Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#4161
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Nekem is kb. annyi.
Még mindig nem szedtem le, de - hogy visszatérjek a topic eredeti témájához - kibarbárkodtam* az MBK-ból a jobb oldali csészét, és tettem bele egy 113-as monoblokkot. Még csak vennem sem kellett, volt itthon. Egy másik biciklibõl szedtem ki anno, és azért került C vágányra, mert úgy találtam, hogy rág. De nem rág (nem akadozva forog), csak egy kicsit szoros. (Úgy látszik, ezek ilyenek, de legalább nem kotyog.) Beépítettem, akkor nézem, hogy ba'meg, ez aszimmetrikus! Provizórikusan rátettem a hajtómûvet, megmértem, és bizony nem szimmetrikus a váz síkjára... Asszem, itt az ideje, hogy utánanézzek, ki kivel kompatibilis a négyszögtengelyek egyszerûnek tûnõ világában...

*: Úgy sikerült kiszednem, hogy barkácsoltam a saját tengelyébõl, annak az anyajából, egy másik csészébõl és annak a kontragyûrûjébõl, meg egy nagyobbacska alátétbõl egy befogót, ami nem engedte lecsúszni a villáskulcsot a csészérõl. A már eleve nem kicsi villáskulcs egyik túloldali pofájára ráhúztam egy méteres vascsövet(!), ráléptem a stucnira aztán nekifeszültem a csõnek... Nem sok zsír lehetett alatta, de szerintem behajtották anno anélkül, hogy kipucolták volna a menetbõl a festéket. Fransziák...
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4162
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 hozzászólás

Nekem a nitrohigító jött be. (Nem csináltam meg tegnap se, túl szarul éreztem magam még ahhoz is, hogy szereljek. De már egész nyáron húzódik ez a "project"...)
off off.


Persze az nekem 30 éves ragasztó volt. :) De min. 20...
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#4163
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Nekem a nitrohigító jött be. (Nem csináltam meg tegnap se, túl szarul éreztem magam még ahhoz is, hogy szereljek. De már egész nyáron húzódik ez a "project"...)
off off.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4164
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 hozzászólás

Asszem, megyek is, és lepucolom róla régi ragasztót...


Ez is már ilyen sárgásan rá van kövülve? Azt mivel szeded le? Én áztattam benzinben, és napokig dörgöltem ronggyal, mire lejött a felnirõl eladás elõtt... :)
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#4165
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás
Köszi szépen, de mindenképpen 113-as kéne (és persze JIS). Ez a bringa eddig így volt jó, mûködött a váltás rendesen, nem akarom megváltoztatni a láncvonalat. Ha más nem, akkor majd kirobbantom belõle a csészét, és veszek bele egy monoblokkot.
Más kérdés az én országútim. A "barnított ócskavas", amit vettem hozzá, 110mm-es, nem volt akkor 113-as a boltban. Beszereltem, végül is elfér a kistányér a váztól, de ránézésre jobb lenne a láncvonal 113-assal. (Az még surlódásos váltókaros, úh. elég széles tartományban kb. mindegy neki.) Kipróbálni még nem tudtam, mert közben meg az elsõ keréken halt szálszakadásos halált a szingó. Asszem, megyek is, és lepucolom róla régi ragasztót...
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4166
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

[...] Kérdés, hogy mi lesz az én, tényleg franciamenetes országútimmal. Abban szerencsére még mindkét csésze ép. Ép a tengely is, csak valaki olyan elcseszett hosszú, aszimmetrikus tengelyt rakott bele, hogy a nagytányér kijjebb volt mint a papucs, és az egyik pedál 5mm-el messzebb a középsíktól, mint a másik... (Érdekes, boldogan bicikliztem vele évekig anélkül, hogy ez feltûnt volna.) Vettem ugyan hozzá egy ilyen barnított vashulladékot, de komolyan elgondolkodtam, hogy megalázzam-e a biciklit azzal, hogy ezt beépítem... (Szóval konkrétan 2db 113mm hosszú, szimmetrikus Cr-Mo tengely kéne, a Shimano jelölésében 3H.)

