Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#6001
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
Biopace tányérokkal mi a gond?

már több helyrõl hallottam, hogy annyira nem jó azokat használni, de nem tudom az okát

#6002
Whist

Whist

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 362 posts

BB-ES25 az ajánlott 118mm-es hosszban, de jó hozzá az összes BB-ES(egy szám) formátumú modell. Sõt szerintem 113-as monoblokkal még jobb lenne, ha bírja az elsõ váltód.

A BB-UN26 négyszöges.


Köszönöm!elsõ váltóm az alivio,deore,lx,vagy egy régebbi lx közül fog kikerülni.

#6003
Rapax

Rapax

    vendég

  • fórumtag
  • 154 posts

BB-ES25 az ajánlott 118mm-es hosszban, de jó hozzá az összes BB-ES(egy szám) formátumú modell. Sõt szerintem 113-as monoblokkal még jobb lenne, ha bírja az elsõ váltód.

A BB-UN26 négyszöges.


Jogos. Az "octalink" elkerülte a figyelmemet. Úgy látszik, a mai hidegfront figyelmetlenné tett, mert nem ez az elsõ tévedésem a nap folyamán.:)

#6004
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

a gépem nem tud pdf-et kezelni,mert azonnal befagy valamilyen oknál fogva,ezért sok katalógust nem tudok megnézni,pedig már próbáltam..
a kérésem az volna,hogy ha valaki tudja,vagy utána tud nézni annak hogy mekkora,meg milyen shimano monoblock való az új alivio fc-m430as octalinkes hajtómûvembe,annak igencsak megörülnék!

BB-ES25 az ajánlott 118mm-es hosszban, de jó hozzá az összes BB-ES(egy szám) formátumú modell. Sõt szerintem 113-as monoblokkal még jobb lenne, ha bírja az elsõ váltód.

bb-un26, bb-es25

A BB-UN26 négyszöges.


A sebesség mindent megold.

 


#6005
Rapax

Rapax

    vendég

  • fórumtag
  • 154 posts

a gépem nem tud pdf-et kezelni,mert azonnal befagy valamilyen oknál fogva,ezért sok katalógust nem tudok megnézni,pedig már próbáltam..
A kérésem az volna,hogy ha valaki tudja,vagy utána tud nézni annak hogy mekkora,meg milyen shimano monoblock való az új alivio fc-m430as octalinkes hajtómûvembe,annak igencsak megörülnék!


bb-un26, bb-es25

#6006
Whist

Whist

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 362 posts
a gépem nem tud pdf-et kezelni,mert azonnal befagy valamilyen oknál fogva,ezért sok katalógust nem tudok megnézni,pedig már próbáltam..
a kérésem az volna,hogy ha valaki tudja,vagy utána tud nézni annak hogy mekkora,meg milyen shimano monoblock való az új alivio fc-m430as octalinkes hajtómûvembe,annak igencsak megörülnék!

#6007
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
Ha vki esetleg outira keres középkategóriás kompakt hajtómûvet, szerintem ennyiért nagyon megéri:
Bike24 - Shimano FC-R700 Kompakt Kurbelgarnitur 2x10
105 és ultegra közötti szint

#6008
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts
törölhetõ
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#6009
szabfila

szabfila

    vendég

  • fórumtag
  • 31 posts
Úgy gondolom mivel ez egy elég régi bicikli és csak városi illetve országúti használatra lenne 15-20 ezer forintot biztos költenék rá, és ahogy alakul meglátnám. Szeretnék venni váltókarokat is. A mostani váltóm SIS-es Shimano.

#6010
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts
A nem túl drága az nagyon relatív fogalom. Szûkíthetnéd az az mire mennyid van.
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#6011
szabfila

szabfila

    vendég

  • fórumtag
  • 31 posts
Sziasztok! A kérdésem nem ide tartozik, de nem találtam olyan fórumot amely direkt a kérdésemre tudna választ adni. MTB felújítással kapcsolatos a kérdés, hogyan álljak neki a felújításnak eddig a fékeket cseréltem le és zsíroztam ez elsõ ill. a hátsó tengelyeket, mi legyen a következõ lépcsõ, a hajtás cseréjére gondoltam azután pedig az elsõ és hátsó váltó csere következne. Ti mit tudtok javasolni és milyen nem túl drága alkatrészeket ajánlanátok?

#6012
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 posts

Köszi, akkor, mivel én hátsóváltót biztos fogok használni, nem kell figyelnem a láncvonalat. Jó hír. :)


Azért ennyire nem egyszerû, például, ha kívül kerül a hajtómûved a papucson, vagy belever a láncvillába... De kevésbé szélsõséges esetben is elõfordulhat, hogy nehezen, vagy egyáltalán nem vált az egyik, vagy a másik irányba. Váltósnál is törekedj arra, hogy a hajtómûved középsíkja legalább nagyjából essen egybe a lánckeréksor középsíkjával, tehát pl 1*7 esetén hátul a 4-el legyen egysíkban az elsõ lánctányér, 2*5 esetén meg az elsõ két tányér közti felezõ sík essen egybe hátul a 3.-al. Nem szentírás, a modern integrált monti hajtómûvek láncvonala például általában 50 mm, míg egy 9-es sor "közepe" 45-46 mm-en van. 5-6 mm-nél többet eltérni szerintem váltósnál sem egészséges. Fixinél, singlespeednél, agyváltósnál persze egyszerû a helyzet: az elsõ és a hátsó lánckeréknek egy síkban kell lennie.

