
N3gro

N3gro

    vendég

  • fórumtag
  • 51 hozzászólás
Nem tudja valaki, hogy 9 sebességes Shimano fogaskereket hogy lehet leszedni? Vettem egy kazetta leszedõt, de ugye ezt elkezdem tekerni, akkor a fogaskerekek is elkezdenek mozogni. Próbáltam megfogni ronggyal, de elég erõsen rá van szorítva. Visszatekerésnél 40N van írva, az kb. mekkora?Állítólag elég emberesen meg kell húzni, de megszakítani nem akarom (a nyomatékkulcs meg elég drága).

Ilyet vettem:
Posted Image

#9439
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
a hajtokar belso oldalan ahol a pedal csatlakozik, ott vannak beleutott betuk, szamok.

olyat keress hogy peldaul: VIA SHIMANO FC-M583
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#9440
Seagull

Seagull

    vendég

  • fórumtag
  • 21 hozzászólás
Tamaska és Kobike ! Köszönöm szépen az értékes válaszokat. Most okosabb vagyok mint tegnap. 44-32 a fogak száma azokon a lánctányérokon amit cserélnem kellene. Még régebben az Mtb.-n mindíg egyszerre cseréltem hajtómûvet és hátsó fogsort is. Valahogy mindkettõ egyszerre kopott el nekem. Az az igazság az elsõ két lánctányéron már kihegyesedett a fogak kb. harmada. A hátsó fogaskeréksor rosszabb állapotban van igaz mint az elsõ. A lánc egyébként jól halhatóan nagyobb terhelésnél a hajtómûvön ugrik és nem a racsnin. Ez a középsõ lánctányérra igaz ,a legnagyobb még nincs olyan rossz állapotban, de az is necces már.
Nagy dilemmám, hogy nem tudom beazonosítani a hajtómûvemet. Csak annyi van rajta, hogy Mega Drive Train. Mert közben utánanéztem és valóban lehet kapmi 3000 ft. körül lánctányért. De úgy látom nem mindegy, hogy melyiket milyen típusú hajtómûre lehet felrakni. Mi alapján lehet vajon eldönteni, hogy jó lesz-e a lánctányér a hajtómûre ? Ez egy 4 éves Shimano Deore Lx felszereltségû kerékpár. Sem a lánctányéron sem a hajtókaron nincs tíusjel.