A bicikliklubban most épp apályon voltak a tengelyek, valószínûleg minden diák biciklit épít (van vagy 60000...), így csak egy valamennyire hasonlót találtam 116 mm-ben, szimmetrikus. Ha nem sürgõs, megnézhetem késõbb is, amikor a készletek újra föltöltõdnek (a klub régi bicikliket szed szét alkatrésznek, el is ad összeszerelve városi bicikliket).
Saját készletem is meglátogattam, de általában nem JIS hanem ISO szabvány szerinti négyszöges tengelyekre vadászom. 113-asban van is Stronglight, 111-ben TA, de mind a kettõ ISO. Az pedig nem jó, mert az ISO-n „lötyög(het)” a JIS hajtókar, míg a JIS tengelyen az ISO hajtókar legföljebb kevésbé megy föl.
(Fr-ul, de képekkel: TECHNIQUE: axe carré, les standards JIS et ISO .)
ELég sok pénzért persze van minden, a Mo-n használt Mercier-Poulidor kerékpárom új, TA Specialités középrészt kapott (francia szabvány szerint persze), ami még kissé állítgatható is, öröm volt fölszerelni a Campa Centaur hajtómûre (Boitiers de pédaliers Spécialités TA), ezek 2mm-es lépésekben kaphatók (BSA/BSC, olasz, francia is).

#4167
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
én már a beáztatásos végletben gondolkodtam :)

#4168
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás

hát ha most a dot-os fékfolyadékokra gondolsz akkor az faszán megeszi a festést is.


Igen arra gondolok, bringat stabil oldalfekvesbe hoztam es injekcios tuvel+fecskendo tobbszor keveset nyomtam a menethez. Nekem nem jott igy le a festes...

#4169
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
hát ha most a dot-os fékfolyadékokra gondolsz akkor az faszán megeszi a festést is.

#4170
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás

A váz az éjszakát oldalra döntve töltötte, a csésze körbefujkálva vaníliás petróleummal (WD40).


WD40 a rozsdán nem segít. Nekem az (autóba való) fékfolyadék jött be...

#4171
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás

Tuti, 100%, biztos, ziher. Az olasz nagyobb, a franciát nem így jelzik (és az 1,38'' lenne britül :) ). Sheldon Brown's Bottom Bracket Size Database

Petróleumfürdõ éjszakára, majd megfelelõ erõkar a szomszéd combos kulcsára. Satu még jobb lenne, ha belefér, úgy a váz lehetne az erõkar. Balmenetes :):), azaz az irány a „másik”. Nem lesz az berohadva, 20-30 éves darabokat is szedtem szét, egyik sem volt könnyû eset (sõt, volt felirat nélküli is bõven), de nem voltak berohadva.


Köszi, ezeket én is tudom, illetve végigmentem ugyanezen a gondolatmeneten. SB-t is néztem.
A váz az éjszakát oldalra döntve töltötte, a csésze körbefujkálva vaníliás petróleummal (WD40). De aztán mégse feszültem neki megint, elõbb megpróbálok bele új tengelyt szerezni. Ha nem sikerül, van a szomszédnak nagy satuja is, ami körül el lehet fordítani egy biciklivázat... Ebbe legalább tudok tenni monoblokkot is. Kérdés, hogy mi lesz az én, tényleg franciamenetes országútimmal. Abban szerencsére még mindkét csésze ép. Ép a tengely is, csak valaki olyan elcseszett hosszú, aszimmetrikus tengelyt rakott bele, hogy a nagytányér kijjebb volt mint a papucs, és az egyik pedál 5mm-el messzebb a középsíktól, mint a másik... (Érdekes, boldogan bicikliztem vele évekig anélkül, hogy ez feltûnt volna.) Vettem ugyan hozzá egy ilyen barnított vashulladékot, de komolyan elgondolkodtam, hogy megalázzam-e a biciklit azzal, hogy ezt beépítem... (Szóval konkrétan 2db 113mm hosszú, szimmetrikus Cr-Mo tengely kéne, a Shimano jelölésében 3H.)
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4172
bviktor91