Hogy minek alapján határozzák meg a láncvonalat, amikor tervezik a bringát, azt nem tudom. Hogy mi határozza meg a láncvonalat, amikor építed: abban az esetben, hogy ha kazettás SS agyad van, vagy kazettás agyas kereket egysebességesítesz, akkor oda tudod tenni a hátsó lánckereket, ahová akarod. Minden más esetben a hátsó agy határozza meg, illetve az, hogy arra mi kerül. Ennek kell aztán utánamenni a hajtómûnél tengelyhosszal, alátétezéssel, stb. Ezért írtam a múltkor azt, hogy ha használhatatlanná kopott a meglévõ középcsapagyad, akkor is próbáld fel rá az új hajtómûvet, hogy az ismert tengelyhosszból és a hajtómûnek a sorhoz képest elfoglalt helyzetébõl ki tudd következtetni, hogy milyen tengelyhosszú új csapágyat kell venned.

Én a helyedben valami 1*7-et vagy 1*6-ot építenék, elõl viszonylag kicsi lánckerékkel, 42, esetleg 36 fogúval. (Minél kisebb elõl a lánckerék, relatíve annál nagyobb az átfogott áttétel-tartomány egy adott sorral.) 42/15-öt röhögve ki lehet forgatni tartósan 30 km/h fölött, városban ennél több nem nagyon kell. 42/24-el pedig ahová nem tudsz felmászni, oda már monti kell... Egy 15 - 24-es sor meg nem a világ csodája, még feltekerõsben sem.
Ha sikerül megoldani elõl egy tányérral, akár még valami láncvédõ is felmehet rá, ha igazi városi felhasználásról van szó. Aztán lehet, hogy beszerezhetõség, és egyéb okok miatt egyszerûbb lesz, ha elõre is kéttányérosat teszel fel.

(A poén az, hogy régebben gyártottak is olyan városi bicikliket, amiket a fentebb leírtam, lomisoknál még mindig nagy számban megtalálhatók. Csak azán a "montenbájk" lett a divat, és még a sarki zöldségeshez is 3*8-al, traktorgumin megy a nagymama. Szerencsére ez a szemlélet kezd helyrebillenni, már nálunk is.)
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#6013
Sofokles

Sofokles

    újonc

  • fórumtag
  • 6 posts
Köszi, akkor, mivel én hátsóváltót biztos fogok használni, nem kell figyelnem a láncvonalat. Jó hír. :)

#6014
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 posts

Sziasztok!

Mostanában azt vettem észre, hogy ha elöl a középsõ tányéron van a lánc a hátsó pozíciótól függetlenül olyan ropogó érzete van a pedálon. A másik két tányéron nem érzem. Akkor ez most nekem egy új tányér lesz?

Köszi!

Guni


ÉN is szoktam ilyet érezni, majd ha hazajutottam megnézem, hogy melyik lánckerekeknél jön elõ, eddig nem figyeltem még meg különösebben.
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#6015
guni

guni

    újonc

  • fórumtag
  • 5 posts
Sziasztok!

Mostanában azt vettem észre, hogy ha elöl a középsõ tányéron van a lánc a hátsó pozíciótól függetlenül olyan ropogó érzete van a pedálon. A másik két tányéron nem érzem. Akkor ez most nekem egy új tányér lesz?

Köszi!

Guni

#6016
suhanc

suhanc

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 301 posts

A láncvonalat mi határozza meg és miért fontos odafigyelni rá?

Az elsõ és a hátsó lánckerék helyzete. Az elsõ függ a középcsapágy tengelyének szélességétõl. Azért kell figyelni, hogy ne csapja le a láncot egysebiknél és fixiknél. Gondolom azért van jelentõsége outinál meg montinál is, nagyon nem lóghat ki, de ebben nem vagyok biztos.

#6017
Sofokles

Sofokles

    újonc

  • fórumtag
  • 6 posts
Köszi az eddigi válaszokat. Egyébként hátulra biztos kell váltó, mert a hegy oldalában lakom, az elsõn még gondolkozom. A láncvonalat mi határozza meg és miért fontos odafigyelni rá?

#6018
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
Kiderült végre, az outim "hajtómû kattogását" a pedál okozta (utólag is bocs azoktól akik mögöttem szenvedték végig a TdP-t...) Vicces azok után hogy a montimban meg a kormánycsapágy volt a bûnös.
De legalább megtanultam közben hajtómûvet szerelni....

Szia!

Nekem ugyan ez volt a problémám két napja. Egy fordulat, egy "röcögés". Elsõ felindulásból hajtómû le, monoblokkot nyomaték kulcsal meghúztam 60 Nm-el ahogy a nagykönyv írja. Tudtam is rajta húzni, mondom akkor biztos jó lesz. Indulás, ugyan olyan.... Ezután húztam a pedálon az összes lánctányér csavaron és a tengely anyákon (négyszögtengelyes). Ettõl nekem elmúlt szerencsére....



#6019
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Perselyezni lehet, ha ér annyit. Nekem a gagyi lehúzó miatt tönkrement a menet, de többe kerülne a perselyezés, mint egy új. Szerintem az önlehúzóssal mûködhet a dolog, próba szerencse.


Csak elméleti probléma, nincs ilyen hajtókarom.


A sebesség mindent megold.

 


#6020
suhanc

suhanc

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 301 posts

Ha tönkremegy a lehúzó menet a hajtómûben akkor azt hogyan lehet javítani? Gondolom itt a menetjavító készlet nem tud segíteni. De ha beleragasztanék egy önlehúzós kupakot az megoldaná a problémát?


Perselyezni lehet, ha ér annyit. Nekem a gagyi lehúzó miatt tönkrement a menet, de többe kerülne a perselyezés, mint egy új. Szerintem az önlehúzóssal mûködhet a dolog, próba szerencse.