bviktor91

    újonc

  • fórumtag
  • 1 hozzászólás
Üdv !
Eddik egy shimano hone hátsó váltóm volt, azonban nemrég megsemmisült.. :( A kérdés, hogy rá tudok e tenni erre a tengelyre egy shimano saint (m800) as váltót a régi helyére?
Lõttem róla pár fotót, hogy h néz ki még most,
https://dl.dropbox.c...0927_164946.jpg
https://dl.dropbox.c...0927_165042.jpg
https://dl.dropbox.c...0927_165239.jpg

és a rászerelendõ saint váltó :
TestBike - kép nagyítás
http://bolha.testbik...1296&height=972

elvileg most 10 es tengelyem van, a sainté 12 esre való.
megoldható?

#4173
Mars

Mars

    vendég

  • fórumtag
  • 527 hozzászólás

Sziasztok!

Eggbeater-be való csapágyat lehet szerintetek külön kapni. Vagy csak a javító kitt játszik?


nekem van 1 darab még ezer évvel ezelõttrõl marad készletbõl, ha gyorsan kell és elég, akkor fel tudom ajánlani
(egyébként nem tudom hol lehet kapni, annó nekem egy csapágyboltos barátom hozta mindig, nem kizárt, hogy még mindig beszerezhetõ)

#4174
h_geri

h_geri

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 459 hozzászólás
Sziasztok!

Eggbeater-be való csapágyat lehet szerintetek külön kapni. Vagy csak a javító kitt játszik?

#4175
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

[...] Az van ráírva, hogy Shimano, meg BC 137. Utóbbiról kis keresés után kiderült, hogy nem típusszám, hanem az átmérõ, 1.37". Valszeg sima angol rendszerû, balmenetes.

Tuti, 100%, biztos, ziher. Az olasz nagyobb, a franciát nem így jelzik (és az 1,38'' lenne britül :) ). http://sheldonbrown.com/bbsize.html

Ki ettõl még nem jött, hiába kínáltam erõsen WD40-el, meg a szomszédtól kölcsönkért combos 36-os kulccsal, mert az én lemezkulcsom szétnyílt rajta. (Hiába, egy Krisztus elõtt 137-ben készült középcsapágynak volt ideje berohadni... :-)) A csésze egyébként nem sérült, a tömítése is ép, úgyhogy akár a helyén is maradhatna, ha kapnék bele külön tengelyt. Az a baj, hogy ilyen, külön csésze-tengely rendszer már csak a legótvarabb kategóriákban fordul elõ. Ha egymás mellé teszek egy olyanhoz kapható tengelyt meg ezt, a kettõ között nagyon feltûnõ a különbség felületi minõséget illetõleg.

Petróleumfürdõ éjszakára, majd megfelelõ erõkar a szomszéd combos kulcsára. Satu még jobb lenne, ha belefér, úgy a váz lehetne az erõkar. Balmenetes :):), azaz az irány a „másik”. Nem lesz az berohadva, 20-30 éves darabokat is szedtem szét, egyik sem volt könnyû eset (sõt, volt felirat nélküli is bõven), de nem voltak berohadva.

#4176
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 hozzászólás

Hopp, az igazi svájci megint más káposzta, az ui. olyan, mint a francia, csak persze jobb (de nem menetileg, hanem elvileg), mert a menete metrikus (35x1) és a csészéje balmenetes a jobboldalon (ld. pl. Sheldon Brown, most késõ van pontosan idézgetni).
Az MBK (azt hiszem, hogy) a francia Motobécane (a szó kb. motorbringát jelent) utódja, ilyen biciklim (Motobécane, régi, összehajtható) van is. Erre (MBK) nem tudom, hogy áll-e a Peugeot-k evolúciója. A BSA szabvány francia használatáról csak Peugeot és Gitane tapasztalatom ill. hivatkozásom van, 1980-tól a Peugeot középcsapágynál áttért BSA-ra (általában, semmi sem tuti), 1986-tól meg minden egyébben is (hátsó agy, kormány). A Gitane is akörül. Ezt több Peugeot-n és két Gitane-on is tapasztaltam, pontosabbat sajnos nem tudok. Ha bármilyen szám ill. szöveg lenne írva az agyra, az segíthetne (nyilván nincs, hisz akkor te is következtetnél).


Hö, megnézni mi van a középcsapágyra írva, télleg. (Tegnap már rámsötétedett, mire idáig jutottam, nem tûnt fel, hogy valami lenne ráírva.)
Az van ráírva, hogy Shimano, meg BC 137. Utóbbiról kis keresés után kiderült, hogy nem típusszám, hanem az átmérõ, 1.37". Valszeg sima angol rendszerû, balmenetes. Ki ettõl még nem jött, hiába kínáltam erõsen WD40-el, meg a szomszédtól kölcsönkért combos 36-os kulccsal, mert az én lemezkulcsom szétnyílt rajta. (Hiába, egy Krisztus elõtt 137-ben készült középcsapágynak volt ideje berohadni... :-)) A csésze egyébként nem sérült, a tömítése is ép, úgyhogy akár a helyén is maradhatna, ha kapnék bele külön tengelyt. Az a baj, hogy ilyen, külön csésze-tengely rendszer már csak a legótvarabb kategóriákban fordul elõ. Ha egymás mellé teszek egy olyanhoz kapható tengelyt meg ezt, a kettõ között nagyon feltûnõ a különbség felületi minõséget illetõleg.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#4177
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Meghúzhatod, ahogy akarod, de nekem akkor is le tud lazulni (kentem már el záróanyát is), jobban jársz, ha a menetet menetrögzítõvel kezeled.


Vedd ki az alátétet a záróanya alól.


A sebesség mindent megold.

 


#4178
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás

Valószínûleg a záróanya lehet laza; 40-50 Nm nyomaték kell hozzá, azaz megfelelõ szerszám és nyomatékkulcs. Ha nincs nyomatékkulcs, jól meg kell bikkantani. A szerszám pl. Park Tool FR5 vagy FR5G, utóbbinak nyele van, hogy a gyorszárt ne kelljen rátenni közben (mert egyébként kell, hogy le ne csússzon a szerszám).
Mivel gyakorlatlan vagy, legjobb a szaküzlet.


Meghúzhatod, ahogy akarod, de nekem akkor is le tud lazulni (kentem már el záróanyát is), jobban jársz, ha a menetet menetrögzítõvel kezeled.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#4179
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

Igen, ez a probléma. Még nem szeretném cserélni, ennyi idõ után fõleg...

Valószínûleg a záróanya lehet laza; 40-50 Nm nyomaték kell hozzá, azaz megfelelõ szerszám és nyomatékkulcs. Ha nincs nyomatékkulcs, jól meg kell bikkantani. A szerszám pl. Park Tool FR5 vagy FR5G, utóbbinak nyele van, hogy a gyorszárt ne kelljen rátenni közben (mert egyébként kell, hogy le ne csússzon a szerszám).
Mivel gyakorlatlan vagy, legjobb a szaküzlet.

#4180
Mexi

Mexi

    vendég

  • fórumtag
  • 32 hozzászólás

ha 4 legkisebb külön, kézzel mozgatható a többihez képest, az nem jó. nézz be egy bringaboltba vele!


Igen, ez a probléma. Még nem szeretném cserélni, ennyi idõ után fõleg...